INTERNET
Pretraživanje
Sve i odmah!
Dušan KATILOVIĆ
1. septembar 2006.

Teorija ubiranja informacija koncipirana je pre 13 godina kada je grupa stručnjaka iz istraživačkog centra Palo Alto napravila analogiju između ponašanja divljih životinja prilikom dolaženja do plena i ljudskog ponašanja prilikom ubiranja informacija preko Interneta. Njome ustanovljena zakonitost glasi: što je korisniku lakše da prikupi željene resurse to manje vremena provodi na svakom od izvora resursa (informacija).

Tendencija da korisnici ne žele da odu dalje od prve strane rezultata pretraživača postaje zabrinjavajuća

Optimizacija i maksimalna prilagođenost korisniku savremenih pretraživača, širenje permanentnog pristupa Internetu i time uzrokovane kraće, ali češće on-line sesije koje se iniciraju u svakom momentu kada osoba poželi nešto da sazna, kao i generalno veoma loša koncepcija Web čitača u pogledu organizacije lista posećenih i omiljenih sajtova doveli su do toga da ljudi počnu da im se obraćaju kad god im je potreban odgovor na bilo koje konkretno pitanje.

MBS1 (do 3)

Iako je sajtova sve više, gotovo svaka osoba na Internetu za srazmerno kratko vreme izvršava selekciju nekoliko njih koji su joj potrebni ili zanimljivi, dok postojanje ostalih ignoriše, osim u slučajevima kada joj je neophodno vanredno pribavljanje neke informacije. Čak i tada, veoma nerado surfuje i troši vreme i strpljenje u potrazi za željenim materijalom, već se radije direktno obraća pretraživaču. Kolika je slepa vezanost za njegove rezultate upita, govore i rezultati najnovijeg istraživanja kompanija Jupiter Research i iProspect. Sažeti u jednoj rečenici, oni su frapantni: u potrazi za željenom informacijom, korisnik želi da mu je pretraživač „isporuči” na prvoj strani. Ako je ne vidi tu, prelistaće još samo naredne dve i - odustati!

Interesantno je što je gotovo identično istraživanje vršeno 2002. godine, kada su rezultati bili dosta drugačiji. U „ta vremena”, 48% ispitanika kliknulo bi odmah na neki od rezultata upita sa prve strane. Danas je taj procenat veći - čak 62% ljudi ne zanima da kliknu na taster „next page” . Broj upornih se takođe smanjio. Pre četiri godine 19% osoba bi „ronilo” za informacijama i dalje od treće strane, dok ih je 2006. svega 10%. Koliko je „sindrom prve strane” uzeo maha, govori i činjenica da je maltene jedini razlog promene omiljenog pretraživača koji su ispitanici mogli da navedu to što prethodni nije uspeo da im obezbedi ono što žele na prvoj stranici. Takvih nezadovoljnika je čak 41%.

SEM, SEO...

Ne bez razloga, jedna od dve kompanije koje su sprovele anketu bila je marketinška agencija. Vrlo slikovito, njen predsednik izjavio je nakon publikovanja rezultata da je „u marketinškom smislu mrtav svako onaj ko nije na prvoj strani”. Igre i ulozi su se povećali - ne samo što su se pretraživači osavremenili i optimizovali već su i korisnici dosta naučili i sada znaju šta žele da pitaju „svoj sajt”. Istovremeno, ogroman broj njih razvio je nekritičko poverenje i emotivni odnos prema njima, tražeći od njih (i bukvalno) odgovor na svako zamislivo pitanje, burno reagujući kada im on nije „pod nosom”, u prvih pet-šest redova stranice sa rezultatima.

Osim agencija, „uho” na ovo istraživanje stavile su i same kompanije. Više nego ikada shvaćena je potreba da firma koja želi da uspe na tržištu mora da bude na vrhu liste odgovora koje pretraživači nude. To praktično znači da više nije dovoljno imati primat u odnosu na jednu ili dve ključne reči, već na veći broj pojmova koji bi mogli da budu asocirani s njom. „Magične reči” ponovo postaju SEM i SEO - mnoge kompanije užurbale su svoje aktivnosti na osvežavanju, redizajniranju ili lansiranju novih sajtova kojima je zajednička karakteristika (i imperativ) da budu ’dobro vidljivi’ na Webu.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama