![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||||||
Čekajući Uber
Ideju posrednika između putnika i vozača u Beogradu eksploatišu odlični servisi – Taxify i Car:GO
Kao što smo u uvodniku naglasili, oba servisa veoma blisko slede model koji taksistima obećava „uberoliku” tehnologiju ali i ono mnogo bitnije – spas od samog Ubera, koji je posle Zagreba potvrdio zainteresovanost za ulazak na tržište Srbije. Najavljeni dolazak Ubera u Beograd zapravo pomaže firmama kao što su Car:GO i Taxify kada komuniciraju sa taksi udruženjima. Udruženja za javnost zadržavaju nepomirljiv stav da Uber nije dobrodošao, ali ipak osećaju da promena dolazi i znaju da udruženja koja se sada „otvore” imaju znatno veću šansu da opstanu nakon revolucije koja, ipak, neminovno stiže. Dok Uber i konkurencija beleže milione vožnji na dnevnom nivou, bilo kakva medijska kampanja ne može da zaustavi nove trendove i ono što ljudi žele. Setimo se prohibicije i šta se dešava kada se zabrani nešto što je opšteprihvaćeno. S druge strane, ne bi trebalo smetnuti sa uma otpor s kojim se Uber suočio i bio isteran iz brojnih velikih evropskih gradova, ali onda kada je promovisao svoju uslugu Uber Pop, koja omogućava svakom vozaču da postane taksista, što nije slučaj sa servisima Taxify i Car:GO, koji rade samo sa profesionalcima – vozačima koji imaju taksi licencu grada Beograda.
Kada uporedimo taksi kompanije na područjima Zapadne i Istočne Evrope, prvo što se primeti jeste razlika u visini naknade za dobijanje licenci za taksiranje. I dok ona može iznositi i do 200.000 evra u Francuskoj, ista licenca u Srbiji se može nabaviti za par stotina evra (ukoliko se prethodno položi test). Ovo je ujedno i najveća korist za sve taksiste u Srbiji, niske cene poslovanja i visok stepen prihvatanja novih tehnologija kod korisnika predstavljaju najpovoljnije tle za razvoj i implementaciju sličnih rešenja.
Beogradski taksi – „ne” Uberu Beogradski taksisti javno su rekli veliko „ne” Uberu, uključujući i javne proteste, što je dovelo do toga da je nadležno ministarstvo izašlo u javnost s nemuštim saopštenjem – kako Uber neće moći da dođe u Srbiju! U kontaktu sa firmama Car:GO i Taxify potvrđeno nam je, paradoksalno, da oni nisu imali nikakvih problema sa zakonom i taksi-udruženjima kojima je Uber golemi trn u oku! Takođe, problema nije bilo ni zbog popusta, promotivnih i besplatnih vožnji, koji obe kuće koriste kao deo svoje strategije sticanja novih mušterija i zadržavanja postojećih. Podsetimo, Grad je zakonom utvrdio minimalnu cenu taksi usluge, a udruženja su se „džentlmenskim sporazumom” dogovorila da dotadašnjeg popusta (na poziv) neće više biti. Potom je nastao popust na vožnje preko Twittera, a neka udruženja vratila su popust na poziv. Svesni smo da postoji jak interes pojedinih udruženja da se zakon izmeni i da određuje samo gornji limit tarife (maksimalnu cenu usluge), što bi povećalo konkurentnost i snizilo cene.
Taxify: „Većina taksi kompanija još uvek ne prihvata da su taksi buking aplikacije budućnost. U Beogradu smo se suočili sa otporom pojedinih taksi kompanija koje su smatrale da nije pravi trenutak da se priključe. Mi smo otvoreni za saradnju sa svim taksi kompanijama i verujemo da je upravo sada trenutak da se pokrenu i tako učestvuju u napretku lokalne industrije prevoza.”
Smatramo da su taksisti s pravom zabrinuti zbog dolaska Ubera na tržište Srbije, međutim, mnogo toga zavisi od modela poslovanja koji odluče da primene. Takozvana ride-sharing usluga koju pružaju privatni vozači uglavnom nudi dobar kvalitet vozila i niže cene, tako da korisnici dobijaju mnogo toga, dok taksi vozači gube svoje mušterije.
Tamo gde to zakoni dozvoljavaju, Taxify sarađuje sa privatnim vozačima, što ne znači da na tim tržištima ne radi i sa taksi vozačima, naprotiv, uvek će biti korisnika koji žele da se voze isključivo taksijem.
U suštini, taksi može da se poruči preko telefona, Twittera, Facebooka, SMS-a ili posredničke aplikacije; sada vidimo veličinu aplikacije, dodatnu vrednost za kupca i logistiku koja stoji u pozadini. Vuk iz Car:GO tima prenosi nam njihovu ideju: u svakodnevnoj gradskoj gužvi koja je u konstantnom porastu, CarGo sistem je tu da pruži alternativu ljudima koji se odluče da neće taj dan da voze, parkiraju ili idu autobusom. Naš cilj je da omogućimo toliko povoljan prevoz i postanemo alternativa vlasništvu vozila, a ne ekskluzivna usluga kao što je trenutno taksi u Beogradu. Pre nego što pogledamo kako sistemi rade „ispod haube”, s obzirom na to da su novi i da ih puno ljudi nije probalo, najpre glavni utisak – autor ovih redova koristio je oba i – rade odlično. Aplikacije su jednostavne, pregledne i informativne, vožnje ugodne u dobrim vozilima, plaćanje – na sve moguće načine, po izboru. Vozač i putnik uzajamno se ocenjuju, gradeći reputaciju. Upravo onako kako se očekivalo, bez iznenađenja. Osećaj sigurnosti: potpun. Zapravo, možda jesmo bili „u čudu” kada nas u vozilima nisu sačekali „divljaci”, „ilegalci”, kako sugeriše brojna štampa i bili smo osigurani. Drugim rečima, dobili smo profesionalnu uslugu, kakvu bismo dobili pozivanjem taksi-udruženja u Beogradu, uz dodatke: niža cena vožnje, „flat” cena bez promene tarifa tokom dana (nema skuplje vožnje nakon 22 časa), profesionalni vozači, novija vozila, osiguranje, beleženje tačne rute vožnje (sa slučaj eventualnog spora), uzajamno ocenjivanje. Cena? Skoro kao regularni taksi. Taxify trenutno subvencioniše do 20% od cene vožnji svojih korisnika. Car:GO je primetno jeftiniji u Mini klasi posle 22 časa, a oba servisa pružaju opcije upotrebe kupona. Međutim, nema govora o (niskim) cenama vožnji koje se mogu dobiti u Novom Sadu ili Nišu, a tek ne onim iz drugih gradova u Srbiji. Pozivanje Iz aplikacije vozilo se može pozvati tačno na lokaciju na kojoj se nalazite (GPS uključen) ili pokazivač (pin) može da se malo pomeri na mesto na kojem želite da vas vozilo sačeka, uz procenjeno vreme dolaska vozila. Bira se destinacija (okvirno), dobija se pretpostavljena cena. Sledi izbor načina plaćanja (kartica, gotovina...) i finalno pozivanje. Car:GO omogućava izbor vrste vozila: Mini, Eco i Elite. Vozilo koje je prihvatilo poziv u realnom vremenu prikazano je na mapi kako se približava. Odmah se ispiše ime taksiste, registarski broj, marka, model i godište vozila. Postoji mogućnost da se taksisti pošalje direktna poruka, ali i otkaže vožnja. Nema „kazne” ako se otkaže vožnja (ni naplate), ali ukoliko neko zloupotrebljava ovu opciju svakako će biti udaljen sa sistema (najpre na par dana, a ako se nastavi – zauvek). Tokom vožnje do odredišta beleži se putanja kojom se vozilo kretalo. Aplikacija koju koristi taksista je drugačija i ona je „glavna”; uvek bude razlike u ceni koju nakon vožnje prikaže korisnička aplikacija i vozačeva aplikacija, gleda se vozačeva (ove razlike zaista bile su male, nekad u korist vozača, nekad putnika). Moguće je pozvati taksi za drugoga i platiti vožnju, nije neophodno da se osoba koja je pozvala (kod koje je telefon sa aplikacijom) nalazu u vozilu. Plaćanje Taxify nudi plaćanje putem kartice ili gotovinom. Car:GO je otišao korak dalje, sem plaćanja karticom, korisnicima MTS operatera nudi plaćanje zaduživanjem postpejd broja ili kreditom sa pripejd broja. Uz to, nudi direktno plaćanje preko Telenor banke, kao i PayPal. Vezano za sigurnost ostavljanja broja kartice, prvi put u Srbiji se vrši tzv. „post-pejd” režim, korisnik samo jednom unese svoje podatke i prevoz mu se naplaćuje posle svake naredne vožnje (bez unošenja podataka). Svi podaci su sačuvani od strane firme koja procesira plaćanje tako da je bezbedno za korisnika. Ako plaćate karticom, obratite pažnju da to činite karticom na kojoj imate dinare, jer se zaduženje ostvaruje u domaćoj valuti (ako imate evre na računu, svaka banka će obaviti konverziju po najgorem kursu). Posle vožnje pristigne email sa detaljnim računom (cena po kilometru, cena po minutu, start). Promo kodovi Car:GO često deli kodove na svojoj Facebook stranici. Taxify posle prve vožnje daje promo kod koji kada se podeli s nekim – obe strane dobiju popust na sledeću vožnju (trenutno 600 din). Primetili smo da Car:GO daje kupone i postojećim korisnicima, a Taxify samo novim. Taxify novim korisnicima poklanja promo kod SVETKOMPJUTERA koji važi za prvu besplatnu vožnju do 1000 dinara! Ocenjivanje Davanjem ocena vrši se pozitivna selekcija kako mušterija (pijani, neuredni, otkazuju vožnju) tako i vozača i njihovih vozila (higijena, muzika, napadni razgovor sa mušterijom). Oba servisa zahtevaju da njihovi vozači budu u redu i da se njihov brend ne razvlači u negativnom kontekstu. Na kraju svake vožnje, korisnici imaju mogućnost da ostave komentar, ali i da ocene vozača pomoću zvezdica (1-5). Ako ocena vozača padne ispod određenog minimuma, recimo 4,5 koliko je u Beogradu, vozač je automatski blokiran u sistemu. 24/7 Car:GO i Taxify rade više od šest meseci i prošli su fazu očekivanih „dečijih bolesti”, kao što je nedostatak vozila ili dugo čekanje na vozilo (preko 10 minuta). Radno vreme 24 časa, garantuju za vozilo od 7 časova ujutru do ponoći, odnosno do 2 časa ujutru petkom i subotom. Car:GO je nešto manji, prosečno ima oko 50 vozila na ulicama, dok Taxify broji 350 vozača i 170 vozača aktivno svaki dan u nedelji. Profi vozači Oba servisa nisu registrovana za prevoz (kao ni Uber), već za njih voze licencirani taksisti Beograda, koji mogu da pripadaju nekom od udruženja ili su samostalni (preduzetnici) ili zaposleni u rent-a-car kućama. Svaki vozač može istovremeno da radi i za druga udruženja, tako da često voze upravo taksisti drugih udruženja koji su uvideli prednosti sistema naručivanja i naplate putem mobilne aplikacije. UberPop je jedna od verzija Ubera, najviše rasprostranjena u SAD gde vozač ne mora biti profesionalac (i oko koje se diže najviše prašine, u svakom pogledu). Kao što vidimo, u Beogradu to nije slučaj: kada se pozove vozilo preko Car:GO i Taxify aplikacija pojaviće se vozilo i vozač koji su morali da zadovolje iste kriterijume kao i da rade preko udruženja. To uključuje i dodatno osiguranje putnika (tzv. „auto nezgoda”) koje taksista mora da ima, što je još jedna razlika u odnosu na američki UberPop, gde to nije obavezno. Oba servisa uključuju vozila starosti do pet godina, što je daleko iznad proseka u odnosu na taksi-udruženja. Utisak Obe aplikacije rade zadovoljavajuće i na Androidu i na iOS (Taxify podržava i Windows platformu). Moramo da primetimo da smo više puta imali utisak da vozači ne poznaju dobro grad (i to sam centar). Autor teksta mogao je da oseti nesigurnost „kuda sada” kod nekih vozača. Sem toga, zamerki nema, niti smo za primedbe čuli. Obe kompanije su mlade, reklama je „od usta do usta” i na društvenim mrežama, ima puno prostora za omasovljavanje. Dobro je što ima sve više taksista koji „krišom” koriste Taxify i Car:GO da odvozaju dodatnu vožnju. Ivan OBROVAČKI |
| ||||||||||||||||||||
![]()
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |