TEST PLAY
Command & Conquer 4: Tiberian Twilight
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. april 2010.

Ne znamo za vas, ali mi ne volimo da nas neko vuče za nos i otvoreno zavlači: gospodin Sem Bas, hed hončo tima odgovornog za Command & Conquer 4, više puta je eksplicitno rekao da će četvorka doneti „smisleni kraj Tiberium storilajna”, da neće biti „cliffhangera i otvorenih pitanja” i da će konačno „elaborisati sve nedoumice oko Kejnovog identiteta”. Slagao je. Igrač čija je mašta zagolicana 1995. godine i koji je ispratio i odigrao svaki nastavak, ekspanziju i spinoff C&C univerzuma ostaće suva uma i prikraćen za ikakav smisleni closure. Šta ostaje fanu koji je kupio C&C 4 isključivo radi stavljanja tačke na kraj balade? Upitnik iznad glave i bes, samozadovoljavanje biblijskom paralelom o Kainu i Avelju, zemljom Nod ili nekom trećom fanovskom teorijom zavere. Gledajući u finalnu animaciju igre (koja je ista za GDI i Nod kampanju, jer igra ima jedan ishod), imali smo future flešbek iz 23. maja i finala poslednje sezone „The Losta” koji će sigurno doneti sličan finiš, epilog dostojan lansiranja pegle u TV. Kejn je još davno obećao da ćemo videti budućnost, i for once, bio je u pravu, bez obzira na to što su njegov igrački „kraj” Bas i kompanija ukrali od Dejvida Linča i serije „Twin Peaks”.

Zašto ovoliko insistiramo na literarnom momentu igre? Zato što smo igrali betu, i neopozivo zaključili da nas igra, u „redefinisanom” mikrotaktičkom obliku uopšte ne interesuje, i da jedini motiv koji imamo jesu sinematici i zaključak. Rezultantna kriva je, suprotno očekivanjima, ispala potpuno invertovana, jer priča i sinematici smrde, ali gameplay, pod uslovom da progutate knedlu i iz mozga izbacite iskustvo sa ranijim C&C igrama, uopšte nije toliko loš. Iako u igri nema harvestovanja tiberijuma, gradnje baze, superštancovanja oklopnih legija i klasične C&C endgame grandioznosti, taktičko nadmudrivanje i „kamen, papir, makaze” borbena mehanika iznenađujuće su adiktivni i zahtevaju upotrebu mozga, reflekse i afinitet ka mikromenadžmentu. Probajte da zamislite na šta bi ličio mutant sa 33 odsto C&C, 33 odsto Dawn of Wara II i istoventnim procentom StarCraft II gena i dobićete predstavu o Tiberijumskom sumraku.

Tipična misija u igri, kao i skirmish i multiplayer partije, podrazumeva izbor između ofanzivne, defanzivne i strategije za podršku, oličenih u vrsti komandnog vozila, tzv. Crawlera, koje ste izabrali (i koje možete promeniti kad vam se ćefne). Biranjem ofanzive dobijate tenkove i različite vrste oklopnih vozila; odbrana podrazumeva pešadiju, bunkere i turelne instalacije, dok je podrška rezervisana za vazduhoplovstvo i borbene „spellove” nalik na lečenje jedinica i različite tipove borbenih debuffa. Ovakva vrsta specijalizacije ne znači da u istom trenutku ne možete voditi, na primer, helikoptere i PVO vozila - ako vam se ukaže potreba za nekom „interklasnom” kombinacijom, jednostavno ćete promeniti tip Crawlera i naštancovati ono što vam treba. Broj jedinica koje ćete voditi u svakoj pojedinačnoj partiji je srazmerno mali, što znatno povećava potrebu za kalkulisanim obračunima i čuvanjem primeraka kojima je porastao rang. U Command & Conquereru 4 jednostavno nema nasilne inercije, odnosno opuštanja koje donosi saznanje da ste se dovoljno „raširili” i naštancovali nezaustavljivu armiju. Uspeh u svakoj misiji podrazumeva rad i pažnju od početka do kraja i nadmetanje sa protivničkim AI-jem, koji je dovoljno lukav da vam stalno servira iznenađenja i nameće potrebu za drugačijim „counterima”.

Popularnost igračkih nivoa i otključavanja svežeg oružja i oruđa koju je na velika vrata uveo Modern Warfare sastavni je deo Tiberian Twilighta. Svaka rasturena protivnička jedinica u igri, bez obzira na tip obračuna (single, multiplayer, skirmish), donosi vam manji broj iskustvenih poena, a svaki napredak po jednom od dvadeset činova podrazumeva neku borbenu novinu, jedinicu, unapređenje ili spell. Ovo će vas u dobroj meri motivisati na to da paralelno sa single player kampanjom igrate i druge modove igre, „grindujete” levele i otključate jače jedinice za (prilično zaguljeno) finale single playera. Ceo sistem projektovan je kao opravdanje za permanentnu internet konekciju, koju igra zahteva od vas i koja „onemogućava varanje u multiplayeru”, kao i „daje koheziju i fuziju svih igračkih elemenata” (air quotes). Sad, šta je starije, kokoška ili jaje? Da li je permanentna konekcija izrodila potrebu za modifikacijom igre u skladu sa njom, ili je igra zamišljena na ovakav način stvorila potrebu za online platformom? U svakom slučaju, sistem nećete osetiti ako vam Net fercera kak’ spada; ali ako imate neko đubre od wireless broadbanda (ili dialup), u velikoj ste nevolji.

Nakon ergele holivudskih A i B talenata iz Command & Conquera 3 i Red Alerta 3, glumačka ekipa Tiberium Twilighta delovaće vam kao loš vic. Osim Džoa Kukena (Kejn), ostatak škvadre čine neki beslovesni anonimusi koji nisu u stanju ni da odglume cheezy pseudovojnu parodiju među kulisama i dramatičnim svetlom. Mislim, šta reći na činjenicu da je glavni GDI oficir nekakva agresivna baba, a Nod negativac Gideon ubedljiv koliko i Nik Štal u ulozi Džona Konora u „Terminatoru 3”? Opšta katastrofa jeftine glume, jeftinih glumaca i jeftinog odnosa EA Gamesa prema franšizi koja im je donela zaista mnogo para, a koju u penziju ispraćaju filmovima kojih bi se postidela čak i moderna srpska kinematografija.


Platforma:
PC
Potrebno:
Intel Core2Duo ili ekvivalent, 1 GB RAM-a, GeForce 6800 ili Radeon X1600, Internet konekcija
Poželjno:
Intel Core2 Duo 2,6 GHz ili ekvivalent, 2 GB RAM-a, GeForce 8800 GT ili Radeon X1900, Internet konekcija
Veličina:
1 DVD
Cena:
3499 dinara
Adresa:
www .commandandconquer .com
Kontakt:
Extreme CC
71
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama