![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||||||||||||||
HDTV (televizija visoke definicije)
Možda ne možete da zamislite život bez kompjutera, ali u borbi za najveći broj zavisnika širom sveta i dalje ubedljivu pobedu odnosi televizija. Tokom nepunih sedam decenija svog postojanja, televizija je infiltrirala ogroman broj domova na našoj planeti i predstavlja osnovni vid zabave čak i u onim društvima koja ne bismo mogli nazvati tehnološki naprednim. Međutim, i pored dugog perioda postojanja, činjenica je da su inovacije na polju televizije prilično retke (uporedimo je samo s kompjuterskom industrijom). To sigurno nije zbog toga što je televizijska tehnika toliko dobra da je ne treba menjati, već zato što su ustanovljeni određeni standardi s kojima se održava kompatibilnost. Međutim, do prodora novih standarda ipak dolazi – sve češće viđamo ogromne televizijske ekrane, plazma i LCD displeje i sve češće se pominje pojam digitalne televizije. Da bismo mogli da uporedimo „novu” sa „starom” televizijom, neophodno je da ukratko objasnimo kako funkcioniše televizija koju danas imamo u svojim domovima. Analogna televizija
Hrominansa se dobija razlaganjem boja na tri osnovne boje – crvenu, plavu i zelenu (RGB). Bilo koju boju je moguće dobiti kombinacijom crvene, plave i zelene u određenim procentima. Međutim, dovoljno je emitovati informaciju o samo dve komponente, Cr i Cb, pošto je količinu preostale komponente moguće izračunati. Na primer, kada tačku određene boje čini 50 odsto crvene i 40 odsto plave, zelena komponenta je ostatak do 100 odsto odnosno 10 odsto. Zelena komponenta se izostavlja zato što je najosetljivija na smetnje u prenosnim sistemima, a na taj način se i smanjuje količina informacije koja se prenosi. Cr i Cb signali se u predajniku mešaju u jedan signal i tako se odašilju. U prijemniku ih je neophodno demodulisati, a u različitim zemljama je to rešeno na različite načine, pa tako danas postoje tri međusobno nekompatibilna standarda – NTSC, PAL i SECAM. NTSC (National Television System Committee) je razvijen 1950. godine kao prvi televizijski standard. Zasnovan je na 525 linija i frekvenciji osvežavanja slike od 60 Hz. U upotrebi je u SAD, Kanadi i Japanu. PAL (Phase Alternating Line) je 15 godina mlađi od NTSC-a. Njegove odlike su 625 linija i 50 Hz. Detaljniji je od NTSC-a jer ima 100 linija više i nije podložan greškama u boji. Međutim, zbog osvežavanja slike od 50 Hz, podložniji je treptanju (flicker). U upotrebi je u najvećem delu Evrope (kao i kod nas). SECAM (Sequence Couleur a Mémoire) je vršnjak PAL standarda. Eliminisanje grešaka u boji izvedeno je na drukčiji način od PAL-a, ali je u svakom drugom pogledu deli s njim prednosti i nedostatke. U upotrebi je u Francuskoj, Grčkoj, Rusiji, nekim zemljama istočne Evrope i u Africi.
Na 100 Hz Televizija od 100 Hz pruža rešenje problema titranja slike pri osvežavanju od 50 Hz i predstavlja nadogradnju postojećih sistema. Uobičajena PAL frekvencija od 50 Hz znači da se slika iscrtava 50 puta u sekundi, ali se iscrtava svaka druga linija (interlace). Iako se to čini brzim, dovoljno je sporo da fosfor na ekranu počne da se gasi pre nego što ga sledeći frejm ponovo upali. Ova pojava titranja naročito je uočljiva na svetlim delovima slike. Televizori od 100 Hz iscrtavaju sliku dva puta češće. Kako bi mogli da dupliraju broj frejmova koje iscrtavaju, takvi televizori konvertuju analogni signal u digitalni i pohranjuju ga u internu memoriju. Tako se svaki frejm iscrtava dva puta – prvi put kad stigne sa signalom, a drugi put iz memorije. Ovako se fosfor u ekranu osvežava dva puta brže, tako da ljudsko oko nije u stanju da primeti titranje slike. Zahvaljujući ugrađenoj memoriji, televizori od 100 Hz nude još neke opcije koje nisu dostupne na standardnim TV aparatima. Recimo, sliku je moguće zamrznuti ili istovremeno prikazati sliku s nekoliko televizijskih kanala. Posledica digitalizovanja televizora jeste to što je kvalitet reprodukcije moguće još više poboljšati. Philips je izmislio tehnologiju Digital Scan kojom se eliminiše linijsko titranje na horizontalnim površinama. Princip je jednostavan, a ogleda se u promenjenom redosledu ispisivanja frejmova iz memorije na ekranu. Tehnologija Natural Motion ide korak dalje i umesto jednostavnog ponavljanja frejma iz memorije izračunava novi, prelazni frejm i iscrtava ga na ekranu, što rezultuje tečnijim prikazom pokreta. Digital Noise Reduction smanjuje smetnje u prijemu tako što upoređuje dva frejma i zamenjuje šum iz njih odgovarajućom bojom. Philipsov Dynamic Contrast proračunava odgovarajući kontrast za različite delove slike... Međutim, koliko god ove opcije bile napredne, one i dalje samo rade na poboljšavanju prikaza zastarelog televizijskog sistema. Digitalna obrada se odigrava unutar televizijskog aparata, dok je ceo sistem i dalje analogni. Jasno je da je budućnost u kompletnom digitalnom sistemu. Digitalna televizija
Ovakva podela je moguća zahvaljujući MPEG-2 kompresiji materijala za prenos. Kao što smo ranije pominjali, MPEG-2 kompresija se zasniva na beleženju promena frejmova u odnosu na ključni frejm. Zbog toga materijal sa puno pokreta (recimo, akcioni film) zahteva veću propusnu moć od materijala sa puno statičnih scena (recimo, spiker koji čita vesti). Isto tako, MPEG-2 kompresija dozvoljava i kompresovanje u različitim rezolucijama, što takođe omogućava veću ili manju propusnu moć. Kada je rezolucija u pitanju, DTV standard obuhvata tri formata (sa podformatima): Razlika između „p” (progressive) i „i” (interlaced) formata je u tome što je kod progresivnih formata svaki od 60 frejmova u sekundi kompletan, dok se kod formata sa preplitanjem (interlaced) u svakom frejmu iscrtava svaka druga linija, pa su dva frejma potrebna za kompletnu sliku. Formati 480p i 480i se nazivaju SD (Standard Definition) formati i približno odgovaraju analognoj televiziji. Formati 720p, 1080i i 1080p su HD (High Definition) formati. HDTV Televizija visoke definicije, kao što vidimo, nudi značajno više rezolucije slike. Razlika u rezoluciji sa sobom nosi i razliku u odnosu dimenzija slike. Dok je kod standardne televizije taj odnos 4:3, kod formata visoke definicije on iznosi 16:9, što je blisko bioskopskom formatu. Postoje promene i na polju zvuka jer je jasno da zvuk mora da prati visoki kvalitet slike. U televiziji visoke definicije moguće je emitovati zvuk u 5.1 Dolby Digital Surround odnosno AC3 formatu.
UHDV Naravno, inženjeri iz NHK ne miruju, već rade na daljem razvoju tehnologija. Prošle godine su javnosti predstavili UHDV (Ultra High Definition Video) odnosno Super Hi-Vision. Na platnu dimenzija 4 x 7 metara projektovana je slika sa 4000 horizontalnih linija, što znači da se radi o standardu 16 puta kvalitetnijem od HDTV-a. Za snimanje materijala dugog 18 minuta upotrebljeno je 16 HDTV snimača ukupnog kapaciteta 3,5 terabajta. Snimak vožnje po ulicama bio je toliko realističan da su čak pojedinci iz publike osetili mučninu. Naravno, radi se o eksperimentalnoj tehnologiji koja iz očiglednih razloga još uvek nema praktičnu primenu. HDTV u praksi Podrazumeva se da je televizija visoke definicije odavno realnost u Japanu. NHK se bavi periodičnim emitovanjem digitalnog programa još od osamdesetih godina prošlog veka. Od decembra 2000. emituje se redovni satelitski program, a od decembra prošle godine skoro 80 odsto zemaljskih kanala u Japanu emituje se u MUSE HDTV formatu koji je mešavina analognog i digitalnog sistema. Televizija visoke definicije je naišla na dobar odziv i u SAD. Posle inicijalnog protivljenja televizijskih stanica i kongresa krajem osamdesetih godina prošlog veka, 1995. godine utvrđen je američki HDTV standard koji je potpuno digitalan. Danas je u ponudi više od 40 kanala, a potpuni prelazak na HDTV predviđen je za 2006. godinu, mada mnogi smatraju da je ovaj rok previše optimističan. Pored Japana i SAD, HDTV je realnost u Kanadi, Australiji i Južnoj Koreji. Situacija u Evropi, nažalost, nije toliko napredna. Početkom ove godine belgijska stanica Euro1080 počela je s komercijalnim emitovanjem HDTV signala preko satelita. Međutim, većina korisnika digitalnih satelitskih antena nije u stanju da dekoduje ovaj kanal korišćenjem standardnih DVB kartica ili risivera. Što se tiče zemaljskih kanala, najoptimističnije prognoze najavljuju 2006. godinu za prodor HDTV-a na evropsko tržište i vide Nemačku kao nosioca razvoja ove tehnologije. Međutim, nijedno novo tržište ne može da prođe bez zamućivanja vode različitim standardima. Microsoft je odlučio da uplete prste u HDTV tehnologiju i gura Windows Media 9 kao kompresioni format. Ipak, po svemu sudeći, MPEG-4 kompresija će biti ta na kojoj će se zasnivati HDTV u Evropi. A kada će to tačno biti? Na sajtu http://www. Ivan ČABRILO |
![]()
![]() ![]()
![]()
| ||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |