Clickteam Multimedia Fusion 2 |
Programiranje mišem Rapid Application Development (RAD) je način da se kreiraju programi, a koji podrazumeva izostanak ili bar minimizovanje klasičnog programiranja. Ideja RAD alata jeste da se maksimalno olakša programiranje, čak i onim korisnicima računara koji ne poseduju znanje nekog programskog jezika. Iako se mnoge aplikacije deklarišu kao RAD, one, ipak, ne mogu da se diče potpunim izostankom programiranja. Najčešće se putem sistema menija ili grafičkim putem kreiraju kosturi aplikacije u koje se na kraju mora ručno upisati deo kôda. U takve RAD alate spadaju praktično svi današnji programski jezici. Međutim, sada smo prvi put naišli na program koji se u potpunosti uklapa u RAD filozofiju programiranja. Multimedia Fusion je, koliko je nama poznato, jedini programski alat kojim je moguće napraviti funkcionalne multimedijalne aplikacije, bez unosa ijednog reda programskog kôda ili programske naredbe.Odmah da kažemo da program nije svemoćan. Namenjen je izradi nekoliko relativno sličnih grupa programa kao što su igre, multimedijalne prezentacije, skrin-sejveri, multimedijalni kvizovi i slično, uz ograničenje da one moraju biti u dvodimenzionalnom okruženju. Ako je cilj izrada nekog takvog programa, Multimedia Fusion verovatno nema dostojnog takmaca, bar kada je reč o jednostavnosti rada. Ali, ako poželite da uz pomoć ovog alata napravite neku poslovnu aplikaciju, verovatno ćete naići na nepremostive prepreke, iz prostog razloga što on nije predviđen za takve poslove.  | Multimedia Fusion dozvoljava da se više od 90 odsto posla obavi samo uz pomoć miša. Jedina interakcija sa tastaturom potrebna je za promenu nekih predefinisanih vrednosti koje vam možda ne odgovaraju, kao i za ispisivanje tekstualnih poruka. Celokupan posao obavlja se pomoću objekata i događaja koji se pridružuju odabranim objektima. Iako ovakva strategija „programiranja” deluje ograničavajuće jer se umanjuje kreativnost korisnika, moramo da kažemo da to u ovom slučaju nije toliko izraženo, zahvaljujući velikoj raznolikosti elemenata koji postoje u programu.Zbog načina na koji se vrši generisanje aplikacije, od esencijalnog značaja je to kako je organizovan rad u ovom programu. Nekako nam se nameće da je program prvenstveno namenjen za kreiranje igara i stoga ćemo se u nastavku teksta i mi držati ove premise. Workspace tulbar je mesto gde se vrši definisanje globalnih parametara ili, drugačije rečeno, nivoa u igricama, delovima kvizova itd., koji su u ovom programu nazvani frejmovima. Iako postoje neke suptilne razlike, mogli bismo da kažemo da su frejmovi i nivoi praktično ista stvar. Za svaki frejm se u Properties tulbaru definišu njegova svojstva kao što su dimenzije, način prikaza na ekranu, pozadina itd. Interesantno je to da postoji i mogućnost snimanja akcije svakog frejma, čime se praktično jednim klikom mogu generisati demo prikazi. Čisto da pomenemo da ova opcija nije radila kako treba na našem test računaru, pošto bi svaki put po njenom pokretanju Multimedia Fusion „pukao”. Svaki frejm sastoji se iz određene grupe objekata. Ti objekti prikazuju se u Object tulbaru, pri čemu se za odabrani objekat njegova svojstva automatski prikazuju u Properties tulbaru. Ovim putem se za svaki objekat definiše njegova pozicija na ekranu, način animacije i odnosi sa drugim objektima u frejmu itd. Sami objekti biraju se iz biblioteke, a prema potrebi mogu se i promeniti ili kreirati od nule uz pomoć grafičkog editora i editora animacija. Broj objekata koji se mogu postaviti je čak 20.000, pa slobodno možemo da kažemo da ne postoje realna ograničenja na ovom polju. Kretanje objekata definiše se na osnovu predefinisanih animacija, koje se prema potrebi mogu promeniti i prilagoditi konkretnom slučaju. Jednom objektu mogu se dodeliti i različite animacije, koje će se aktivirati u zavisnosti od ispunjenja nekog drugog uslova.Pošto je program prvenstveno namenjen izradi igara, logično je da postoji mogućnost ubacivanja rezultata, brojača života i drugih elemenata koji predstavljaju sastavni deo svake igre. U posebnom editoru mogu se definisati vrednosti bodova, koje će se dobiti nakon izvršenja određene akcije, kada će se izgubiti život i slično. Dozvoljene su i neke kompleksnije stvari, kao što su dodavanje bonusa u vidu dodatnih poena ili života, promena broja poena u zavisnosti od nivoa itd. Naravno, bitne su i komoande koje se mogu dodeliti tasterima ili džojsticima/džojpedovima. Istovremeno se mogu kontrolisati do četiri igračke periferije sa po četiri upravljačka tastera. Kao i svaki programski alat, i Multimedia Fusion poseduje debager koji omogućava sistematizovano testiranje i proveru vrednosti pojedinih parametara. Osim što se uz pomoć debagera akcija može pauzirati, dozvoljena je i promena parametara kada se uoči neka greška ili kada je potrebno testirati program sa nekim drugim varijablama. Nakon završetka svih testiranja potrebno je izvršiti kompajliranje programa. Multimedia Fusion dozvoljava kreiranje izvršne aplikacije ili skrin-sejvera. Na žalost, ove dve opcije dostupne su samo u registrovanoj verziji, tako da nismo bili u prilici da testiramo kako funkcionišu. Još da dodamo i to da se u punoj verziji dobija znatno veći broj različitih objekata, efekata i animacija, mada moramo priznati da ih ima dosta i u probnoj verziji koju smo testirali. Prilikom generisanja izvršne aplikacije, omogućeno je pakovanje svih eksternih fajlova u jedan izvršni fajl, čime se znatno olakšava distribucija. Za neke kompleksnije varijante, gde postoje veliki eksterni fajlovi (recimo video zapisi koji će se pokretati između nivoa u igricama) uz Multimedia Fusion dobija se i instaler, redukovana verzija programa Install Creator, koji je proizvod iste firme. I konačno, postoji mogućnost publikovanja gotove igre ili multimedijalne aplikacije uz pomoć Vitalize! sistema. Ovaj sistem se instalira u vidu plug-in modula za IE, Firefox, Operu ili Netscape i omogućava korisnicima da pokreću aplikacije napravljene pomoću Multimedia Fusion alata direktno iz svog internet browsera. Iako se radi o verovatno najjednostavnijem načinu izrade igara i multimedijalnih prezentacija daleko od toga da je upotreba programa jednostavna. Jeste da ćete umesto nekoliko meseci potrošiti samo nekoliko dana pre nego što budete u situaciji da samostalno napravite upotrebljivu aplikaciju, ali ćete svakako morati da izučite tutorijale i primere koji stižu uz program. Bez njih jednostavno nećete biti u stanju da shvatite kako neke stvari funkcionišu ili kako pojedini parametri utiču na ponašanje objekata. Trud je neophodan, ali, u svakom slučaju, daleko manji nego da se bacite na učenje programiranja. A ako želite da kreirate komercijalne aplikacije u shareware maniru, onda bi trebalo da razmislite o Multimedia Fusion 2 Developer verziji, koja, između ostalog, dozvoljava kreiranje trial verzija programa. Branislav BUBANJA | | |