NA LICU MESTA
Gamescom 2016
Realno i virtuelno
Dragan KOSOVAC, Miodrag KUZMANOVIĆ
1. septembar 2016.

Između sedamnaestog i dvadeset drugog avgusta u Kelnu je po sedmi put održan Gamescom, najveći svetski sajam igara. Na sreću svih ljubitelja igara, najveći grad nemačke savezne države Severne Rajne - Vestfalije ih je ove godine ugostio umerenom klimom i lepim vremenom za uživanje u igrama svih vrsta, kako na prostoru sajma tako i u samom gradu na pratećim događajima (tokom vikenda, na četiri lokacije u gradu zatvorene su ulice i trgovi kako bi se održali koncerti i „festival igara”). Procenjuje se da je u Keln povodom Gamescoma stiglo više od pola miliona posetilaca, a da je sam sajam obišlo, kao prošle godine oko 345.000 ljudi. Porastao je i broj kompanija koje su izložile svoje proizvode i usluge (njih čak 877) kao i zemalja izlagača (54, devet više nego lani). U duhu nemačke efikasnosti obavljena je optimizacija izlagačkog prostora pa je sajamska površina ove godine iznosila „samo” petinu miliona kvadratnih metara (prošle godine bila je četvrtina). Naravno, ta optimizacija ne znači da smo bili i teoretski blizu da pokrijemo sve što nas je interesovalo. Zanimljivo je toliko toga, a imate ograničen broj sati u danu (i ograničenu izdržljivost leđa i nogu). Dinamični duo iz „Sveta kompjutera” ponovo je bio na Gamescomu i ponovo smo se vratili bolni i umorni, ali sa osmesima na licima i zadovoljni što smo videli toliko dobrih naslova.

Na ovogodišnjem najvećem igračkom sajmu videli smo naslove koji stižu u mesecima pred nama, ali i one koje ćemo čekati još godinu ili dve

Već od prvog dana sajma krenuli smo da obilazimo bogatu ponudu poljskih nezavisnih studija kao što je MadMind čiji predstavnici su nam demonstrirali Agony, survival horror smešten u pakao, u kome igrate ulogu grešne duše koja se rve sa demonima i pokušava da nađe izlaz iz zlih pećina torture i patnje. Tokom demonstracije, više puta nam je naglašeno kako je Agony jedna od najmorbidnijih i najkontroverznijih igara ovog tipa koja će sigurno uznemiriti duhove i sablazniti konformiste. Na naše pitanje o tipu pakla koji je obrađen u igri (katolički inferno, islamski džehenem ili neki treći) rečeno nam je da se radi o „generičkom” paklu bez religioznih odrednica. Vrlo kontroverzno i hrabro. Agoniju očekujemo u drugom kvartalu sledeće godine.

Regalia: Of Men and Monarchs plod je vizije drugog tima iz Poljske koji ima potpuno različit senzibilitet od morbidnih likova iz MadMinda. Osveženi uspehom Kickstarter kampanje (90.000 USD), momci iz Pixelated Milka predstavili su nam ultra simpatični hibrid Japanskog i zapadnog pristupa i dizajnu RPG-a, obogaćen kompleksnim taktičkim borbama u stilu Banner Sage. Regalia: Of Men and Monarchs na interesantan način miri suprotstavljene škole u dizajnu rolplej igara, što je hrabar eksperiment koji je sada pokušao da izvede vrlo mali broj developera.

Još uvek smo u Poljskoj i gledamo šta nam nudi studio Flying Wild Hog, poznat po igri Hard Reset. Njihov Shadow Warrior 2 je radikalno drugačiji nastavak legendarne pucačine/sekačine koja je rebootovana pre tri godine. Umesto klasične i rigidne pucačke kampanjske strukture, dizajn dvojke vuče na Borderlands, sa instanciranim misijama smeštenim u proceduralno generisane nivoe prepune neprijatelja koji su osetljivi ili otporni na uticaje različitih elemenata, ali univerzalno ranjivi na Lo Wangovu katanu. Shadow Warrior 2 dolazi u oktobru u verziji za PC, dok se datum izlaska konzolnih još uvek ne zna.

Britanski Arachnid Games predstavio nam je Diluvion, plovidbeni hibrid roguelite akcione igre i laganog RPG-a smešten u podvodnu, pseudo-sandbox distopiju. Pilotiranje mini podmornicom, menadžment posadom, istraživanje, borba sa piratima, morskim nemanima i drugim hazardima upakovani su u oku prijatnu grafičku formu. Diluvion nam je obećan za kasnu jesen.

Narativne istraživačke igre koncipirane kao linearne pseudo avanture imaju svoju publiku, čega su svesni momci iz britanskog studija Pixel Spill. Svoj prvenac, Outreach, koncipirali su kao istorijsku fikciju smeštenu u vrhunac Hladnog rata tokom osamdesetih godina prošlog veka koju doživljavate iz perspektive Sovjetskog kosmonauta, poslatog da istraži misteriozni nestanak posade na svemirskoj stanici. Autori obećavaju vernu reprodukciju svemirske tehnologije SSSR-a, u čije je proučavanje, po njihovim rečima, uloženo nekoliko meseci kopanja po arhivama.

Na prošlogodišnjem Gamescomu imali smo prilike da vidimo sveže najavljeni ELEX, open-world SF RPG na kome radi nemački Pirahna Bytes. ELEX se razvija na temeljima Gothica i Risena, od kojih se razlikuje uvođenjem vertikalnog elementa u kretanje i istraživanje - vaš avatar opremljen je mlaznim rancem koji mu omogućava lako prevazilaženje većine terenskih prepreka. U odnosu na ultra ranu alphu prepunu placeholder grafičkih elemenata, ovogodišnja verzija igre je raskošna i sasvim funkcionalna, mada njena inherentna kompleksnost zahteva još godinu dana čekićanja i testerisanja pre nego što bude spremna za poštovani publikum.

Na štandu inXile Entertainment predstavljen je najnoviji build Torment: Tides of Numenera, koga je novinarima putem petnaestominutnih sesija predstavljao Kolin MekKomb, jedan od članova osnovnog dizajnerskog tima. Tokom Q&A dela prezentacije, naš novinar je uspeo da ga nasmeje pitanjem: „What can change the nature of a man?” i oneraspoloži pitanjem o potencijalnom remasteru Planescape: Torment - ultra simpatični bradonja je slegao ramenima i uz glasno: „AVAJ!” naglasio da Interplay još uvek polaže 100% prava na legendarni RPG iz 1999. godine. Stigli smo da se slikamo sa legendarnim Brajanom Fargoom, pokretačkom snagom, direktorom i glavnim vizionarom inXile Entertainmenta. Demonstrirana nam je i konzolna verzija igre (za PS 4 i Xbox One), koja se ni po čemu, osim po kontrolnom sistemu, neće razlikovati od one za PC.

Kod Paradoxa su mogle da se vide i probaju dve stvari: Tyranny i Cities Skylines: Natural Disasters, što je skromnija ponuda u odnosu na prošlu godinu kada su novinare željne senzacija ošamutili predstavljanjem Stellarisa i Hearts of Iron IV. U oba ovogodišnja slučaja, Paradox vrši isključivu funkciju izdavača - in-house timovi zauzeti su pečevima i DLC-ima. Tyranny, na kome radi Obsidian Entertainment, klasični je RPG u stilu Pillars of Eternity, smešten u fantasy svet u kome je zlo pobedilo i zaselo na tron, a vi imate priliku da igrate kao njegov „enforcer”, kadija koji tuži i sudi narodu, ali i pljačka dungeone i ubija monstere. Cities Skylines: Natural Disasters je najnoviji DLC za urbani simulator koji je zauvek pomračio slavu SimCity serijala. U Prirodnim Katastrofama moraćete da se izborite sa meteorima, poplavama i drugim kataklizmama bez SF prizvuka. Godzile i vanzemaljaca, dakle, nema, ali ih developer ne isključuje za neki budući DLC.

U završnoj fazi razvoja nalazi se i Expeditions: Viking, naslednik Expeditions: Conquistador na kome radi Danski studio Logic Artists. Igra vam daje šansu da se oprobate kao Jarl Vikinškog klana koji se iskrcao na Britansku obalu, na kojoj će pokušati da iščekića bolju sudbinu od Ragrarovih kolonista iz treće sezone TV serije „Vikings”. RPG elementi, umešno koncipirane taktičke borbe i nelinearnost obeležavaju ovu (potencijalno) odličnu igru najavljenu za prvi kvartal 2017. godine.

Nešto potpuno drugačije od Vikinga je Escape from Tarkov, Ruska hard-core multiplayer pucačina iz studija Battle State Games. Igra ima snažan S.T.A.L.K.E.R. vajb zbog ruiniranog, post-Sovjetskog industrijskog okruženja u kome je smeštena, a ima i nepraštajuću šutersku mehaniku u kojoj se lako gine od jednog metka na pravom mestu. Kada vas ubiju, gubite sve što ste nosili sa sobom, što sugeriše i surov uticaj Day Z-a.

Dok smo još uvek u Rusiji, dajte da vidimo zašto nam rodina krvari... Mother Russia Bleeds, neoficijalno okarakterisan kao „Cyka Blyat” simulator, je igra koju razvija Francuski LeCartel studio. U pitanju je pixel-art tabačina koja podržava co-op igranje četvorice igrača, smeštena u poslednje godine Sovjetskog Saveza, sa zapletom koji je bizaran, morbidan i prepun sumanutih stereotipa o ruskim gopnicima, mutantima, bandama, kultistima i narkoticima. Mother Russia Bleeds nam dolazi već petog septembra.

Ploveći vodama pikselne umetnosti, ne možemo, a da se ne osvrnemo na Let Them Come, simpatičnu arkadnu igru za sve fiksne i mobilne platforme na planeti. U igri komandujete operatorom stacionarnog mitraljeza koji pokriva hodnik na svemirskom brodu niz koji plaze i dolaze horde aliena. Nadograđivanje oruđa i nabavna granata i druge potrošne robe ključ su preživljavanja sve grđih i luđih talasa gladnih vanzemaljaca i jurnjave za haj-skorom.

Mađarski Neocore Games priredio nam je lepo iznenađenje u formi Warhammer 40.000: Inquisitor - Martyr, akcionog RPG-a u stilu Diabla III. Igra ima proceduralno generisane nivoe, tri različite klase i donosi mogućnost kooperativnog igranja u društvu troje igrača. Primetivši distinktivan manjak dropova nakon hordi samlevenih protivnika, lukavo smo upitali demostratora kamo lut, na šta nam je momak odgovorio da taj elemenat još nije finalizovan i da tim još uvek odlučuje o njegovoj implementaciji. „Malo bi bilo glupo da majušni Nurgling dropuje Bolter ili elemente power armora” reče predstavnik developera, a mi se složismo i glavom klimnusmo.

Kompanija TaleWorlds Entertainment na sajam je došla sa dugo očekivanim Mount & Blade II: Bannerlord. U odnosu na prethodne nastavke, primetna su masivna unapređenja u svakom pogledu, pre svega po pitanju grafike, koja sada izgleda podjednako impresivno i u globalnom modu i u taktičkim borbama. Igra više ne izgleda kao indie hard-core naslov za vrlo usku publiku kojoj nije bitan izgled. Taktičke bitke su takođe pretrpele određeni rafinman, pogotovo po pitanju interfejsa za komandovanje trupama koji više nije beznadežno komplikovan i kriptičan. Mount & Blade II: Bannerlord najavljen je još 2012. godine, ali će ove jeseni konačno da se pojavi. Doduše, kao beta verzija u Steam Early Access programu. Za full verziju ćemo sačekati 2017. godinu.

Namco Bandai predstavio nam je dva lepa iznenađenja, puzzle akcionu avanturu Little Nightmares (ranije najavljivan kao Hunger), i survival horror Get Even. Prvi naslov podseća na morbidnu igračku obradu Andersenove bajke koju je dizajnirao Japanac koji je odrastao jedući gumene bombone i igrajući Neverhood. U ulozi ste devojčice koja pokušava da pobegne iz paklenog broda pod nazivom The Maw, čija morbidna posada ne trpi slepe putnike. Pored logičkih zagonetki i platformskih deonica, u igri vas očekuje i dobra doza stealth gejmpleja. Little Nightmares očekujemo u proleće sledeće godine u verzijama za PC, PlayStation 4 i Xbox One.

Survival horror Get Even, u kome glavnom junaku glas pozajmljuje Šon Bin, naslov je koji želi da se poigra sa vašom percepcijom stvarnosti, realnog i nerealnog. U igri uskačete u obuću bivšeg komandosa i alkoholičara Kola Bleka, koji se budi u napuštenoj ludnici sa jednim jedinim sećanjem - pokušajem demontaže bombe sa devojke-taoca koju je bio poslat da spasi. Šta će on tu, kome pripada misteriozni glas koji ga vodi, zašto sa svih strana nešto šuška i krcka? Odigrali smo jednu sočnu polusatnu deonicu igre, tokom koje nas je prilično impresionirala sjajna gluma Šona Bina, glumca koji je kao stvoren za uloge zbunjenih paćenika u nemogućim situacijama.

Activision nas je izbombardovao sa nekoliko krupnih naslova, od kojih izdvajamo Call of Duty: Infinite Warfare i Destiny: Rise of Iron, verovatno poslednju ekspanziju pre nego što na tržište dođe Destiny 2. Infinite Warfare nije mogao da se proba, već nam je prikazan polusatni video iz prvog dela single player kampanje, u kome vaš tim komandosa sleće na asteroidnu bazu u potrazi za preživelima. Situaciju komplikuje činjenica su loši momci asteroid usmerili na kurs sudara sa Suncem, i da konstantno rotira, izlažući vas kombinaciji ledenog svemira i vreline bliske zvezde. Nismo preterano impresionirani, jer su karakter akcije i njen ton previše slični svim CoD naslovima u novijoj istoriji (Modern Warfare i svi potonji delovi). Što se tiče ekspanzije za Destiny, uvid u nju nam je ponuđen putem multiplayer meča u novom modu koji podseća na Kill Confirmed iz CoD igara. Od ostalog sadržaja, tu je nova kampanja sa novim protivnicima, novo oružje, novi multiplayer modovi i nove kozmetičke džidža-bidže. Destiny: Rise of Iron izlazi 20. septembra, a Call of Duty: Infinite Warfare 4. novembra.

Za mlađu publiku i sredinu oktobra Activision sprema Skylanders: Imaginators. Najnovija igra sa žiteljima Skylandsa donosi nekoliko zanimljivih novina od kojih je svakako najbitnija mogućnost dizajniranja sopstvenog skajlendera. Igrači će umesto figurice predefinisanog lika dobiti kristal sa jednom od deset elementarnih energija, a onda u igrinom neverovatno kompleksnom i intuitivnom editoru mogu da stvore jednu od deset klasa (tako da je finalni broj kombinacija elemenata i klasa okruglo sto). Editovanje izgleda vašeg lika je igra sama za sebe i omogućava stvaranje više miliona kombinacija. Ovo je takođe prvi Skylanders naslov u kome će igrači moći da vode Kaosa (ili njegovog klona, još uvek se ne zna ko je ko), a tu su, kao specijalni gosti, Crash Bandicoot i doktor Neo Cortex.

Druga polovina tandema Activision Blizzard imala je specifičan Gamescom ove godine. Gigant iz Irvajna je neposredno pre sajma pustio četvrtu avanturu za Hearthstone - One Night in Karazhan čija tema je žurka u slavnom čarobnjačkom tornju. Sem toga, u trenutku kada ovo čitate već je izašla šesta ekspanzija za WoW - Legion. Ipak, dizajneri su i pored toga staloženo predstavljali brojne novosti koje donosi ova ekspanzija. Što se tiče popularnog MOBA naslova Heroes of the Storm, najavljen je event Machines of War kojim će u svet HotS-a biti dodano mnogo sadržaja sa temom Starcrafta, a na prvom mestu su sve nove mape. Braxis Holdout je mapa na kojoj oba tima u svojim bazama da uzgajaju zergove koje šalju na protivnike kada ih se nakupi dovoljno. Warhead Junction je nešto potpuno novo jer sem što je najveća mapa u HotS-u do sada, na ovoj mapi svaki heroj dobija sposobnost da, poput ghostova u Starcraftu, lansira nuklearne projektile. Stižu i novi heroji kao Alarak, vođa Tal’darima iz SC2 koji je melee assassin, a tu je i Zarya iz Overwatcha koja je ranged warrior. Takođe, mnogi postojeći heroji dobiće nove skinove bazirane na Starcraftu, a Kerrigan dobija legendarni skin. Alarak će biti dodat i u sam StarCraft II kao novi allied commander, predstavljena je nova kooperativna mapa, a među obiljem strimlajnovanja uvodi se meni za nagrade kroz koji igrači lakše mogu da vide šta moraju da urade da dobiju specifične nagrade. Na kraju, Overwatch takođe dobija novu mapu. U pitanju je Eichenwalde, hibridnog assault/payload tipa, koja je smeštena u nemački srednjevekovni dvorac, poprište jedne od velikih bitaka između Omnica i Overwatcha. Najavljeno je da će tim nastaviti sa zabavnim događajima kao što je Lucio Bowl kao i da Blizzardovo animatorsko odeljenje već radi na drugoj sezoni kratkih filmova smeštenih u svet Overwatcha (poslednji film u prvoj sezoni, „The Last Bastion”, premijerno je prikazan upravo za vreme Gamescoma, 18. avgusta).

2K Games ove sezone izdaje dve remarkabilne igre, od kojih je jednu predstavio u aktivnoj, a drugu u pasivnoj formi. Mafia III nam je prikazana putem hands-on prezentacije koja je kombinovala kolekciju trejlera i live gameplay iz ruke developera. Igra deluje krajnje impresivno i čini nam se da nakon GTA V nismo videli ovako kvalitetno dočaranu kombinaciju urbanog okruženja, ruralne okoline, brutalne akcije i dobre glume. Igra je obojena i jakim političkim tonovima, jer je glavni junak igre mladi crnac, veteran vijetnamskog rata koji se vraća kući na američki jug, upada u loše društvo i promptno se kači sa italijanskom mafijom u borbi za prevlast u fiktivnoj verziji Nju Orleansa.

Druga igra koju izdaje 2K Games je, naravno, Civilization VI, koju smo mogli da probamo iz prve ruke. Moramo da priznamo da smo joj pristupili sa značajnom dozom skepse nakon fijaska koji je bio Civilization: Beyond Earth, ali za pola sata smo razvejali bar 60 odsto sumnji. Širenje gradova na obližnje hexove u stilu Endless Legend je pun pogodak, a činjenica da u osnovnoj verziji igre pored kulture postoji i religija svedoči o drugačijem stavu prema mušterijama, koje niko neće terati da kupe DLC zarad obezbeđivanja osnovne funkcionalnosti na koju su navikli u starim Civ igrama (pre petice).

Poseta Bethesdinom štandu obeležena je potpuno kontrastnim utiscima. U jednoj vezanoj prezentaciji demonstrirani su nam Dishonored 2 i Prey - prva igra nas je ubistveno smorila, dok nas je druga oduševila. Let’s pojasniti. Gejmplej Dishonoreda 2 nam je predstavljan na dominantno agresivan način, a prezenter je stalno pokušavao da pronađe maksimalno koljačke načine za likvidaciju svega što se mrdalo na nivoima. Prvi Dishonored je delovao kao mnogo inteligentnija igra kojoj nisu trebali jeftini fazoni da bi upala u oči, ali izgleda da je fokus drugog dela malčice promenjen. Sve u svemu, demonstracija nam je delovala kao loša kopija Assassin’s Creeda iz prvog lica, sa heroinom koja je masivni asshole.

Rebootovani Prey, sa druge strane, emituje snažan vajb System Shocka 2. Umesto linearne pucačine sa Indijancima i vanzemaljcima, novi Plen je nelinearna kombinacija akcionog RPG-a, šutera i arkadne avanture smeštena u svemirsku stanicu u orbiti Meseca, u kojoj se naš junak konfuzan budi. Tokom igre ćete imati priliku za razvoj vašeg lika i njegovo mutiranje u stilu vanzemaljaca protiv kojih se bori, što će mu omogućiti i mogućnost transformacije u nežive predmete. Ovaj poslednji primer nam je demonstriran na prilično spektakularan način, transformacijom u šolju za kafu (!), što je iskorišćeno za prolazak kroz uski otvor između prostorija. Bizarno, ali istovremeno i spektakularno.

Posle Preya, zaželesmo se malo snajperisanja, koje nam je obezbedio ljubezni engleski Rebellion Developments. Ako se za neku igru može prilepiti atribut „fan service”, onda je to Sniper Elite 4. Umesto klasičnog sales pitcha, developer nam je tutnuo PS4 kontroler u šake i uz par kratkih instrukcija nas usmerio u kompletiranje nivoa u okolini velikog železničkog mosta koji je valjalo minirati. Nije da se hvalimo, ali operativac „Sveta kompjutera” je uspeo da pređe nivo za 15 minuta, što je bio rekord u trodnevnom prezentovanju igre na sajmu. Na naše pitanje „Did we win something?”, mladi prezenter (Škotlanđanin) rekao je „My handshake, mate!”. Nacionalni stereotipi, nekad ste tako istiniti...

Electronic Arts, najveći i najteži među najkrupnijima, na tržište je izašao sa nekoliko fajtera u super-teškoj kategoriji, od kojih apsolutni primat zauzimaju Battlefield 1 i Titanfall 2. Battlefield 1 je mogao da se testira isključivo u multiplayeru, kako na PC-u, tako i na konzolama. Novinarima je omogućeno da otpraše jednu multiplayer sesiju u Rush modu na pustinjskoj mapi na kojoj su se puškarali i bajonetima nabadali Britanska i vojska Otomanske imperije. Igra izgleda ultra impresivno, ali manje-više funkcioniše kao i svi Battlefield naslovi u protekloj deceniji. Od „vozila” nam se najviše dopao konj, na čijim leđima smo jurišali u borbu kao zlosrećna laka brigada britanske konjice u Krimskom ratu. U otvorenom delu sajma, red za igranje BF1 bio je dugačak nekoliko sati pa nije čudo da je igra ponela titulu najtraženijeg naslova među posetiocima.

Što se tiče Titanfalla 2, po prvi put je skinut veo sa kampanje za jednog igrača. Demonstriran nam je ključni elemenat zapleta, Titan koji ima ličnost i sa kojim ćete se siti izdivaniti do kraja kampanje. Single player kampanja je za razliku od skirmish kampanje iz prve igre punokrvna, skriptovana, sadržajno bogata i bremenita herojima i antiherojima u stilu (gasp) tipične Call of Duty igre. Multiplayer testiranje Titanfalla 2, nažalost, bilo je dostupno samo van biznis dela za novinare, što je podrazumevalo probijanje kroz desetine hiljada naloženih omladinaca, za šta niko iz „SK” ekipe nije imao živaca. U trenutku dok ovo budete čitali, biće završen i drugi multiplayer beta test igre za koji ste mogli da se prijavite na oficijelnom sajtu (nažalost, samo za konzole).

EA je uspeo i da nas razočara - odlukom da na Gamescomu prezentuje isključivo svoje „mega” naslove. Sem novog Battlefielda i Titanfalla tu su bili i novi mod za SW: Battlefront 2 i nova FIFA, ali ni traga ni glasa od igre Fe. Taj indi naslov iz Zoink Gamesa koji će biti distribuiran sistemom EA Originals bio je na vrhu „must see” spiska jednoj polovini vašeg izveštavačkog tandema.

Štand Focus Home Interactivea bio je pod neprestanom opsadom zainteresovane publike. Mnogima je iz njihove ponude na prvom mestu svakako bio novi naslov The Surge iz nemačkog studija Deck 17. Ovaj akcioni RPG je u podjednakoj meri inspirisan serijalom Souls Hidetake Mijazakija i postapokaliptičnim SF temama. Inovativan sistem borbe istovremeno diže adrenalin i omogućuje vam da sa protivnika kidate specifične mehaničke delove koje kasnije ugrađujete na sopstveni egzoskelet. I Focus Home svog WH40k konja za trku imade, a to je Space Hulk: Deathwing. Ova igra iz francuskog studija Streum On pretvara tabletop Space Hulk u taktički šuter. U single player modu igrači će moći da vode Librariana iz Dark Angelsa koji će u pratnji imati dva kompjuterski vođena Space Marinca po izboru sa kojima će se upustiti u dubine Deathwinga, ogromnog Space Hulka prepunom opasnosti, pre svega Genestealera. Tu je i kooperativni mod za četiri igrača kao i više stepena težine, od potpuno akcionog do ultra taktičkog.

Sa osetno svetlije strane, kod Focus Homea smo videli i Shiness: The Lightning Kingdom i Seasons After Fall. Prvi je akcioni RPG smešten u svet istoimene mange autora Samira Rebiba. Samim tim prisustvo JRPG konvencija u ovom naslovu je veoma izraženo. Igrači će voditi družinu od pet protagonista, ali direktno upravljaju uvek samo jednim od njih. Svaki lik ima specifične moći koje im omogućuju rešavanje zagonetki na avanturističkoj mapi kao i borbene sposobnosti. Sama borba je akciona u stilu tabačina. Dizajn igre je veoma dopadljiv i deluje kao da igrate crtani film. Seasons After Fall deluje još dopadljivije i izlazi u prvim danima septembra. Ovaj puzzle platformer svojom veoma specifičnom atmosferom podseća na Ori and the Blind Forrest (iako mu, po izgledu, nije toliko sličan). Igrač vodi malu lisicu koja kroz misterioznu šumu traži izgubljene duhove godišnjih doba. Focus Home predstavljao je i naslove Styx: Shards of Darkness, Vampyr i Farming Simulator 17.

Brojni razvojni timovi došli su na Gamescom sa najnovijim verzijama svojih naslova okrenutih e-sports takmičenjima. Jedna od igara koja obećava veliku količinu zabave i kada se igra i kada se gleda je Dropzone iz studija Sparkypants. Srce igre su RTS okršaji dva tima od po tri mecha (standardnih klasa tank, support i gunner) koji najlakše mogu da se opišu kao kombinacija MOBA naslova i fudbalske utakmice. Partije traju petnaest minuta i za to vreme imate zadatak da čistite legla insektoidnih vanzemaljaca i da jezgra nađena u njima ispostavite u zonu na centru mape. Sem toga, poene donosi ispunjavanje specijalnih kvestova (generišu se nasumično i specifični su za mapu). Pre samih partija svaki mech može da se opremi specifičnom kombinacijom opreme, a tu su i piloti sa sopstvenim skupom veština. Ukoliko je broj igrača koji su na Gamescomu čekali u redovima da igraju Dropzone pokazatelj budućnosti, ovo je jedan od budućih e-sports hitova. Svetlu perspektivu ima i timska multiplayer igra Dreadnought iz Yager Developmenta u kojoj se sukobljavaju timovi kapitalnih svemirskih brodova. Zbog toga je gameplay malo sporiji i zahteva taktičko planiranje pri kretanju (pogotovo kad upravljate krstaricama i bojnim brodovima), ali su atmosfera i zabava svakako na mestu. Drednought trenutno ima modove za bitke 5v5 i 8v8 igrača i sve mape imaju izraženu vertikalnu komponentu (kanjoni i planine iza kojih se sakrivate). Saradnja i komunikacija unutar tima su, naravno, presudni za pobedu.

Litvanska kompanija Jaleo okupila je na svom štandu razvojne studije iz ove zemlje i predstavljala njihove naslove. Tako Aleksej Bokulev, na osnovu velikog broja saveta i predloga igračke zajednice, nastavlja da razvija i balansira svoju odličnu digitalnu društvenu igru Gremlins, Inc. (SK 4/2016) kako bi bila još zabavnija i kompleksnija. Nakon uspeha platforme Scrap Garden u kojoj mali robot Canny otkriva šta se desilo sa čovečanstvom dok je on bio isključen pola veka, tandem Egidijus Bačur i Aleksej Davidov spremaju se da putem Steama potpuno besplatno izdaju prequel Scrap Garden: The Day Before koji se odvija, pretpostavljate, dan pre nego što ste isključeni. Rimejk kultne survival igre Pathologic lepo napreduje i izgleda, ako je to uopšte moguće, još teskobnije. Razvojni tim se nada da će do druge polovine sledeće godine uspeti da kompletira neverovatno kompleksnu mrežu interakcija u ovom nelinearnom naslovu koju odbijaju da zovu hororom već naglašavaju da je u pitanju survival thriller. Finalni naslov sa litvanskog štanda bio je Heliborne čiji fokus su multiplejer okršaji timova helikoptera. Stvar je u tome što jedan igrač kontroliše tim od tri ili više „vrteške” sa ciljem da kontroliše što više punktova na mapi. Izbor letelica je, najblaže rečeno, impresivan sa stotinama modela raspoređenih kroz ere od perioda nakon Drugog svetskog rata do modernog doba.

Kasedo Games predstavio nam je dva veoma zabavna naslova. Prvi je Metronomicon iz studija Puuba koji stiže tokom septembra i kombinuje mehaniku ritmičko-muzičkih igara u stilu Guitar Heroa sa timskim RPG borbama. Igra je smeštena u fantazijski svet u koji kroz čudne portale dopire moderna muzika iz našeg sveta. Sem što dobro zvuči, ova muzika ima i magična svojstva pa se brzo formiraju škole magije zasnovane na muzici. Na igraču je da vodi tim avanturista i da tokom praćenja nota prebacuje fokus između likova kako bi koristio njihove veštine i magije. Ono što na lakšim stepenima težine deluje kao zabavna razonoda na najtežim postaje đavolski izazovno. Za igrače koji vole mnogo mirniji i promišljeniji gameplay stiže ništa manje zabavni Project Highrise iz kuće SomaSim. Radi se o simulatoru upravljanja soliterima i megazgradama koji na prvi pogled deluje previše komplikovano, ali kada počnete od osnova sve postaje mnogo jasnije i prosto ne možete da se odvojite od detaljnog menadžera životima i poslovima ljudi u zgradama od šezdeset spratova.

Kada smo kod zabavnih menadžera, ne sme da se zaobiđe naslov Coaster Planet iz Frontier Developmentsa, studija u kom rade mnogi od dizajnera slavnih igrama sa rollercoasterima, pre svega RollerCoaster Tycoon 3. Igra ima nekoliko ekstremno robusnih editora, pre svega za same rollercoastere svih tipova i veličina. Tu su editor zgrada i atrakcija u vašem parku kao i fantastičan editor terena zasnovan na vokselima koji se pametno prilagođava postavljenim objektima. Sve što dizajnirate za svoj park moći ćete jednostavno da podelite sa svim drugim igračima putem Steam Workshopa.

Haos na štandu Ubisofta odražavao je interesovanje za njihove naslove, pre svega For Honor, Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands, Watch Dogs 2 i Steep. Ipak, nas je interesovalo nešto drugo i nismo bili razočarani. Prvo smo uživali u VR iskustvu igre Star Trek: Bridge Crew (više u izdvojenom delu o VR naslovima), a zatim smo dobili pokaznu vežbu kako pola sata prođe kao treptaj kad se dobro zabavljaš. South Park: The Fractured But Whole je još bolji od svog prethodnika (The Stick of Truth). Sve ono što je prvu igru učinilo odličnom, na čelu sa scenariom i likovima, ponovo blista, ali sada je interaktivni deo podignut na sledeći nivo. Borba je dinamičnija jer sada svi likovi mogu da se pomeraju, utiču na položaj saboraca i protivnika i koriste više veština koje često imaju specifičan domet. Kako solidan deo humora u „South Parku” ima veze sa klozetom i gasovima, u Ubiju su napravili lažnu periferiju za „dublje igračko iskustvo” - Nosulus Rift koji će nam preneti smrad iz igre na autentičan način. Iz Ubijeve ponude valja naglasiti i dopadljivu kombinaciju strategije i RPG-a, Champions of Anteria, koja samo što se nije pojavila.

Evropski deo tima iza MMO naslova Black Desert Online (SK 4/20126) predstavio nam je kako internacionalna verzija ovog perzistentnog RPG sveta brzim koracima stiže svoj korejski predložak. Tako će se uskoro na live serverima naći class awakening u kom korejski igrači uživaju već neko vreme. U pitanju je sistem naprednih klasa za razvijanje postojećih karaktera novim oružjima i veštinama. Ipak, internacionalna verzija ne kaska u svemu za originalom pa će se nova ekspanzija Margoria uskoro, i to premijerno, naći upravo na evropskim i američkim serverima, a tek mesec dana kasnije u Koreji. Margoria donosi kompleksan sistem pomorskog ratovanja i trgovine koji će omogućiti novi stepen interakcije između gildi.

Ljubitelji hard core MMO pristupa mogu da razmisle o igri Albion Online koji pretenduje na to da bude „EVE u fantasy okruženju”. Albion je u fazi zatvorene bete od kraja prošle godine i više od 150.000 ljudi je kupilo pristup igri putem founders packova. AO je zamišljen kao pravi slobodni MMO gde igrači mogu da rade šta god žele, a ponavljanjem bilo koje aktivnosti postaju sve bolji. Teoretski je moguće podići sve karakteristike svog lika na (trenutno) maksimalne vrednosti, sali za tako nešto bi vam trebalo više godina igranja pa je smisao igranja u pažljivom izboru specijalizacije i udruživanju specijalista u gildove koji se bore za kontrolu nad terenom i resursima.

Jedina igra na štandu Gaijin Entertainmenta koja nije imala VR komponentu je odlični War Thunder: Knights of the Sea. Ekspanzija War Thundera koja uvodi pomorske bitke ima specifičan pristup koji se osetno razlikuje od konkurencije. U Knights of the Sea zvezde su okretni torpedni čamci na koje kretanje talasa i te kako utiče. Pažljivo pozicioniranje i saradnja sa ostalim članovima tima dok se borite sa protivničkim timom oko kontrolne tačke na mapi bilo je ekstremno dinamično i zabavno.

Najnovija verzija igre Orcs Must Die! Unchained nastavlja da ispravlja probleme na koje je ovaj serijal naišao pri pokušaju da se prebaci u vode PvP i PvE okršaja za timove sa pet igrača. Nakon uspešne Kickstarer kampanje Battle Chasers: Nightwar po kultnom stripu Džoa Madureire (koji je bio na sajmu lično) bila je igriva na Gamescomu. Igra ima nepogrešivo JRPG izvođenje i prelepu grafiku koja podseća na Bastion, a priča je takva da istovremeno nastavlja neke od događaja iz stripa dok pruža uvod u druge.

Kada se sve sabere, zvanični žiri je proglasio Nintendov naslov The Legend of Zelda: Breath of the Wild za najbolji na sajmu, što je prilično čudno jer je ta igra ostavila brojne fanove serijala Zelda ravnodušnim. PlayStation VR je proglašen za najbolji hardver, a među nagrađenim naslovima našli su se For Honor, Mafia III, Horizon - Zero Dawn i Destiny: Rise of Iron. Među stvarima koje prosto nismo stigli da vidimo, a žarko smo želeli, sem pomenutog Fe je svakako Agents of Mayhem iz Volitiona, open world akcija smeštena u svet Saint’s Rowa čiji razvoj ćemo pomno pratiti tokom sledećih godinu dana. S obzirom na to da još uvek ne postoji tehnologija za privremeno kloniranje sigurno je da nismo stigli da obiđemo, ni sve igre koje smo hteli, niti sve naslove koji to zaslužuju. Ipak, sve potencijalne propuste ispravićemo tokom sledećih nekoliko meseci na stranama „Sveta igara”.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama