TEST PLAY
P·O·L·L·E·N
Jan ČMELIK
1. jun 2016.

Provereni recept za uspeh, bar kada je u pitanju zaplet neke igre, jeste postavljanje radnje u „šta bi bilo kad bi bilo” okvire koji u korist priče naglavačke izvrću poznate istorijske činjenice (pogledajte samo Fallout i Red Alert kao najsvetlije primere). Pollen verno sledi ovaj šablon i fabulu smešta u alternativnu prošlost u kojoj se kompjuteri nikada nisu uselili u svačiji dom već su ostali privilegija kratkovidih naučnika u laboratorijama. Sudbonosnog novembra 1963. godine Džon Kenedi preživljava pokušaj atentata u Dalasu, što je za posledicu imalo uklanjanje prepreka za saradnju između Amerike i Sovjetskog Saveza, pogotovo po pitanju istraživanja svemira. Nedugo zatim, zajednička sovjetsko-američka misija uspešno sleće na Mesec što ohrabruje četiri kompanije objedinjene pod imenom RAMA da prošire delovanje i na ostale planete u Sunčevom sistemu. Polovinom osamdesetih RAMA dolazi do krupnih otkrića na polju anti-gravitacione tehnologije što je omogućilo izgradnju baze na Jupiterovom satelitu Evropi, ali stvari polaze po zlu i dešava se nesreća tokom koje dve stotine naučnika gubi život - osim jednog, koji uspeva da rezultate istraživačkog rada dopremi nazad na Zemlju. Umesto da se mane ćorava posla, RAMA odlučuje da ove nalaze iskoristi i lansira još jednu misiju, ovog puta na Titan. Naravno, ko s đavolom tikve sadi izginu mu naučnici, pa se tako 1995. godine gubi svaki kontakt sa bazom M na Titanu i RAMA šalje vas, usamljenog pojedinca da vadite kestenje iz vatre. Skidamo kapu autorima na odličnom world buildingu, koji je dodatno proširen obimnim materijalom dostupnim na zvaničnom sajtu. Međutim, početna priča predstavlja samo kamen temeljac na čijoj se osnovi zida najveći deo koji čini jednu građevinu, a sve to pada u vodu ako su majstori lenji.

U alternativnoj stvarnosti, gde su SAD i SSSR sarađivali na istraživanju svemira, gubi se kontakt sa misijom na Titan, a vi dobijate zadatak da otkrijete šta se desilo.

Nakon kraćeg uvoda pred vama je upitnik čiji bi skup odgovora u nekoj drugoj igri za krajnji rezultat imao detaljno određivanje klase lika i pristupa igranju, dok ovde nema uticaj ni na šta. Okosnicu igre čini šetnja kroz sadašnjost i prošlost, pre nego što je sve otišlo nizvodno, zatim rešavanje prostih fizičkih zagonetki, a zamršeno klupko nemilih događaja u bazi M odmotavaju brojni zvučni zapisi koje je za sobom ostavila inženjer Karen Kovalski. Mada na prvi pogled tako deluje, Pollen ne spada među horor naslove - tokom putešestvija kroz puste hodnike i postrojenja baze M društvo vam pravi jedino zlokobni šum mašina. Teško je naći žanrovsku odrednicu ovoj igri jer i ako nominalno spada u istraživačke avanture u prvom licu nalik na Myst (doduše, sa potpunom slobodom kretanja), inventar je tu čisto da se kaže da postoji, logičkih problema gotovo i da nema, pa Pollen jedino zaslužuje etiketu virtuelne šetnje. U skladu sa tim, autori igre kao glavni adut ističu podršku za Oculus Rift i srodan hardver, što u zemlji u kojoj vlasnici takve egzotike mogu da se prebroje na prste jedne ruke nismo bili u prilici da isprobamo, mada je atmosfera efikasno dočarana i bez VR skalamerije čemu u najvećoj meri doprinosi majstorski realizovan zvuk. Tačnije, da nije fenomenalne minimalističke muzike koja u sprezi sa gotovo savršenim zvučnim efektima konstantno održava tenziju, igra bi se brzo sunovratila u ponor dosade. Izuzev glavnog lika koji je, tipično za igre sa subjektivnim kadriranjem, uglavnom mutav, glasovna gluma je na odličnom nivou. Tako je, na primer, glumica koja je dala glas Kovalskoj svoj posao odradila maestralno, te se preslušavanjem audio-traka koje je Karen ostavila za sobom jasno primeti postepeni i neizbežni pad u depresiju i beznađe.

Finski autori verovatno vode poreklo iz tamošnje bogate demo scene čemu u prilog govore i brojni prizori koji bi savršeno pristajali uz neki demo ili intro, mada su mogli malo više da zavrnu rukave i potrude se oko optimizacije jer frejmrejt neopravdano ponire češće od Crvenog barona, a učestalo je i pucanje igre iz čista mira. Pored toga, učitavanje krajnje jednostavnih lokacija predugo traje, pa će vam se učiniti da ste se (u skladu sa retro-futurizmom kojim igra odiše) vratili u doba magnetnih medija. S tehničke strane ni gameplay ne sija jer, iako je moguća interakcija sa gotovo svim predmetima na koje naiđete, ogroman procenat ne služi ama baš ničemu. Svaki pokupljeni predmet protagonista drži direktno ispred nosa i samom sebi blokira vidik, pa je pravo čudo kako se ne sapliće o sopstvene noge. U slučaju da Pollen igrate uz pomoć kombinacije tastature i miša, a posedujete i kontroler koji je pri tom priključen na računar, spremite se na srčani udar kada vam se čitav radni sto zatrese jer ne postoji opcija za isključivanje vibracije.

Da nije fenomenalne minimalističke muzike koja u sprezi sa gotovo savršenim zvučnim efektima konstantno održava tenziju, igra bi se brzo sunovratila u ponor dosade.

Dva najkrupnija nedostatka ove igre ogledaju se u roku trajanja i upotrebljivosti. Pollen ne samo da je jedva za nijansu interaktivniji od „igara” kao što je Dear Esther već će dostići kulminaciju pre nego što trepnete. Čak i ako preslušate sve kasete i detaljno ispitate kompletnu dokumentaciju, igra se dovrši za nepuna dva sata, od čega desetak minuta otpada na psihodeličnu završnu sekvencu koja je više nego očigledno inspirisana Kubrikovom „2001.” (i to nije jedini deo igre u kome je primetan uticaj pomenutog remek-dela). Teško je oteti se utisku kako je Pollen samo tech prezentacija proizvedena sa namerom da demonstrira blagodeti VR setova, čemu svedoči i voyage opcija koja se otvara po kompletiranju igre i omogućava ponovni pasivan doživljaj završnih scena. Problem je u tome što su demoi ovakvog tipa uglavnom dostupni bez novčane naknade ili se isporučuju uz neko parče hardvera, dok za Pollen treba izdvojiti dvadeset evra. Šteta, jer je uz kvalitetan literarni predložak i vanserijsku zvučnu komponentu Pollen i te kako imao potencijal da stekne zvanje naslednika System Shocka.


Platforma:
PC, PlayStation 4
Potrebno:
Core i3 na 3,3 GHz ili Phenom II X4 na 3 GHz, GeForce GTX650 ili Radeon HD 7870, 4 GB RAM
Poželjno:
Core i5 na 3,9 GHz ili FX-8350 na 4 GHz, GeForce GTX 970 ili Radeon R9 290X, 8 GB RAM
Veličina:
6,8 GB
Adresa:
pollengame .com
PEGI:
nema
61
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2025
Doom: The Dark Ages
Doom iz mračnog doba drugačiji je od svih drugih Doomova, jer je Slayer koncipiran kao tenk sa štitom...
Clair Obscur: Expedition 33
Estetika Belle Époquea, gameplay u skladu sa kanonima JRPG-a, vrhunsko pripovedanje i ljubav prema igrama...
Computex 2025, Tajpej, Tajvan
AI NEXT
Ovaj, nekada ultra-PC-specifični sajam, odavno se proširio na srodne tehnologije, biznis rešenja i digitalne usluge, postavši varijanta azijskog C...
Gigabyte GeForce RTX 5070 Gaming OC 12G
Višak samopouzdanja
Kartica je sa hardverske strane vrlo kvalitetna, ali ništa ne može da nadomesti nedostatak snage „pod haubom”...
Asus ProArt P16 (H7606WP)
Pronalazak neverovatnog
Novi ProArt P16 donosi moderna rešenja, u dobro usaglašenom odnosu gabarita i performansi – alatka koju ćete sa ponosom nosati sa sobom...
Logitech ProX Superlight 2
Sve udvostručeno
Ovaj miš predstavlja jasnu indikaciju da najveći proizvođač ne želi da napusti nijedan segment tržišta...
Winhance 25.05
Popravka Prozora
U pitanju je alatka koja omogućava da se brzo rešite (većine) bloatwarea, ali i da obavite optimizaciju rada Windowsa...
TCL NXTPAPER 11 Plus
Momak za sve
Ovo bi bio najbolji tablet „za te pare” i da košta 100 evra više...
.rs: Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Unapređeno e Zakazivanje
Beogradski prevoz na Yandexu • Srbija u SEPA • Loši primeri digitalizacije
Google Mariner, Google Astra i AI autonomni agenti
Uspon tihog softvera
Umesto kliktanja stručnog lica, softver će, već ove godine, u tihom, gotovo nečujnom načinu rada - završavati posao...
Fatal Fury: City of the Wolves
Fatal Fury je oduvek bio čudna cvećka u svetu borilačkih igara; takav je i ostao...
Arc Raiders
Novi extraction shooter iz pera autora dobrih delova franšize Battlefield (i potcenjenog The Finals)...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama