DOMAĆA SCENA<>
072005<><>

Paprikari na Internetu

Autori jedne od najzapaženijih šerver simulacija bilijara na Internetu, DDD Pool, naše su gore list. Pročitajte šta Aleksandar Kostić (34, grafika) i Dušan Kostić (33, programer) imaju da kažu o projektu koji potpisuju umetničkim imenom Paprikari.

SK: Kako ste počeli programerske karijere i kako su nastali Paprikari?

Dušan: Vrlo brzo pošto sam dobio svoj prvi kompjuter, zainteresovao sam se za programiranje igara. Tome je dosta doprinela i zajednička akcija „Sveta kompjutera” i britanske kompanije ActiveMagic krajem osamdesetih godina koja je domaćim developerima omogućavala da svoje igre plasiraju u inostranstvo. Ubrzo sam preko zajedničkog prijatelja upoznao Aleksandra.

Aleksandar: Paprikari su nastali, izvorno, pre 20 godina, kada smo Dule i ja počeli da se družimo i imali zajedničku opsesiju – ZX Spectrum. Prva naša igra bila je ratna strategija Back to the Front, koja nikada nije ugledala svetlost dana. Ozbiljan rad na igrama počeli smo s Amigom za koju smo napravili Lineae Coloris i skoro završili Pandere Viam. Onda su na red došle karijere, porodice i druge lepe stvari koje čovek treba da uradi u životu.

SK: Zašto „Paprikari”?

Dušan: Naziv „Paprikari” je pomenut u šaljivom tonu, ali posle nekoliko trenutaka smo se pogledali i pomislili – što da ne? Pošto smo u startu orijentisani na strano tržište, naziv neće imati „neozbiljnu” konotaciju. S druge strane, pojam je prilično neobičan, što pomaže kod Internet pretraživača.

Aleksandar: Ime je logično jer smo obojica iz Leskovca. Odmah su otpala imena u stilu Game Power, Pixel Masters, Monitor Lords i slično. Strancima je potpuno svejedno kako se zovete, a malo lokal-patriotizma nikad nije na odmet...

SK: Kako je počeo i koliko je trajao rad na DDD Poolu? Pisali ste program od početka ili ste imali neku osnovu, uzor, kod?

Dušan: Razvoj DDD Poola je trajao 10 meseci (od novembra 2003. do avgusta 2004. godine). Program je pisan od nule, a najviše muka mi je zadalo programiranje fizike. Iskreno, želeo sam da iskoristim postojeća rešenja s Interneta, ali ih jednostavno nisam našao – pronašao sam samo nekoliko algoritama za čisto kinetičko odbijanje sfera (bez dinamike odnosno ubrzanja, spina). Iskoristio bih priliku i da se zahvalim našim prijateljima iz grupe „Biber” koji su napisali i izveli originalnu muzičku numeru.

Aleksandar: Napraviti igru prilično je zahtevan posao koji mora da ima unapred isplaniran svaki korak i tu nema mesta za neozbiljnost. Nije dovoljno imati samo dobrog programera odnosno crtača ili kompozitora. Za uspeh sve mora biti povezano tako da se dobije jedinstvena celina, a to se uči u hodu.

SK: Kako ste dospeli na većinu stranih Web download kataloga? Kako je DDD Pool privukao toliko pažnje?

Dušan: To nije bilo toliko teško ni skupo. Igru smo prijavili na festival igara nezavisnih proizvođača (Independent Game Festival, www.igf.com, prijava košta 100 dolara) budući da sâmo učešće ima pozitivan marketinški efekat. Platili smo potom mesečnu licencu (15 dolara) za program Shareware Tracker koji sadrži bazu i uputstva za prijavu na nekoliko stotina šerver sajtova (samo nekoliko najpoznatijih donosi direktnu finansijsku korist, ali se ovako dobija kotiranje kod Internet pretraživača). Igru smo prijavili i na jednom od najvećih download sajtova (www.download.com, 80 dolara za godinu dana).

U prilog nam je išla i činjenica da na tržištu downloadable igara većinu kupaca čine casual gameri koji obično nemaju instalirane najnovije grafičke drajvere, DirectX datoteke, OpenGL i ostalo. Zato smo odlučili da igru preradimo da radi i pod DirectX verzijom 8 koja dolazi uz Windows XP. Kasnije smo od firme VGSmart (www.vgsmart.com) naručili saopštenje za štampu koje su oni poslali na adrese oko 900 online i papirnih magazina koji se bave kompjuterskim igrama. To se pokazalo kao mudra investicija (75 dolara). U oktobru 2004. kontaktirao nas je holandski retail distributer Xing Interactive s kojim smo sklopili ugovor o distribuciji. U aprilu ove godine igra je konačno stigla na police prodavnica u Nemačkoj, Austriji i nekoliko drugih zemalja.

SK: Može li se živeti od freelance programiranja, naročito kada su igre u pitanju?

Dušan: Da. Želeo bih da ohrabrim talentovane domaće autore da se okušaju u ovom poslu. Verujte, nije toliko teško. Tržište downloadable igara se dosta razlikuje od retail tržišta. Nisu vam potrebne stotine megabajta 3D objekata, tekstura i full motion videa. Najvažniji su ideja, dizajn i atmosfera igre.

Gradimir JOKSIMOVIĆ

 
 DOMAĆA SCENA
Paprikari na Internetu
Šta mislite o ovom tekstu?
DDD Pool

 TEST JOY
Speed-Link Bullfrog Blue Touch Edition SL-6541 i Couguar Vibration Flightstick SL-6630

 JA, IGRAČ
Ko je kriv?
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera