![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||
Učenje programiranja
Carstvo dečije kreativnosti
Velikom broju ljudi je poznato da se iza skraćenice MIT (Massachusetts Institute of Technology) krije jedna on najcenjenijih akademskih institucija iz oblasti informacionih tehnologija u svetu. Jedna od njihovih sekcija čiji je naziv The Lifelong Kindergarten Group dobila je zadatak da kreira sredstvo koje bi uz pomoć računara maksimalno olakšalo izražavanje dečije kreativnosti. Sa realizacijom ideje je započeto pre nekih desetak godina, a za razvoj je korišćen programski jezik Sqeeak, koji predstavlja dijalekt poznatog programskog jezika Smalltalk i pod rukovodstvom oca Smalltalka, Alena Kija (Alan Key) u okviru kompanije Apple). Početkom 2007. je izašla verzija 1.0, koja je donela mogućnost korišćenja 95 tipova blokova koji uz sprajtove predstavljaju osnovne gradivne elemente ovog programskog jezika. Pa da malo pogledamo, šta označavaju ti pojmovi.
Ipak, bez programske podrške sprajtovi bi bili prilično neupotrebljivi. A programiranje se u Scratchu obavlja preko skript jezika sačinjenog od vizuelnih blokova. Svi blokovi su podeljeni u deset logičkih kategorija i označeni različitim bojama zbog jednostavnijeg raspoznavanja. Plavom bojom označeni su elementi vezani za kretanje sprajtova. Oni nam omogućavaju pomeranje po x i y osi za precizirani broj piksela, rotaciju za određeni ugao, postavljanje na poziciju na koju ukazuje pokazivač miša itd. Blokovi obojeni sa ljubičastom bojom (looks) su po zamisli kreatora zaduženi za izgled sprajta. Osim menjanja boje i veličine sprajtova i dodavanja strip balončića koji bi trebalo da nam dočaraju govor i misli glavnih aktera na sceni, ovaj deo je zadužen i za animaciju sprajtova, koja se ostvaruje promenom elemenata koji se nazivaju kostimi (costumes). Kostimi su u stvari različite faze animacije nekog objekta, čijom promenom stvaramo iluziju kretanja. Ružičastom bojom su označene instrukcije vezane za reprodukciju zvuka (Sound), dok su sa zelenom (Pen) označeni blokovi koji se tiču crtanja linija. To je mesto koje nas dovodi u vezu sa jezikom Logo, pominjanim na početku ovog teksta i njegovom mogućnosti crtanja linija i drugih geometrijskih oblika. Zbog te karakteristike, Scratch se može tumačiti i kao jedna vrsta savremenog vizuelnog radnog okruženja za jezik Logo. Tamno smeđom bojom su označeni blokovi vezani za obradu događaja (Events). Događaji kao i u ostalim jezicima programiranja mogu biti povezani sa nekom akcijom korisnika ili sistema na kome se program izvršava. Tu se ubrajaju start programa, pritisak na neki taster, klik na sprajt, kada se pojavi određena pozadina i tako dalje. Programski jezik ne može da postoji bez petlji, pa su se one u Scratchu našle u razdelu Control čiji su elementi obojeni svetlo smeđom bojom. Tu se nalaze praktično sve važnije vrste petlji. Počevši od beskonačnih, preko If-Then-Else, pa do Repeat-Until. Jedino nedostaje mnogima omiljena konstrukcija For-Next. Za rad petlji su potrebne varijable, a za njihovo definisanje namenjen je deo označen sa narandžastom bojom (Data). Tu imamo mogućnost definisanja varijabli i listi, kako za pojedinačni sprajt tako i za sve sprajtove na sceni. Razdel svetlo zelene boje (Operators) u sebi sadrži sve najvažnije matematičke operatore koji se sreću u programskim jezicima. Nad našim varijablama možemo izvoditi osnovne matematičke operacije, kao i vršiti njihovo poređenje (kako matematičko, tako i logičko). Našlo se mesta i za operaciju vađenja kvadratnog korena, kao i za generator slučajnih brojeva u okviru zadanog intervala. Sa edukativnog stanovišta, posebno je zanimljiv deo blokova pod nazivom Sensing (svetlo plava boja), čija je namena da poveže Scratch sa spoljašnjim svetom. Na taj način je decu moguće upoznati sa funkcionisanjem osnovnih principa robotike i prikupljanja informacija putem senzora. Postoji više spoljašnjih uređaja koje je moguće kontrolirati putem programskog jezika Scratch, a među najpopularnije spadaju SparkFun PicoBoard, LEGO WeDo kit i GoPiGo za Raspberry Pi. Sada i u oblaku
Editor Scratch ima kvalitetan editor za kreiranje sopstvenih sadržaja. Gornji levi deo sa sličicom simpatičnog mačka je scena na kojoj se odvija radnja koju korisnik programira. Reč je o prostoru veličine 480 x 360 piksela sa centrom koordinatnog sistema na sredini. Ispod scene se nalazi prostor namenjen smeštanju sprajtova za koje smo rekli da predstavljaju pokretne elemente (mada mogu biti i statični, ako baš tako želimo). U samom donjem levom uglu je smešten prostor za rad sa fajlovima koji je namenjen postavljanju pozadinske grafike za scene. Centralni deo zauzima paleta sa programskim blokovima koje smo u tekstu dovoljno detaljno obradili. Desno od panela je prostor namenjen za slaganje blokova u logičke celine, odnosno za „pisanje” programa. Veličina tog područja se može do izvesne mere širiti po horizontali i po vertikali. U krajnjem donjem desnom uglu nalaze se instrumenti za zumiranje, odnosno umanjivanje razmera programskih blokova. Krajnje desno se nalazi panel koji ima prvenstveno informativnu funkciju i služi za upoznavanje sa osnovnim principima korišćenja radnog okruženja. Reč je o vrlo informativnom panelu koji istovremeno obavlja i funkciju svojevrsnog help podsistema. Ukoliko vam je potrebno više prostora za slaganje programskih blokova, taj panel možete jednostavno da sklonite u desni kraj prozora pregledača interneta.
• • • Scratch je već pustio duboke korene u obrazovnim sistemima širom sveta. Reč je o vrlo zanimljivom i moćnom didaktičkom sredstvu preko koga deca mogu iskazati svoj kreativni potencijal i usput steći osnovna znanja iz programiranja i robotike. Nije isključeno da u skoroj budućnosti Scratch postane de facto standard u informatičkom obučavanju đaka nižih starosnih kategorija. Uskoro bi trebalo da se pojavi i najnovija inkarnacija jezika Scratch sa oznakom 3.0. Reč je o projektu na čijem razvoju sarađuje i veliki Google. Pretpostavlja se da će nova verzija najveća unapređenja doneti na polju rada sa tekstom. Igor S. RUŽIĆ |
| ||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |