GOST KOLUMNISTA<>
012015<><>

Goran RAJŠIĆ

Razvojni put Bore Šnajdera

Gejm dizajner i gejm uživalac, tokom rada u studijima Metamorf i Level bit pomogao da se na svet donese šest video igara: Genesis Rising, Rise to Fame, Jane Wilde, Pop the Fuzzy, Granny Tap i Ms. Kong. Izborio se sa zavisnošću od WoW-a, strašnim problemima sa finansijama i promenama unutar gejm industrije. Sada, nadomak završavanja velike mobilne igre, tu je da deli savete i XP.
Nakon skoro četrnaest godina u rovovima game developmenta u Srbiji, nakupilo se dosta priča za omladinu željnu saveta iz prve ruke. Sedite, deder, oko vatre.

Da je dete znalo šta je sto kila, ne bi moglo da ih digne

Kombinacijom lotovske sreće, neznanja, upornosti i na lepe oči, došao sam u priliku da početkom veka započnem rad na (pravoj) video igri. U ta davna vremena, nije bilo jeftinih endžina poput Junitija, pa su kolege programeri optimistično krenule da rade svoj, koji bi idealno legao za potrebe igre. Procenili smo trajanje projekta na godinu i po, a cilj je bio najambicioznija sandbox SF 3D strategija koja nam je pala na pamet.

Zvučalo je sasvim logično u to vreme.

Bilans: Genesis Rising završen je nakon šest godina, koštao je šest puta više od predviđenog budžeta, izgubio sam dugogodišnjeg prijatelja, i siguran sam da je negde još uvek raspisana poternica za mnom.

Moj savet, začudo, nije da odustanete od pravljenja igara, već da krenete sa malom igrom, na tuđoj oprobanoj tehnologiji. Budite spremni da dugo budete zatvoreni u istoj prostoriji sa istim ljudima i pripremite se na neizbežne svađe, lekove za smirenje i kreativne razlike. U našim krajevima, ovo je izraženije nego u belom svetu, kako zbog manjka iskustva tako zbog manjka ljubavi prema hijerarhiji. Ako možete da birate, radite sa ljudima koji vole slične stvari.

Bitan je i motiv kod pravljenja igara. Na moje veliko razočarenje, kovači igara ne uživaju status rok zvezda. Nema grupi devojaka, nema tabloida koji izveštavaju o demoliranim hotelima i pohodima na barove. Nema dočeka na aerodromu i padanja u nesvest. Ukratko, ako ne uživate u zagušljivoj sobi i buljenju u monitor uz vodilju da će to vremenom izroditi svet koji samostalno diše, bež’te. Industrija zabave nije zabavna.

Konobar, neko je ubacio kežual u moj kor!

Posle prvenca, pošto nisam navukao trejdmark ludačku košulju, sledila je druga igra. Svet se do tada izmenio. Triple A igre su postale preobimne i budžetski nedostižne za naše prilike. Svi su pričali o rastućem Fejsbuk trendu, pa sam sa mojim dugogodišnjim saborcem generalom Vajagićem, odlučio da se oprobamo tu. Sada smo iskusni, znamo šta radimo...

Međutim, jedno je znati da napravite igru, drugo je znati da procenite tržište. Ispostavlja se da Fejsbuk plebs i nije toliko naklonjen role playing igrama smeštenim u svet heavy metala (ne gledajte nas tako, mi smo to radili pre Tima Šejfera). Na scenu je stupio kežual gejming. Hoće ljudi farme i bombonice, neće orke na kocu i svemirske flote. O ukusima vredi raspravljati, ali drugom prilikom.

Ponovo smo, naravno, probili rokove, ali kako se bližio kraj razvoja, u žižu je ušao mobilni gejming. Zahvaljujući svevišnjem Junitiju, mogli smo brzo da portujemo igru na smartfone. I pored dobrih kritika, Rise to Fame nije postigao preveliku popularnost, ali nas je stavio na mapu mobilnog gejminga.

Koliko god da imate dobru ideju, morate istražiti tržište i znati šta se može prodati. Začudiće vas da ono što vi i vaš komšija volite, ne znači da to voli barem još nekoliko stotina hiljada platežno sposobnih ljudi. Na moj užas, ispostavilo se da su svemir i hevi metal male niše u gejmingu, iako ponekad komercijalno zablistaju kao što su svojevremeno zablistali Guitar Hero ili Mass Effect.

Fast forward

Nekoliko godina kasnije, glasine o mojoj smrti su preuveličane.

Radim na sedmoj igri, gde pokušavam da pomirim naučeno, voljeno i komercijalno. Stanje na mobilnoj sceni je brutalno, i nema recepta za uspeh. Sa 500 igara izdatih nedeljno širom AppStorea i Google Playa, najveći izazov je biti primećen. Ostati u industriji je nalik dobrom bokseru. Nije fora da brzo nokautiraš, već da možeš godinama primati udarce sa osmehom.

Izostavio sam priče o tamnoj strani gejminga, koje se tiču novca, saradnje sa izdavačima, žrtvovanju pilića i tajnih društava, kako bih vas ostavio u pozitivnom raspoloženju, željne daljih avantura. Iskustvo je neprenosivo, ali uvek upitajte lokalnog developera za smer, da baš ne srljate u pogrešnu rupu.

Goran RAJŠIĆ

 
 TRŽIŠTE
Promene u kompaniji Amazon

 PRIMENA
Kompjuteri u obuci borbenih pilota

 NA LICU MESTA
Radionica „Future Workplace”, zgrada Atosa, 4. decembar
Lenovo Shop in Shop, Laptop centar, 8. decembar
Otvaranje „Ajti kutka”, Dom omladine Beograda, 11. decembar
Otvaranje Samsung laboratorije, FTN, Novi Sad, 11. decembar
Ugovor o transformaciji obrazovanja, nove prostorije Microsoftovog razvojnog centra, 12. decembar
Nordeus Hackathon, Nordeus, 13-14. decembar
Dodela nagrade „Petar Damjanović”, FTN, Novi Sad, 16. decembar
Pobednici konkursa „Smisli domen”, RNIDS, 16. decembar
Vip Mobile konferencija, 17. decembar

 KOMPJUTERI I FILM
Into the Woods
Seventh Son
Filmovi, ukratko

 DOMAĆA SCENA
Predstavljamo: GoPro

 SERVIS
Optimizacija brzine podizanja Windowsa

 VREMENSKA MAŠINA
Perestrojka, Kolumbija i rogonja

 PRST NA ČELO
Mirna ruka i blistavi osmeh

 GOST KOLUMNISTA
Goran RAJŠIĆ
Šta mislite o ovom tekstu?
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera