PRST NA ČELO
Napredak na struju
Momir ĐEKIĆ
1. avgust 2019.

Kada je moj mlađi brat, pre više od godinu dana, kupio prvi električni trotinet, bio sam više nego skeptičan da će ta kupovina imati smisla. Kao bivši vozač skutera po Beogradu, dobro sam znao i prednosti i mane vožnje malog, brzog i okretnog vozila, koje možeš voziti samo u toplom delu godine. Ova nova stvar je imala značajno manje točkove i delovala je još nevinije na putu. Istina, voziće se po trotoaru, gde je navodno u većoj opasnosti pešak nego vozač električnog vozila. Prvi uređaj je zatim brat zamenio drugim, danas najpopularnijim kineskim dvotočkašem u Beogradu, i ostalo je istorija. Gde god se okrenete, u centru i na Novom Beogradu, u tamno-sivoj i belo-sivoj kombinaciji, zujalice prijatnog zvuka ćete videti u akciji.

Dok čekamo da regulator nametne pravila igre, imamo utisak da su se električne zujalice pojavile svuda oko nas. A infrastrukturu, zapravo – nemamo.

Nakon što sam jednog vikenda u Berlinu opazio da je nekoliko kompanija krenulo u pružanje kratkoročnog najma trotineta putem aplikacije, gde je ovaj vid prevoza ubedljivo najbrži, u poređenju sa metroom, taksijem i biciklom, i često predstavlja razliku između kašnjenja i dolaska na vreme, počeo sam da aktivnije razmišljam o poslovnom modelu ovog biznisa. Nije prošlo ni dve nedelje, domaći pružalac usluga prevoza putem aplikacije („inovativne pomoći na putu”, oprostite) je objavio da ulazi u nedeljni najam ovog uređaja za svoje poslovne partnere - kompanije. U međuvremenu je jedan od telko operatera ponudio ovaj trotinet po ceni od 20 evropskih novčanica mesečno, uz ugovor na dve godine, dodavši i kacigu kao poklon. Rekoh sebi - „Krenulo je”!

No, za trenutak se vratim u realan svet ispucalih trotoara, ad hoc izrađenih traka za bicikle, kojima je mesto nađeno na uštrb pešačke staze. U mnogim delovima Novog Beograda trotoar je obesmišljen, zarastao u korov ili ispucao do beskorisnosti, što često tera roditelje sa kolicima da koriste ad hoc biciklističke trake i čitavu stvar čini nebezbednom i opasnijom no što bismo voleli da priznamo. U Berlinu se poprilično sačekalo sa uvođenjem regulacije za ove uređaje. Oni su bili zabranjeni, i na trotoaru, i na biciklističkoj stazi, i na putu, bar dok se ne uvede čista i precizna regulacija. I Nemci, poznati po besprekornoj infrastrukturi, nisu želeli iznenađenja. Nakon nekog vremena testa i pregovora, pronađen je način - trotineti su dodeljeni biciklističkim stazama i sve je rešeno.

U našem malom zbunjenom kazamatu, situacija ne deluje lako rešiva. Sa jedne strane, svima je jasno da ni u Beogradu, a kamoli u drugim gradovima naše zemlje, ne postoji dovoljno dobra infrastruktura za kretanje ovih vozila. Sa druge, bilo kakva investicija u ovu infrastrukturu će samo dodatno razljutiti Beograđane koji se jedva nose sa radovima (posebno u centru grada) koje trpe. Sa treće, zbunjeni saobraćajni policajci, komunalci i drugi pripadnici javnih službi tek ne znaju šta bi sa brzim zujalicama. Pomenutu kompaniju za pružanje prevoza putem aplikacije članovi ovih službi još uvek „vrebaju”. Podrška „novom” i „drugačijem” je u nas i dalje, na žalost, nedovoljno jasna.

Iako je jasno da nedvosmisleno idemo u korak sa brzo promenljivim svetom, još je jasnije da je to pitanje usuda, a ne izbora. Kada bismo samo mogli, kao da bismo stalno birali sveti status quo, majku sigurnosti i nerizikovanja. Ipak, ukoliko ne budemo otvorili tržište za dolazak novih i drugačijih ideja, makar one, bar u početku) dovodile do ludila pripadnike reda i zakona, neće proći puno vremena i rast privrede će pasti u recesiju. Na moju veliku žalost, proizvodnja je u ovoj državi veoma, veoma slaba. Usluge, pak, imaju svoje mesto. Rastu, iz dana u dan. Ali, ukoliko nam samo usluge budu pokretači rasta, brzo ćemo postati zavisni od partnerstava koja su nam omogućila pružanje usluge, najčešće samo prenete sa nekog drugog tržišta.

Naposletku, vidim ogroman potencijal u prilagođavanju kafića, restorana brze hrane, poslastičarnica i drugih maloprodajnih objekata novoj generaciji kupaca, onoj na električnom vozilu relativno male mase. Za njih je, verujem, mnogo lakše napraviti mali parking i time pokazati da su u vašem objektu dobrodošli. Ako im još i date nešto svoje struje, koja još uvek u našoj državi nema visoku cenu, bićete njihovi novi najbolji prijatelji. A ako nas je ovo vreme išta naučilo, to je da onaj ko reši jednačinu korisnika - ima mogućnost da od tog korisnika dobije mnogo više. U toj razmeni vrednosti svi dobijaju i niko, baš niko, nije zakinut. Ni prodavac, ni kupac, a ni - država.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama