![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||||
Web tehnike (1)
Omogućite pretraživačima da razumeju vaš sajt
Poznavanje mogućnosti i ograničenja pretraživača od velike je pomoći kod pravljenja sajtova optimizovanih za pretragu. Tokom svojih skromnih početaka, pretraživači su bili jednostavni programi koji su pretragu uglavnom zasnivali na metatagovima (o kojima ćemo pisati kasnije), a čiji rezultati uglavnom nisu impresionirali svojom relevantnošću. Međutim, strahovit razvoj Interneta i imperativ kvalitetnog pretraživanja doveli su do ogromnih ulaganja u algoritme za pretragu Web stranica, zbog čega danas imamo nekoliko pretraživača koji svojim rezultatima zadovoljavaju potrebe većine korisnika Interneta. Kao apsolutni lider izdvaja se Google, pretraživač na koji ćemo se uglavnom i koncentrisati u našim tekstovima, a svakako ne treba otpisati ni Yahoo i MSN koji se trude da drže korak s Googleom. Uprkos neprekidnoj evoluciji pretraživača, oni i dalje ostaju samo programi izuzetno ograničene „inteligencije” i mogućnosti koje treba imati u vidu prilikom pravljenja sajta. Kako bismo shvatili o kojim se ograničenjima zapravo radi, pogledajmo ukratko na koji način pretraživači funkcionišu. Dobar domaćin
Roboti svih značajnijih pretraživača savršeno dobro poznaju HTML sintaksu, dok sintakse ostalih jezika koji se mogu naći na Web stranicama nisu jednako dobro podržane. To nas dovodi do jedne od najčešćih grešaka koje prave kreatori sajtova u želji da naprave što efektniji sajt za svoje posetioce, neumereno koristeći JavaScript, Flash i druge tehnologije koje veoma često predstavljaju nepremostivu prepreku za pretraživače. Stoga treba izbegavati korišćenje JavaScripta i Flasha prilikom izrade sajtova, naročito kod elemenata za navigaciju (linkova), kao i za predstavljanje tekstualnih sadržaja. Ovo ne znači da nije dozvoljeno na stranice postavljati npr. Flash animacije, ali to treba raditi samo u slučajevima kada njihov sadržaj ne mora da bude razumljiv pretraživaču (npr. reklame mogu biti urađene na ovaj način). Kao alternativa pomenutim tehnologijama veoma lepo može da posluži kombinacija HTML-a i CSS-a, savršeno prihvatljiva za pretraživače i istovremeno veoma upotrebljiva za kreiranje efektnog vizuelnog sadržaja. Dovoljno je da pogledate jednostavan dizajn Googlea i mnogih drugih sajtova pa da vam bude jasno da šljašteći vizuelni efekti nisu presudni za uspeh sajta. Bez greške
Dobro posluženje Do sada opisani koraci obezbeđuju da sajt bude lako čitljiv za robote pretraživača, međutim, da bi se visoko rangirao u rezultatima pretrage i da bi se posetioci zadržali na njemu i ponovo vratili, mora da bude zadovoljen još čitav niz uslova. Treba izbeći zamku u koju kreatori sajtova često upadaju, prilagođavajući sajt više pretraživačima nego posetiocima. U svakom trenutku treba imati na umu da je optimizacija za pretraživače samo način da se posetioci dovedu na vaš sajt. Zato pogledajmo stvari iz perspektive posetilaca, prema čijim zahtevima i potrebama se pretraživači i kreiraju. Jednostavno rečeno, posetilac očekuje da na sajtu zaista i nađe ono što je uneo kao upit na pretraživaču. Stoga sajt treba da bude bogat kvalitetnim sadržajem koji će sprečiti posetioca da jednostavno napusti sajt i produži s pretragom. Broj stranica sajta je jedan od pokazatelja ozbiljnosti i sadržajnosti sajta i nikako ne treba biti nestrpljiv i nedovršen sajt prijavljivati na pretraživače. Za početak, sajt mora da ima nekoliko desetina stranica sa jedinstvenim sadržajem. Posetilac takođe očekuje da sa strane na kojoj se nalazi jednostavno pristupi drugim stranicama sa srodnim sadržajem, stoga je poželjno da mu se to i omogući putem linkova. Ne treba oklevati da se na stranice sajta ubacuju linkovi na srodne sadržaje na drugim sajtovima, pri čemu treba voditi računa o kvalitetu ciljnog sadržaja pošto linkovanje na nekvalitetne stranice i stranice totalno neprilagođenog sadržaja može i da naškodi rangiranju vaših stranica na pretraživačima. Opisana očekivanja posetilaca korišćena su kao polazna osnova za kreiranje algoritama po kojima pretraživači ocenjuju relevantnost stranica vašeg sajta, a od kojih je svakako najpoznatiji Googleov Page Rank. Bez preterivanja Ako se opet vratimo činjenici da su pretraživači u pozadini samo računarski programi, jasno je da oni nisu u stanju da procene kvalitet sadržaja na način na koji mi to činimo. Stoga je Page Rank zasnovan na korišćenju procena kvaliteta stranica od strane ljudi koji se datom tematikom bave na jedan jednostavan, ali krajnje efektan način. Naime, pretpostavlja se da će autor jednog sajta postaviti link na stranicu drugog sajta samo ako smatra da je njen sadržaj dovoljno kvalitetan. Stoga se link s jedne stranice na drugu posmatra kao glas za tu stranicu. Što više linkova na jednu stranicu postoji to se njen sadržaj smatra kvalitetnijim i njena vrednost (rang) na pretraživaču je veća. Naravno, ovde je data samo ideja Page Ranka koji je implementiran na daleko sofisticiraniji način u stvarnosti, ali poenta je jasna – potrebno je obezbediti da što više kvalitetnih sajtova ima linkove na vaše stranice. Na Page Rank utiče i interno linkovanje stranica unutar sajta, ali nikako ne treba zloupotrebljavati ovu činjenicu jer ona može dovesti do penalizacije od strane pretraživača ukoliko on smatra da ste preterali. Korisna alatka koja će prikazati rang svih vaših stranica jeste Google Toolbar koji svakako treba da se nađe u skupu alata svakog webmastera. Takođe, da biste dobili predstavu o tome koliko spoljašnjih linkova pokazuje na vaš sajt, možete iskoristiti napredne načine pretrage Googlea i Yahooa. Kod Googlea unesite upit link:www.VašSajt.com i biće izlistani svi linkovi na vaš sajt koje Google smatra relevantnim. Slično je i kod Yahooa, s tom razlikom što se umesto link unosi links. Isto tako, da biste utvrdili koje stranice sajta su indeksirane od strane ova dva pretraživača, koristite upit site:www.VašSajt.com. • • • Ovoga puta nam cilj nije bio da vas bombardujemo s previše tehničkih detalja, već da ukažemo na to da samo kompletnost sadržaja praćena korektnom tehničkom izradom pruža sajtu priliku da se bori za svoju poziciju u rezultatima pretrage. Tehnike optimizacije su samo oruđe koje bi trebalo da posluži da posetiocima pokažete kvalitetan sadržaj koji nudite, a ukoliko sadržaja nema, skratite sebi trud i ne pokušavajte da na silu budete izlistani. Uvek imajte na umu da pretraživači postaju sve pametniji, oblikovani prema željama svojih korisnika, a korisnike je ipak nemoguće prevariti. Dejan STEFANOVIĆ |
| ||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |