DOMAĆA SCENA<>
022013<><>

Omaž klasicima

RPG Underrail oduševio je brojne igrače širom sveta. Već četiri godine pravi ga jedan jedini čovek – Dejan Radišić

Obožavaoci tradicionalnih, „pravih” RPG-ova reći će vam da igara sa dubinom i ozbiljnošću koja karakteriše klasike ovog žanra više nema. Čućete i izjave da treba čekati nekoliko godina da se pojavi jedan naslov dostojan klasika i da je takva igra uvek deo male grupe entuzijasta u nezavisnoj produkciji. Čini se da će jedan od takvih naslova biti Underrail, koji već neko vreme nastaje u Stygian Softwareu. Prijatno iznenađenje kada je reč o ovom dizajnerskom studiju jeste da ga čini samo jedna osoba – domaći programer Dejan Radišić.

Dejan kaže da su mu omiljene igre klasični RPG-ovi koji se ne plaše kompleksnosti, već daju igračima velike slobode i prostor za eksperimentisanje. Njegovi favoriti su Fallout 1 i 2, Arcanum, Neverwinter Nights i System Shock 2. Kad je bio mlađi, Dejan je pokušavao da razvije izometrijski engine za sopstvenu igru, ali, prema njegovim rečima, nije imao dovoljno znanja, iskustva i discipline za takav projekat. Ipak, ostala je ljubav prema programiranju i Dejan je sticao neophodno znanje i radnu etiku praveći poslovni softver. Pre otprilike četiri godine započeo je rad na Underrailu, tako što je ovog puta uspeo do kraja da napiše kôd za izometrijski engine koji igra danas koristi. On navodi da je engine verovatno bio najizazovniji deo pravljenja igre. Osnovni principi izometrijskih enginea počinju veoma jednostavno, ali kada krenete da dodajete napredne opcije kao što su objekti promenljivih veličina i objekti koji se preklapaju, slobodno kretanje i slično, kôd veoma brzo postaje ekstremno komplikovan.

Nakon što je napravio engine, Dejan je pauzirao rad na Underrailu oko godinu dana, da bi se vratio igri krajem 2009. godine sa novim žarom za mehaniku i sadržaj igre. Dodatni podstrek bila mu je činjenica da su igre kakve je želeo da pravi postale ekstremno retke. Gotovo sve aspekte rada na igri obavljao je potpuno sam: dizajn, priču, dijaloge, mehaniku, programiranje, grafiku. Jedina stvar koju radi neko drugi su modeli likova i stvorenja. Njih na osnovu Dejanovih crta pravi modelar sa Novog Zelanda Mark Vauk.

Sredinom 2012. godine, Underrail je došao u stadijum razvoja kada više nije mogao da bude samo hobi, nego je postalo neophodno da mu se posveti mnogo više vremena. Tada je Dejan napustio dotadašnji posao i postao dizajner igara sa punim radnim vremenom. Jedna od najvećih promena u igri desila se baš u tom periodu, kada je Dejan počeo ozbiljnije i detaljnije da rešava njene probleme. Kada igrači danas vide Underrail, nailaze na klasičnu poteznu borbu sa akcionim poenima, mnogi bi rekli baš kao što treba da bude u dobrom RPG-u stare škole. No, igra je inicijalno bila real-time sa mogućnošću pauze u toku borbi. Dejen je implementirao ogroman deo mehanike i sadržaja pre nego što je uvideo da je gejmplej previše akciono orijentisan, kao i da dolazi do problema u pathfindingu i kolizijama objekata. Kako je jedini način za uspešnu igru sa takvom mehanikom bilo neprestano pauziranje kako bi se izdale i najjednostavnije komande, Dejan je rešio da izvođenje preobrati u potezno. Za osnovnu transformaciju trebalo mu je oko nedelju dana kodiranja, plus još znatno više vremena dok sve sitnice nisu ispeglane. Ipak, vredelo je uloženog truda.

Underrail se trenutno nalazi u alfa fazi razvoja (tačnije verzija 0.1.6.0), ali je već postao dostupan za download putem servisa kao što su Desura i GamersGate, a predstavljen je i na Steam Greenlightu. Mi smo imali priliku da probamo aktuelnu verziju Underraila i sa vama podelimo utiske. Priča je smeštena u distopijsku budućnost. Ljudi su uništili površinu planete i jedini džepovi civilizacije su podzemne stanice povezane mrežama tunela zvanim Underrail. Igrač je novi stanovnik jedne od takvih stanica. Dok obavlja svakodnevne aktivnosti, otkriva pritajeni sukob dveju frakcija za kontrolu nad poslednjim utočištem čovečanstva.

Proces pravljenja lika na početku igre izlaže vas ekstremno robusnom i kompleksnom RPG sistemu, koji kao i mnogi klasični RPG-ovi, otkriva svoje prave dubine tek tokom drugog ili trećeg igranja. Lik ima sedam primarnih atributa: snagu, preciznost, okretnost, konstituciju, percepciju, volju i inteligenciju. Svaki od njih direktno utiče na određeni broj veština. Trenutno su u igri 22 veštine, koje su podeljene na ofanzivne, defanzivne, psioničke, komunikacione, tajnovite i tehnološke. Pri stvaranju lika imate više od 130 poena za raspoređivanje u ovih dvadesetak veština, tako da možete da napravite veoma interesantne kombinacije. Tu su i featovi, njih 43, koji variraju od pasivnih bonusa do aktivnih veština. Možete da odaberete dva feata, s tim što neki nemaju nikakav uslov, dok drugi zahtevaju određene vrednosti primarnih atributa, određenu snagu datih veština ili prisustvo nekog drugog feata. Zaista impresivan sistem, koji nastavlja da pokazuje koliko je promišljen sa svakim nivoom vašeg lika.

Kada igra počne, stariji igrači treba da se pripreme za talas nostalgije. Grafika izgleda prijatno arhaično, ali nimalo naporno jer su visoke rezolucije modernih mašina uredno podržane. Početne misije funkcionišu kao tutorijal, ali kako vreme odmiče, Underrail vam stavlja do znanja da je to izazovna igra za posvećene igrače. Istraživaćete tunele i druge stanice, napuštene komplekse pune brojnih opasnosti, a na svom putu sticaćete saveznike i protivnike. Ako ste zaboravili kako izgleda kada svaka odluka bitno utiče na tok igre, Underrail je nešto što morate da probate.

Očigledno je da Underrailu treba još malo šmirgle, polir-paste i na kraju šminke, ali osnova je već na mestu i ekstremno je stabilna. Kupovinom alfa verzije ove igre na pomenutim servisima za 10 dolara pomažete Dejanu da privede kraju više od četiri godine rada na ovom ambicioznom naslovu. Sudeći prema komentarima fanova klasičnih RPG-ova koji su nabavili alfu Underraila, ova igra vredi mnogo više.

Dragan KOSOVAC

 
 DOMAĆA SCENA
Omaž klasicima
Šta mislite o ovom tekstu?

 TEST JOY
Genius GX Gaming Gila
Logitech G710+

 STARO ZA NOVO
Mount & Blade: Warband – A Clash of Kings
Ur-Quan Masters HD

 JA, IGRAČ
Zvižduk u osam
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera