INTERNET
Soc.net ili marketinški alat?
Twitter
Dušan KNEŽEVIĆ
1. avgust 2009.

Twitter danas predstavlja najznačajniji i najinteresantniji social media fenomen na Internetu. Sa trendom rasta koji prevazilazi čak i famozni Facebook (prema Quancastu, 21,9 miliona posetilaca samo u USA u prethodnom mesecu sa 196.252.429 poseta sajtu), Twitter postaje nezaobilazna tema čak i onih koji sa profanim razumevanjem izražavaju animozitet prema celom konceptu servisa. I oni, eto, sa uvažavanjem priznaju potencijal iskorišćenja resursa koji se krije u astronomskim ciframa i projekcijama rasta.

Od suve drenovine do Fieste

Twitter predstavlja idealnog „pokusnog kunića” za razumevanje funkcionisanja soc.net mreža. Zbog toga ćemo u ovom tekstu kroz konkretan primer i scenario promocije nekog brenda, proizvoda ili servisa pokušati da na što slikovitiji način približimo moguće tehnike upotrebe u realnim situacijama za pojedince, ali i za male i velike firme. Time ćemo, takođe, pokušati i da demistifikujemo oblast internet marketinga kao generatora online bogataša „preko noći”, o čemu čitamo na stranim sajtovima i forumima, i videti da je sve to moguće ostvariti, u razumnim okvirima, sada i ovde - u Srbiji.

Twitter - konkretno!

Za one koji „prvi put lete avionom”: Twitter predstavlja mikrobloging platformu, online aplikaciju kojoj pristupate putem adrese www.twitter.com, a koja vam omogućava da u kratkoj formi (poruka od maksimalno 140 karaktera u Twitter žargonu poznata kao „Status”) obavestite ceo svet čime se bavite u datom trenutku. Ceo svet u ovom slučaju predstavlja grupa ljudi koji su se dobrovoljno prijavili („Subscribe”) da prate („Follow”) sve promene statusa koje unosite. Najčešće se radi o rodbini i prijateljima korisnika, koji na ovaj način stiču uvid u njegove dnevne aktivnosti i kroz implementiran sistem privatnih i javnih poruka komuniciraju slično kao IM aplikacije, samo uz odloženu interakciju.

Iako zvuči trivijalno da nekome može biti interesantno to šta je data osoba u nekom trenutku jela ili koji je film gledala u bioskopu, iza kulisa se krije veoma moćno sredstvo razmene informacija koje mogu biti veoma korisne. Kako? Recimo da ste geolog koji radi na nekom važnom projektu. U pauzi publikovanja nevažnih aktivnosti kao novih statusa vašeg Twitter naloga vi zapravo postujete interesantne detalje vezane za struku ili za konkretne projekte. Takođe, verovatno pratite i najnovija dešavanja i novosti u oblasti geologije, i to delite sa svima onima koji prate vaš Twitter nalog.

Tako, odjednom zapazite da, pored prijatelja i rodbine, sve više ljudi koje nikada niste upoznali revnosno prati, komentariše i retweetuje vaše poruke (usvojen termin za proceduru prosleđivanja nečijih statusa tako što ih drugi korisnik postuje na svom nalogu uz prefiks RT, čime postaje vidljiv svima onima koji prate taj nalog i tako se status-poruka viralno širi kroz Twitter mrežu).

Upravo u ovakvom jednom scenariju leži ogromna šansa za sve one koji žele da iskoriste Twitter za nešto više od neformalnog sokoćanja.

Mikrobloging - biznis model

Imate firmu koja želi da promoviše neki brend, servis ili uslugu. Čak i ako nemate firmu, kao pojedinac lako i besplatno možete napraviti portfolio proizvoda preko neke od online affiliate mreža (Commission Junction je dobar primer za to - www.cj.com). U svakom slučaju, preduslov je da imate web sajt ili blog preko kog ćete da promovišete i, naravno, procesirate sve porudžbine vezane za vaš proizvod. Danas možete čak besplatno da otvorite nalog kod poznatih blogging provajdera tipa WordPress (wordpress.org) i da za nekoliko sati i bez neophodnog predznanja formirate osnovni blog, tako da ni ovaj korak ne predstavlja prepreku.

Sledi otvaranje naloga na sajtu Twitter.com. Unećete ime naloga, osnovne podatke o sebi (odnosno usluzi/proizvodu koji promovišete), trudeći se pri tom da budete što deskriptivniji, jer su ovi podaci prvi koje novi korisnici čitaju i na osnovu kojih se odlučuju da li će da prate vaš nalog. Obavezno u odgovarajuće polje na registracionoj strani unesite link ka vašem web sajtu, odnosno blogu. Ako ste vični grafičkim alatima tipa Photoshop, napravite pozadinu Twitter stranice koja će sadržati dodatne informacije o vašoj usluzi. Tu pozadinu naknadno ćete učitati jednostavnom procedurom u Customization panelu vaše Twitter stranice.

Kada je nalog otvoren, prva stvar koju treba uraditi jeste popuniti ga nekim konkretnim sadržajem ubacivanjem novih korisnih statusa. Cilj je da nalog obogatite relevantnim sadržajem vezanim za domen usluge ili proizvoda kako biste stekli odgovarajući autoritet i počeli da privlačite nove pratioce.

Ova procedura, ukoliko biste je obavljali manuelno, bila bi dugotrajna i iscrpljujuća. Zato u ovom trenutku počinjemo proces automatizacije procedura kroz upotrebu baterije dostupnih besplatnih alata.

Twitter na auto-pilotu

Prvi alat koji predstavljamo jeste Yahoo Pipes (pipes.yahoo.com). On nam omogućava da sastavimo relevantan sadržaj kojim ćemo „nahraniti” naš Twitter nalog kako bi on postao autoritativan, ažuran i interesantan resurs koji će kao magnet privlačiti armiju pratilaca. I to ne bilo kakvih, već, gledano sa marketinške tačke gledišta, idealnu ciljnu grupu, ljude koji su u startu zainteresovani za oblast u kojoj mi promovišemo proizvod ili uslugu. Ha!

Yahoo Pipes je moćna online aplikacija, koja nam pruža grafičko okruženje u kojem možemo da manipulišemo različitim izvorima informacija i kombinujemo ih prema različitim kriterijumima tako da na izlazu dobijemo optimizovan RSS strukturiran feed. Za one koje je prethodna rečenica prestravila postoje dobra i loša vest. Loše je to što Yahoo Pipes predstavlja mnogo više, samim tim i mnogo kompleksnije oruđe za upotrebu. Dobro je, s druge strane, to što nudi pristup svim gotovim rešenjima koja su sastavili drugi korisnici servisa, tako da je velika šansa da ćete prostom pretragom, bez imalo truda (što dokazuje i postojanje velikog broja gotovih Yahoo Pipes feedova vezanih za geologiju, da ostanemo dosledni scenariju) doći do željenog izvora podataka za vaš Twitter nalog. Ostaje da kliknemo na dugme/link „Get as RSS” i da na ekranu koji se pojavi kopiramo URL adresu našeg feeda.

TwitterFeed (twitterfeed.com) je sledeći koji predstavljamo. U pitanju je alat pomoću kog ćemo prethodno dobijeni RSS feed da procesiramo na taj način da se u određenim intervalima naslovi linkovani ka odgovarajućim člancima i prateći antrfilei postuju kao novi statusi direktno na naš Twitter nalog. Tako će on automatski i u redovnim intervalima biti osvežavan kvalitetnim sadržajem i tako postati generator autoriteta i novih pratilaca, čak i onda kada spavamo.

Upotreba ovog alata veoma je intuitivna i jednostavna, tako da je nećemo ovde dodatno opisivati, već ćemo preći odmah na sledeći korak:

Twitter ljubav - volim te da me voliš

Kada imamo odgovarajući sadržaj, kako da obavestimo ljude o tome da smo tu zbog njih? Postoji, zapravo, mnogo različitih tehnika da se ovo postigne, ali se sve svode na prostu proceduru pronalaženja odgovarajućih korisnika Twittera (recimo, svih onih koji se interesuju za geologiju), njihovog praćenja (prostim klikom na dugme „Follow” na njihovom nalogu) i čekanja da oni uzvrate praćenjem našeg naloga.

Ovu proceduru možemo vršiti manuelno, korišćenjem nekog od mnogobrojnih search servisa. Sam Twitter ima implementiranu pretragu i nudi search formu u koju treba uneti željenu ključnu reč i staviti simbol # (popularnu „tarabu”) kao prefix, na primer, #geology da bismo kao rezultat pretrage dobili spisak korisnika koji predstavljaju našu ciljnu grupu.

Drugi način jeste da prijavimo naš nalog u postojeće Twitter direktorijume (najpoznatiji je svakako WeFollow - wefollow.com), u kategorije vezane za ključne reči naše usluge/proizvoda. Drugi korisnici koji vrše pretragu ovih direktorijuma naći će link ka nalogu i, nadajmo se, odlučiti da nas prate.

Treći i naravno najelegantniji način jeste automatizacija procesa. Tu dolazimo do trećeg moćnog alata pod nazivom Twollow (twollow.com). On nam omogućava da unesemo do pet ključnih reči (u besplatnoj verziji) za koje će automatski vršiti pretragu i po prioritetu koji mu zadamo dodavati nove korisnike u našu listu onih koje pratimo.

Prostim logovanjem na naš nalog vrlo brzo ćemo videti da se zahvaljujući ovom servisu povećava broj korisnika koje pratimo, ali i broj korisnika koji prate nas. Ukoliko se nalazimo u oblasti od opšteg interesa (čak i geologija spada u tu kategoriju), vrlo je verovatno da ćemo samo primenom do sada iznetih procedura u kratkom roku imati više stotina posvećenih Twitter „obožavalaca”, a nakon više nedelja taj broj može dostići i više hiljada.

Ovde je veoma bitno osvrnuti se na problem spamminga, odnosno agresivnih tehnika koje Twitter servis može prepoznati kao ilegalne i čak suspendovati određeni nalog. Zato je važno voditi računa o odnosu ljudi koje pratimo i koji prate nas. Čak i sa stanovišta odluke novih pratilaca, ne izgleda baš autoritativno da mi pratimo 1000 drugih Twitter korisnika, a naš nalog samo njih nekoliko stotina. Zato ćemo se za pomoć obratiti jednostavnom ali moćnom i besplatnom online servisu po imenu Your Twitter Karma (dossy.org/twitter/karma/). On nam omogućava da jednostavnim filtriranjem korisnika koje pratimo a koji nas ne prate na Twitteru i pritiskom na dugme izvršimo automatsku funkciju UnFollow i tako vratimo naš Follow/Unfollow odnos na prihvatljiviju meru svaki put kada disproporcija počne da „štrči”.

Tajna uspešne veze - direktna komunikacija

Ako biste bilo kog marketing stručnjaka pitali koja je osnovna prednost Twittera u odnosu na ostale online platforme sa aspekta promocije, sigurno biste dobili osvrt na DM (direct messages - funkcija slanja direktnih poruka). Onog momenta kada je neki korisnik izabrao da prati vaš nalog, on vam je dozvolio i da mu pošaljete direktnu poruku.

To je svakako izuzetna prilika da nekoga ko je u startu zainteresovan za oblast u kojoj delujete navedete na to da poseti vaš blog ili web sajt i upozna se s vašom ponudom. Ipak, ako govorimo o online zajednici sa više hiljada pratilaca, direktna komunikacija može da predstavlja problem.

Ako u pomoć ponovo pozovemo specijalizovane alate, rešićemo i to. Prvi je Tweet Latter (www.tweetlater.com), koji nam omogućava da konfigurišemo spisak poruka koje će po principu slučajne selekcije biti automatski prosleđene kao DM svakom novom pratiocu našeg Twitter naloga. Ovaj servis takođe nudi i zgodnu opciju da automatski za nas prati sve one korisnike koji su nas pronašli i počeli da prate naš nalog.

Drugi servis zove se FutureTweets (futuretweets.com/twitter/schedule/). On nam omogućava da svoje predefinisane poruke (naravno sa linkom ka stranici product/service našeg sajta) publikujemo u svoj Twitter kanal kao nove statuse u masi već automatski generisanih, u predefinisano vreme više puta u toku dana, iz nedelje u nedelju.

Twitter Fiesta kao Siesta Man~ana

Ovaj, za neke kriptičan podnaslov treba na slikovit način da opiše šta vam je dalje činiti. Nađite udobnu fotelju, zavalite se u nju sa novim izdanjem „Sveta kompjutera” u rukama i uživajte dok vaš sistem radi automatski u pozadini 24/7. S vremena na vreme obiđite banku i proverite da li je pristigao novi ček, a oni srećniji mogu i da prebace pare sa PayPal računa otvorenog „legalno” u inostranstvu.

Proces je zaokružen, ali se, naravno, tu ne završava. Postoji niz tehnika i alata kojima možete unaprediti svoju Twitter kampanju, ali to sve spada u napredan Twitter kurs i time ćemo se baviti nekom drugom prilikom.

Twitter može biti vaš mali prozor u svet WEB2.0 soc.net aplikacija, ali i moćno oruđe u promovisanju vašeg brenda, usluge ili proizvoda, pa čak i vas samih. Zašto bi inače glavna internet bitka ovih dana bila ona između Eštona Kučera i Opre Vinfri oko toga koji će celebrity prvi dostići cifru od više miliona pratilaca na Twitteru? Zašto da pobednik u ovoj trci ne budete baš vi?


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2024
Gigabyte Radeon RX 7900 GRE Gaming OC 16G
Zlatni zeka
Model koji je izvorno namenjen kineskom tržištu, i koji se tamo pojavio još prošlog leta, lepo je popunio prazninu između modela RX 7800 XT i RX ...
Asus ROG Zephyrus G16 (GU605MY-QR085X)
Najkompaktnija zverka
Uz sve kompromise, ovo je verovatno najsnažniji laptop smešten u manje od dva kilograma i 18 milimetara visine...
Honor Watch 4
Savršeno upakovan
Sat koji donosi veoma malo pravih noviteta, ali kod kog je uklapanje poznatog i očekivanog dovedeno do savršenstva...
Mobile World Congress 2024
Ovde i AI ima AI
Utisak je da MWC „na nogama” drže isključivo velike kineske kompanije, a praksa predstavljanja flegšip telefona na sajmu je sve ređa...
Inovativni motori i reaktori
Bolji pogon
Električni motori uskoro stižu u putničke avione, samo da se reši nekolicina konstruktorskih prepreka...
Honor Magic 6 Pro
Magična Šestica
Sistem kamera oslanja se na tehnički sofisticiran dizajn sa promenjivim otvorom blende...
Apple, AI i nova tužba za monopol
Kisela ili slatka jabuka
Apple će uvek da koristi sopstveno rešenje, ukoliko može da ga napravi dovoljno brzo i kvalitetno...
Dragon’s Dogma 2
Nastavak dvanaest godina stare igre koja odavno ima kultni status, naoko, jednostavan akcioni RPG koji se trudi vas angažuje, ali i pomalo namuči...
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin izuzetno podseća na Ghost of Tsushima, kako po izgledu, tako i po konceptu...
Highwater
Ugodan koktel postapokaliptične komike i poetične melanholije...
Microsoft Windows 3.0
Prisećamo se treće iteracije operativnog sistema baziranog na grafičkom korisničkom okruženju, koja je konačno mogla da izađe na crtu takmacima...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama