INTERNET<>
052009<><>

Budućnost YouTubea

Dugo oklevanje

Kome će se Google privoleti carstvu?

Dobit kompanije Google u prvom kvartalu godine povećana je za skoro devet procenata, dok su prihodi uvećani za šest odsto. Ovakav rezultat pokazao je da se biznis model na koji se Google oslanja odlično nosi sa svetskom ekonomskom krizom i njenim izazovima. Ipak, taj model nikako da se pokaže uspešnim kada je u pitanju YouTube, koji je u vlasništvu softverskog džina. Prema najnovijim procenama, ovaj video sharing sajt neće uspeti da zabeleži profit ni u 2009. godini. YouTube ne uspeva da unovči svoju digitalnu popularnost, jer su infrastrukturalni troškovi preveliki, a zarada od oglasa nedovoljna. Procenjuje se da će ovaj servis izgubiti 470 miliona dolara ove godine.

Logika nalaže da uzrok ovakve negativne situacije treba tražiti u neverovatnih pet milijardi pojedinačnih gledanja mesečno, te količini uploadovanog novog sadržaja za Ginisa. Ipak, odgovor čuči u drugom žbunu: ogroman marketinški potencijal sajta iskorišćen je u promilima. Zauzeto je samo tri odsto celokupnog dostupnog prostora namenjenog ovoj svrsi. Kada bi se politika čelnih ljudi promenila, pomenute procene pale bi u vodu. Sudeći prema svemu, velike promene zaista i dolaze.

Ranije smo pisali o ugovoru sa MGM-om, koji je predstavljao jedan od prvih koraka u prilagođavanju filmske industrije novim tehnologijama. Ogromna većina legalnog sadržaja na YouTubeu predstavlja amaterske klipove „wannabe jackass” omladine, štreberske komentare npr. Star Wars filmova i slike snobova sa njihovih letovanja. Što se onog nelegalnog tiče, reč je o gomili isečaka iz filmova, serija, kao i o muzičkim spotovima u punom trajanju. Najpre su manje izdavačke kuće počele sa otvaranjem svojih kanala i tako je počelo rešavanje copyright muka: sajt je počeo da nudi iste klipove, ali su oni sada legalni, samo se uploader promenio. To je i najbolja reklama za izdavače i zakonsko rešenje za YouTube.

Ipak, bilo je onih koji su krenuli glavom kroz zid kao Viacom, koji je tužio Google. Slučaj jeste kristalno čist (za razliku od situacije u kojoj su sajtovi kao PirateBay): YouTube na svojim serverima poseduje brdo piraterije i krši zakon. Međutim, mnogo je bolje prilagoditi se naletu nezaustavljivog i profitirati. Sveža vest vezana za ugovor Universal Musica sa optuženim sajtom najbolji je dokaz za to. Naime, ovaj izdavač oprostio je YouTubeu grehe iz prošlosti, tako da sada oni zajedno rade, ne samo na kanalu sa hiljadama legalnih muzičkih spotova, već i na novom sajtu iste sadržine pod nazivom VEVO. Profit od oglasa sa kanala i nove prezentacije deliće se na ravne časti. Budući da sistem kanala na YouTubeu funkcioniše odlično, mnogi analitičari mršte se na ambiciozan poduhvat dizanja jednog takvog sajta. Ipak, sveže ideje i kvalitetna reklama mogu od novorođenčeta simbioze dosadašnjih neprijatelja napraviti digitalni baby boom, što bi umanjilo i porođajne muke tog projekta, ali i nezavidnu situaciju oba roditelja. Naime, u toku je (r)evolucija u načinu na koji publika prima sadržaj i bolje će proći oni koji se prilagode. YouTube već ima ugovore sa BBC-om, CBS-om, Nacionalnom geografijom, Discovery kanalom i mnogim drugima, tako da je sajt na putu profesionalizacije.

Ipak, barjak promene nije u njegovim rukama, već je u rukama konkurencije. U prvom redu, reč je o sajtu Hulu.com, koji zasad nudi samo gledaocima u SAD besplatno legalno gledanje epizoda brojnih TV serija u produkciji kuća kao što su FOX, NBC, Comedy Central i mnogih drugih teškaša, koji sada neće ni pogledati YouTube. Čelnici YouTubea morali su ranije da jure ove ugovore, ali ih je politika „malo reklama” udaljila od novca gladnih kompanija. Sada se te greške ispravljaju. Pomenute televizije uvidele su prednosti Interneta i same pokrenule Hulu. Sajt planira postepenu ekspanziju, ali izbor da ne ignoriše copyright zakone usporava širenje na druge države. Poseta iz drugih regiona rezultira upitnikom u koji je moguće uneti email i državu kako bi posetilac bio obavešten kada sajt postane dostupan u datoj zemlji.

YouTube je na pragu velike promene: legalizacija sadržaja privući će reklame, što će možda uticati i na dizajn sajta. Šuška se o uvođenju premium sadržaja, ali se to kosi sa opštom politikom Googlea, tako da je malo verovatno. Uglavnom, vreme će pokazati.

Ivan VESIĆ

 
Suđenje The Pirate Bayu
.rs
Budućnost YouTubea
Šta mislite o ovom tekstu?
Mikro-blogovanje
Uticaj Interneta
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera