TEST RUN<>
122008<><>

Adobe Illustrator CS4

Očekivano, pregršt velikih i značajnih promena i poboljšanja

Kao što je obećao, Adobe je sredinom novembra omogućio dowload probne verzije delova CS4 paketa, a među njima je i Illustrator. Zasad ne možete da skinete celu master kolekciju, jer pretpostavljamo da i dalje ima problema sa zaštitom. Jedini način da dođete do kompletne probne verzije jeste da je naručite na DVD-u po simboličnoj ceni od 16 dolara. Illustrator CS4 trial možete skinuti ovde, ali se pre toga morate registrovati, ako to već niste uradili: https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?loc=en&product=illustrator.

Kao i Photoshop, drugi program po važnosti i zastupljenosti u paketu pretrpeo je masu izmena. Prva i odmah uočljiva jeste promena korisničkog interfejsa. Na ovo ćete se prilično lako navići, jer je intefejs isti svugde, pa nećete morati da tražite gde se koja opcija nalazi.

Pošto su promene napravljene u više segmenata programa, pokušaćemo da prikažemo one najbitnije. Prva i najvidljivija jeste nova mogućnost rada s više radnih površina – artborda. Maksimalno je moguće otvoriti 100 artboarda u jednom dokumentu, koji zamenjuju 100 strana, a dobro znamo da Illustrator u svojoj koncepciji nikad nije omogućavao rad sa više od jedne stranice. Postojali su neki dodaci, ali se to nikad nije pokazalo kao dobro i upotrebljivo rešenje. Ovo je sad nešto sasvim drugo, jer će prilikom eksporta, recimo PDF fajla, svaki artbord biti jedna stranica u PDF dokumentu, ako tako budemo želeli. Svaki artbord može da bude druge veličine, znači ne moramo da otvorimo 100 istih površina, i svaki se može posebno snimiti ili štampati.

 
Još jedna nova i prilično korisna opcija jeste In-Panel Editing, tačnije primena atributa ili efekata direktno u panelu Appearance, bez potrebe da u menijima tražimo efekat koji nam je potreban (recimo, promena debljine strokea ili boje, gradienta itd).

Sledeća opcija do sada je bila moguća jedino u Photoshopu i u InDesignu CS3. Reč je o gradijentu koji ide od pune boje do transparentnog. Sada to konačno imamo kao vektorski efekat, što nam daje mnogo novih mogućnosti prilikom izrade dokumenta i rešava dosta problema koje smo realno imali. Često je bilo potrebno ubacivati bitmape u vektorski crtež jer nismo mogli drugačije da rešimo neki problem, a sad nam se otvaraju nove mogućnosti mešanja vektora i bitmapa.

Kad smo već pomenuli gradijente, odnosno ferlaufe, i tu je uneta jedna novina – interaktivan rad. Sada više ne morate unapred da odredite boje i tačke koje definišu jedan gradijent – možete ih menjati tokom rada i pri tom odmah imati vizuelnu kontrolu. Rotacija gradijenta takođe je rešena i možete je odraditi jednim klikom.

Ako volite da crtate i ako pri tom često koristite tablu za crtanje, nova opcija Blob Brush je idealno rešenje za vas. Za razliku od standardne četkice kojom morate da vučete jednu neprekidnu konturu, sa Blobom možete da se ponašate kao da crtate u Photoshopu na nekom bitmapiranom crtežu. Kako to izgleda u praksi, možete videti na pratećim slikama. Videćete pun crtež i isti crtež u konturama da biste shvatili razliku. Levi oblik je crtan i filovan potezima obične četkice. Kao što može da se vidi, oni ne mogu da se nastavljaju jedan na drugi pa, iako imate popunjen objekat, on je sastavljen od mnogo linija. Desni objekat je crtan i filovan Blob četkicom, koja omogućava dodavanje boje i proširivanje objekta sa automatskom optimizacijom, tako da uvek imate samo jednu konturu. Koliko je važno da vam vektorski objekti budu pravljeni iz čistih zatvorenih kontura, shvatićete onog momenta kada pokušate da ih prenesete u neki drugi program koji će se bespotrebno mučiti da ih interpretira. Uopšte nije retka situacija da fajl od 100 KB, zbrljan u Corelu, zaglavi RIP (Raster Image Procesor) prilikom osvetljavanja flima ili ploča (CTP), a da istovremeno za svega nekoliko minuta taj isti RIP „proguta” fajl od nekoliko stotina megabajta „čisto” rađenog fajla. Uvlačenje „prljavih” EPS-ova u Quark ili InDesign može ponekad da rezultuje pucanjem programa ili nekim čudnim efektima prilikom štampanja.

Radi provere kolora omogućen je direktan uvid u separaciju po kanalima, što od samog početka postoji u Photoshopu. U pitanju je vrlo korisna opcija, čiji smo nedostatak do sada morali da kompenzujemo privremenim uvlačenjem EPS fajlova u Quark ili InDesign i separiranjem odatle radi provere boja. Ovaj mučan i dugotrajan postupak konačno možemo da izbegnemo. Prostim uključivanjem i isključivanjem CMYK boja možemo da proverimo da li je negde ostavljen overprint boje koja ne treba da bude overprint (najčešća greška je sa belom bojom), da li su nam tekstovi, koji treba da budu crne boje, slučajno ostali u sve četiri (što štampari naročito „vole”) i da li se osim standardnog CMYK-a u vašem dokumentu nalazi i neka spot boja koja će se u tom slučaju štampati kao peta, šesta itd. Mogućnost greške ovim je svedena na minimum, ali je i dalje potrebno da tačno znate šta radite. Prosto, to što imate najsavremeniji alat nikako ne znači da ste postali i odličan majstor.

Još jedna opcija preuzeta iz programa za prelom strana kao što su InDesign ili Quark jeste rad sa stilovima, samo što se ovog puta radi o grafičkim stilovima. Sve je započelo još u InDesignu CS3 pojavom stilova za frejmove. Logičan nastavak upravo je ubacivanje ove mogućnosti u Illustrator. Kao i obično, postoji već unapred definisana biblioteka stilova, koje možete koristiti odmah ili ih prilagoditi svojim potrebama. Ima svega: 3D efekata, dodataka za Blob četkice, pa čak i veoma upotrebljivih efekata sa živim tekstom.

Clipping maske znatno su unapređene. Ako imate čestu potrebu da ih koristite, znate da maska omogućava to da se sakrije neželjeni deo slike, ali se on i dalje uzima u obzir prilikom poravnavanja, centriranja itd. Sada je stvar potpuno drugačija – kada se primeni maska na neki objekat, onaj neželjeni deo više se ne prikazuje, kao da uopšte ne postoji. To nam pruža mogućnost za mnogo komforniji rad. Kada se tome doda i niz sitnih, ali veoma bitnih izmena u intefejsu, dobijamo mnogo efikasnji rad i manje potrošenog vremena nego ranije.

Masa postojećih opcija pretrpela je promene, naravno nabolje. Navešćemo samo neke, a ostale možete videti i sami ako skinete probnu verziju programa. Poboljšane su kontrole vektora prilikom crtanja objekata, a tipografski deo podržava stilove i efekte transparencije, tako da sada opcije još više podsećaju na InDesign nego ranije. Omogućena je i podrška za Open Type fontove. Kreiranje PDF-a nešto je drugačije nego ranije zbog mogućnosti rada sa više radnih površina. Pozicioniranje objekata je preciznije, četkice su pretrpele neke izmene, poboljšana je podrška za crtaće table, posebno Wacomove. Gradijenti su, osim transparencije, dobili i mogućnost elipsastih oblika. Smart gajdovi postali su još pametniji, tako da sada odmah dobijate informaciju o koordinatama kursora dok radite. Proširena je i opcija Select Similar, pa sad možete automatski da selektujete i objekte sa istim stepenom providnosti ili sa istim grafičkim stilom.

Poboljšana je i automatizacija nekih procesa zahvaljujući boljoj povezanošću sa Adobe Bridgeom. Recimo, možete da radite vektorizaciju više slika pomoću opcije Live Trace direktno iz Bridgea, a da istovremeno u Illustratoru radite nešto sasvim drugo. Takođe, sada je moguće snimanje selekcija kao u Photoshopu, kreiranje akcija i korišćenje skriptova pomoću JavaScripta, AppleScripta ili Microsoft Visual Basica.

Da priča bude kompletna, moramo da pomenemo i novine vezane za Internet. Nova opcija Kuler pomoći će vam prilikom biranja tema i swatcheva. Kao i uvek, Illustrator ima predefinisan određen broj swatcheva, to jest setova boja. Ako vam to nije dovoljno, možete se povezati sa internet zajednicom i razmeniti swatcheve. Možete skinuti neke i ubaciti ih u vašu paletu, ali možete uploadovati i neke svoje.

Veza sa Flashom, Photoshopom, Bridgeom i InDesignom čvršća je nego ikad, a koristeći blagodeti brzog Interneta veza sa kolegama iz celog sveta je olakšana i automatizovana. Opšti utisak je da izmene koje su unete uopšte nisu male i zanemarljive. Obično Photoshop doživljava velike promene iz verzije u verziju, ali ovog puta i Illustrator ima čime da se pohvali.

Branko JEKOVIĆ

 
Microsoft Windows 7 Ultimate Build 6801
Adobe Illustrator CS4
Šta mislite o ovom tekstu?
DigiArch Happy Harvester 2.4.4
SOW Network Password Manager 2.6
Registry Fix 7
SellFolio 4.0 Complete
Need4 Video Capture 5.6
Softland Backup4all Professional 4.0

Potrebno:
Windows XP SP2/Vista SP1 / Mac OS X 10.4.11, 1 GB RAM-a, rezolucija 1024 x 768 piksela
Poželjno:
2 ili 4 MB RAM-a, rezolucija 1280 x 800 piksela
Cena (u SAD):
600 dolara (upgrade 200 dolara)
Adresa:
www .adobe .com
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera