INTERNET<>
032014<><>

Internet fenomen Flappy Bird

Razmahana ptičica

Nezavisni dizajner Dong Nguyen nije znao kako da izađe na kraj sa eksplozivnom slavom igre Flappy Bird

Dong Nguyen je dvadeset devetogodišnji dizajner koji, u rodnom Hanoju u Vijetnamu, nešto više od četiri godine radi na razvoju nezavisnih igara u svom studiju .GEARS. Nguyen se nedavno, zbog iznenadne popularnosti jedne igre koju je napravio prošle godine, našao u žiži interesovanja velikog dela interneta. Javnost prosto nije znala na šta da više obrati pažnju. Sa jedne strane bila je zaraznost igre Flappy Bird i očigledna sličnost njenog vizuelnog dizajna sa elementima iz starih naslova Nintendovog serijala o Mariu. Sa druge je, pak, bila impresivna svota novca koju je ova besplatna igra zarađivala svakog dana i to samo od automatizovanih ingame reklama. Na kraju, tu je čudan način na koji se Nguyen poneo kada su slava i novci zakucali na vrata.

Sve je počelo 2012. godine kada je Dong dizajnirao ovu, sada legendarnu, pticu kao sporednog lika za platformsku igru koja je u međuvremenu otkazana. Kada mu je početkom prošle godine zatrebao leteći lik za novu igru na kojoj je radio, vratio se postojećoj ptičici i legenda je rođena. Za slučaj da niste bili član legija navučenih igrača, evo par reči o njenom jednostavnom dizajnu. Cilj igre je da pomognete maloj ptičici da proleti kroz sve manje otvore između cevi. Ptica se automatski kreće sleva nadesno, a jedino upravljanje se vrši tako što svaki dodir na ekran mobilnog telefona rezultuje jednim zamahom krila koji privremeno podiže ptičicu. Krajnje lednostavno i lako, no situacija je drugačija. Dong nije nameravao da igra bude teška i iritantna, ali lakoća sa kojom igrač može da pogreši u proletanju kroz otvore istovremeno dovodi do ludila i tera vas da igrate još. Dok je tweetovao o razvoju igre, sam Nguyen bio je oduševljen kada je postigao 44 poena.

U aprilu prošle godine igra je predata Appleu na odobrenje pod naslovom Flap Flap, ali pošto već postoji aplikacija sa tim imenom naslov je promenjen u Flappy Bird i odobrenje je prošlo. Igra se pojavila u App Storeu 24. maja, ali tada je njen uspeh bio u najboljem slučaju slab. Igra je imala nekoliko apdejtova koji su otklanjali manje bagove. Najveći patch bio je sredinom septembra i on je doneo kompatibilnost sa novim iOS-om 7. Pored sveg truda sve do kraja oktobra Flappy Bird je bio gotovo nevidljiv ostvarivši tek nekoliko stotina downloadova, a u komentarima nalazilo se samo trinaest pisanih opisa.

Dvadeset devetog oktobra desila se prva bitna promena – Flappy Bird je na App Storeu uvršten u kategoriju porodičnih igara. Istina, bio je plasiran na mizerno 1469. mestu po popularnosti, ali to je značilo da mnogo više ljudi može lakše da ga nađe i stvari su krenule svojim tokom. Četvrtog novembra je po prvi put na Twitteru neko sem Nguyena pomenuo igru – naravno u negativnom smislu zbog frustracije težinom. Ipak, i pored nerviranja, broj igrača je rastao. Tako, kada je 14. novembra Flappy Bird zvanično uvršten na 1368. mesto američke top liste igara, na App Storeu u porodičnoj kategoriji već je bio na 393. mestu.

Snežna kugla nastavila je da se kotrlja i raste. Krajem novembra ljudi su počeli da traže verziju za Android. Do trinaestog decembra Flappy Bird ušao je na listu 250 najpopularnijih besplatnih aplikacija za iOS, sem toga, dostigao je osamdesetu poziciju među igrama na američkom tržištu i četrnaesto mesto u porodičnoj grupi. Svakodnevno je rasla učestalost tvitova i memea koji su pominjali Flappy Bird, najčešće kombinujjući izražavanje iznerviranosti sa nemogućnošću da se prestane sa igrom.

Konačna prekretnica desila se desetog januara ove godine kada je aplikacija dostigla drugo mesto u porodičnim, šesto mesto među igrama u SAD i osmo među svim besplatnim aplikacijama na App Storeu. Tada je igračka populacija prosto eksplodirala i samo tri dana kasnije Flappy Bird bio je prvi na svim listama. Nguyen je počeo da dobija tvitove od drugih dizajnera igara koji su mu čestitali i raspitivali se kakvu promociju i marketing je koristio da bi došao na tako visoko mesto. Njegovi skromni odgovori su, uz zahvaljenja na čestitkama, samo ponavljali da ne koristi promociju za svoje igre.

Dvadeset drugog januara Dong je konačno napravio i verziju za Android i postavio je na Google Play, za manje od nedelju dana postala je najdownloadovanija aplikacija za ovu platformu. Sajtovi kao Buzzfeed i Kotaku počeli su da pišu analitičke članke o genijalno zaraznoj igri sa komentarima poznatih dizajnera igara. Na Twitteru ime Flappy Bird pominjano je više od 500.000 puta dnevno. Do kraja januara i „mejnstrim” sajtovi kao Huffington post i Mashable pisali su o ovom naslovu, a prvog februara suvereno je držala prvo mesto na App Storeu u čak 57 zemalja (uključujući i SAD gde je dospela 18 dana ranije).

Novinari su počeli da opsedaju povučenog Nguyena čija komunikacija sa javnošću je do tog trenutka bila u obliku povremenih tweetova. Brojni igrači upućivali su mu ekstremno negativne tvitove, od teških uvreda do pretnji smrću! Pod pritiskom medija posustao je u nekoliko slučaja. Prvo kada je dao intervjue za sajtove TechCrunch i Chocolate Lab Apps, a zatim i za Wired i CNN. Dizajner je tokom tih intervjua objašnjavao šta ga motiviše i kako je napravio Flappy Bird. On voli da pravi male, besplatne naslove koji nemaju mikrotransakcije nego je jedino finansiranje od reklama koje provajder automatizovano prikazuje. Ako je igra popularna – isplatiće se.

Bez obzira da li su bila zlonamerna ili čisto kapitalistički uskoumna, sva nagađanja da je u pitanju nameštaljka padala su redom u vodu. Uspeh Flappy Birda bio je realnost. Kada ga je jedan stručnjak za marketing optužio da je plaćao za servis koji koristi botove da downloaduju aplikacije i postavljaju pozitivne opise, Dong je samo izjavio da poštuje tuđa mišljenja. Publikacije kao Newsweek i Telegraph želele su da ga intervjišu, misleći da će Nguyen biti nestrpljiv da demantuje negativne stvari koje ljudi pišu, ali on je počeo da jop više insistira na privatnosti. Uz zahvalnost ljudima koji igraju Flappy Bird, Dong je izjavio da smatra da je uspeh igre precenjen i zamolio javnost i medije da ostave i njega i igru na miru.

Da stvari budu još impresivnije, još dve igre ovog autora takođe su se probile na listu top 10 aplikacija na App Storeu (Super Ball Juggling i Shuriken Block). Zlonamerni su ponovo pomislili (i javno iznosili to mišljenje) da je sada već slavni dizajner iskoristio uspeh Flappy Birda da reklamira svoje starije igre brzo su ućutkani – niko od miliona igrača Flappy Birda nije video reklamu za neku drugu igru .GEARS-a. Ljudi su sami pronašli druge Nguyenove igre i preporučivali ih prijateljima, što uživo, što preko društvenih mreža.

Cela priča dobila je novu dimenziju kada su iza nje stavljene novčane vrednosti. Petog februara The Verge (goo.gl/kciHqg) objavio je da Nguyen od automatizovanih reklama zarađuje na Flappy Birdu više od 50.000 dolara dnevno! Usledio je negativan članak sa Kotakua da je popularna igra plagijat zbog sličnosti njene retro 8-bitne grafike sa onom iz igara sa Mariom. Mnogi fanovi legendarnih Nintendovih igara pričali su o tome već nedeljama, ali kada je neko to uobličio u malo „ozbiljniji” članak, sa sve uporednim ilustracijama osmobitne grafike obe igre, ovo mišljenje postalo je mnogo zastupljenije. Ta vest proširila se brzinom interneta i mnogi igrači, već frustrirani težinom igre, počeli su da šalju negativne tvitove Nguyenu.

Ironično, Nguyen je, ispostavlja se, bio svestan kritika od ranije. Nekoliko dana pre objavljivanja članaka o novcu i grafici on je predao na odobrenje verziju 1.2 koja je blago modifikovala grafiku da više ne podseća toliko na Maria i malo više olakšala igru tako da je prolazak kroz otvore između cevi postao jednostavniji. Apple je odobrio ovaj update osmog februara i tada je postavljen na App Store, reakcije, na žalost, nisu bile pozitivne. Većina ljudi sa sklonošću da šalju besne tvitove videla je ovaj potez kao potvrdu da je Nguyen kriv za nešto i počela je da ga bombarduje negativnim porukama.

Rezigniran zbog nemoći da ugodi internetu i željan svog normalnog života Nguyen je najavio da će igra biti skinuta sa svih platformi za distribuciju aplikacija što se i desilo devetog februara. U trenutku kada je odstranjen, Flappy Bird bio je na prvom mestu pune četiri nedelje, downloadovan je više od 50 miliona puta, imao je preko 300.000 pozitivnih opisa i o njemu je tweetovano skoro 16 miliona puta. Kada se uzme u obzir pomenuta vrednost od 50.000 dolara dnevno, Dong je za tih 28 dana zaradio oko 1,4 miliona dolara.

Naravno, narod na društvenim mrežama ponovo nije bio zadovoljan. Sada su krivili jedni druge zato što su „naterali čoveka da skloni igru”. Negativne poruke upućivane su i na račun Nintendoa sa pretpostavkom da je Nguyen sigurno skinuo igru da bi izbegao tužbu kojom su mu pretili zbog sličnosti. Iako je Dong u tvitovima ponavljao da razlog za povlačenje Flappy Birda nije pravne prirode, Nintendo nije gubio vreme nego su jedanaestog februara i zvanično potvrdili Nguyenovu izjavu naglasivši da niko nije ni pomišljao da tuži vijentamskog dizajnera, a kamoli da ga je neko kontaktirao. Pomenuti negativni članak na Kotakuu (goo.gl/yaNOyQ) dva puta je ažuriran, prvo ublažavanjem optužbi, a zatim i izvinjenjem Nguyenu od strane glavnog i odgovornog urednika sajta.

Epilog je pomalo smešan. Iako ga je igralo 50 miliona ljudi, popularnost Flappy Birda je i dalje bila u usponu. Zbog toga je veliki broj ljudi i dalje hteo da ga igra, ostao je vakum koji je nešto moralo da popuni. Neki su poželeli da izvuku novac iz toga što imaju igru na svom telefonu i rešili da ga prodaju na eBayu. Svi su poludeli nakon što je jedan od prvih ljudi koji su se setili da to urade prodao svoj iPhone 5 na kom je instaliran Flappy Bird za više od 100.000 dolara! Nedeljama nakon što je manija oko igre prošla telefoni sa ovom igrom i dalje se prodaju za više desetina hiljada dolara.

Sa druge strane, činjenica da je Nguyen povučena osoba ostavila je otvorena vrata za more plagijatora koji nisu morali da se plaše zasluženog pravnog gonjenja. Ako na Google Playu u pretragu ukucate „Flappy Bird” dočekaće vas smehotresna olimpijada naslova koji na neki način kopiraju ovu igru, bilo konceptom, izgledom ili imenom. Tu su Floppy Bird, Flippy Birds, Flappy Fly, Flappy Turd kao i Flappy Pig, Bat, Dog, Cat, Bee itd...

Iako više ne može da se skine sa prodavnica za aplikacije Flappy Bird je i dalje prisutan u pop kulturi, o ovoj igri se i dalje priča, i dalje se prave memei. Analitičari igara i tržišta raspredaju teoriju o tome kako se ovakav uspeh desio i, naravno, daju sve od sebe da nađu naćin da ga sami ponove. Ako imate Flappy Bird na svom telefonu, onda posedujete deo istorije gaminga i interneta koji će polako izbledeti iz sećanja većine ljudi i ostati samo smešna priča koja se pominje. Ipak, iako je povukao svoju najpopularniju igru iz javnosti, Don Nguyen ne namerava da digne ruke od dizajna igara. Njegov studio .GEARS (www.dotgears.com) i dalje radi, a čak i pored sve negativne pažnje on je još uvek aktivan na twitteru (@dongatory) pa ako sa nestrpljenjem očekujete sledeću igru iz njegove radionice, možete da ga pratite direktno.

Dragan KOSOVAC

 
Internet fenomen Flappy Bird
Šta mislite o ovom tekstu?
Tor
Sigurnost u oblaku
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera