PRIMENA<>
092016<><>

KiraVan

Kamion za ekspedicije

Kada ste jedan od najuspešnijih izumitelja svoje generacije, pa još uz to i multimilioner, onda vam nije problem da napravite high-tech vozilo iz svojih snova

Većina nas ne zna ko je Bran Feren, što je prava šteta. Izuzetak od tog pravila su osobe koje se bave dizajnom, ili one koje su veliki fanovi svega u vezi sa Diznijevim studijom. Ovaj kalifornijski inženjer, dizajner i izumitelj od šezdeset tri godine zapravo je veoma interesantna osoba. Sem što je u jednom trenutku bio predsednik Diznijevog odeljenja za istraživanje i razvoj (kompanija Walt Disney Imagineering posvećena je razvoju praktičnih efekata za njihove filmove i zabavne parkove) Feren je koosnivač firme Applied Minds koja se bavi istraživanjem i dizajnom za brojne kompanije i ustanove širom sveta, od Intela, Sonyja i Sun MicroSystemsa, preko Northrop Grummana, Lockheed Martina i General Motorsa sve do raznih rodova američkih vojnih snaga. Feren drži više od 500 aktuelnih patenata u SAD, pa ime ovog izumitelja može da vam bude poznato i ako ste pratili bitku oko patenata između Applea i Samsunga. Naime, Appleov „pinch to zoom” patent poništen je upravo zato što se previše oslanja na stariji patent koji drže Feren i njegov kolega Deni Hils.

Na osnovu navedenog mogli ste da steknete generalni utisak o tome sa kim „imamo posla” – sa čovekom kome ne nedostaju otkačene ideje i koji je, zahvaljujući tim idejama, tokom karijere zaradio toliko novca da može da nove ideje i hirove sprovodi u stvarnost. Ipak, uspeh u karijeri imao je svoju cenu pa je Bran tek pre sedam godina postao otac. Sa novim prioritetima u fokusu, ovaj dizajner stvorio je vozilo pomoću kog sa svojom ćerkicom Kirom može da se upusti u najrazličitije avanture, a to što njegov izum, koji je prikladno nazvao KiraVan (Kirin kamion) može da se koristi i za ozbiljna naučna istraživanja, tek je srećna okolnost.

Terenci

Vozila su odlična platforma za predstavljanje svojih vizija budućnosti i integracije modernih tehnologija u uređaje koje koristimo svaki dan. Tako je, pre više od deset godina, Feren već pravio otkačena terenska vozila koja su predstavljana na sajmovima automobila ili, pak, u muzejima moderne umetnosti. To su bili kamion MaxiMog iz 2001. godine. namenjen autonomnom istraživačkom radu u najtežim uslovima kao i vojno vozilo sa spasilačko-odbrambenom namenom SmarTruck II koje je predstavljeno 2003. godine.

KiraVan, tehnički gledano, predstavlja evoluciju platforme MaxiMog jer im je namena gotovo ista. Ipak, tokom petnaest godina koje su protekle između razvoja ova dva kamiona, brojne tehnologije su unapređene i uređaji dodatno minijaturizovani tako da noviji kamion nosi mnogo veći broj high-tech pomagala.

Kako bi KiraVan bio u stanju da ponese sve što treba, da se kreće komforno po putevima, ali i da putuje po grubom terenu gde može da savlada nagibe od čestrdeset pet stepeni, vozilo ima konfiguraciju traktor-prikolica (tractor-trailer). Pogonski deo KiraVana (traktor) zasnovan je na već impresivnom ekspedicionom vozilu Mercedes-Benz UNIMOG U500NA koji je bio osnova i za MaxiMog. U traktoru je turbo-dizel motor sa šest cilindara, 260 konjskih snaga i momentom sile od 950 Njutn-metara. Da stvari budu još impresivnije, rezervoar od 645 litara omogućuje mu da prevaljuje više od 3200 kilometara bez posete benzinskoj stanici. Kada se tome doda rezervoar sa 600 litara vode i naprednim sistemom za filtraciju, kao i frižideri sa zalihama hrane, KiraVan postaje pokretni dom u kom tročlana posada može da ostane potpuno izolovana i autonomna čak tri nedelje. Sistem za filtraciju vode u stanju je da slanu ili bakterijski neispravnu vodu pretvara u pitku tako da najbitniji resurs može da se dopuni sa bukvalno bilo kog izvora. Zajedno sa prikolicom, celo vozilo dugačko je 16 metara i može da se natovari do težine od 23,5 tone, mada se za off-road vožnju ne preporučuje prekoračivanje težine od 19 tona. u stilu velikih američkih rekreativnih vozila, prikolica KiraVana se „rasklapa” kada je kamion parkiran da bi rad i život u njoj bili komforniji. Interesantno, Feren ističe da sam kvadratni oblik kamiona čini njegov dizajn kompleksnijim nego da se radi o avionu i brodu. Naime, tokom većih brzina dolazi do razvijanja turbulentnog kretanja vazduha oko kamiona čak i kada je prikolica u „sklopljenoj” konfiguraciji.

Kako je vozilo dizajnirano za devojčicu Kiru, tu je i poseban deo za zabavu i opuštanje koji je dizajniran u skladu sa njenim prohtevima. Sem toga, na zadnjoj strani kamiona, u svom mini liftu, parkiran je KiraBike, dizel motor za slobodno istraživanje terena oko kamiona (ili brze posete obližnjim lokalitetima koje kamion otkrije). KiraBike je neprestano u kontaktu sa kamionom, a ima i sopstveni, integrisani tablični računar. Ipak, KiraVan je daleko od vozila kome su zabava i opuštanje u prvom planu, o tome svedoče brojni drugi komadi opreme.

Istraživanje

KiraVan može da se koristi u najrazličitije svrhe. Da pomogne pri navigaciji ili komunikaciji na negostoljubivom terenu ili, pak, da obavi mapiranje i snimanje videa ili gigabitnih panorama. Istraživači kao, na primer, geolozi ili arheolozi mogu da vrše fizičke i hemijske analize uzoraka na licu mesta i sondiraju lokacije u potrazi za uzorcima sa željenim parametrima. Može da se koristi i za ekstremno efikasno snimanje dokumentarnih ili igranih filmova i uopšte za bilo kakvu autonomnu misiju tokom koje je potrebno automatizovano praćenje i snimanje svega što se dešava.

Na krovu KiraVana nalazi se nekoliko pokretnih jarbola. Najveći može da se podigne do maksimalne visine od 17,5 metara i ima nosivost od 110 kilograma, dok najmanji dostižu visinu od 6,7 metara i nose do 22,5 kilograma tereta. Na jarbole mogu da se postave izmenjivi moduli kao što su oni sa kamerama za panoramsko snimanje okoline, laserski skener za detekciju prepreka i opasnosti sa dometom do 40 kilometara, aparatura za merenje klimatskih uslova više komunikacionih antena od satelitske do ultraosetljivog radio-skenera koji pretražuje opseg od 10 kiloherca do 22 gigaherca. Svi jarbolski moduli mogu da se opreme i dodacima za grejanje u slučaju da se koriste u veoma hladnim uslovima.

U prikolici, svi merni uređaji povezani su sa nekoliko računara čije specifikacije se neprestano menjaju u skladu sa aktuelnim modelima na tržištu (dizajn ovog kamiona počeo je pre nešto više od pet godina). Osnova svega je centralni server na koji su povezane samostalne Apple radne stanice, nekoliko laptopa i tableta koji mogu da se nose van kamiona, kao i integrisani brodski računar koji prati sve sisteme KiraVana. Od telemetrije motora, točkova i vešanja, navigacionih podataka, protivpožarnog sistema, grejanja i klimatizacije vazduha, matični računar non-stop prati sve bitne delove i podsisteme kamiona i izveštava korisnika o bilo kakvom odstupanju. Svi bitni sistemi imaju neku vrstu bekapa. Tako se, na primer, za navigaciju koristi serija risivera: GPS, GLONASS, Galileo i BeiDou, a čak i da svi oni u nekom trenutku prestanu da dobijaju signal, navigacioni računar na osnovu vlastitih žiroskopa, akcelerometra i podataka o kretanju kamiona i okolnog terena nastavlja da određuje tačan položaj KiraVana.

Još jedan zasebni računar posvećen je umrežavanju i obezbeđivanju svih komunikacionih sposobnosti KiraVana pa sa jednog mesta može da se pristupi satelitskom telefonu, video konferencijama preko neta ili radio vezama u komercijalnim i slobodnim, amaterskim opsezima. Naravno, svaki prenosni računar u dometu KiraVanove vlastite wireless mreže može preko ovog komunikacionog kompjutera da koristi vezu sa ostatkom sveta. Bez obzira na to gde se nalazio na planeti Zemlji, KiraVan može da ostvari konekciju sa downloadom od 10 Mbps i uploadom od pet Mbps.

Da bi sva ta oprema mogla da radi, potrebna je struja, a za to se ne koristi pogonski motor traktora jer takvo rasipanje energije, samo da bi se punile baterije, nikako nije u skladu sa opštim dizajnom ovog efikasnog vozila. Zbog toga KiraVan u prikolici ima dva tiha dizel agregata od 25 kilovata i dve modularne banke baterija sa statičkim inverterima i UPS sistemom. Baterije mogu da se pune generatorima ili putem dva solarna alternatora, jednim od 570 i jednim od 285 ampera. Najbitnije, cela prikolica je modularnog karaktera pa sve od kuhinje i spavaće sobe do naučnih instrumenata i računara može veoma lako da se unapredi i zameni novijom varijantom. Sa druge strane, kamion može da se konfiguriše u skladu sa misijom. Ako neki merni uređaji nisu neophodni, mogu da se odstrane, a ako se procenjuje da će misija trajati duže onda će trebati više hrane pa na upražnjeno mesto može da se doda još jedan zamrzivač sa hranom.

Realnost

Do nedavno, KiraVan je postojao samo u Ferenovoj mašti. Tokom poslednjih nekoliko godina u toku je konstrukcija prototipa koja je sada na nekih osamdeset odsto od završetka. Feren procenjuje da bi prototip trebalo da bude finalizovan tokom druge polovine 2017. godine. Tada će biti trenutak za prvo pravo terensko testiranje KiraVana – tročlana posada (Feren, njegova supruga i ćerka) provešće pune tri nedelje izolovani u Dolini smrti u istočnoj Kaliforniji gde temperature idu i preko 55 stepeni celzijusove skale. Na papiru, to ne bi trebalo da predstavlja problem za KiraVan čija klimatizacija je konstruisana da istrpi sve od -35 do +60 stepeni, ali jedno je papir, a drugo doći usred nedođije sa detetom u high-tech kamp prikolici. Srećom, do tog završnog testa KiraVan će proći kroz brojne manje probe kako bi bezbednost putnika bila zagarantovana.

Ukoliko se do sada niste zapitali: „A koliko sve to košta?” sada je pravi trenutak za to. Feren odbija da kaže koliko je njega i njegovu kompaniju koštao dizajn KiraVana i dosadašnji razvoj prototipa, samo da se meri milionima dolara. Ipak, njegova izjava je da je ovaj specifičan kamion po kompleksnosti konstrukcije i po ceni veoma sličan jednom drugom prevoznom sredstvu – luksuznim jahtama. Ako je tako i ako uzmemo u obzir luksuz i naprednu opremu KiraVana, onda njegovu možemo da procenimo na oko deset miliona zelenih novčanica što je svakako mnogo za prosečnog korisnika, ali za naučne ustanove i organizacije, kao i medijske kuće, ne bi trebalo da predstavlja preveliki problem.

• • •

Iako su odvažni istraživači tokom vekova posetili skoro svaki pedalj naše planete, u svakome od nas je i dalje, manja ili veća, želja za lutanjem, za prostranstvima, za neistraženim i neposećenim predelima. Na većinu impresivnih lokacija diljem Zemlje, već možete stići običnim ili malo otpornijim automobilom, uz minimalni gubitak komfora. Sada više ne morate da pravite kompromise, već su vam dostupni i visoka tehnologija i udobnost i najzabačeniji i najnegostoljubiviji delovi naše planete...naravno, pod „malim” uslovom da ste naučnik čija ustanova ima veliki budžet, ili ste jednostavno, kao Bran Feren, ekscentrični milioner.

Dragan KOSOVAC

 
 TRŽIŠTE
AMD Zen arhitektura procesora

 PRIMENA
KiraVan
Šta mislite o ovom tekstu?

 KOMPJUTERI I FILM
Ben-Hur
Miss Peregrine
Filmovi, ukratko

 SERVIS
Testiranje hardvera računara

 VREMENSKA MAŠINA
TV Politika, Nadžibulah i 3D štampa

 PRST NA ČELO
Plastično-fantastični na dopunskoj nastavi
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera