![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||
Pretraživanje
Da li znate najbolji način kako da pretražujete blogove?
Kao veoma dinamična forma stvaralaštva, blogovi neprestano stiču popularnost, što kroz sve veći broj njihovih autora što kroz masu vernih čitalaca. Dok su u početku bili samo igračka nekoliko zaluđenika koji su imali poriv da svoja razmišljanja, komentare i analize bace na „elektronski papir” i učine ih dostupnim najširem auditorijumu, blogove danas može da piše gotovo svako. Iako samo nekoliko njih već uživa status kultnih tačaka susreta s ekskluzivnim informacijama, ogroman broj novih „nikne” u momentima značajnih dešavanja, poput uragana u SAD ili građanskih nemira u Francuskoj. Kada tradicionalni mediji zataje, što iz logističkih razloga što zbog izričite ili perfidne cenzure, blog postaje nosilac autentične informacije iz prve ruke.
Tehnologija blogovanja je tek izašla iz povoja i na tom polju primetno je veliko šarenilo i neusaglašenost standarda, što predstavlja veliki izazov za sve firme koje su odlučile da se bave ovom vrstom pretraživanja. Kako se tehnologija menja i usavršava praktično „u hodu”, greške nisu retke – može se desiti da nekih blogova jednostavno ne bude među rezultatima upita, baš kao i da se u njima nađu potpuno irelevantne stavke. Tačan broj aktivnih blogova niko ne zna. Prema podacima servisa www. MSN, Yahoo i Google, kao i drugi pretraživači opšte namene blogove svrstavaju u rezultate pretrage, ali korisnicima ne omogućavaju da pretražuju samo njih, već kao deo celokupnog Weba. Sama tehnologija indeksiranja sadržaja i prikazivanja rezultata na upit o nekoj temi koju koriste zasniva se na složenim međuodnosima faktora, od kojih je jedan od najznačajnijih relevantnost odnosno popularnost nekog sajta. Popularni sajtovi, međutim, nisu po pravilu i najažurniji u osvežavanju sadržaja. Indikativan je primer s ovogodišnje dodele MTV nagrade. Dan posle završetka manifestacije, na upit „MTV Music Awards” Google je na prvo mesto izbacivao oficijelni sajt ove muzičke televizije, dok je na drugom mestu bio izveštaj sa dodele priznanja, ali od pre tri godine! I dok „velikani” indeksiraju milijarde strana, pretraživači blogova fokusiraju se na njih 10 do 20 miliona i sadržaj s njih „kupe” drugačijim tehnikama. Tako pomenuti Technorati koristi mehanizam poznat kao „pinging”. Većina blogera, naime, koristi alate za publikovanje sadržaja (Blogger, LiveJournal i sl.) koji u sebi sadrže ping funkciju koja automatski obaveštava servise za pretraživanje da je „podignuto” nešto novo. Kada primi ping, Technorati posećuje blog i osvežava svoju bazu podataka. Feedster takođe koristi automatsko pingovanje, ali i dodatne tehnike kojima, recimo, obuhvata i RSS feedove koji su i sami velikim delom sažeci više blogova, dok se IceRocket oslanja na modifikovane Web crawlere koji blogove razlikuju od običnih sajtova zahvaljujući tome što uglavnom liče jedni na druge (hronološki raspoređeni unosi, posebna zaglavlja za svaki unos i slično). Iako je posećenost pretraživača blogova srazmerno mala u odnosu na gigante (negde oko 1% Googleove), tendencija njihovog rasta je izuzetno snažna. Iako oni nikada neće dosegnuti nivo jednog Googlea, pažljiva usmerenost ka određenoj publici činiće ih sve zanimljivijima za potencijalne investitore, marketing i, naravno, korišćenje. Dušan KATILOVIĆ |
| |||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |