Matematika je jedan od najvažnijih i najtežih predmeta, sa kojim se deca upoznaju tokom čitavog školovanja. Ovoj fundamentalnoj disciplini posvećeno je mnoštvo multimedijalnih izdanja, ali je među njima malo onih koja imaju realnu upotrebnu vrednost za učenike koji pohađaju školu u Srbiji. Budući da je elektronska literatura iz ove oblasti ređa od vankuverskog mrmota, programi kao što je ova kompilacija multimedijalnih kurseva američke kompanije Encore (Mavis Beacon Teaches Typing, Hoyle Card Games, Sacred) zaslužuju punu pažnju.Math Advantege 2007 je ažurirano i prošireno izdanje jedne od najpopularnijih CD-ROM kolekcija edukativnih programa iz oblasti teorijske i primenjene matematike. Paket se sastoji iz nekoliko kurseva različitog datuma koji čine lepo zaokruženu celinu. Iako se ne drže striktno važećeg nastavnog programa, ovi kursevi pokrivaju dobar deo gradiva koje izučavaju naši đaci, počev od šestog razreda osnovne škole, zaključno sa trećim razredom gimnazije. Na gomili se nalazi oko 450 lekcija i vežbi iz raznih oblasti matematike: algebre i teorije skupova, geometrije, trigonometrije, realne matematike, računskih operacija, statistike itd.  | Svaka od navedenih oblasti zahteva instalaciju zasebnog programa, bez registracije. U okviru glavnog menija ponuđeno je nekoliko opcija koje omogućuju iščitavanje lekcija po redu (tutorijal), popunjavanje testa, igranje, praćenje virtuelnog kartona s ocenama, upoznavanje s istorijom matematike, pretraživanje online sadržaja itd. Lekcije imaju standardnu formu: kratak teorijski uvod objašnjava problematiku poglavlja, a prate ga konkretni primeri i komentari „nastavnika”. Nažalost, izostale su hipertekstualne operacije i multimedijalne ilustracije kojima bi se na pravi način iskoristile prednosti elektronskog medija – ovako se čitava priča svodi na zamorno prelistavanje, što svakako nije valjana alternativa iščitavanju knjige. Od suvoparnih lekcija zanimljiviji su praktični zadaci koje korisnik rešava korišćenjem znanja što ga je stekao čitajući odabrana poglavlja. Sekcija sa igrama nije odmah dostupna, jer je prethodno potrebno uspešno rešiti kviz znanja. To može biti dobar stimulativni faktor koji će mlade korisnike privoleti na to da se udube u teorijsku osnovu programa.Korisničko okruženje programa je dobro osmišljeno, ali je pomalo konfuzno. Insistiranje na pop-up prozorima preko kojih se pristupa pojedinim poglavljima i alatima potpuno je anahrono, tim pre što se prozori preklapaju i nemaju mogućnost podešavanja providnosti. Opcije glavnog menija više zbunjuju nego što nude jasan izbor, dok nepotrebno šarenilo ekrana odvraća pažnju od sadržaja lekcije i otežava koncentraciju neophodnu za rešavanje zadataka. Testovi su dobro osmišljeni, pitanja su jasna i precizna, omogućuju brzu proveru osnovnih znanja i olakšavaju orijentaciju prilikom izbora lekcija kojima treba popuniti rupe u znanju. Testovi su dinamički, što znači da se težina svakog sledećeg pitanja podešava u odnosu na uspešnost rešavanja prethodnih zadataka. Na kraju testa program procenjuje nivo znanja i preporučuje kurs. Rezultati testova i dnevnik lekcija pamte se na virtuelnom kartonu, koji se može štampati i arhivirati. Kada korisnik dostigne nivo znanja koji mu je potreban da odgovori tačno na 15 od 20 pitanja, otvara se mogućnost pokretanja matematičkih igara. U okviru kursa trigonometrije, na primer, nalazi se zanimljiva igra u kojoj igrač obara neprijateljske avione koristeći trigonometrijske funkcije za proračunavanje ugla i snage kojom deluje protivavionska odbrana. Lekcije su, kao što je napomenuto, uobličene po ugledu na klasične udžbenike matematike. Svaka oblast podeljena je na približno šest većih poglavlja, a ova na lekcije kroz koje korisnika strpljivo vodi narator, objašnjavajući koncept, primere i kratke upitnike kojima se utvrđuje znanje. Izborom opcije Reference u svakom trenutku je moguće dobiti objašnjenje iz rečnika ili tumačenje matematičkih simbola koji se koriste u tekstu. Preko opcije History čitalac se upoznaje s istorijatom pojma o kome je reč (npr. Pitagorina teorema) i zanimljivostima koje se ne mogu pročitati u drugim elektronskim udžbenicima matematike. Na kraju čitanja, putem opcije Interactive Zone vrši se rekapitulacija gradiva u kratkim tezama koje ukazuju na najvažnije podatke i činjenice koje ne treba zaboraviti. Programi iz kolekcije Math Advantage 2007 naročito su pogodni za uvežbavanje i preslišavanje pre kontrolnih i pismenih zadataka. Nije, međutim, realno očekivati da đaci koji ne poznaju dovoljno dobro engleski jezik samostalno koriste sve funkcije programa, tako da je pomoć roditelja ili nastavnika neophodna. Drugi nedostatak odnosi se na neopravdano zapostavljene multimedijalne elemente, zvučne i video odlomke. Narator samo čita tekst sa ekrana, a ne postoji ni unakrsno linkovanje između tekstova, ili tekstova i web stranica. Ipak, zbog velikog obima i studioznog pristupa u objašnjavanju najvažnijih matematičkih zakonitosti, Math Advantage 2007 zaslužuje svoje mesto u našoj digitalnoj biblioteci. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |