DOMAĆA SCENA<>
052004<><>

Prvi koraci

U Novom Sadu postoji kurs za obuku ljudi u izradi kompjuterskih igara

Novosadski Centar za razvoj nauke, tehnike i informatike je naizgled samo još jedna u nizu škola u kojima se vrši obuka za rad na računaru. Međutim, razlikuje se od ostalih po tome što je to prva škola u našoj zemlji koja nudi kurs pod nazivom „Game Development”. Jedan od idejnih tvoraca kursa, Nebojša Vislavski, objasnio nam je da je cilj da polaznici nauče kako da iskoriste svoje znanje iz programiranja u jednoj drugačijoj, a vrlo interesantnoj oblasti. Trenutno je kurs koncipiran tako da daje informacije o samoj gaming industriji i kompleksnim strukturama podataka. Zatim se uči izrada strateških igara koje se odvijaju u realnom vremenu. Sve se radi u programskom jeziku C++, na kompajleru DJGPP koji je legalan open-source, uz biblioteke za jednostavno iscrtavanje Allegro. Trenutno se na kursu ne koristi DirectX niti neko 3D programiranje zbog toga što je kurs zamišljen kao početni i ne traži predznanje iz analitičke geometrije odnosno diskretne matematike, čije bi znanje bilo potrebno ukoliko bi se radio 3D.

Kako ste došli na ideju da pokrenete ovakav kurs?

Kurs je počeo u decembru prošle godine. Želeli smo da okupimo tim ljudi koji bi bio u stanju da napravi nešto komercijalno odnosno da ih pronađemo tokom ovakve obuke.

Koliko imate polaznika?

Trenutno ih je četiri. Bilo ih je devet, ali, pošto smo zahtevali požrtvovanost i angažovanost, neki su odustali. Prvo smo tražili neko odgovarajuće predznanje, ali sada smo otpočeli obuku od samog početka, pa više to ne zahtevamo.

Kakav je nastavni plan?

Nastava se sastoji od redovnih 60 časova, plus tridesetak dodatnih. Prvi nivo kursa obuhvata obuku u C++. Drugi nivo se bavi proizvodnjom igara. Pored nekih teorijskih delova o industriji igara i konkretnih teorijskih stvari o programiranju, radi se i na proizvodnji manjih igara koje uključuju neke od osnovnih stvari (veštačka inteligencija, rad igre u realnom vremenu, izbor struktura podataka...). Treći nivo uključuje programiranje u Direct3d-u i OpenGL-u, međutim, on trenutno nije omogućen zbog slabog interesovanja. Prethodni kurs, to jest predavanja koja pohađaju trenutni polaznici, organizovan je tako da se radi na izradi strateške igre u realnom vremenu. Naši polaznici su već skoro završili takvu igru. Za skoro dva meseca napravljen je map editor i skoro kompletna igra.

Ko su predavači?

Trenutno imamo dva predavača na ovom kursu, a obojica su studenti računarstva na FTN-u u Novom Sadu. Jedan od njih sam ja. Još u osnovnoj školi pravio sam neke strateške igrice u koje sam ubacivao AI. Posle bombardovanja 1999. godine drugar i ja napravili smo igru Srb Wars koja nažalost nikada nije zaživela zbog problema s originalnim softverom. Radio sam i na strategijama kao što je, na primer, Total Annihilation i napravio veliki deo enginea (Fog of War, Fire at Will i poluptičju perspektivu). Zatim sam počeo da se bavim Internetom i radio sam u različitim sferama programiranja.

Drugi predavač je jedan od prvih polaznika koji je pokazao izuzetno interesovanje i kvalitet. Završni ispit kursa uključuje pojedinačnu izradu strategije poput Starcrafta. Dozvoljava se relativna sloboda svakom polazniku, pa sada imamo skoro tri različite igre. Novi kurs će, pošto potenciramo i timski rad, kao završni ispit zahtevati izradu jedne igre (verovatno iste kao što je ova koju prave trenutni polaznici) u timu. Kôd programa već ima oko 200 KB.

Imate li neke kontakte sa svetskim proizvođačima igara?

Planiramo posetu budimpeštanskom Mithisu, a od jednog španskog game studija smo dobili značajne informacije o tome kako stvoriti „radionicu za izradu igara”, kako se radi u njoj, kako se vrši prodaja i slične stvari.

Kakva je perspektiva za ljude koji završe kurs?

Posle završenog kursa polaznici dobijaju sertifikat CNTI-a koji opisno govori o njihovom znanju u programiranju. CNTI izdaje i preporuku za zaposlenje, a polaznici, naravno, mogu da koriste svoje radove koje su izradili tokom obuke u iste svrhe. Što se tiče mogućnosti i njihovog znanja posle kursa, to zavisi od samih polaznika. Mi garantujemo obuku, informacije i pomoć, ali ne možemo da garantujemo svakome da će uspeti na kursu, što je i logično. Moram reći da kurs jeste težak i zahteva rad. Ali, onaj ko ga vredno pohađa neće kasnije imati nikakvih problema na tom polju.

Planovi za budućnost?

Nama je zadatak da nađemo i obučimo ljude koje ćemo dalje usmeriti ka pravim ciljevima (Direct3d, OpenGL). Planiramo da okupimo ljude koji bi učestvovali u jednom ozbiljnom projektu. Trenutno znamo za nekoliko programera koji su već nešto konkretno i uradili. Namera nam je da okupimo njih i nekoliko grafičara, pa da im iznesemo svoje ideje. CNTI će stajati iza celog projekta ako bude krenuo. Imamo i podršku engleske firme Creative Sphere. Ono što nam je preko potrebno jesu sponzori koji bi se uključili u celu priču. Ljude treba platiti za njihov rad, a ne da sve to bude neka priča „ako bude para”...

Konstantin MILUTINOVIĆ

 
 AKTUELNOSTI
Prodavnica magije

 DOMAĆA SCENA
Prvi koraci
Šta mislite o ovom tekstu?

 JA, IGRAČ
Kompjuterski šoping i Windows za 11 minuta
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera