XCOM 2 | Sukob s invazionim armijama agresivnih vanzemaljaca obrađen u prvom XCOM-u nije imao srećan kraj – čovečanstvo je potučeno do nogu, a organizacija XCOM oterana u duboku ilegalu nakon uništenja glavnog štaba. Vanzemaljci nas, doduše, nisu kolektivno pojeli, već su nas okupirali za naše dobro, kako kaže njihov PR agent iz kolaborantske organizacije Advent. „Čovečanstvo je posrtalo u večnom ciklusu nasilja, trebalo ga je usmeriti na pravi put, uzeti ga za ruku i pomoći mu da izmeni svest.” U urbanim centrima širom planete, debelo obezbeđenim patrolama hibridnih ljudsko-vanzemaljskih vojnika, propaganda trešti i šljašti, ubeđujući sluđeni narod kako je sve fantastično, kako smo svi sada zaista na evropskom putu...XCOM 2 je prva xcomolika igra koja je bolja od UFO: Afterlight. Izmene u odnosu na XCOM iz 2012. godine su mnogobrojne i vidljive u svakom aspektu igre |
Ova bljutava žvaka, naravno, ima apokaliptičnu pozadinu jer vanzemaljski biološki eksperimenti i hibridizacija ljudskog i alienskog DNK uzima nezaustavljiv mah. Alienima smo potrebni samo kao bio-masa, što mnogi vide, ali samo neko čisti pušku i odlazi u Frušku. Poslednji ostatak organizacije XCOM nije voljan da se preda, već preduzima dešperatnu akciju oslobađanja bivšeg komandanta (tebe!), koji je poslednjih dvadeset godina okupacije proveo hibernisan u vanzemaljskom istraživačkom centru. Sveže odmrznuti komandant saznaje da XCOM nije sedeo skrštenih ruku, već da je oslobodio i adaptirao masivni vanzemaljski hoverkraft pretvorivši ga u pokretnu bazu operacija (Avenger). Izolovani i bez ičije podrške, Xcomovci će morati da povedu oslobodilački rat, stupe u kontakt sa ćelijama pokreta otpora širom planete i ponovo pokrenu istraživanje i proizvodnju što će im omogućiti da se u koštac sa alienima uhvate na koliko-toliko ravnopravnoj bazi.Metaigra je kudikamo interesantnija jer nudi mnogo više dilema, alternativa i potencijala za lomljenje glave i uzdisanje. |
Nakon krajnjeg debakla sa Civilization: Beyond Earth, malčice sam se bojao za XCOM 2, ali je očigledno da u Firaxisu postoje najmanje dva razvojna tima koji se ne mešaju u posao jedni drugima – Kvarnići su zaduženi za promašene rebootove, a Skubidubići za uspele. Ovi drugi su, na opštu polzu, radili na oba XCOM-a, ali su u dvojci zaista prevazišli sami sebe i kreirali najbolji PDS (Planetary Defense Simulator) nakon X-COM-a iz 1994. Da, XCOM 2 je prva xcomolika igra koja je bolja od UFO: Afterlight, mog dugogodišnjeg PDS favorita, što je prilično velika stvar. Vredi naglasiti da ovde govorim o „golim” igrama i da Long War mod za XCOM i dalje smatram najboljom stvari posle tople vode. Izmene u odnosu na XCOM iz 2012. godine su mnogobrojne i vidljive u svakom aspektu igre. U oči će vam prvo upasti grafika koja je bar dvostruko lepša i detaljnija, što je sasvim sigurno posledica PC ekskluzivnosti dvojke. Ovo verovatno znači da kec nije „kliknuo” kod konzolne publike, što će svako normalan pozdraviti jer to znači manje loših tehničkih kompromisa i redukcija složenih gameplay momenata.Menadžment bazom, istraživanje novih tehnologija i izgradnja objekata gotovo su identični kao u XCOM-u, ali je inženjerski deo cele stvari pretrpeo znatna poboljšanja. |
Metaigra je kudikamo interesantnija jer nudi mnogo više dilema, alternativa i potencijala za lomljenje glave i uzdisanje. Vaš osnovni zadatak jeste da alienima doakate pre nego što dovrše svoj apokaliptični projekat „Avatar”, završe svoju misiju na Zemlji i permanentno stave tačku na njeno preživelo stanovništvo. U tu svrhu ćete morati da letite s kontinenta na kontinent i stupate u kontakt s pokretom otpora koji obezbeđuje misije i priliv resursa na mesečnom nivou. Protok vremena više ne vršite tasterima „play” i „fast forward” na ekranu s holografskim globusom, već ga organski trošite na operacije na mapi. Primera radi, izgradnja komunikacionog tornja će vam potrošiti tri dana, dok će pročešljavanje zone u potrazi za specifičnim resursima ili osobljem (naučnici i inženjeri) trošiti od tri do sedam, zavisno od nagrade koja vas čeka na kraju. Pokret otpora će vam povremeno davati zadatke koje ćete odrađivati putem taktičkih misija, čije će uspešno kompletiranje privlačiti pažnju aliena i njihovih kaznenih ekspedicija koje ćete takođe morati da rešavate ako želite uspeh, dok će druge stvari biti pauzirane ili privremeno obustavljene. Autori igre su želeli da postignu efekat „preše” i sečenja ušiju da bi se zakrpilo dupe i u tome su uspeli preko očekivanja.  | Menadžment bazom, istraživanje novih tehnologija i izgradnja objekata gotovo su identični kao u XCOM-u, ali je inženjerski deo cele stvari pretrpeo znatna poboljšanja. Stvari koje možete da pravite sada su podeljene na serijske modele i prototipe. Prve je dovoljno napraviti jedared da bi ceo tim imao koristi – recimo, kad istražite tehnologiju plazma pušaka i potrošite resurse za osvajanje njene proizvodnje, na raspolaganju ćete imati njihov neograničen broj. Prototipi, s druge strane, pored osnovnih troše i napredne resurse (Elerium core), traže vreme za izgradnju jednog jedinog primerka, ali često predstavljaju elitnu alternativu serijskoj opremi. Najkorisniji prototipi biće ekstremno skupi oklopi s egzoskeletom, kojima ćete, ako ste sposobni i štedljivi, blizu kraja kampanje opremiti kompletan tim.Personalizovanost je bukvalno osam puta veća u odnosu na XCOM, vaša komandna ekipa stalno komentariše situacije, seća se prošlosti, pretresa razne teme... |
Ogroman plus u odnosu na XCOM jeste bukvalno osmostruka doza personalizovanosti drugog dela. Vaša komandna ekipa će stalno komentarisati situacije, sećati se prošlosti, pretresati lične i razne druge teme, usisavajući vas u fantastično režirani milje očajničke borbe s nadmoćnijim protivnikom u kojoj je svaki, pa i najmanji uspeh dar s nebesa. Glumačkog sadržaja ima toliko da ćete povremeno poželeti malo tišine koja vraća koncentraciju i u kojoj se planovi daljeg otpora kuju efikasnije. Velika novina u taktičkim bitkama tiče se šunjalačkog pristupa. Vaša ekipa počinje u concealment modu u okviru kojeg može da se slobodno kreće mapom pod uslovom da ne upadne u vidno polje protivnika. Idealno, iz concealmenta izlazite otvaranjem vatre s jednim komandosom, dok su drugi raspoređeni u overwatch modu na grupu protivnika koju ste napali. Dobro izvedeni napad iz zasede može da vam pomogne na početku težih misija jer ako se pravilno pozicionirate, faktički dobijate besplatan kill jedne kompletne patrole.XCOM 2 je jedinstvena igra jer su već prvog dana po izlasku na tržište za nju postojali modovi, a za to je zaslužna saradnja razvojnog tima s entuzijastima iz studija Long War. |
Novina broj dva je preuzeta iz ekpanzije za XCOM (Enemy Within) i tiče se plena koji nestaje nakon nekoliko poteza. Tamo je to bio MELD, supstanca koju ste koristili za treninge psiho i kiber operativaca, dok se ovde radi o različitim vrstama resursa, najčešće dodacima za oružje koje u Call of Duty stilu možete trpati na pucaljke i modovati ih radi boljih borbenih performansi (trening psiho-operativaca sada zahteva samo posebnu prostoriju). Pored timed loota, značajan element za podizanje dinamike u misijama je i vremensko ograničenje koje je sada pravilo, a ne izuzetak kao u slučaju prethodne igre. Overwach klopke i puzanje milimetar po milimetar kojima ste rešavali teže misije u XCOM-u sada više nisu mogući. U igri su, naravno, prisutne i nove vrste aliena među kojima nema ponavljanja u odnosu na XCOM, ali njih vam ostavljam kao prijatno iznenađenje. XCOM 2 je jedinstvena igra jer su već prvog dana po izlasku na tržište za nju postojali modovi, a za to je zaslužna saradnja razvojnog tima s entuzijastima iz studija Long War u završnoj fazi rada. Instant podrška za Steam Workshop i SDK koji se mogao odmah svući doveli su do prave eksplozije solidnih modova, mada se za sada mahom radi o kozmetici. Long War za XCOM 2 je long way off... U trenutku pisanja ovog teksta nije bilo zvaničnog peča koji bi rešio problem sporog učitavanja nekih deonica igre te sam sa slašću koristio mod pod nazivom Stop Wasting My Time koji je eliminisao nepotrebne pauze zbog čega sam igru slistio za 31 umesto za 35 sati. Od tehničkih anomalija izdvojio bih i povremeno štucanje i zapinjanje grafike koje se dešava nezavisno od konfiguracije na kojoj igrate (XCOM 2 sam igrao na kombinaciji Intela i7 i GeForce GTX 980Ti, tako da snage u šakama nije falilo).Na koncu ovog prigodnog izlaganja, ne mogu da odolim da ne posegnem za spoilerima, ali samo zato što želim da podelim radost s vama! Na kraju XCOM 2 kampanje sledi takav sočan hint za reboot Terror from the Deepa da sam u sitan sat spontano zakliktao kao srećni pterodaktil. Sledeći XCOM se, dakle, vraća u mračne okeanske dubine gde ćemo se suočiti s remasterizovanim trupama Velikog Sanjača, a u međuvremenu ćemo čekati Long War mod za XCOM 2 i iznova igrati vanilla kampanju ove vanserijske i fenomenalne igre. Uskliknimo s radošću, Vigilo Confido: šta god da ispadne od igračke 2016. godine, imamo XCOM 2 da nas greje i zabavlja. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |