Igre
Vesti
Novi pravilnik Unity endžina
Porez na svaku instalaciju igre! (DOPUNA)
Nikola Jevremović
22. septembar 2023.

Kompanija iza istoimenog developerskog endžina juče je na svom blogu objavila kontroverzan pravilnik u vezi sa budućim metodama poslovanja, koji bi trebalo da stupi na snagu od 1. januara sledeće godine. Povod za ovakav preokret verovatno je turbulentan period koji je Unity zadesio. Samo ove godine, otpušteno je oko 900 radnika (300 u januaru, 600 u maju), a polovina kancelarija je zatvoreno...


Novi zakonik ukida Unity Plus pretplatnički paket, koji je koštao 40 dolara mesečno. To doduše neće uticati na postojeće pretplatnike, već samo na nove, koji mogu da biraju između besplatnog Unity Personala, Unity Proa, koji košta 2040 dolara na godišnjem nivou ili Unity Enterprisea za 3000/godišnje. Reakcije developera nisu bile baš blagonaklone na ovakvu odluku, ali su posebno eskalirale oko uvođenja tzv. Unity Runtime Feea. Reč je o simboličnom iznosu koji će svaki developer morati da plati kompaniji ukoliko se njegova igra instalira! Iako je nekoliko stranih portala protumačilo da se cilja na svakog novog igrača, u zvaničnom saopštenju se to nigde ne precizira, pa verujemo da nadležni „per install” doslovno shvataju. Dakle, primera radi, kupili ste Unity igru, odigrali je i izbrisali. Nakon nekog vremena rešite da je nanovo pređete. Reinstalacija će po novom pravilniku takođe biti naplaćena.


Iz kompanije su izričiti da pravilnik propisuje ovaj „porez” samo za one igre koje zadovolje određene kriterijume, te da će uticati samo na mali broj razvojnih timova. Konkretno, u slučaju Personal i Plus klase, developer je dužan da plati 0,20 dolara ukoliko godišnje njegova igra zaradi preko 200 hiljada dolara i premaši 200 hiljada instalacija tokom čitavog svog postojanja. Za Pro i Enterprise, glob je nešto niži, kao i sama lestvica uspeha, koja je pomerena na milion instalacija i milion dolara godišnje.


Naknada na prvu loptu ne deluje previsoko, dok se ne počuje računica izvesnog Gerija Njumana iz Facepunch Studiosa, inače developera igre Rust. Prema njegovim rečima, da je ovaj plan bio aktuelan kada i njegova igra, morao bi da izdvoji dodatnih 410 hiljada dolara (oko 40 soma godišnje), dok je sada taj iznos malo veći od 2500 zelembaća. Uz to je postavio par zanimljivih pitanja, kao što je npr. da li to Unity može da radi retroaktivno i ono što je posebno zanimljivo, da li to znači da će svaka igra iz ovog endžina imati tracker koji će registrovati instalaciju? To faktički podrazumeva neku vrstu DRM-a, tj. konstantnu vezu sa internetom. Šta je sa besplatnim igrama koje se dele tokom nekih akcija ili u dobrotvorne svrhe? Šta je sa piratskim igrama? Da li će i one biti uključene u ceh koji će neko u jednom trenutku morati da plati?


Dosta toga treba da se razjasni do tog prvog januara. U međuvremenu, gomila studija je najavilo bojkot softvera zbog ove mere. Jedan od njih je Innersloth koji je radio Among Us. Ukoliko se odluka ne promeni, developeri vele da će se prešaltovati na neki drugi endžin.



DOPUNA 22.9.2023.

Nakon par nedelja paljbe koja je zadesila Unity Technologies, nadležni su ispravno odlučili da podviju rep. Predsednik Unity Create odeljenja Mark Viten, izvinio se svim korisnicima endžina i predstavio kudikamo izmenjeni pravilnik. Za početak, što je bilo i ključno, sporni Runtime Fee neće se naplaćivati retrogradno, već stupa na snagu tek od naredne verzije softvera (2023 LTS, u distribuciji će se naći sledeće godine, a early access već je dostupan developerima). Dakle, ako autori reše da preskoče ažuriranje, neće ništa morati da plaćaju. 


Zatim, vlasnici besplatnog Unity Personala neće morati da je plaćaju sve dok im igra ne zaradi preko 200 hiljada dolara (dakle aktuelni iznos od 100 soma je dupliran). Što se tiče Pro i Enterprisea tiče, Runtime Fee će se naplaćivati kada projekat ostvari premaši dve brojke: milion dolara za poslednjih godinu dana i milion inicijalnih odziva (što je fensi naziv za broj instalacija). U tom slučaju, Unity će naplatiti ili po broju instalacija ili 2,5 procenata ukupne zarade, s tim što se obavezuje da će se uvek odlučiti za niži od ova dva iznosa. Platforme poput Xbox Game Passa ili Netflixa moraće da plaćaju Runtime Fee.

Unity
endžin
Among Us
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUL 2024
Elden Ring: Shadow of the Erdtree
Najkvalitetniji element ove ekspanzije je njena vizuelna komponenta...
Qualcomm, ASML, Intel, TSMC, Samsung...
Sa čipovima nema stajanja
Qualcomm je sa Snapdragon X procesorom stvorio talas kojim želi da promeni lice industrije...
Radia Windrunner i vetrenjače
Rekorder i eko-isplativost
Da li je veće uvek bolje? Istorija raznih delatnosti uči nas da se odgovor razlikuje od jednog specifičnog slučaja do drugog, ali ljudima su napro...
LG UltraGear 34GS95QE
Odlično okruženi zabavom
Vrhunska demonstracija toga gde se trenutno nalazi tehnologija kada su u pitanju monitori...
Sony ULT Wear (WH-ULT900N)
Grmljavina u tišini
Nova serija uređaja japanskog proizvođača sadrži modele koji imaju jednu zajedničku osobinu - grmljavinu...
Asus ROG Maximus Z790 Apex Encore
Za ljubitelje ekstremnog
Ploča koj spada među najbolje modele Asusovog asortimana i donosi sve „po poslednjoj modi”...
Autodesk Inventor 2025
Inženjering digitalnog prototipa
Inventor služi za izradu preciznog i detaljnog digitalnog 3D modela bilo kog sklopa ili proizvoda...
TCL 505
Giga povoljni startfon
Izuzetno povoljan i upotrebljiv telefon...
Songs of Conquest
Prelep, pažljivo poliran dragulj igračke scene, omaž vanvremenskim klasicima iz devedesetih godina prošlog veka, ali i dalje ima vlastiti identite...
WARNO
Kulminacija svega što je Eugen systems radio proteklih godina i ujedno njihova najbolja igra...
Hades II
Iako u prvi mah veoma podseća na slavnog prethodnika, Hades II veoma brzo otkriva svoje pravo, novo lice...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama