![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KiraVan
Kada ste jedan od najuspešnijih izumitelja svoje generacije, pa još uz to i multimilioner, onda vam nije problem da napravite high-tech vozilo iz svojih snova
Na osnovu navedenog mogli ste da steknete generalni utisak o tome sa kim „imamo posla” – sa čovekom kome ne nedostaju otkačene ideje i koji je, zahvaljujući tim idejama, tokom karijere zaradio toliko novca da može da nove ideje i hirove sprovodi u stvarnost. Ipak, uspeh u karijeri imao je svoju cenu pa je Bran tek pre sedam godina postao otac. Sa novim prioritetima u fokusu, ovaj dizajner stvorio je vozilo pomoću kog sa svojom ćerkicom Kirom može da se upusti u najrazličitije avanture, a to što njegov izum, koji je prikladno nazvao KiraVan (Kirin kamion) može da se koristi i za ozbiljna naučna istraživanja, tek je srećna okolnost. Terenci
KiraVan, tehnički gledano, predstavlja evoluciju platforme MaxiMog jer im je namena gotovo ista. Ipak, tokom petnaest godina koje su protekle između razvoja ova dva kamiona, brojne tehnologije su unapređene i uređaji dodatno minijaturizovani tako da noviji kamion nosi mnogo veći broj high-tech pomagala.
Kako je vozilo dizajnirano za devojčicu Kiru, tu je i poseban deo za zabavu i opuštanje koji je dizajniran u skladu sa njenim prohtevima. Sem toga, na zadnjoj strani kamiona, u svom mini liftu, parkiran je KiraBike, dizel motor za slobodno istraživanje terena oko kamiona (ili brze posete obližnjim lokalitetima koje kamion otkrije). KiraBike je neprestano u kontaktu sa kamionom, a ima i sopstveni, integrisani tablični računar. Ipak, KiraVan je daleko od vozila kome su zabava i opuštanje u prvom planu, o tome svedoče brojni drugi komadi opreme. Istraživanje
Na krovu KiraVana nalazi se nekoliko pokretnih jarbola. Najveći može da se podigne do maksimalne visine od 17,5 metara i ima nosivost od 110 kilograma, dok najmanji dostižu visinu od 6,7 metara i nose do 22,5 kilograma tereta. Na jarbole mogu da se postave izmenjivi moduli kao što su oni sa kamerama za panoramsko snimanje okoline, laserski skener za detekciju prepreka i opasnosti sa dometom do 40 kilometara, aparatura za merenje klimatskih uslova više komunikacionih antena od satelitske do ultraosetljivog radio-skenera koji pretražuje opseg od 10 kiloherca do 22 gigaherca. Svi jarbolski moduli mogu da se opreme i dodacima za grejanje u slučaju da se koriste u veoma hladnim uslovima.
Još jedan zasebni računar posvećen je umrežavanju i obezbeđivanju svih komunikacionih sposobnosti KiraVana pa sa jednog mesta može da se pristupi satelitskom telefonu, video konferencijama preko neta ili radio vezama u komercijalnim i slobodnim, amaterskim opsezima. Naravno, svaki prenosni računar u dometu KiraVanove vlastite wireless mreže može preko ovog komunikacionog kompjutera da koristi vezu sa ostatkom sveta. Bez obzira na to gde se nalazio na planeti Zemlji, KiraVan može da ostvari konekciju sa downloadom od 10 Mbps i uploadom od pet Mbps. Da bi sva ta oprema mogla da radi, potrebna je struja, a za to se ne koristi pogonski motor traktora jer takvo rasipanje energije, samo da bi se punile baterije, nikako nije u skladu sa opštim dizajnom ovog efikasnog vozila. Zbog toga KiraVan u prikolici ima dva tiha dizel agregata od 25 kilovata i dve modularne banke baterija sa statičkim inverterima i UPS sistemom. Baterije mogu da se pune generatorima ili putem dva solarna alternatora, jednim od 570 i jednim od 285 ampera. Najbitnije, cela prikolica je modularnog karaktera pa sve od kuhinje i spavaće sobe do naučnih instrumenata i računara može veoma lako da se unapredi i zameni novijom varijantom. Sa druge strane, kamion može da se konfiguriše u skladu sa misijom. Ako neki merni uređaji nisu neophodni, mogu da se odstrane, a ako se procenjuje da će misija trajati duže onda će trebati više hrane pa na upražnjeno mesto može da se doda još jedan zamrzivač sa hranom. Realnost Do nedavno, KiraVan je postojao samo u Ferenovoj mašti. Tokom poslednjih nekoliko godina u toku je konstrukcija prototipa koja je sada na nekih osamdeset odsto od završetka. Feren procenjuje da bi prototip trebalo da bude finalizovan tokom druge polovine 2017. godine. Tada će biti trenutak za prvo pravo terensko testiranje KiraVana – tročlana posada (Feren, njegova supruga i ćerka) provešće pune tri nedelje izolovani u Dolini smrti u istočnoj Kaliforniji gde temperature idu i preko 55 stepeni celzijusove skale. Na papiru, to ne bi trebalo da predstavlja problem za KiraVan čija klimatizacija je konstruisana da istrpi sve od -35 do +60 stepeni, ali jedno je papir, a drugo doći usred nedođije sa detetom u high-tech kamp prikolici. Srećom, do tog završnog testa KiraVan će proći kroz brojne manje probe kako bi bezbednost putnika bila zagarantovana. Ukoliko se do sada niste zapitali: „A koliko sve to košta?” sada je pravi trenutak za to. Feren odbija da kaže koliko je njega i njegovu kompaniju koštao dizajn KiraVana i dosadašnji razvoj prototipa, samo da se meri milionima dolara. Ipak, njegova izjava je da je ovaj specifičan kamion po kompleksnosti konstrukcije i po ceni veoma sličan jednom drugom prevoznom sredstvu – luksuznim jahtama. Ako je tako i ako uzmemo u obzir luksuz i naprednu opremu KiraVana, onda njegovu možemo da procenimo na oko deset miliona zelenih novčanica što je svakako mnogo za prosečnog korisnika, ali za naučne ustanove i organizacije, kao i medijske kuće, ne bi trebalo da predstavlja preveliki problem. • • • Iako su odvažni istraživači tokom vekova posetili skoro svaki pedalj naše planete, u svakome od nas je i dalje, manja ili veća, želja za lutanjem, za prostranstvima, za neistraženim i neposećenim predelima. Na većinu impresivnih lokacija diljem Zemlje, već možete stići običnim ili malo otpornijim automobilom, uz minimalni gubitak komfora. Sada više ne morate da pravite kompromise, već su vam dostupni i visoka tehnologija i udobnost i najzabačeniji i najnegostoljubiviji delovi naše planete...naravno, pod „malim” uslovom da ste naučnik čija ustanova ima veliki budžet, ili ste jednostavno, kao Bran Feren, ekscentrični milioner. Dragan KOSOVAC |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |