![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||
Da skečevi samo pršte U jednom od prvih nastavaka priče o Arduinu nakratko smo se dotakli standardnog razvojnog okruženja poznatog kao Arduino IDE i tada smo obećali da ćemo u jednom od narednih brojeva obraditi temu alternativnih razvojnih alatki, i to obećanje zbog obilja materijala ispunjavamo tek u ovom broju. Originalni Arduino IDE ima jednu fantastičnu karakteristiku – maksimalno je jednostavan za korišćenje. Napišemo kod, odredimo adresu COM porta i model uređaja, i za nekoliko trenutaka naš skeč biva prebačen u memoriju mikrokontrolera. Upravo zbog jednostavnosti veliki broj korisnika (posebno onih koji nemaju većeg iskustva u programiranju) i ne razmišljaju o nekoj alternativi. Ta jednostavnost korišćenja je, na žalost, plaćena vrlo ograničenim skupom funkcija za rad sa kodom, pa se svi oni koji su bili u prilici da osete udobnost rada u nekom od programskih editora osećaju kao riba na suvom. Jedine dve funkcije Arduino IDE koje bismo mogli da svrstamo u napredne mogućnosti savremenih editora odnose se na sintaksno bojenje koda i njegovo automatsko formatiranje tasterima ’Ctrl+T’. Sve ostalo je čista misaona imenica. Namera teksta je da čitaoce upozna sa alternativnim rešenjima kojih ima prilično mnogo. Arduino Create
Pozitivna strana korišćenja veb editora jeste mogućnost čuvanja projekata u oblaku, a za to je potrebno da otvorimo korisnički nalog na sajtu arduino.cc. Isto tako, ovaj editor možemo da koristimo na više različitih računara, bez potrebe za prenošenjem skečeva i za instalacijom desktop verzije. Doduše, potrebno je instalirati pomenuti Create Agent, ali on ne zauzima mnogo prostora na disku. Postoji i mogućnosti preuzimanja skečeva iz veb aplikacije na desktop računar. Arduino IDE for Visual Studio
Prilikom prvog pokretanja, nakon instaliranja ekstenzije pred nama se pojavljuje dijalog koji traži da odredimo folder sa izvornim Arduino IDE programom, te nam daje mogućnost da dodamo podršku za neke razvojne pločice koje ne spadaju direktno u klasu Arduino, ali mogu da se programiraju njegovim razvojnim alatima. Nakon instaliranja, u području ispod menija se pojavljuju nove linije sa alatkama preko kojih možemo izabrati model Arduina, COM port i još neke detalje vezane za konfigurisanje programa. Pored standardnog Visual Studio taba pod nazivom Solution explorer, koji daje prikaz fajlova i programskih blokova u okviru projekta, preko menija pod nazivom vMicro možemo uključiti dodatni tab pod nazivom Visual Micro Explorer. Reč je o sjajnom modulu koji na jednom mestu objedinjuje prikaz mnoštva stvari važnih za rad sa Arduinom. Tu su na vrlo pregledan način prikazane informacije o instaliranoj podršci za različite modele Arduina, primeri koda, linkovi sa referentnim materijalom na internetu i tabovi preko kojih na vrlo jednostavan način možemo dodavati i udaljavati podršku za programske biblioteke i instalirane modele razvojnih pločica. Jedina primedba bi se odnosila na nemogućnost prikazivanja materijala sa tamnom pozadinom, pošto prilikom korišćenja tamne teme bela pozadina zna prilično da nervira. Rad sa programom je veoma udoban, zahvaljujući mogućnostima konfigurisanja Visual Studia i podršci za tehnologiju Intellisense, koja nam pruža spisak potencijalnih naredbi već nakon tri otkucana karaktera. Programino
Eclipse
Treća ekstenzija radnog okruženja Eclipse za rad sa Arduinom nosi naziv AVR Eclipse plugin. Reč je o nešto starijem alatu koji je namenjen programiranju Atmelovih AVR mikrokontrolera i prilično je komplikovan za instalaciju, pa ga zbog skučenog prostora nećemo detaljnije predstavljati. Atmel Studio
Ovo razvojno okruženje je namenjeno ljudima koji se aktivno bave programiranjem Atmelovih mikrokontrolera, što znači da njegovo korišćenje generalno zahteva veći nivo stručnosti od onoga koji od korisnika traži platforma Arduino. Međutim, zahvaljujući Visual Micro ekstenziji, koja je veoma slična onoj za Visual Studio, pisanje Arduino skečeva je i ovde jednostavan posao. U okviru ovoga IDE bismo posebno izdvojili modul pod nazivom IO, koji vizuelno prikazuje stanje bitova svih podržanih hardverskih registara. Ovo je izuzetno funkcionalna i korisna stvar, posebno za one koji pišu kod koji se direktno obraća hardveru. Takođe je važno prisustvo simulatora podržanih mikrokontrolera, koji nam pružaju mogućnost debagovanja koda, što je u slučaju najvećeg broja Arduino modela složen posao koji zahteva dodatni hardver. UECIDE
Prilikom prvog pokretanja pojavljuje se dijalog prozor (Plugin Manager) koji nam pomaže u izboru hardverske platforme za koju nameravamo da pišemo program. Ovo je ujedno i mesto odakle dodajemo biblioteke sa podrškom za priključeni hardver, kao i dosta drugih stvari. Samo radno okruženje je jednostavno za korišćenje, ali je to praćeno nedostatkom naprednih mogućnosti. Editor koda jedino sadrži mogućnost sintaksnog bojenja ključnih reči, dok izostaje podrška bilo kakvoj pomoći prilikom kucanja teksta. Da biste uspešno zapisali program na Arduino, potrebno je u meniju Hardware podesiti parametre koji odgovaraju našem modelu. Naročito je važno da u meniju Programmers bude precizirana opcija Avrdude for Arduino boards. Uz program dolazi serijski terminal sa mogućnošću definisanja teksta za devet ekranskih tastera. Sam autor priznaje da je zbog velikog posla oko multiplatformske podrške prilično zanemario editor i korisnički interfejs. Sa manjim doradama UECIDE bi mogao da postane zanimljiva alternativa, posebno za one koji istovremeno rade sa više hardverskih platformi. Sublime Text
Prvo moramo da instaliramo dodatak pod nazivom Package Control, što postižemo pomoću istoimene opcije u meniju Tools. Zahvaljujući njemu uveliko ćemo proširiti funkcionalnost ovog editora. Kombinacijom tastera ’Shift+Ctrl+P’ pozivamo dijalog za instalaciju nekog od mnoštva dodataka, a za to nam je potrebno da prvo izaberemo opciju Package Control: Install package. Kucamo reč Arduino i biramo modul Arduino-like IDE. Nakon uspešno završenog posla, na desnom kraju linije menija se pojavljuje opcija pod nazivom Arduino. Da bismo mogli da instaliramo Arduino skečeve iz Sublime Texta, potrebno je da odradimo nekoliko podešavanja. Prvo biramo opciju Install platform: arduino: Arduino AVR boards: x.x.x (verzija). Sledeća važna stvar je određivanje lokacije paketa Arduino IDE (najčešće C:\Arduino) preko opcije Install platform: Add Arduino IDE. Preostaje da dodelimo naziv modela (Arduino: Board: model) i adresu COM porta (Arduino: Serial Port). Ovoliki broj podešavanja može da izgleda komplikovano, ali verujemo da će svi oni koji imaju bar malo iskustva sa Arduinom brzo shvatiti smisao predstavljenih opcija. Da biste shvatili punu snagu Sublime Texta, potrebno je da neko vreme provedete u radu sa njim i upoznate se sa njegovim dodacima koji značajno proširuju prvobitne mogućnosti. • • • Ovom prilikom smo predstavili alternativna radna okruženja za Arduino, za koja smatramo da su svojim kvalitetom i mogućnostima zaslužili da se nađu u pregledu. Tu nije kraj, postoji još mnoštvo različitih instrumenata koji se mogu upotrebiti za programiranje Arduina. Kada čovek jednom navikne na udobnost okruženja sa naprednim opcijama, rad u standardnom Arduino IDE mu izgleda kao povratak u kameno doba. Igor S. RUŽIĆ |
| |||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |