TEST RUN
3D Game Studio 6.22 Pro
Branislav BUBANJA
1. novembar 2004.

Kada vidite neku kvalitetnu 3D igru, sigurno se zapitate kakav je proces njene izrade. Naravno, za tako nešto treba da postoje vrhunski programeri koji do najsitnijih detalja poznaju programerske i dizajnerske alate. Međutim, sigurno ste se pitali da li postoje i neki alati koji mogu da automatizuju i olakšaju, ako ne ceo, onda bar veći deo posla. Odgovor na to pitanje je potvrdan. 3D Game Studio je alat za izradu interaktivnih aplikacija, sa posebnim akcentom na 2D i 3D igre.

Izrada atraktivnih 3D igara

Izrada jedne igre sastoji se od nekoliko različitih faza koje se u finalnom stadijumu uklapaju i čine gotov proizvod. To su dizajniranje, modeliranje, postavljanje osvetljenja i, na kraju, izrada programskih skriptova. 3D Game Studio u sebi sadrži sve alate potrebne da bi se ti procesi obavili, mada, ukoliko želite, možete za to da koristite i spoljne komponente. Da biste shvatili kako se pravi neka 3D igra, morate da shvatite od kojih elemenata se ta igra sastoji. Pošto je u pitanju 3D igra, logično je da se odvija u trodimenzionalnom okruženju. To okruženje sadrži neke 3D objekte. Objekti se izrađuju od grafičkih primitiva - jednostavnih geometrijskih struktura. Na površinu tih objekata „lepe” se teksture i tako se dobija kompletna scena.

Za izradu nivoa koristi se WED Level Editor. On izgleda kao neki 3D editor u kojem se vide tri perspektive i trodimenzionalni izgled scene. Preko ovog editora možete da izradite kompletan nivo odnosno sve nivoe za vašu igru. Oni se snimaju u WMP (radnom) formatu. Kasnije, ovaj format, sa još nekim dodatnim podacima, služi kao osnova za finalno kompajliranje scene (u WMB formatu) koju koristi „game engine”. Najvažniji „sastojak” 3D igre nije grafika, već osvetljenje. Ako ono nije dobro definisano, igra neće izgledati atraktivno, ma koliko bila dobro grafički odrađena. Stoga je rad s osvetljenjem i senčenjem zauzeo važno mesto u 3D Game Studiou. Kako su sami autori programa pomenuli, „Dobro osvetljenje ne može da pomogne loše dizajniranom nivou, ali loše osvetljenje može da uništi dobro dizajniran nivo”.

 
Stigosmo i do animacije. Nijedna igra, pogotovo trodimenzionalna, ne može da funkcioniše bez nekog oblika kretanja objekata ili same scene. Za izradu pokreta koriste se skripte koje objašnjavaju njihovo ponašanje. Pisanje skripti se vrši u C-Script Editoru (SED). Ovaj editor podržava sintaksno označavanje, automatsko kompletiranje i mnogo drugih korisnih funkcija. Preko skripti se definišu i specijalni efekti. U okviru programa postoji mnoštvo predefinisanih skripti koje možete iskoristiti u svojim projektima ili ih menjati prema svojim potrebama. Za izvlačenje maksimuma iz skripti ipak morate da poznajete njihovu sintaksu jer su primeri skoncentrisani uglavnom na samo jedan efekat. Naravno, ako ne želite da koristite skripte, uvek možete da isprogramirate kretanje objekata i njihove efekte u nekom od programskih jezika. Model Editor (MED) se koristi za pripremu i konvertovanje 3D modela i terena za 3D studio. Korišćenjem njegovog jednostavnog interfejsa lako ćete doći do osnovnih 3D modela za upotrebu u svojoj igri. Skin Editor služi za lepljenje materijala na 3D objekte. Postoji čak i mogućnost direktnog „slikanja” po modelu.

Za animiranje modela na raspolaganju su dve različite metode: Vertex animacija i Bones animacija. Obe metode se zasnivaju na sličnom principu. Korisnik postavlja ključne frejmove, a program sam vrši animaciju između tih frejmova. Preporuka je da se ključni frejmovi postavljaju gde god postoji neka drastična promena u kretanju, inače automatska animacija može da ispadne prilično čudno. U Vertex animaciji vrši se pokretanje objekata ili modela, njihovo rotiranje ili zumiranje. Bones animacija se koristi za „oživljavanje” živih bića. Ona se zasniva na principu skeleta odnosno povezanih kostiju. Drugim rečima, ako se jedna kost pomeri, ona će rezultovati pomeranjem svih povezanih kostiju.

Nemojte se zavaravati da je rad s ovim programom jednostavan. Jeste da on predstavlja mnogo jednostavniji način za izradu 3D igara od čistog programiranja, ali nikako se ne može smatrati programom s kojim ćete za nekoliko časova rada napraviti kvalitetnu igru. Pri tom, ako već ne morate da znate programiranje, veoma je bitno poznavanje rada u programima za 3D modelovanje kako biste kvalitetno modelovali nivoe, objekte i njihove animacije. A da 3D Game Studio predstavlja zaista kvalitetan RAD (Rapid Application Development) sistem, govori i činjenica da je s njim do sada napravljeno više od pedeset komercijalnih igara.


Potrebno:
Windows, Pentium II/633 MHz, 128 MB RAM
Veličina:
37 MB, 92 MB na HD
Cena:
900 dolara
Adresa:
www .3dgamestudio .com
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama