IK Multimedia T-Racks 3.01 Deluxe |
Pravi novogodišnji poklon producentima Svima nama koji se na bilo koji način bavimo obradom zvuka IK Multimedia je odlučila da ulepša Novu godinu. Već duže vreme prisutna na tržištu, ova firma često nas je oduševljavala svojim impresivnim softverom, najčešće u obliku audio plug-in dodataka za VST, RTAS i ostale standarde, koje su u poslednje vreme počeli da se nadopunjuju i hardverskim dodacima. Njihov impresivni rezime sadrži naširoko poznate Amplitube, SampleTank, Sonik Synth, ARC System efekte i instrumente, a odnedavno i treću po redu verziju njihovog sistema za mastering pod imenom T-Racks.I prilikom ovog upgradea, IK Multimedia ostaje dosledna svojoj poslovnoj filozofiji koja podrazumeva vrhunski kvalitet i instant upotrebljivost, što u praksi omogućava stvarno zavidne rezultate, „za koplje” iznad većeg dela konkurencije. Ova firma nikad se ne šlepuje „na staru slavu”, pa je ionako odlični T-Racks 2 dobio toliko poboljšanja u svakom pogledu da je to prosto neverovatno. Ako niste probali prethodne verzije T-Racksa, mnogo ste propustili. Najpre u standalone verziji, a kasnije i kao plug-in, ovaj mastering sistem zapanjio nas je svojom sposobnošću da bez mnogo „krljanja” poverenog mu audio signala znatno „podeblja” izlazni WAV ili MP3 proizvod. Razlike između onoga što ste pomoću T-Racks sistema mogli da dobijete u kućnoj produkciji i nekog fabrički štampanog CD-a svodile su se na nijanse, ponekad čak i u korist T-Racksa. Zašto kažemo „sistem”? T-Racks se, u novoj verziji, sastoji od čak devet zasebnih zvučnih „procesora”, odnosno efekata, koji se u bilo kom redosledu mogu povezati i kroz njih propustiti zvuk vašeg audio projekta. Pored klasičnih elemenata iz prošle verzije dodato je čak pet komponenti, među kojima su i emulacije priznatih hardverskih efekata, Fairchild 670 kompresora i Pultec EQP-1A ekvilajzera. Sada je moguće povezati čak 12 elemenata u chain, što će retko biti potrebno, ali kao što svi znamo, višak ne uzrokuje migrenu.  | | Još jedno veliko poboljšanje koje ćemo svi dočekati raširenih ruku jeste vizuelni sistem merača sa svim neophodnim komponentama za ovaj posao, a to su Peak, Spectrum Analyzer, RMS, Phase, pa čak i Percieved Loudness metar. Nepotrebno je naglasiti koliko je korisno imati na ekranu spektar frekvencija ili sliku prostiranja zvuka u stereo slici, sa anti-phase indikatorom na dnu. Programeri su se potrudili da poboljšaju i kvalitet zvuka, pa su uveli novi oversampling sistem koji osigurava transparentnost, čuvajući originalni zvuk od neželjenih promena. Pored ovoga podržan je, naravno, najviši standard kada su u pitanju interne kalkulacije, D/A konverzija i sampling rate.Da vidimo šta je to novo. Tube-Compressor 670 verna je reprodukcija pomenutog modela Fairchild 670 koji važi za „sveti gral” među kompresorima i limiterima u studijima širom sveta. Sadrži sve kontrole originalnog hardvera, a novom SCC (Sonic Character Cloning) tehnologijom je „zarobljen” originalni zvuk. Proizvođači se kunu da je emulacija krajnje verodostojna, i da će sve što propustite kroz ovaj kompresor zvučati blistavije i muzikalnije. Tube Program Equalizer je takođe novitet. Emulacija je Pultec EQP-1A hardvera, za koji važi praktično sve što važi i za prethodni element, samo što je u pitanju ekvilajzer. Tu je i Opto Compressor, specijalni tip kompresora koji karakteriše dinamičan zvuk, potpuno odsustvo distorzije i linearnost (ne „boji” zvuk, već zadržava originalni karakter). Kada kažemo „dinamičan zvuk”, mislimo na posebnu glatkoću „pokreta” u kompresiji prilikom regulisanja nivoa zvuka kakvu imaju samo opto kompresori. Još jedan novitet, Intelligent Brickwall Limiter poslužiće da izvučete maksimalno glasan finalni audio zapis, bez neželjene distorzije, osim ako baš to želite (ako ga ne „napucate” do kraja). U njemu postoji čak devet algoritama po kojima će on uticati na povereni mu audio signal. Poslednji novi dodatak Linear Phase Equalizer dobro će vam doći, posebno za mastering, jer je njegova glavna osobina preciznost i linearnost. Svaki od navedenih elemenata ima svoje specifičnosti i posebnu primenu: tu su emulacije hardvera za zvuk „sa karakterom”, te digitalni ekvilajzeri i kompresori za linearnu, nedestruktivnu obradu. Shodno vašem ukusu, audio materijalu i potrebama projekta na kome radite, neophodno je precizno podesiti parametre da biste dobili željeni, maksimalni rezultat. Stoga, da biste potpuno ovladali T-Racksom i iskoristili sve njegove mogućnosti, potrebno je proučiti priručnik koji stiže u PDF formatu. Preseti su dobri za početak, ali ovakvo softversko remek-delo zaslužuje da ga malo bolje upoznate i u potpunosti iskoristite. Iako je tržište prepuno raznih kompresora i ekvilajzera, T-Racks je stvarno jedinstveno all-in-one rešenje za mastering i obradu zvuka. Bilo da ga primenjujete na master kanalu ili za obradu zasebnih kanala miksete, teško je naći bolje alate za ovaj posao. Slavko STOJNIĆ | | |