Švarcenegerova rečenica iz prvog „Terminatora”, „I’ll be back”, nedavno je putem jedne Internet ankete izglasana za najčuveniju filmsku repliku. Stoga je razumljivo uzbuđenje koje vlada pred premijeru trećeg nastavka, „Terminator 3: Rise of the Machines” (u distributerskom prevodu „Terminator 3: Pobuna mašina”). Američka premijera najavljena je za 2. jul, a beogradska već za 23. jul. Holivud je očigledno izabrao 2003. kao godinu upozorenja da će nam kompjuteri doći glave. Prvo putem „Matriksa”, a sad i „Terminatora”. Ironijom sudbine, u oba slučaja koriste upravo najsavršeniju računarsku tehnologiju da nam dočaraju iluziju... Film je koštao 175 miliona dolara, od čega je samo Švarcenegerov honorar 30 miliona (a ima i 20 odsto prihoda od svega što bude nosilo T3 znak, uključujući i nekoliko Terminator 3 igara za različite platforme u kojima je pozajmio glas i digitalizovan je u kostimu iz filma). Radnja se dešava u trenutku kada kompjuterski sistem „Skynet” započinje opšti rat u cilju istrebljenja čovečanstva. Odrasli Džon Konor ponovo je meta smrtonosnog robota-ubice poslatog iz budućnosti, i Švarcenegerov Terminator mu još jednom pritiče u pomoć. Umesto Džejmsa Kamerona, u režisersku stolicu seo je Džonatan Mostou koji je, kako sam kaže, celom poslu pristupio sa aspekta obožavaoca prethodnih filmova, trudeći se da scenario preradi tako da bude u duhu dosadašnjih „Terminatora”. Polazeći od pretpostavke da gledaoci ne žele kung-fu Terminatora, Mostou je rešio da ne koristi bullet-time i slične „Matriks” efekte, već da višetonski roboti ruše zgrade i okolinu na način koji im više priliči. Brigu o raznim formama Terminatora preuzeo je ponovo Sten Vinston, stručnjak za specijalne efekte („Predator”, „Aliens”, „Park iz doba Jure”, „A.I.”) koji je bio angažovan i na prethodna dva „Terminatora”. Za uverljivi morfing robota T-1000 od tečnog metala u filmu „Judgment Day”, Vinston je dobio Oskara. Ovog puta, trebalo je da nadmaši samog sebe i vizuelizuje robota još neobičnije spoljašnjosti. Naime, novi protivnik Džona Konora i modela T-800 kojeg igra Švarceneger je Terminatrix (T-X), robot ženskog lika (u tumačenju bivše manekenke Kristane Loken, skandinavskog porekla).  | Terminatrix ima u osnovi endoskelet kao i drugi Terminatori, ali presvučen tečnim metalom | Terminatrix ima u osnovi sličan sablasni endoskelet kao i drugi Terminatori, ali preko njega nije navučeno meso i koža, već nova vrsta tečnog metala. To mu omogućava da menja oblike kao T-1000, ali je s druge strane mnogo izdržljiviji, ubojitiji i jači od Švarcenegerovog modela, što se vidi u završnim scenama kada su oba robota ogoljeni do endoskeleta. T-X u desnoj ruci ima ugrađen plazma pištolj kojim može da sruši zgradu.„Kada smo radili prvog ’Terminatora’ pre skoro dve decenije, trikove smo izvodili stop-kadar animacijom, koristeći lutke”, kaže Vinston. „Za ’Judgment Day’ smo već upotrebljavali računare za morfing i animatronike (recimo, kada Švarceneger skida tkivo sa svoje metalne ruke), ali u njemu ima svega 47 kadrova sa kompjuterskim specijalnim efektima. U ’T3’ ih ima skoro 500.” Oko 150 ljudi iz njegove kompanije „SW Digital” bilo je angažovano na filmu.  | Za kompjutersku 3D animaciju korišćeno je nekoliko različitih programa | Za kompjutersku 3D animaciju korišćeno je nekoliko različitih programa. Pre svega, tu je Maya „Alias-Wavefronta” koji je ove godine dobio Oskara za naročit doprinos tehnologiji izrade filmova (to je drugi put u istoriji da se ova nagrada daje kompjuterskom programu, pre „Alias-Wavefronta” dobio ju je „Pixar” 2000. godine). Neizbežni „Industrial Light & Magic” Džordža Lukasa, koji je takođe učestvovao u radu na „Terminatoru”, preferira „Softimage” proizvode - XSI i Softimage 3D. Uz to, stvoreni su i posebni plug-inovi za određene efekte, recimo kada se telo Terminatrixa namagnetiše i „sljušti” do endoskeleta.Pored toga, u filmu glume i pravi roboti. Naime, film prikazuje prototip Terminatora, T-1, sa kojim se sukobljavaju glavni junaci. Ovaj robot nije proizvod kompjuterske animacije, već ga je Vinston stvorio upravo za potrebe filma. Kotrlja se na gusenicama, samostalno, okreće glavu i ima ugrađene mitraljeze. Proizvedeno je pet primeraka koji su isprogramirani da „odglume” date uloge. Ironija je, naravno, što je premisa „Terminatora” upravo u tome kako su ljudi sami stvorili savršene mašine koje će ih uništiti.  | Švarcenegerova cyborg kopija toliko je verna, da se ne razlikuje glumac od robota | Kako su neke scene bile previše opasne za glavne glumce, Vinston je morao da napravi i za njih robotizovane modele u prirodnoj veličini. Švarcenegerova kopija je na kraju ispala toliko verna, da se na fotografijama gde stoji kraj nje ne razlikuje glumac od robota. Nakon završetka snimanja ovaj robot je korišćen u promotivne svrhe, pa je tako bio i na nedavnom Kanskom festivalu. | Elektronski pištolj koji koristi NASA | | U potrazi za dovoljno moćnim oružjem, kojim bi Švarceneger mogao da se odupre ubojitom Terminatrixu, autori filma obratili su se i proizvođačima opreme za agenciju NASA. Naime, kompanija „Kimball Physics” pravi naročite pištolje koji proizvode elektronske mlazeve. NASA ih koristi za testiranje materijala od kojih se prave svemirske letelice, i za konstrukcije orbitalnih stanica. Proizvode energiju od 100.000 volti pa naviše, a princip rada je donekle sličan katodnim cevima televizora. Elektronski pištolj je džinovskih dimenzija, skoro metar i po dugačak, i zaista zastrašujuće izgleda. Upravo takav želeli su da pozajme producenti „Terminatora”. U „Kimball Physicsu” su zaključili da su filmadžije verovatno šenuli, ne znaju šta traže. Umesto elektronskog pištolja, poslali su im fotografije i skice, što je bilo dovoljno da se napravi verna kopija kojom Švarceneger praši po neprijateljima. |