Masovni, multikorisnički, ulogo-igrački, fantazijski, kartaško-realnovremensko-strateški igrački hibrid”, prošaputao bi spiker neke domaće televizije sekund pre topljenja face, otpadanja ušiju i eksplozije glave. Neko ko interaktivnu elektronsku zabavu povezuje sa Pekmenom, Mariom, skakutanjem, dijamantima i Wii nunčakama stajao bi ispred BattleForgea poput primata iz „Odiseje 2001.”, lajao na Mesec i zbunjeno dodirivao neprobojnu hard-core polituru artefakta iz sveta koji je do malopre kolokvijalno žigosao pojmom „igrice”. Zadovoljni smo BattleForgeom iz više razloga, od kojih je najmanje bitan onaj koji se tiče gotovo dekadentnog elitizma: u online komuni BattleForgea nećete nabasati na prokletu budalu koja kvari ugođaj, za (ogromnu) razliku od svih Wowesque PEGI/ESRB 12+ ostvarenja prepunih tinejdžera koji mrdaju usnama dok čitaju opis questa, kopaju nos i prave se pametni. BattleForge je MMO koji ima dress code, elitni caffé, u kom galamljenje za stolom, patike, trenerka i kajle jednostavno ne postoje. BattleForge je mesto u kom možete sresti gikove visokog kvaliteta, žurka na kojoj ničija mama, devojka, casual ujak ili šurnjaja u zelenoj opremi neće ući u 5-man party sa vama i učiniti vam mučnim veče i život.Battleforge je MMO koji nije MMO u smislu uobičajenog poimanja ove kovanice. Kombinacija TCG (Trading Card Game) nalik Magic: The Gatheringu i real-time strategijama, smeštena u online bojno polje-komunu, u kojoj se možete posvetiti individualnom ili grupnom PVP-u ili PVE-u, diskusijama, chatovanju, razmeni i trgovini kartama, predstavlja totalno unikatni hibrid, koji po fuziji ovih elemenata nema bukvalno nikakvu konkurenciju, posebno ne ovako visokobudžetnog kalibra. Ako vas Dead Space i Mirror’s Edge nisu ubedili u novi kurs Electronic Artsa, BattleForge sigurno hoće: američki titan polako ali sigurno postaje nešto što još ne zaslužuje ovacije, ali sasvim sigurno zavređuje podizanje šešira i blagi naklon. Fantasy zaplet igre svakako nije nešto što će ući u žanrovske anale, te sasvim mirno možete da preskočite sve odrednice koje vam igra daje u formi pisanog lorea. Ono što treba da znate jeste to da igrate ulogu Skylorda, poluboga koji zajedno sa svojim kolegama treba da spase svet ljudi od invazije mračnih armija, drevne pretnje koja je promolila nos onog časa kada su „proper” bogovi neobjašnjivo nestali. Srž igre su PVE ili PVP bitke, urađene u formi klasičnog RTS-a, u kojima vodite svoj arsenal fantazijskih jedinica i građevina, uobličen u formi karata koje pripadaju jednom od četiri elementa (vatra, led, priroda, senka), sastavljenih u špilove po sopstvenom izboru. Esencija svake bitke, pored ispunjavanja pojedinačnih ili kooperativnih zadataka, jeste osvajanje „goriva” za „ispaljivanje” karata, odnosno power well i orb lokacija. Igranje svake karte zahteva određenu količnu powera, kao i posedovanje dovoljnog broja orb lokacija tačno određene boje: jedinice (tj. karte) osnovnog nivoa traže jedan orb u svojoj boji (i malu količinu powera), dok najjači aduti postaju dostupni tek kada zauzmete dva, tri ili čak četiri orba, pride zahtevajući solidnu količinu dragocenog powera. Osnovna prednost BattleForgea u odnosu na sve ostale RTS igre jeste potpuna sloboda izbora vašeg arsenala, koja za posledicu ima potpunu nepredvidivost u grupnom igranju, a pogotovo u borbi protiv drugih igrača. Ovo je igra u kojoj vežba stvara majstore: postati ekspert u konstrukciji špilova sa limitom od dvadeset karata, koji su sposobni da odgovore različitim taktičkim potrebama i modovima igre (PVP/PVE), zahteva dosta vremena testiranja, pokušaja i grešaka kao i u njihovoj borbenoj upotrebi. BattleForge je MMO bez potrebe za grindovanjem, igra koja nagrađuje kombinaciju mašte i inteligencije, uz malu dozu sreće, koja je pratilac svih kartaških igara.Kao i svaka masovna multiplayer igra, ni BattleForge nije pošteđen porođajnih i donekle konceptualnih problema. Osnovni problem socijalne prirode jeste nepostojanje podrške za gildove, klanove ili slične zajednice istomišljenika/prijatelja koji žele da igraju zajedno, zakazuju mečeve ili četuju u privatnom okruženju. Ovde ste ograničeni na friends listu ili četovanje sa igračima koji su u tom trenutku online. Veći problem od manjkavog socijalnog interfejsa jeste nestabilnost igračkih servera, koja se neretko manifestuje naglim prekidom partije ukoliko neki igrač izgubi sinhronizaciju sa serverom ili se diskonektuje. Situacija kada se nakon 45 minuta epske bitke za 12 igrača neko „izgubi” iz partije najčešće je fatalna po samu partiju: ukoliko server ne poludi, mobovi će vas verovatno razbucati k’o beba zvečku, pogotovo ako igrate na Expert nivou težine, što za BattleForge predstavlja endgame sličan WoW PVE raidingu. Nepostojanje mogućnosti pauziranja partije i potrage za random igračem koji bi popunio rupu čini ovaj problem prilično ozbiljnim.  | Naposletku, valjalo bi osvrnuti se i na debalans pojedinih karata i boja: Shadow ne koristi gotovo niko osim pukih početnika, a PVP-om dominira agresivni Fire, sa nekoliko jednostavnih taktika koje svi koriste (Firedancer rush, recimo). Naravno, svaki MMO, pa i ovaj, jeste proces a ne konstanta, tako da sve nabrojane mane ubacite u temp folder: EA je ozbiljna firma. BattleForge se, sudeći prema broju igrača, odlično primio, što će sigurno podrazumevati agresivni quality control i promptno rešavanje svih izlistanih nedostataka.Špilovanje Četiri vrste, to jest „boje” karata inicijalno su raspoređene u četiri osnovna špila (Fire, Nature, Frost i Shadow), što će zadovoljiti isključivo potrebe početnika na osnovnim mapama. Svaka iole napredna aktivnost u igri zahteva podešavanje, kombinatoriku, strateško mešanje boja i kreiranje „custom” špilova (deckova) za različite vrste scenarija. Ovo bukvalno predstavlja igru u okviru igre, pseudonaučnu disciplinu u kojoj ćete sajdžijskom preciznošću odmeravati prednosti i mane određenih karata, njihovu borbenu korelaciju i kompatibilnost. Ovo zapravo predstavlja role-playing segment BattleForgea, koji u klasičnim MMORPG-ovima postoji u formi žongliranja sa opremom, oružjem i podešavanjem talent specova. Vaše karte možete nadograđivati posebnim „upgrade” kartama, koje dobijate pobedom u PVE scenarijima (uz investiciju zlata, što je valuta koju takođe zarađujete u bitkama) ili investicijom borbenih „tokena” koje zarađujete u PVP mečevima. Prisustvo nabudženih karata u špilu dići će „nivo” kompletnog špila, što je apstraktno merilo kvaliteta decka koji vi ili neko drugi poseduje, i ujedno svedoči o veštini i uloženom vremenu svakog playera. Igrač sa Fire deckom 21. nivoa će u PVP-u sigurno pojesti početnika sa Frost deckom 2. nivoa, a u grupnom PVE-u će biti daleko korisniji od kolega sa manjim koeficijentom kvalieteta, na isti način na koji će WoW igrač u punom epic tier setu opreme biti neuporedivo korisniji raidu od nekog PUG-a u greensima kog je party leader pokupio sa ulice. Testiranje vaših „dobitnih deck kombinacija” možete do milje volje obavljati na Forge ekranu (prazna ledina), igrajući bilo koju kombinaciju karata, uz mogućnost „spawnovanja” neograničenog broja i tipova protivnika. Ovo je odličan sistem za „pripremu” pre bilo koje ozbiljnije aktivnosti, najbolji način da saznate prednosti i mane vašeg setupa i solidna preventiva protiv blamiranja u društvu. Nabavka karata Kupovinom igre dobijate četiri osnovna špila, koji poseduju defaultne karte, identične za svakog igrača, što je dovoljno za početak, ali nedovoljno za bilo koju naprednu kombinatoriku, ozbiljan takmičarski PVP ili individualne/grupne PVE scenarije na Expert nivou težine. Out of the Box, svaki sveži BattleForge nalog dolazi sa bonusom od 3000 BF poena (osnovna valuta), koje možete iskoristiti za trgovinu sa drugim igračima ili preko online prodavnice. Najbezbedniji „bet” za početnika jeste investicija tih poena u pazar Booster ili Tome „packova” preko oficijelnog servisa (integrisanog u igru). Booster pack sadrži osam karata, od kojih će jedna uvek biti retka ili ultraretka: čak i ako vam nije potrebna, neko će verovatno biti voljan da se menja za nešto što vam treba. Tome pack sadrži čak šest boostera, što ga, po ceni od 1250 poena (naspram 250 za booster), čini boljom kupovinom ukoliko imate dovoljno virtuelnog keša. BF poene možete nabaviti na dva načina: kupovinom od službenog EA servisa, putem booster/tome kutije (oko 2000 din kod domaćeg uvoznika) ili prodajom retkih ili ultraretkih karata drugim igračima, putem klasičnog WTS oglašavanja u chat kanalima ili preko aukcijske kuće. Aukcija poseduje prilično rudimentaran interfejs sa nekoliko filtera, ali nije naročito pregledna. Za razliku od one u WoW-u, broj unikatnih artikala je relativno mali, tako da nisu retke situacije da istu kartu prodaje 350 ljudi. To zahteva listanje (i liiistanje) ekrana jer se na jednom ekranu prikazuje ograničen broj karata, bez mogućnosti sortiranja po ceni. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |