LAKI PINGVINI
Let’s print 3D (2)
Nastajanje predmeta
Dejan PETROVIĆ
1. januar 2021.

Uprošlom broju opisali smo naša zapažanja o 3D štampaču Creality Ender 3 Pro. Iako ima objektivne mane, generalno mišljenje je da je to najbolji 3D štampač ako ga posmatramo kroz prizmu cene, podrške zajednice i, na kraju, njegove same funkcionalnosti. Mi ćemo u ovom tekstu dodati po koju reč o samom štampaču i nekim dodatnim zapažanjima. Uglavnom, fokus će biti na tome kako napraviti 3D objekat, kako ga pripremiti i na kraju, kako ga odštampati.

3D softver

Za izradu 3D objekta postoji veliki broj alatki, što besplatnih, što onih drugih. Nećemo mnogo ulaziti u priču o svima njima. Reći ćemo da se, između ostalih, najčešće koriste Blender, Fusion 360, Simplify3D, Solid Edge i Tinkercad. Ovaj poslednji ćemo koristiti u primerima, zato što dolazi u online varijanti, besplatan je i nudi veliki broj elementarnih tela. Ne može se meriti sa, na primer, paketima Blender ili Fusion 360, ali za početnike je odličan izbor.

Autodeskov Tinkercad nudi pristojan tutorijal o korišćenju tela i objekata, gde možemo da vidimo da se, uprkos skromnim mogućnostima, mogu napraviti dosta komplikovani objekti. Nakon kreiranja naloga na www.tinkercad.com, predlažemo vam da prođete kroz kompletan tutorijal, ako se prvi put susrećete sa ovakvim softverom. Mi se ne zadržavamo mnogo ovde, već idemo na New Design. Softver projektima daje nasumične nazive, pa je zgodno preimenovati ih u gornjem levom uglu. Na sredini je Workplane, radna površina sa matricom u milimetrima. Svaka kockica je milimetar puta milimetar i to treba znati kada se pogledom spustimo na samu radnu površinu. Na ovoj površini, dodavanjem, oduzimanjem i kombinovanjem tela i objekata pravimo naš 3D model. Sa leve strane možemo da menjamo pogled u svim pravcima, zumiramo, a sve to možemo i mišonjom, uz pomoć tastera i skrola. Možemo da dodamo još jednu radnu površinu u nekoj drugoj osi preko opcije u gornjem desnom uglu, a tu je i Ruler. Lenjir je obavezan ako nam treba objekat sa tačnim merama. Ispod su tela, počevši od osnovnih. Tu imamo kvadar, valjak, loptu, piramidu, parabolu i da ih ne nabrajamo. Ima ih i specifičnih poput prstena, kockice, zvezde. Osim osnovnih, meni nudi još tekst i brojeve, konektore, ali i sitne 3D objekte i figurice koje koriste brojni maketari, poput stolica, nameštaja, čaša i slično. Zatim imamo i generatore objekata, gde promenama parametara dobijamo objekte po želji. To mogu biti razni zupčanici, opruge i gomila drugih, pa čak i slova Brajeve azbuke. Pod Printables možemo preuzeti zanimljive modele skeleta izumrlog dinosaurusa i skelet (još uvek prisutnog) homosapiensa. Svako telo može biti solid (puno), ali i hole (rupa) ako želimo da ga oduzmemo (obrišemo) od postojećeg solid tela.

U gornjoj traci, osim osnovnih komandi, grupisanja, razgrupisanja, ogledala i slično, imamo opcije za uvoz i izvoz fajlova. Limit je na STL, OBJ i SVG za import, dok 3D objekat možemo izvesti u OBJ, STL i GLTF (.glb) formatima. Tu je i opcija za SVG, ako vam je potreban dizajn za lasersko sečenje. Pod Export, imamo i tab 3D Print, odakle možemo direktno ići na štampu, međutim, naš Ender nije podržan, kao ni bilo koji iz Creality kuhinje.

Mi pravimo stilizovani logotip „Sveta kompjutera”, koristeći kao osnovu naše 2D vektore. Uz bukvalno par koraka dobili smo objekat koji možete videti na slikama. Izvozimo ga u OBJ formatu (može i STL).

Slajser

Da bi 3D štampač znao šta da radi sa 3D fajlom, potrebno ga je prethodno provući kroz slajser (slicer). Ovaj softver će izračunati najopimalniju putanju ekstrudera po svim osama, količinu filamenta, temperature beda i ekstrudera i sve to spakovati u jedan fajl koji se naziva GCODE (CNC programski jezik). Kada otvorimo ovaj fajl u nekom editoru, dobijamo tabelu sa koordinatama za svaki prolaz i svaku osu, uz druge parametre.

Creality u ponudi ima i svoj Creality Slicer. Alat sa leve strane u četiri taba nudi dosta opcija. Osim odabira štampača, možemo birati debljinu popunjavanja, njegovu gustinu, brzinu štampe, support (brim i raft), debljinu slojeva, vreme hlađenja po sloju.... Poslednji tab čak nudi i editovanje samog GCODE.

Slic3r je takođe odličan i besplatan alat.

U uputstvu Endera stoji da podržava Cura slajser. Kao jedan od možda i najboljih izbora za početnike, koristićemo upravo njega. Ovde je meni sa desne strane, sakriven. Alat u startu nudi samo par opcija kao preporučena podešavanja, što u jednom broju slučajeva može biti i dovoljno. Padajući meni nudi mnogo veći broj opcija. Da ne ulazimo previše u svaku stavku, dovoljno je reći da možemo da biramo od debljine svakog zida ponaosob, svakog popunjavanja. Prianjanje na bed ima tri režima (brim, raft i skirt). Ako štampamo više modela kroz jedan GCODE, možemo odabrati da štampa sve u jednom prolazu ili model za modelom. Postoje i eksperimentalni parametri koje bi trebalo testirati u zavisnosti od štampanog modela. Mi za naš logotip pod stavkom Build Plate Adhesion biramo brim, uključujemo support, jer imamo visećih elemenata i postavljamo dinamički kvalitet. Ovo se odnosi na brzinu štampe, visinu sloja i slično. Još jedna jako bitna stvar kod Cura softvera jeste to da iz njega može da se štampa direktno, preko USB kabla. To i radimo.

• • •

Štampanje direktno preko računara ima svoje prednosti, jer nas od štampe deli klik. Odštampani logotip možete videti na slici, a mi smo kvalitetom zadovoljni, tim pre što podešavanja nisu najkvalitetnija, jer to nosi dodatno vreme štampe. Ne treba da čudi ako se, recimo, otvorena kutija dimenzija 15×15×5 centimetara štampa i po deset sati. Magnetna podloga na Ender 3 Pro vremenom popušta, što se tiče prianjanja filamenta. U najvećem broju slučajeva problem se rešava vatom i 70-procentnim alkoholom. U težim slučajevima, postoji specijalni lepak kojim premažemo podlogu, a donekle može pomoći i lak za kosu. U najtežim slučajevima, menjamo čitavu podlogu, koja nije preskupa.

Postoje mnoge destinacije na mreži gde korisnici postavljaju razne modele, pa tako možda nađemo baš ono što nam treba. Jedna od takvih destinacija je i Thingiverse, sa ogromnom bazom fajlova. Tu su i razni generatori. Jedan vrlo zanimljiv možete naći na 3dp.rocks/lithophane, gde od slike dobijamo litografiju u ravni, ali i u gomili drugih oblika. Ako znate i vi neku zanimljivu destinaciju, možete nam je predložiti na SK forumu.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama