Retko koja igra podigne toliko prašine koliko je to uspeo Portal. Otkako se prošle godine pojavio u okviru Orange Boxa, oko Portala se stvorio svojevrsni kult, pokrenut pričama o torti koja je (a možda i nije) laž, GLaDOS i njenim sarkastičnim monolozima i jedinstvenom opštom atmosferom. Prošlo je godinu dana od izlaska Orange Boxa, imali smo prilike da se igramo s mapama koje su pravili fanovi, a Valve nam je obećao i nastavak. Međutim, za igru je napravljen samo jedan mod – Portal: Prelude.Kao što se može naslutiti iz naziva, Prelude prikazuje dešavanja pre originalnog Portala, zaključno sa pokretanjem GLaDOS. Mada dotična tada nije bila u funkciji, Aperture Science je pravio eksperimente sa portalima koje su nadgledali zaposleni. Izmoreni repetitivnim i dosadnim poslom kontrolisanja „subjekata”, odlučili su da naprave kompjuter koji će obavljati ovaj posao, a koji će pri tom biti i glavni krivac ako nešto pođe naopako. Tu na scenu stupate vi, još jedan „test subjekat”, koji će proći kroz 19 test soba ka torti i duelu sa GLaDOS. Broj soba nije slučajnost – kroz priču se provlači blagi deja vu efekat (početak je iskopiran iz Portala), s novim momentima i likovima. S obzirom na to da u Aperture laboratorijama još rade ljudi umesto simpatične sarkastične veštačke inteligencije, vodiči kroz igru su Majk i Erik. Oni će vam davati kraća uputstva, ali i povremeno ćaskati, opet uz zdravu dozu humora i sarkazma. Njihovi dijalozi uglavnom su solidno napisani, ali veoma loše odglumljeni. Naime, umesto pravih ljudi koji bi pozajmljivali glasove likovima u igri, autori su koristili sintetizovan glas, tako da dijalozi, osim što ponekad nisu uverljivi, zvuče i izveštačeno. Originalni Portal je, sem po genijalnom humoru, bio poznat i po izvanrednom dizajnu nivoa. To se može reći i za Prelude – test chamberi su lepo osmišljeni i moguće ih je proći na različite načine. Pored toga što su odlično dizajnirani, nivoi prikazuju i nove elemente, viđene pre svega u flash verziji Portala, tako da su zabavni, ali u isto vreme i ekstremno frustrirajući. Prelude je u poređenju s Portalom višestruko teža igra, nekada toliko teška da će vam izazivati izlive besa i često ćete gasiti igru samo da bi se smirili. Problem je u tome što su nivoi dizajnirani za igrače koji ne samo što su nekoliko puta završili Portal, već su bez muke prošli advanced nivoe i očistili challenge zadatke. Dok je u originalnom Portalu teži deo bilo otkrivanje načina za prolazak na sledeći deo nivoa, Prelude vam osim toga servira i sulude manevre, koji su često vremenski ograničeni – nivo Companion Cube Hell je šampion u izazivanju frustracije, jer ukoliko igrač ne reaguje dovoljno brzo i ne aktivira seriju prekidača, ceo proces mora iznova da se prolazi. Nedavno je izašao masivni patch koji je smirio situaciju na prvim nivoima, tako da toplo preporučujemo da nabavite njega ili download već zakrpljene verzije moda. Logično se postavlja pitanje zašto je teže proći prequel nego nastavak? Autor na to odgovara izjavom da je Portal bio previše lak. Situaciju dosta vadi borba sa GLaDOS, koja je ovde agresivnija i moćnija, barem dok joj ne ugradite morality core. Ta borba je dobar prikaz toga kako je finale Portala trebalo da izgleda, te je ovo veliki plus. Iako ima svoje mane, Prelude je jedini pravi mod za Portal i slobodno ga možemo preporučiti svima onima kojima se svidela originalna igra. Zbog referenci na prvu igru i sasvim dobre priče vredi zažmuriti na jedno oko i oprostiti autorima zbog prevelike težine, jer je ovo odlično Portal iskustvo, a dobro će doći i kao trening dok čekamo Portal 2. Bojan JOVANOVIĆ | | 


|