World of Warcraft: Legion (beta) | Tridesetog avgusta šesta ekspanzija za slavni World of Warcraft – Legion – biće aktivirana na live serverima i svi igrači pohrliće još jednom u istraživanje novog kontinenta, levelovanje do još većeg nivoa, sukobljavanje sa još moćnijim protivnicima i nabavljanje još jače opreme. Kao što to obično biva, nova ekspanzija doneće pregršt sitnih i krupnih promena koje će ponovo oživeti diskusiju koje od njih su unapređenja i poboljšanja raznih aspekata igre, a koje „nastavljaju sa upropašćavanjem nekoć predivnog MMO-a”. Većina novosti, što sadržajnih što mehaničkih, mogla je u potpunosti da se isproba u verziji zatvorene bete koju smo imali prilike da probamo krajem juna i početkom jula tako da vam ovom prilikom prenosimo utiske onim što bi trebalo da zabavi sve manju igračku bazu WoW-a tokom sledeće dve godine.Legion nastavlja priču o borbi dobra i zla koja se milenijumima vodi na planeti Azeroth. Tokom (još nekoliko nedelja) aktuelne ekspanzije, Warlods of Draenor, Grommash Hellscream je pobegao od pravde u prošlost Draenora u paralelnom univerzumu gde je promenio sudbinu horde u pokušaju da stvori još moćniju armiju za invaziju na Azeroth kako bi se osvetio snagama koje su ga porazile tokom Pandarie. U WoD-u Thrall lično je zaustavio Grommasha, a pripadnici horde i alijanse stali su na put napadu te nove, Gvozdene horde. Čak su uspeli da i u tom univerzumu poraze Archimondea, vojskovođu Goreće legije, armije demona koja služi palog titana Sargerasa. To sve, ipak, nije bilo dovoljno da se prekine opasnost. Alternativni Gul’dan uspeva da pobegne u sadašnjost „primarnog” Azerotha i započinje sa otvaranjem demonskih portala oko Sargerasove grobnice – počinje nova invazija Legije, sa ciljem da se Sargeras ponovo prizove na Azerot. Blizzard sa svakom ekspanzijom najavljuje kombinaciju neverovatnih inovacija i povratka korenima, vremenu „vanile” i The Burning Crusadea kada su svi igrači među svojim poznanicima jednoglasno širili jevanđelje kako je WoW nešto najbolje. Taj „povratak korenima” se kod Legiona ogleda u odsustvu novih mehanika koje su do nedavno bile strane WoW-u kao što je garnizon iz WoD-a. Štaviše, u Blizzardu očekuju da kad krenemo da igramo Legion da potpuno napustimo taj garnizon u Draenoru (zato su, u nedavno izdatom pre-expansion patchu, garnizonske misije i salvage u live verziji igre gotovo potpuno obezvređeni). Ipak, Legion donosi klasne centre koji mogu da se opišu kao garnizon-light. Umesto da dobijate sopstveni garnizon u kom ste izolovani od svih igrača sem onih koje pozovete, sada svaka od dvanaest klasa u igri dobija svoj centar negde u igračkom svetu gde će svi pripadnici vaše klase moći da se druže, uzimaju kvestove, ali i u manjem obimu unapređuju centar kako bi dobili bonuse specifične za svakog igrača kao i da šalju manji broj sledbenika u misije. Tehnički, iako ih šaljete u misije to neće biti vaši „sledbenici” nego slavni pripadnici vaše klase iz Warcraft lorea.Kada smo pomenuli dvanaest klasa, dotakli smo najveću novinu u Legionu – dodavanje demon huntera. Druga herojska klasa u igri se kao njihovi prethodnici, death knightovi iz WotLK, odlikuje počinjanjem avanture na visokom nivou i uvodom specifičnim za tu klasu. Tako demon hunteri počinju igru na 98. nivou i petnaest godina u prošlosti (u odnosu na hronologiju igre). Pre nego što su igrači u TBC-u napali Black Temple i porazili Illidana, ovaj tragični odmetnik pravio je armiju demon huntera zvanih Illidari sa ciljem da napadne Legiju na razorenom svetu Mardum u potrazi za moćnim artefaktom koji će mu pomoći da zauvek zaustavi napad demona na Azerot. Nažalost, mi smo porazili Illidana koji nikada nije uspeo da ispuni taj plan do kraja. Njegove ostatke, kao i sve preživele Illidare, Wardenke su smestile u kristalne ćelije u kojima su do sada ostali zamrznuti u vremenu. U okviru aktuelne invazije, Gul’dan i demoni napadaju Wardenski zatvor i iz njega kradu Illidanovo telo. Suočene sa nezaustavljivom bujicom demona Wardenke oslobađaju demon huntere da urade ono zbog čega su stvoreni – da se bore protiv Legije.  | Igračima Warcrafta i WoW-a poznato je kakvi borci su demon hunteri. Ovi ratnici koriste demonske energije fela da bi postali efikasniji borci protiv Legije. Demon hunteri u WoW-u imaju samo dve specijalizacije, Vengeance za tenkovanje (oslanja se na self-heal kao blood DK) i Havoc za melee DPS. Resurs koji demon hunteri koriste za svoje veštine je pain (bol) koji efektivno funkcioniše kao warriorski fury ili runic power death knightova – generiše se napadima ili specijalnim sposobnostima. Prva stvar koju primećujete kod demon huntera je koliko su pokretni po bojnom polju. Sem što ima mogućnost jurišanja ka neprijatelju svaki demon hunter može da izvede dupli skok, a trećim pritiskom na ’Space’ u nizu raširićete svoja demonska krila i lebdeti kao da imate ugrađeni Goblin glider kit. Uz to što može da se pohvali da je klasa sa najvećim „I’m Batman"-faktorom u WoW-u, demon hunter ima i najveći kontingent kozmetičkih varijacija prilikom stvaranja lika jer DH ima rogove, povez preko očiju, tetovaže po telu kao i proširen broj skinova u postojećim kategorijama koji dočaravaju stepen demonske iskvarenosti pojedinca. Na bojnom polju DH donosi solidan kombo veština koje nanose fizičku i vatrenu štetu, a šmek upotpunjuje mogućnost metamorfoze – privremenog zauzimanja demonske forme koja je do nedavno bila rezervisana za Warlocke. Rasa vašeg demon huntera određuje vašu frakciju nakon što završite uvodni deo ove klase, night elfovi po automatici idu u alijansu dok se blood elfovi pridružuju hordi.Uvodni deo u Legionu nije rezervisan samo za demon huntere, već će svaka klasa, pre nego što krene sa istraživanjem Legiona i Broken Islesa, novog kontinenta ove igre, moći da učestvuje u uvodnom scenariju koji prati zajednički napad alijanse i horde na Gul’danova demonska utvrđenja oko Sargerasove grobnice. Bez prevelikih spoilera, napad ne prolazi najbolje i igrači moraju da traže pomoć Kadgara i magova Kirin Tora koji će da pomere lebdeći grad Dalaran iznad Broken Islesa kako bi mogli da budu na prvoj liniji borbe protiv demona. Nakon pomeranja Dalarana čeka vas još jedna obavezna serija kvestova na kraju koje ćete dobiti svoje novo oružje – legendarni artefakt koji je deo osnovne mehanike svake klase. U pitanju su oružja poznatih heroja čija slava doseže mitske razmere – Doomhammer, Ashbringer, Scythe of Elune, Thas’dorah... Artefakti su specifični za specijalizaciju koju koristite tako da ćete na maksimalnom, 110. nivou koji je novi limit u Legionu, imati sva tri oružja (četiri u slučaju druida i dva za demon huntere). Ipak, nakon što uzmete svoj prvi artefakt nećete moći da nabavite drugi odmah pa je bitno da uzmete onaj sa specijalizacijom kojom planirate da levelujete.  | Napredovanje kroz nivoe je, ako je to uopšte moguće nakon svih ovih godina, još lakše. Za u uvodni scenario i nabavku svog prvog artefakt oružja trebaće vam manje od sat vremena, a zatim ćete iz centra vaše klase izabrati koja od zona Broken Islesa će da bude prva na tapetu za istraživanje. Naime, Legion donosi skaliranje zona tako da se sadržaj prilagođava igraču. Štaviše, nekoliko igrača različitog nivoa može da bude na istim kvestovima, bori se sa istim mobovima bez penala. Tako, zahvaljujući skaliranju, kada igrači različitog nivoa napadaju istog protivnika svaki igrač „vidi” i napada tog moba na svom nivou, a na serveru se njihov učinak ujednačava. Nakon uspešnog kvesta, svi dobijaju nagrade opet prilagođene njihovim nivoima. Na ovaj način nema fiksne putanje za levelovanje već igrač može da bira da li će da počne avanturu u Stormheimu, Azsuni, Val’sharahu ili Highmountainu, kao i da u bilo kom trenutku promeni fokus svog interesovanja i pređe u drugi region gde će ponovo svi kvestovi i protivnici biti prilagođeni njegovom nivou. Izuzetak su Suramar i Broken Shore koji zahtevaju maksimalan nivo, a tu su i dve neotkrivene zone koje će biti otvorene budućim patchevima (Thal’Dranath i jedno neimenovano ostrvo). Pomenuto skaliranje ima dodatan bonus – na maksimalnom nivou dnevni i nedeljni izazovi iz klasnih centara moći će da vas šalju u bilo koji deo bilo koje zone gde sadržaj neće biti trivijalan jer ste nivoima iznad njega, nego je sve prilagođeno vašem nivou i izazovnost sadržaja je konstantna.Iako je Broken Isles Azerotha relativno mali region na mapi, prostranstva njegovih zona i uopšte mapa novog kontinenta su standardne veličine za novu ekspanziju WoW-a. Tradicionalno, na početku ekspanzije letenja nema (sem „linijskim taksijem”) pa će zone delovati zaista ogromno, a dovoljno su vizuelno i tematski raznolike da više meseci ne izgubite interesovanja za njih. Unapređeni grafički engine sada prikazuje višestruko veće distance što vam daje uvid nad ogromnim delovima kontinenta, pogotovo kada letite negde iz (lebdećeg) Dalarana. U tom svetu smešteno je devet novih instanci koje nastavljaju da budu kulminacija kvestova iz zona ovog sveta kao i dva raida (i treći u najavi) koji će, kao u svakoj ekspanziji biti postepeno otključavani. Mnoge stvari koje Legion donosi već su otključane sa nedavnim patchem 7.0 koji je pripremio WoW za ekspanziju. Novi sistem PvP-a nije u potpunosti funkcionalan, ali stare PvP valute su ukinute (uz kompenzaciju u zlatu) i sve se spremno za sistem specifičnih PvP talenata sa potpuno drugačijom funkcionalnošću od onog za PvE. Promene u sistemu transmogrifikacije trebalo bi da omoguće igračima da raščiste prepune torbe, banke i skladišta kao i da im olakšaju da prilagode izgled svog lika svojim željama. Kao što to obično biva sve klase i specifikacije su u manjoj ili većoj meri izmenjene, neke iz korena kao demonology warlock, shadowpriest ili survival hunter, a neke manje ili minimalno. Sve to se, iz ekspanzije u ekspanziju, dešava kako bi gotovo svaka specijalizacija imala sopstveni identitet, šmek i upotrebnu vrednost u grupnim borbama. Unapređenu funkcionalnost svakoj specijalizaciji dodaće upravo pomenuti artefakti koji unapređivanjem daju pasivne bonuse i aktivne veštine koje proširuju arsenal svakog lika. Ipak, činjenica je da će u WoW-u, kao verovatno u svakom MMO naslovu, jedna grupa igrača nastaviti da gleda maksimalne brojeve bez obzira na „ugođaj” klase ili specijalizacije, a druga da i dalje radi šta god hoće tako da sve ove promene neće značiti mnogo toga. World of Warcraft: Legion svakako će vratiti veliki broj igrača WoW-u, to je već počelo da se dešava jer igrači koji su digli ruke od WoD-a u nekom trenutku se polako vraćaju i pripremaju za novu ekspanziju. Ipak, čak i pored činjenice da za mesečno igranje ne morate da plaćate realnim novcem nego ingame valutom, mala je verovatnoća da će Legion uspeti da dugoročno vrati u život vremešni WoW koji polako vene. Kao sa svakom ekspanzijom, prvih dva-tri meseca biće vihor aktivnosti, možda čak ponovo vidimo i redove za čekanje prilikom logovanja na servere. Do proleća sledeće godine populacija će da se smanji na svoj sitan broj od par miliona globalno, moći ćemo ponovo da citiramo velikog Batu Živojinovića: „Na vašu žalost, nema nikoga, ovde smo samo ja i ova šaka ovih vucibatina...” Dragan KOSOVAC | | |