PRVI UTISCI
Yield! Fall of Rome
Darko MIHOKOVIĆ
1. mart 2025.

Objavljivanje 4X strategije nekoliko sedmica pre nego što na scenu kroči sedmi nastavak Civilizacije može da se tumači na dva načina: Moguće je da se radi o potezu totalno sumanutih osoba, nesvesnih da će dugoočekivani 4X kolos momentalno očistiti patos sa njihovom delom ili je, pak, u pitanju mudra odluka suvog genija, koji je predstavljanje svog pulena tempirao anticipirajući očajan start najnovijeg izdanka slavnog serijala. Istini za volju, Yield! Fall of Rome definitivno ne igra u istoj ligi kao Civilization, ali je prosto nemoguće izbeći poređenje dve igre slične tematike, koje su predstavljene u rasponu od samo dvadesetak dana.

4X naslov koji vam daje kontrolu nad Zapadnim rimskim carstvom u periodu njegovog pada

Yield! ima daleko kraći timeline, fokusiran na antički Rim. No, za razliku od većine igara koje se bave rimskom državom na vrhuncu moći, ovde proživljavamo pad Zapadnog rimskog carstva, kao uvod u mračni srednji vek i opštu civilizacijsku devoluciju.

U Early Accessu igra nudi tutorijal kampanju sukoba keltskih domorodaca i Rimljana na prostoru današnje Velike Britanije, te mini-kampanje koje se smenjuju na svakih nekoliko nedelja. Pored osnovne kampanje koja prati Odoakarov pohod na Rim, u prvoj polovini februara imali smo ustanak berberskih plemena u severnoj Africi, da bi kasnije dobili i opsadu Konstantinopolja, što znači da autori planiraju da u budućnosti poprilično rastegnu vremenski period koji igra pokriva. Tu je još i multiplayer koji nismo imali prilike da isprobamo, jer je lobby uvek bio pust, te skirmishi sa gomilom opcija za podešavanje partija.

Igra se odvija na nasumično generisanoj heksagonalnoj mapi, a za pobedu je potrebno osvojiti određen broj poena predstavljen u vidu kruna, koje stičete posedovanjem delova mape i zauzimanjem protivničkih gradova. Borba je jednostavna, sa svega tri tipa jedinica (pešadija, konjica i strelci), dok ćete kasnije dobiti pristup i opsadnim spravama. Naravno, za snažnu vojsku neophodna je i podjednako snažna ekonomija, oličena u klasičnom trojstvu resursa - zlato, hrana i proizvodnja. Zlato otključava tehnologije, kupuje jedinice i gradi objekte, što ga čini gotovo univerzalnim resursom. Sa druge strane, hrana i proizvodnja su neophodni za regrutovanje jedinica i gradnju objekata u gradovima. Većina stvari se gradi ili regrutuje u jednom potezu, što igru čini brzom. Tehnološko stablo deluje siromašno, a tehnologije se takođe otključavaju u jednom potezu.

Zanimljivo je kako Yield! gleda na kulturu, tačnije na ono što bi se u Civu zvalo civicsima. Na početku misije imate set predodređenih događaja, koji kada se dese pružaju izbor između više opcija, oblikujući vaše društvo. Tako, na primer, u keltskoj kampanji, pri prvom kontaktu sa Rimljanima, možete odabrati da romanizujete vaš narod, čime stičete naklonost rimske frakcije ili, pak, uzviknuti Romani ite domum i zaratiti sa njima.

Misije u okviru kampanje veoma su kratke, ograničene na jedva pedesetak poteza. Mnogima je ovaj podatak dovoljan da sa gađenjem okrenu glavu i ni ne pogledaju igru, ali ovakav pristup ima i dosta prednosti, naročito ako ciljate publiku kojoj su „ozbiljnije” igre u žanru previše komplikovane i nemaju vremena da im se posvete.

Nažalost, nemamo dovoljno materijala da bi doneli konačan sud o igri, ali valjani temelji su tu, te ako je verovati obećanjima autora igre, dodatni sadržaj samo što nije. Najavljuje se još novih kampanja, nove frakcije, novi vidovi mehanike, unikatne jedinice i još dosta toga.

Što se dileme iz uvoda tiče, mišljenja smo da je odgovor negde između dve krajnosti. Ni Yield! Fall of Rome, ni Civilization VII nisu ni blizu zaokruženog proizvoda, prva zato što je u pitanju tek Early Access naslov, a druga jer je veći deo sadržaja, suptilnošću jednog kasapina, iščupan iz igre i ostavljen za neke buduće ekspanzije.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama