LAKI PINGVINI<>
082017<><>

Arduino: Alatke za programiranje

Da skečevi samo pršte

U jednom od prvih nastavaka priče o Arduinu nakratko smo se dotakli standardnog razvojnog okruženja poznatog kao Arduino IDE i tada smo obećali da ćemo u jednom od narednih brojeva obraditi temu alternativnih razvojnih alatki, i to obećanje zbog obilja materijala ispunjavamo tek u ovom broju.

Originalni Arduino IDE ima jednu fantastičnu karakteristiku – maksimalno je jednostavan za korišćenje. Napišemo kod, odredimo adresu COM porta i model uređaja, i za nekoliko trenutaka naš skeč biva prebačen u memoriju mikrokontrolera. Upravo zbog jednostavnosti veliki broj korisnika (posebno onih koji nemaju većeg iskustva u programiranju) i ne razmišljaju o nekoj alternativi. Ta jednostavnost korišćenja je, na žalost, plaćena vrlo ograničenim skupom funkcija za rad sa kodom, pa se svi oni koji su bili u prilici da osete udobnost rada u nekom od programskih editora osećaju kao riba na suvom. Jedine dve funkcije Arduino IDE koje bismo mogli da svrstamo u napredne mogućnosti savremenih editora odnose se na sintaksno bojenje koda i njegovo automatsko formatiranje tasterima ’Ctrl+T’. Sve ostalo je čista misaona imenica. Namera teksta je da čitaoce upozna sa alternativnim rešenjima kojih ima prilično mnogo.

Arduino Create

Pod ovim imenom se krije veb verzija standardnog desktop Arduinovog razvojnog okruženja, stoga nećemo imati napredne funkcije za uređivanje programskog teksta, pošto se i ovde poštuje filozofija minimalizma. Centralni deo je, kao i u slučaju desktop verzije, posvećen pisanju koda. Ispod njega je područje sa informacijama o procesu kompilacije, dok je na vrhu smešteno područje za izbor modela i ekranski tasteri za kompilaciju i prebacivanje koda. Meniji su ovde smešteni sa leve strane i sadrže programske biblioteke, demonstrativne primere, serijski monitor i opcije za podešavanje. Tamo je, između ostalog, moguće izabrati rad sa dve teme, od kojih je jedna u svetlim, a druga u tamnim bojama. Za sinhronizaciju sa uređajem se koristi poseban program pod nazivom Arduino Create Agent, koji se nakon instalacije automatski pokreće podizanjem operativnog sistema i smešta se u područje sistemske kasete.

Pozitivna strana korišćenja veb editora jeste mogućnost čuvanja projekata u oblaku, a za to je potrebno da otvorimo korisnički nalog na sajtu arduino.cc. Isto tako, ovaj editor možemo da koristimo na više različitih računara, bez potrebe za prenošenjem skečeva i za instalacijom desktop verzije. Doduše, potrebno je instalirati pomenuti Create Agent, ali on ne zauzima mnogo prostora na disku. Postoji i mogućnosti preuzimanja skečeva iz veb aplikacije na desktop računar.

Arduino IDE for Visual Studio

U prošlom broju „Sveta kompjutera” smo predstavili izuzetno moćan programerski instrument Visual Studio 2017, koji se, zahvaljujući postojanju ekstenzije koju je kreirala kompanija Visual Micro (zbog toga se često naziva i Visual Micro for Visual Studio), pretvara u pravo profesionalno radno okruženje sa praktično svim funkcijama koje na raspolaganju imaju „pravi” programeri. Čak bismo se usudili da kažemo da je u ovoj formi reč o „prejakom” okruženju za jednu platformu skromnih zahteva kao što je Arduino.

Prilikom prvog pokretanja, nakon instaliranja ekstenzije pred nama se pojavljuje dijalog koji traži da odredimo folder sa izvornim Arduino IDE programom, te nam daje mogućnost da dodamo podršku za neke razvojne pločice koje ne spadaju direktno u klasu Arduino, ali mogu da se programiraju njegovim razvojnim alatima. Nakon instaliranja, u području ispod menija se pojavljuju nove linije sa alatkama preko kojih možemo izabrati model Arduina, COM port i još neke detalje vezane za konfigurisanje programa.

Pored standardnog Visual Studio taba pod nazivom Solution explorer, koji daje prikaz fajlova i programskih blokova u okviru projekta, preko menija pod nazivom vMicro možemo uključiti dodatni tab pod nazivom Visual Micro Explorer. Reč je o sjajnom modulu koji na jednom mestu objedinjuje prikaz mnoštva stvari važnih za rad sa Arduinom. Tu su na vrlo pregledan način prikazane informacije o instaliranoj podršci za različite modele Arduina, primeri koda, linkovi sa referentnim materijalom na internetu i tabovi preko kojih na vrlo jednostavan način možemo dodavati i udaljavati podršku za programske biblioteke i instalirane modele razvojnih pločica. Jedina primedba bi se odnosila na nemogućnost prikazivanja materijala sa tamnom pozadinom, pošto prilikom korišćenja tamne teme bela pozadina zna prilično da nervira.

Rad sa programom je veoma udoban, zahvaljujući mogućnostima konfigurisanja Visual Studia i podršci za tehnologiju Intellisense, koja nam pruža spisak potencijalnih naredbi već nakon tri otkucana karaktera.

Programino

U pitanju je razvojno okruženje namenski pisano za platformu Arduino. Nakon instalacije programa, pojavljuje se dijalog u kome je potrebno odrediti lokaciju izvršnog fajla standardnog Arduino IDE, kao i lokacije programskih biblioteka. Potrebno je obratiti pažnju na preporuku da verzije 1.6.10 i 1.6.12 ne rade ispravno, pa je potrebno instalirati neku noviju varijantu. Sa leve strane prozora smešteni su paneli sa Project Explorerom, File Explorerom i Object Explorerom. Centralni deo je posvećen editoru programskog koda, dok je na desnoj strani smešten panel sa šematskim prikazom izabrane Arduino platforme i osnovnim tehničkim informacijama o toj platformi. Editor programskog koda je jednostavan za upotrebu i nudi mogućnost sintaksnog bojenja, kao i sistem (polu)automatskog dopunjavanja koda. Sa desne strane editora nalazi se područje sa prikazom teksta programa u umanjenom obliku, što omogućava brzo lociranje željenog koda. Od ostalih stvari, mogli bismo da izdvojimo meni Tools, gde su smeštena dva serijska monitora, ploter podataka pristiglih sa analognih portova, komparator verzija programskog koda, dizajner 5 × 8 znakova za LCD displeje i još dosta drugih sitnica. Zbog jednostavnosti i udobnosti upotrebe, neko bi mogao da pomisli kako je reč o jednoj od najboljih zamena za standardni Arduino IDE, ali malu dozu razočaranja donosi činjenica da se radi o vlasničkom programu sa probnim periodom od 14 dana, nakon kojeg je potrebno kupiti odgovarajuću licencu.

Eclipse

 
Eclipse je kvalitetno, besplatno, multiplatformsko razvojno okruženje poznato po svojoj univerzalnosti, pa je kao takvo čest izbor mnogih profesionalnih programera. Pored desetina drugih programskih platformi i jezika, našlo se mesta i za podršku popularnog Arduina. Da stvar bude još lepša, postoji nekoliko različitih varijanti plaginova za ovu platformu. Instalacija dodataka se u Eclipseu obavlja preko menija Help: Eclipse Marketplace. Prvo ćemo se pozabaviti plaginom pod nazivom Eclipse C++ IDE for Arduino. Nakon instalacije se (ponovo) u okviru menija Help pojavljuje stavka pod nazivom Arduino Download Manager, preko koje preuzimamo podršku za željene modele Arduina, kao i programske biblioteke za podršku hardverskih uređaja. Dodavanje se obavlja klikom na ekranski taster Add, koji se nalazi sa desne strane. Sledeća stvar koju radimo je povezivanje sa uređajem preko COM porta. Za to koristimo opciju Window: Show View: Other: Connections. U okviru ovog panela postoji opcija New Connection, u kojoj biramo Arduino i zatim mu dodeljujemo odgovarajući COM port i model uređaja. Nakon što završimo sa pisanjem koda, on se kompajlira i prebacuje na uređaj. Celu proceduru možete videti ovde: goo.gl/n4WdnT.

Drugi plagin nosi naziv Arduino Eclipse IDE named Sloeber. Da bi se izbegle komplikacije, autor dodatka preporučuje da se preuzme kompletna portabilna varijanta Eclipsea, koja u sebi ima integrisan Sloeber verzije 4.1. To se može učiniti sa lokacije goo.gl/Lpqcir. Skrećemo vam pažnju da je veoma važno da ne prihvatite podrazumevanu putanju do foldera sa radnim fajlovima, pošto ukoliko putanja sadrži više od 40 karaktera, dodatak neće raditi kako treba. Najbolje je da za to kreirate folder u korenu diska. Ako je sve odrađeno kako treba, program će sa interneta preuzeti potrebne datoteke, nakon čega možemo započeti sa radom. U meniju se pojavljuje nova opcija Arduino, iz koje biramo stavku New Sketch i popunjavamo potrebna polja (naziv, vrsta uređaja, COM port). Praktično sve funkcije za rad se nalaza u okviru menija Arduino i jednostavne su za korišćenje.

Treća ekstenzija radnog okruženja Eclipse za rad sa Arduinom nosi naziv AVR Eclipse plugin. Reč je o nešto starijem alatu koji je namenjen programiranju Atmelovih AVR mikrokontrolera i prilično je komplikovan za instalaciju, pa ga zbog skučenog prostora nećemo detaljnije predstavljati.

Atmel Studio

Atmel je naziv kompanije konstruktora mikrokontrolera na kojima je zasnovano najviše modela Arduina. Oni već dugo besplatno nude razvojno okruženje namenjeno uređajima iz njihovog proizvodnog programa. Kada iskusan programer prvi put sedne da radi sa programom Atmel Studio, prva asocijacija mu je da ono veoma podseća na Visual Studio. U stvari, to i jeste Microsoft Visual Studio (u slučaju verzije 7.0 VS2015), kome su dodati instrumenti za rad sa Atmelovim hardverom, dok su istovremeno izbačeni moduli za rad sa programskim jezicima kao što su VB.NET ili C#. Podržan je jedino rad sa projektima u jeziku C (GCC kompajler), kao i pisanje asemblerskih programa. Osim toga, podržano je uvoženje koda iz Arduino skečeva. Slično kao kod Visual Studia, i ovde je moguće proširivanje osnovnih mogućnosti paketa preko dodatnih modula. Interesantno je da uz program besplatno dolazi poznati dodatak Visual Assist X.

Ovo razvojno okruženje je namenjeno ljudima koji se aktivno bave programiranjem Atmelovih mikrokontrolera, što znači da njegovo korišćenje generalno zahteva veći nivo stručnosti od onoga koji od korisnika traži platforma Arduino. Međutim, zahvaljujući Visual Micro ekstenziji, koja je veoma slična onoj za Visual Studio, pisanje Arduino skečeva je i ovde jednostavan posao. U okviru ovoga IDE bismo posebno izdvojili modul pod nazivom IO, koji vizuelno prikazuje stanje bitova svih podržanih hardverskih registara. Ovo je izuzetno funkcionalna i korisna stvar, posebno za one koji pišu kod koji se direktno obraća hardveru. Takođe je važno prisustvo simulatora podržanih mikrokontrolera, koji nam pružaju mogućnost debagovanja koda, što je u slučaju najvećeg broja Arduino modela složen posao koji zahteva dodatni hardver.

UECIDE

Naziv je u stvari akronim za Universal Embedded Computing IDE, što znači da ovaj program nije namenjen radu samo sa Arduinom i mikrokontrolerima iz porodice AVR, nego i sa mnogim drugim uređajima, uključujući mikrokontrolere PIC16/18/24/32, ESP8266 i ARM.

Prilikom prvog pokretanja pojavljuje se dijalog prozor (Plugin Manager) koji nam pomaže u izboru hardverske platforme za koju nameravamo da pišemo program. Ovo je ujedno i mesto odakle dodajemo biblioteke sa podrškom za priključeni hardver, kao i dosta drugih stvari.

Samo radno okruženje je jednostavno za korišćenje, ali je to praćeno nedostatkom naprednih mogućnosti. Editor koda jedino sadrži mogućnost sintaksnog bojenja ključnih reči, dok izostaje podrška bilo kakvoj pomoći prilikom kucanja teksta. Da biste uspešno zapisali program na Arduino, potrebno je u meniju Hardware podesiti parametre koji odgovaraju našem modelu. Naročito je važno da u meniju Programmers bude precizirana opcija Avrdude for Arduino boards. Uz program dolazi serijski terminal sa mogućnošću definisanja teksta za devet ekranskih tastera. Sam autor priznaje da je zbog velikog posla oko multiplatformske podrške prilično zanemario editor i korisnički interfejs. Sa manjim doradama UECIDE bi mogao da postane zanimljiva alternativa, posebno za one koji istovremeno rade sa više hardverskih platformi.

Sublime Text

 
O programskom editoru Sublime Text smo pre nekog vremena pisali na stranicama našeg časopisa i tada smo za njega imali samo reči hvale. Lako se može desiti da svojom skromnošću korisničkog interfejsa odbije korisnike koji su navikli na razne grafičke đakonije i fancy izgled, ali zato odlično obavlja posao za koji je namenjen. Reč je o alatu veoma poštovanom među profesionalnim programerima.

Prvo moramo da instaliramo dodatak pod nazivom Package Control, što postižemo pomoću istoimene opcije u meniju Tools. Zahvaljujući njemu uveliko ćemo proširiti funkcionalnost ovog editora. Kombinacijom tastera ’Shift+Ctrl+P’ pozivamo dijalog za instalaciju nekog od mnoštva dodataka, a za to nam je potrebno da prvo izaberemo opciju Package Control: Install package. Kucamo reč Arduino i biramo modul Arduino-like IDE. Nakon uspešno završenog posla, na desnom kraju linije menija se pojavljuje opcija pod nazivom Arduino. Da bismo mogli da instaliramo Arduino skečeve iz Sublime Texta, potrebno je da odradimo nekoliko podešavanja. Prvo biramo opciju Install platform: arduino: Arduino AVR boards: x.x.x (verzija). Sledeća važna stvar je određivanje lokacije paketa Arduino IDE (najčešće C:\Arduino) preko opcije Install platform: Add Arduino IDE. Preostaje da dodelimo naziv modela (Arduino: Board: model) i adresu COM porta (Arduino: Serial Port). Ovoliki broj podešavanja može da izgleda komplikovano, ali verujemo da će svi oni koji imaju bar malo iskustva sa Arduinom brzo shvatiti smisao predstavljenih opcija. Da biste shvatili punu snagu Sublime Texta, potrebno je da neko vreme provedete u radu sa njim i upoznate se sa njegovim dodacima koji značajno proširuju prvobitne mogućnosti.

• • •

Ovom prilikom smo predstavili alternativna radna okruženja za Arduino, za koja smatramo da su svojim kvalitetom i mogućnostima zaslužili da se nađu u pregledu. Tu nije kraj, postoji još mnoštvo različitih instrumenata koji se mogu upotrebiti za programiranje Arduina. Kada čovek jednom navikne na udobnost okruženja sa naprednim opcijama, rad u standardnom Arduino IDE mu izgleda kao povratak u kameno doba.

Igor S. RUŽIĆ

 
Filesystem Hierarchy Standard (2)
Kazam Screencaster 1.4.5
Notepadqq 1.0.1
Arduino: Alatke za programiranje
Šta mislite o ovom tekstu?
Arduino Nano
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2015. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 2.54
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera