INTERNET
Wordpress/WooCommerce
Web Shop (ne baš) za dž
Marko VASILJEVIĆ
1. avgust 2020.

Taman kad smo pomislili da se stvari vraćaju u „normalu”, ispade - šipak. Ipak, da ne upadnemo u zamku i da po ko zna koji put pričamo o „znate već čemu”, da vidimo šta nam je činiti u situaciji koju po svoj prilici nećemo moći skoro da promenimo.

Dodatak za WordPress koji ga pretvara u moćnu i robusnu web prodavnicu

Modern problems require modern solutions - kaže veseli meme i u pravu je. „Moderna vremena” kod nas, po pravilu, kasne, ali to ne znači da neke od naših najvećih maloprodaja nisu ispratile „moderna rešenja” i uveliko imaju svoju internet prodavnicu preko koje kupovinu iz fotelje čine zaista dobrim iskustvom. Cela ova priča sa izolacijom i kupcima koji sve ređe napuštaju svoje domove samo je ubrzala i uzdrmala svest onih koji kasne sa modernizacijom svojih usluga. Pod pritiskom tržišta, prava je prilika da se probude iz zimskog sna i da puste da i njih ogreje „web shop” sunce.

Tu na scenu stupa Wordpress i WooCommerce. Verovatno najčešće rešenje kom pribegavaju mali, srednji, a što da ne, i veliki sistemi prodaje. Besplatno je, lako za korišćenje, ispunjava sve što je potrebno da preselite svoju prodavnicu u online svet.

Za početak, samo da se podsetimo šta to beše Wordpress. Pisali smo u više navrata o najpopularnijem CMS-u (Content Management System), te nećemo opisivati do detalja, verovatno najfleksibilniju, platformu za izradu web lokacija. Najjednostavnije rečeno, instalacijom WP-a na server, što je uglavnom moguće uraditi u par klikova, dobijate svoj veb-sajt koji ima sijaset funkcionalnosti i spreman je da ga uobličite sadržajem i dizajnom na način koji ne traži da poznajete apsolutno nikakve tehničke aspekte cele priče, iako je to, naravno, poželjno. Ako ne želite da sami dizajnirate, ne morate, dovoljno je da iz control panela povučete neku od tema i eto ga. Sutradan se predomislite, povučete novu temu i puf, rešeno. Jednako jednostavno dodajete stranice i sadržaj. Prava snaga, zapravo, leži u njegovoj modularnoj prirodi, koja dozvoljava instalaciju dodataka koji proširuju osnovnu funkcionalnost, a jedan od najpoznatijih je upravo WooCommerce. Dodatak za WP koji ga pretvara u moćnu i robusnu web prodavnicu.

WooCommerce je prisutan još od davne 2011. godine, tako da danas predstavlja jedno od najznačajnijih i najčešćih rešenja za e-commerce sajtove. Činjenica da je besplatan i otvorenog kôda svakako je pomogla u tome, jer je predstavljao dobru osnovu za razvoj brojnih proširenja koja su nastala u proteklom periodu, čime je samo zacementirao svoju poziciju. Deluje sjajno? Da vidimo kako to sve izgleda u praksi, a posebno kod nas i posebno kada govorimo o malim biznisima koji će najverovatnije odabrati baš ovu opciju kao (potencijalno) najisplativiju i najlakšu.

Hoću shop odmah!

Prvi korak je, naravno, zakup nekog servera gde će boraviti vaša prodavnica, kao i odabir i registracija domena, odnosno adrese na kojoj će kupci moći da je nađu. Obradovaće vas činjenica da velika većina naših provajdera ovih usluga jasno napominje da odabirom hostinga kod njih dobijate i instalere svega što vam je potrebno, a koji su lagani za korišćenje. Dakle, ulogujete se i klik ili dva i Wordpress sve sa WooCommercom su instalirani. Na vašoj veb-adresi sada stoji (doduše, prazna) funkcionalna prodavnica. Birate temu, odnosno templejt kojim želite da presvučete „lokal” i možete da pređete na definisanje raznih stvari „ispod haube”, kao i na punjenje lagera. Ako niste uzeli hosting koji je ovo omogućio „automatski”, neophodno je da instalaciju odradite „ručno”, što nije komplikovano koliko možda zvuči.

Ovaj korak, realno, deluje ohrabrujuće, jer se čini da je pola posla završeno, ali, nažalost, nije baš tako. Kako počinjete da otkrivate more opcija, shvatate sve više da je čitav posao malo ozbiljniji i susrećete se sa stvarima na koje vam nije ni palo na pamet da se osvrnete pre nego ste počeli da unosite artikle. WC (zvuči glupo, ali se brzo piše) uredno će vas prilikom unosa artikla upitati da li želite da postavite fotografiju i unesete naziv. Ponudiće vam i da dodate galeriju fotografija tog proizvoda. Pitaće vas da mu unesete cenu i ponuditi da definišete cenu na popustu, u kom slučaju će na prodavnici stara cena biti precrtana, a nova istaknuta. Pitaće vas kako vodite lager tog proizvoda. Pitaće vas za dimenzije i težinu proizvoda, da li postoje neki drugi za koje želite da prodavnica nudi uz taj kao „vezanu prodaju”, da unesete atribute, varijante, opcije, kupone... Ne plašite se. To je sve, u stvari, dobro, jer će vam detaljan unos olakšati niz drugih stvari. Ako pravilno unesete sve, organizacija vođenja lagera, dostave proizvoda, naplate i svega ostalog što će se ispostaviti kao bitan element, biće lakše podesiti i realizovati.

To mi je komplikovano!

Moguće je da će vas činjenica da WC nudi stvarno mnogo opcija i mogućnost podešavanja „u sitna crevca”, naterati da se opredelite za to da vam neko pomogne u čitavom poslu. Zaista, činjenica da je ova platforma toliko dostupna napravila je i ponudu na tržištu onih, koji za šaku bijednih dolara (evra, dinara) nude da vam sve to završe i obećavaju „ključ u ruke”. Zaista, pominju se neki sitni novci, te budite vrlo oprezni. To je, mahom, ekvivalent „komšijinog malog” koji je do juče podizao Windowse po kraju. Da, WP je dobro dokumentovan, svako ko želi mogao je da skapira šta i kako, a to važi i za WooCommerce. Problem je u tome što mnogi ne znaju šta ih čeka dalje, niti znaju da vam skrenu pažnju na neke stvari koje je najbolje obaviti još pre nego se upustite u ovu priču. Navešćemo par primera.

Fotografije proizvoda. Zvuči nepotrebno da pomenemo, ali u praksi se vrlo lako desi da uopšte nemate kvalitetne fotografije proizvoda koje prodajete. Ili, čak, nikakve. Varijanta da ih „skidate” s neta možda je izvodljiva, ali nije baš najprofesionalnija. Unificirane, sređene, kvalitetne fotografije proizvoda mogu da prelome nekog da proizvod kupi ili od njega odustane. Prilikom priprema budite toga svesni i predvidite budžet ako je neophodan za ovo. Posebno obratite pažnju na to ukoliko vam neko bude uslužno pravio sajt, da li je svestan da ih imate ili nemate.

Lager. Da li imate sređen lager sa tačnim cenama? Prilikom unosa proizvoda u WC skratićete sebi mnogo vremena ukoliko postavite strukturu kategorija i podkategorija pre nego uletite u stihijsko „punjenje” baze. Takođe, uzmite u obzir i opise proizvoda i njihove fizičke karakteristike. Opisi su bitni kupcima, a fizičke karakteristike mogu bitno da utiču na troškove dostave, te samim tim i na cenu koju je neophodno da istaknete. Nije vam cilj da uletite u neplanirane troškove, umesto u basnoslovnu zaradu.

Upoznajte se sa propisima. Postoji niz zakona koji regulišu sferu elektronskog poslovanja. Takođe, tu su i posebni propisi vezani za zaštitu podataka o ličnosti koji regulišu kako prikupljate i da li obrađujete lične podatke i na koji način ih čuvate i brišete. Otud ono dole što vam onako potpuno smarajuće iskoči i kaže „hej, koristimo kolačiće, ‘oćeš jedan?”. Zakon, šta da se radi. Ako niste voljni da se mučite sa ovim (a ko jeste), prepustite posao nekom drugom, ali budite sigurni da zna šta radi.

Verovali ili ne, kroz razgovor sa brojnim vlasnicima biznisa koji su se opredelili da polu-samostalno kreiraju svoje web prodavnice, saznali smo da ih je neiskustvo dovelo u situaciju da zbog neobraćanja pažnje na ove i slične stvari čitav posao pretvore u višemesečno mučenje, umesto u jedno divno internet-biznis iskustvo. Takođe, zbog loše pripreme, dešavalo se da pojedini i potpuno odustanu od čitave priče i pored utrošenih sredstava na nevešte pokušaje.

Pusti tehniku, gde su moje pare?

E, tu dolazimo do možda i najzaguljenijeg dela i to, opet, zbog neiskustva i nedostatka informacija. Nekako ste uspeli da postavite sve na noge, ali kako to naplatiti? WC nudi da robu pošaljete i da, u stvari, ne naplatite ništa, već da to bude opcija „plaćanje pouzećem”. To stvarno obesmišljava celu ideju, jer imate daleko moćniji alat da biste se zadovoljili time da vaša prodavnica postane puki online katalog. Dakle, hoćemo da prodaju obavimo odmah, pre slanja proizvoda. To je posebno bitno ako prodajete usluge ili virtuelna dobra. Tu nema naplate pouzećem, a da nekome šaljete podatke i da čekate da realizuju uplatnicu i sve kako to već ide je baš passe. Ne, hoćemo full doživljaj. Hoćemo da naplatimo online. Srećom, WC nudi da ga povežemo sa sistemima za procesiranje platnih kartica i to radi čak i kod nas.

Jedna od opcija svakako je PayPal. Dovoljno je da instalirate plug-in, koji će uvesti tu funkcionalnost. Prilikom naplate oni će preuzeti kupca, skinuti novac i prebaciti sredstva vama. Naravno, uz proviziju, proviziju na konverzije i neusklađenost sa domaćim propisima. Ako, pak, želite domaće rešenje, moguće je i to.

Banke koje posluju u Srbiji su, naravno, svesne da je online prodaja putem web shopova u porastu. Da ne bi izgubili svoje klijente, dobar deo njih je uveo nekakva rešenja. Koliko smo uspeli da saznamo, trenutno je šest banaka licencirano za e-commerce i to su Banca Intesa, Unicredit, Komercijalna, Raiffeisen, Aik i od skoro OTP. Kažemo „koliko smo uspeli”, jer podatke o ponudi i podršci, zapravo, ne oglašavaju baš najtransparentnije, a dobili smo informacije o nizu negativnih iskustava zainteresovanih budućih klijenata, koji su tek uz dosta truda uspeli da privedu posao do kraja. Da li su banke relativno nezainteresovane za ovaj segment tržišta koji kod nas možda ne donosi onoliko prometa koliko bi njima bilo zanimljivo i koji ih potencijalno uvodi u veće troškove nego profite - ne znamo. Deluje da je možda baš tako.

Srećom, imali smo prilike da porazgovaramo i sa ljudima iz kompanije AllSecure. U pitanju je kompanija sa dugim prisustvom u Srbiji, koja nudi globalni i moderan payment gateway, a koji vam omogućava prihvat svih mogućih platnih kartica i što je od ogromnog značaja, svima nude „ključ u ruke”.

Sve počinje (ukoliko ste sklopili ugovor) sa njihovim, besplatnim dodatkom za WooCommerce koji je već prilagođen za naše tržište. To, na primer, podrazumeva da će uredno prikazati neophodne banere platnih kartica AllSecure-a koji je procesor i banke koja prihvata uplatu, što ste u obavezi da imate, a to vam možda niko nije napomenuo.

Njihovo rešenje je specifično, jer ne koristi redirekcije. Kada kupac krene u naplatu, neće napustiti vašu web lokaciju i ići na stranicu, recimo, banke da bi završio transakciju. Iako to kod nas možda i ne bi smetalo kupcima koji su relativno nepoverljivi prema svima jednako, na stranim tržištima čak četvrtina kupaca, kada ih dočeka redirekcija, ne dovrše transakciju. S druge strane, domaćim kupcima koji su tehnički potkovaniji ovo može biti ozbiljan minus. Naime, rešenje sa preusmeravanjem na gateway lokalne banke podrazumeva često i dodatne bezbednosne mere, poput dodatnih autorizacija transakcija, čime se smanjuje mogućnost zloupotreba i uliva dodatno poverenje. Takođe, ukoliko niste obezbedili i bezbednosne sertifikate za svoj web shop (što bi svakako trebalo da uradite), odbićete kupce kojima ne pada na pamet da se „igraju” sa davanjem tako osetljivih podataka.

Činjenica je da, ukoliko se opredelite za ovo rešenje, vi ni u jednom trenutku kao trgovac ni ne baratate tim podacima. Broj kartice, CCV i datum važenja su polja koja se prikazuju na vašoj lokaciji, ali su u pitanju iframe-ovi koji „nisu vaši”. Kupac ne napušta vašu prodavnicu, ali podatke daje procesoru naplate, ne vama. Briga manje. Ako, pak, kupac želi da „zapamtite” ove osetljive podatke, jer će kupovati ponovo ili je platio uslugu koja se naplaćuje periodično, to je moguće. Dobićete token od AllSecure-a kojim možete da ovo realizujete, opet, bez potrebe da baratete osetljivim podacima. Pitanje je samo koliko će kupci imati poverenja u vaš shop i sve bezbednosne mere koje (ni)ste preduzeli.

Banke, inače, imaju svoja rešenja. Uspeli smo da dobijemo povratnu informaciju od, recimo, Komercijalne i OTP banke da imaju svoje plugin-ove za WC. Primetili smo da postoji plug-in i za Raiffeisen (mada smo našli samo verziju koja se plaća). Nažalost, zbog same prirode ovih rešenja, nismo to mogli i lično da testiramo. Verujemo da će u narednom periodu, zbog nesumnjive popularnosti WooCommerca, to svakako postati standardna ponuda kod svih, ako već nije, tako da bar tu ne bi trebalo da bude (većih) problema.

Ono što može da bude plus kod ovakvih (non-banking) sistema poput AllSecure-a jeste činjenica da su agilniji od tradicionalnih banaka. To znači da će vas ispratiti tokom integracije, pa čak pružiti i tehničku podršku ako je neophodno. Prilikom sklapanja ugovora dobićete urednu check listu sa svim bitnim stavkama koje je neophodno da ispratite pre nego što se uopšte upustite u celu priču. Na taj način vam se jasno predstavlja šta sve treba da obavite kako bi bili usklađeni sa zakonodavstvom i posebnim uslovima banke u kojoj planirate da otvorite namenski račun - internet račun trgovca. To znači, između ostalog, da će vam napomenuti da morate imati i jasno definisanu i objavljenu politiku i pravilnike poslovanja, od načina na koji prikupljate i čuvate podatke korisnika, do pravila u slučaju reklamacija. Ne morate da znate unapred, uputiće vas i poštedeti potencijalno ozbiljnih glavobolja.

Uzmite u obzir da u svakom slučaju banka koja će prihvatati uplate ima praksu da periodično ozbiljno proverava sadržaj koji imate na svojoj web prodavnici. Ukoliko uoče neki proizvod ili čak ključnu reč koju ste možda ubacili da bi se rangirali bolje u pretragama, a sporna je, banka može da odluči da jednostavno odustane od dalje saradnje i ostavi vas u problemu. Stvar koju isto teško da možete znati unapred jeste to da morate imati i jasna pravila koja navode pod kojim i kakvim uslovima nudite povraćaj novca, ukoliko se ispune uslovi za to. Ako kupac smatra da ima pravo na povraćaj, a vi ga ne prihvatite i to uradite „na kvarnjaka”, a kupac otvori dispute (žalbu) i istera i dobije povraćaj od same banke, dolazite u situaciju da gubite poverenje kartičnih kompanija i da mogu da vam ukinu mogućnost naplate na takav način.

Kada obavite sve neophodne radnje u smislu usklađivanja, dobijate test pristupne parametre i u sandbox okruženju proveravate da li ste posao obavili kako treba. Kada se sve kockice slože, prelazite u live režim i to je to. Preselili ste prodaju u domove svih potencijalnih kupaca. Nebo je granica. Naravno, pod uslovom da ste shvatili značaj daljeg razvoja u smislu marketinga i svih ostalih radnji koje će zaista i dovesti sve te kupce. Zvuči šokantno, ali činjenica da imate web shop sama po sebi ne garantuje ništa. Nemojte se obeshrabriti, samo se dobro pripremite, isplatiće vam se.

Ima li boljih rešenja?

Verujemo da ima. Zapravo, veliki korisnici će se najverovatnije opredeliti za neko custom rešenje, koje će maksimalno moći da prilagode svim svojim potrebama. Ozbiljni timovi ljudi koji su neophodni da realizuju takve projekte postoje i koštaju. Time ta opcija manjim firmama ostaje kao nedostupna, jer nemaju svest o tome koliko je to njima potrebno i smatraju da je van budžeta. Naše je mišljenje da ne postoji skupo rešenje kada govorimo o mogućnostima koje kvalitetni web shopovi mogu da pruže. WooCommerce nije loše rešenje, ali prvom prilikom kada se susretnete sa nekim specifičnim zahtevom, pa čak i sa integracijom sa procesorima platnih kartica, moraćete, najverovatnije, da se oslonite na pomoć nekoga ko se profesionalno time bavi. Biće jeftinije, a može da bude i dovoljno dobro. Naš vam je savet da svakako veoma pažljivo proučite sve aspekte i spremni krenete u celu priču. Dobra vest je da i na našim prostorima to više nije egzotika i vrlo je izvodljivo, da ne kažemo i neophodno ukoliko želite da vaš biznis ostane relevantan.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2024
Gigabyte Radeon RX 7900 GRE Gaming OC 16G
Zlatni zeka
Model koji je izvorno namenjen kineskom tržištu, i koji se tamo pojavio još prošlog leta, lepo je popunio prazninu između modela RX 7800 XT i RX ...
Asus ROG Zephyrus G16 (GU605MY-QR085X)
Najkompaktnija zverka
Uz sve kompromise, ovo je verovatno najsnažniji laptop smešten u manje od dva kilograma i 18 milimetara visine...
Honor Watch 4
Savršeno upakovan
Sat koji donosi veoma malo pravih noviteta, ali kod kog je uklapanje poznatog i očekivanog dovedeno do savršenstva...
Mobile World Congress 2024
Ovde i AI ima AI
Utisak je da MWC „na nogama” drže isključivo velike kineske kompanije, a praksa predstavljanja flegšip telefona na sajmu je sve ređa...
Inovativni motori i reaktori
Bolji pogon
Električni motori uskoro stižu u putničke avione, samo da se reši nekolicina konstruktorskih prepreka...
Honor Magic 6 Pro
Magična Šestica
Sistem kamera oslanja se na tehnički sofisticiran dizajn sa promenjivim otvorom blende...
Apple, AI i nova tužba za monopol
Kisela ili slatka jabuka
Apple će uvek da koristi sopstveno rešenje, ukoliko može da ga napravi dovoljno brzo i kvalitetno...
Dragon’s Dogma 2
Nastavak dvanaest godina stare igre koja odavno ima kultni status, naoko, jednostavan akcioni RPG koji se trudi vas angažuje, ali i pomalo namuči...
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin izuzetno podseća na Ghost of Tsushima, kako po izgledu, tako i po konceptu...
Highwater
Ugodan koktel postapokaliptične komike i poetične melanholije...
Microsoft Windows 3.0
Prisećamo se treće iteracije operativnog sistema baziranog na grafičkom korisničkom okruženju, koja je konačno mogla da izađe na crtu takmacima...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama