![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Očekivano, pregršt velikih i značajnih promena i poboljšanja
Kao i Photoshop, drugi program po važnosti i zastupljenosti u paketu pretrpeo je masu izmena. Prva i odmah uočljiva jeste promena korisničkog interfejsa. Na ovo ćete se prilično lako navići, jer je intefejs isti svugde, pa nećete morati da tražite gde se koja opcija nalazi. Pošto su promene napravljene u više segmenata programa, pokušaćemo da prikažemo one najbitnije. Prva i najvidljivija jeste nova mogućnost rada s više radnih površina – artborda. Maksimalno je moguće otvoriti 100 artboarda u jednom dokumentu, koji zamenjuju 100 strana, a dobro znamo da Illustrator u svojoj koncepciji nikad nije omogućavao rad sa više od jedne stranice. Postojali su neki dodaci, ali se to nikad nije pokazalo kao dobro i upotrebljivo rešenje. Ovo je sad nešto sasvim drugo, jer će prilikom eksporta, recimo PDF fajla, svaki artbord biti jedna stranica u PDF dokumentu, ako tako budemo želeli. Svaki artbord može da bude druge veličine, znači ne moramo da otvorimo 100 istih površina, i svaki se može posebno snimiti ili štampati.
Sledeća opcija do sada je bila moguća jedino u Photoshopu i u InDesignu CS3. Reč je o gradijentu koji ide od pune boje do transparentnog. Sada to konačno imamo kao vektorski efekat, što nam daje mnogo novih mogućnosti prilikom izrade dokumenta i rešava dosta problema koje smo realno imali. Često je bilo potrebno ubacivati bitmape u vektorski crtež jer nismo mogli drugačije da rešimo neki problem, a sad nam se otvaraju nove mogućnosti mešanja vektora i bitmapa. Kad smo već pomenuli gradijente, odnosno ferlaufe, i tu je uneta jedna novina – interaktivan rad. Sada više ne morate unapred da odredite boje i tačke koje definišu jedan gradijent – možete ih menjati tokom rada i pri tom odmah imati vizuelnu kontrolu. Rotacija gradijenta takođe je rešena i možete je odraditi jednim klikom.
Radi provere kolora omogućen je direktan uvid u separaciju po kanalima, što od samog početka postoji u Photoshopu. U pitanju je vrlo korisna opcija, čiji smo nedostatak do sada morali da kompenzujemo privremenim uvlačenjem EPS fajlova u Quark ili InDesign i separiranjem odatle radi provere boja. Ovaj mučan i dugotrajan postupak konačno možemo da izbegnemo. Prostim uključivanjem i isključivanjem CMYK boja možemo da proverimo da li je negde ostavljen overprint boje koja ne treba da bude overprint (najčešća greška je sa belom bojom), da li su nam tekstovi, koji treba da budu crne boje, slučajno ostali u sve četiri (što štampari naročito „vole”) i da li se osim standardnog CMYK-a u vašem dokumentu nalazi i neka spot boja koja će se u tom slučaju štampati kao peta, šesta itd. Mogućnost greške ovim je svedena na minimum, ali je i dalje potrebno da tačno znate šta radite. Prosto, to što imate najsavremeniji alat nikako ne znači da ste postali i odličan majstor. Još jedna opcija preuzeta iz programa za prelom strana kao što su InDesign ili Quark jeste rad sa stilovima, samo što se ovog puta radi o grafičkim stilovima. Sve je započelo još u InDesignu CS3 pojavom stilova za frejmove. Logičan nastavak upravo je ubacivanje ove mogućnosti u Illustrator. Kao i obično, postoji već unapred definisana biblioteka stilova, koje možete koristiti odmah ili ih prilagoditi svojim potrebama. Ima svega: 3D efekata, dodataka za Blob četkice, pa čak i veoma upotrebljivih efekata sa živim tekstom. Clipping maske znatno su unapređene. Ako imate čestu potrebu da ih koristite, znate da maska omogućava to da se sakrije neželjeni deo slike, ali se on i dalje uzima u obzir prilikom poravnavanja, centriranja itd. Sada je stvar potpuno drugačija – kada se primeni maska na neki objekat, onaj neželjeni deo više se ne prikazuje, kao da uopšte ne postoji. To nam pruža mogućnost za mnogo komforniji rad. Kada se tome doda i niz sitnih, ali veoma bitnih izmena u intefejsu, dobijamo mnogo efikasnji rad i manje potrošenog vremena nego ranije. Masa postojećih opcija pretrpela je promene, naravno nabolje. Navešćemo samo neke, a ostale možete videti i sami ako skinete probnu verziju programa. Poboljšane su kontrole vektora prilikom crtanja objekata, a tipografski deo podržava stilove i efekte transparencije, tako da sada opcije još više podsećaju na InDesign nego ranije. Omogućena je i podrška za Open Type fontove. Kreiranje PDF-a nešto je drugačije nego ranije zbog mogućnosti rada sa više radnih površina. Pozicioniranje objekata je preciznije, četkice su pretrpele neke izmene, poboljšana je podrška za crtaće table, posebno Wacomove. Gradijenti su, osim transparencije, dobili i mogućnost elipsastih oblika. Smart gajdovi postali su još pametniji, tako da sada odmah dobijate informaciju o koordinatama kursora dok radite. Proširena je i opcija Select Similar, pa sad možete automatski da selektujete i objekte sa istim stepenom providnosti ili sa istim grafičkim stilom.
Da priča bude kompletna, moramo da pomenemo i novine vezane za Internet. Nova opcija Kuler pomoći će vam prilikom biranja tema i swatcheva. Kao i uvek, Illustrator ima predefinisan određen broj swatcheva, to jest setova boja. Ako vam to nije dovoljno, možete se povezati sa internet zajednicom i razmeniti swatcheve. Možete skinuti neke i ubaciti ih u vašu paletu, ali možete uploadovati i neke svoje. Veza sa Flashom, Photoshopom, Bridgeom i InDesignom čvršća je nego ikad, a koristeći blagodeti brzog Interneta veza sa kolegama iz celog sveta je olakšana i automatizovana. Opšti utisak je da izmene koje su unete uopšte nisu male i zanemarljive. Obično Photoshop doživljava velike promene iz verzije u verziju, ali ovog puta i Illustrator ima čime da se pohvali. Branko JEKOVIĆ | |||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |