PD KUTAK
Autodesk Gmax 1.2
Danilo VUKOMANOVIĆ
1. avgust 2005.

Kada bi vam neko rekao da postoji program koji kombinuje alatke i radno okruženje jednog od najpopularnijih programa za 3D animaciju i neke od skupih plaginova (plug-ins) za eksportovanje u format koji koristi vaša omiljena igra i da je pri tom taj program besplatan, verovatno tu osobu ne biste shvatili ozbiljno. Ali to je tačno i takav program postoji već dosta dugo. Gmax dolazi iz kompanije Autodesk, tačnije iz njene divizije Discreet koja je široj populaciji poznata po programu 3ds Max (3D Studio Max). Gmax i sam spada u porodicu Max programa i, kao što mu ime govori, on je Max program adaptiran za rad s igrama (engl: „game”). Program je prvenstveno baziran na poligonalnoj geometriji i može da se koristi za modelovanje svega što se nalazi u igri, od čvrstih, nepokretnih nivoa (mapa, staza) do animiranih karaktera (neprijatelja, NPC-a itd.) i da ih direktno učita u vašu omiljenu igru.

Besplatno modelovanje u 3D Studio Max okruženju

Gmax je relativno mali program (18 MB, sa dodacima 50 MB) baziran na radu svoje starije i veće braće iz Max serije. Rad u njemu je u znatnoj meri olakšan poznavaocima 3ds Maxa i za njih u Gmaxu ne postoji ništa novo, već samo, naprotiv, mogu da primete da neke stvari nedostaju (rendering i podrška za NURBS modelovanje, na primer). Za one koji se nisu ranije sreli sa 3ds Maxom i uopšte s programima za 3D animaciju postoji tutorijal koji se odvojeno preuzima, kao i User reference sa svim podacima u vezi s programom i njegovim alatom. Tu su još i forumi, on-line tutorijali i druge zajednice Gmax korisnika.

Dakle, tokom rada se koristi Maxov interfejs koji se sastoji od tri ortogonalna pogleda (viewports) i jednog perspektivnog, što je sasvim dovoljno da sagledate vaš 3D model ili nivo. Podržana je HEIDI, Direct3D i OpenGL grafička akceleracija tako da sadržaj vjuportova može da se iscrtava u realnom vremenu. Ostatak interfejsa se sastoji od menija, dugmića i drugih elemenata koji služe kao prečice do određenih opcija ili alata, a koje korisnik može da menja po sopstvenom nahođenju.

Što se samog rada s objektima tiče, podržano je modelovanje pomoću poligona, krivih i pečeva (patches) kao osnovnih tipova geometrije, a poligonalne primitive odnosno osnovni oblici (lopta, kocka, cilindar itd.) jesu tu da vam olakšaju modelovanje. Svaki objekat kreiran na sceni moguće je potom modifikovati pomoću raznolikog alata za menjanje oblika tako da poprimi baš onakav oblik kakav ste zamislili.

Pored alata za modelovanje tu je i alat za animaciju kao što je kamera koja određuje pogled, „kosti karaktera” čije pomeranje u animaciji uslovljava pomeranje dela ili čitavog karaktera, vremenska linija (timeline) koja određuje trajanje animacije i čiju dužinu u potpunosti možete da prilagodite potrebama animacije i drugo. Tu je još i nekoliko vrsta svetla i nekoliko pomoćnih objekata (helpers).

Da bi vaš model bio spreman da zakorači u svet vaše omiljene igre ili da bi vaš nivo izgledao što realnije, nije dovoljno samo dobro modelovanje, već i teksturisanje, a baš za tu svrhu Gmax ima svoj Material Editor koji je u stvari izmenjena verzija Material Editora iz 3ds Maxa prilagođena, naravno, teksturisanju za video-igre.

Kada je vaš lik modelovan, teksturisan i animiran, vreme je da ga prebacite u format koji podržava vaša igra. Ovo konvertovanje se vrši pomoću gejmpekova (GamePack) i svaka igra koja podržava Gmax (Gmax Ready) ima svoj gejmpek, tj. skup instrukcija i plaginova koji optimizuju Gmax prema određenoj igri, menjajući njegov interfejs i omogućavajući snimanje iz *.gmax fajlova u format koji se koristi u igri. Gejmpekovi postoje samo za igre čiji su izdavači otkupili licencu od Discreeta. Primeri su gejmpekovi za Quake III, Dungeon Siege, GTA III i drugi koji se mogu skinuti s oficijelnih sajtova izdavača (gejmpek za Quake III se može skinuti i sa Gmaxove download stranice). Nažalost, mnogo je veći broj igara za koje ne postoji gejmpek, ali raduje to što se broj naslova koji su „Gmax ready” vremenom povećava.

Kao mane programa možemo izdvojiti slabu kompatibilnost sa 3ds Maxom, iako rade na istom principu, kao i mali broj podržanih igara, iako se to ne može pripisati programu, već izdavačima tih igara koji nisu spremni da izdvoje desetine hiljada dolara za svoje verne igrače koji bi prvom prilikom promenili sve u njihovoj igri. Gmax jednostavno ima sve što je potrebno jednom modelaru u sferi video-igara, a na njegovu cenu se niko ne može požaliti.


Potrebno:
Windows, Pentium 300 MHz, 128 MB RAM
Veličina:
18,7 MB
Cena:
Program je besplatan
Adresa:
www4 .discreet .com /gmax /
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama