NA LICU MESTA<>
092008<><>

QuakeCon 2008

Šta će doneti Rage, Doom 4, Quake Live...

Specijalno za „Svet kompjutera” iz Teksasa

Šta je kultni status? Kako do njega doći? Objašnjenja se mogu naći u beskonačnim paragrafima psiholoških analiza, ali i u samo jednoj reči: QuakeCon. Od 1991. godine do danas, mala ali renominarana firma iz Dalasa po imenu id Software već nas skoro dve decenije stavlja u ulogu heroja pucačkih igara u prvom licu. Ta remek-dela programerskog koda i grafičke perfekcije, koja su stvorila FPS žanr iza sebe, godinama formiraju legije obožavalaca. Od šačice zaluđenika serijala Doom i Quake koji su se 1996. godine okupili u Dalasu na neformalnoj LAN žurci, do danas, QuakeCon predstavlja vrhunac spoja potrošača i proizvođača, fanatika i virtuelne umetnosti, umeća igranja i tehničkih inovacija.

QuakeCon 2008 pustio je još jedan toplotni talas na sve nas početkom avgusta, kada je održan u pakleno vrućem Dalasu. Dokazani programer i vizionar Džon Karmak, za kormilom id Softwarea, započeo je skup pozdravnom porukom koja je sa pitanjima i odgovorima trajala skoro tri sata. Vreme nije faktor kada Karmak govori. Njegov tehnološki bogat rečnik osvetljava budućnost igračke industrije, ali uliva i poverenje i ambicije budućim istraživačima u oblastima programiranja i kompjuterske grafike. Ovogodišnjim govorom postavio je još jedan akcenat na još u potpunosti nerazvijen sektor igračke industrije: igre na mobilnim telefonima. Na tom već godinama rovovski ukopanom bojnom polju napredak je prilično spor. Problem je u dominaciji telefona koji nemaju dovoljno jake procesore, te se na njima mogu igrati samo igre veličine oko 300 KB, pisane u relativno sporim jezicima Java i BREW. Prema Karmaku, jedini način da se stvori revolucionarni napredak jeste razvoj igara za Apple IPhone. Hardverske mogućnosti IPhonea mogu se uporediti sa konzolom Sega Dreamcast, a prema nekim tvrdnjama, IPhone je jači od PSP-a i DS-a zajedno. Svet Dooma u 2,5 dimenzije je maksimum koji se trenutno može pokrenuti od Java i BREW igara za prosečne mobilne telefone današnjice. Što se tiče igara za mobilne telefone, Wolfenstein RPG je predstavljen kao marginalno poboljšanje RPG igre Doom.

Sem igara za mobilne telefone, 90 odsto kreativne energije id Software tim je trenutno usmereno na skorašnju igru Rage. Ova igra je ujedno i prvi unikatan serijal posle dugo vremena koji će prezentovati petu verziju Karmakovog 3D enginea. Id Tech 5 i Rage su veliki napredak ka fotorealizmu u igrama kao i ultrarealističnom primenom fizike i veštačke inteligencije. Rage je presek igre Fallout i filma „Pobesneli Maks”. Karmakov cilj jeste da ostvari vrhunac kvaliteta, kako u single tako i u multiplayer delu igre, nešto nalik na uspeh koji je ostvario Infinity Ward igrom Call of Duty 4. Rage će se razlikovati od većine igara po tome što će funkcionisati na 60 Hz, odnosno 60 fps. Ova brzina iscrtavanja trodimenzionalnih svetova Ragea je nešto što će biti realno ostvariti na većini kompjutera sa prosečnim hardverom, kada igra bude realizovana (u narednih 12 meseci). Ovo je moguće zbog korišćenja novog koda za višejezgarne procesore, koji su danas manje-više standardan deo hardvera većine kompjutera. Drugi razlog visokih performansi bazira se na korišćenju ogromnih i detaljnih tekstura, što je započeto još u igri Quake Wars (tzv. Megatexture tehnologija). Osim Ragea, id Software je na ovogodišnjem QuakeConu zvanično objavio da je počeo i rad na sledećem nastavku serijala Doom. Iako će proći još nekoliko godina do izlaska Dooma 4, treba istaći i to da je plan da igra ima 3 puta više grafičkih detalja od Ragea, ali po cenu smanjenja brzine same igre koja će ciljati na samo 30 fps kao prosek performansi.

Od projekata koji će uskoro izaći na svetlost dana Karmak je sa velikim optimizmom najavio Quake Live. Radi se o obnovljenoj igri Quake 3 Arena, koja će biti dostupna za igranje putem Interneta, direktno kroz browser. Igra će zahtevati mali download u pozadini dok se registrujete, posle čega ćete fragovati ljude širom Interneta u starim i novim mapama famoznog Quakea 3 u okviru svog omiljenog web browsera. Quake Live će, takođe, snimati veliki broj statistika o igraču, biće tu top-lista igrača, formalnih i klanskih takmičenja, foruma, a na oduševljenje svih igrača, sve će biti gratis. Autor ovih redova trenutno učestvuje u beta fazi ovog projekta i sa zadovoljstvom preporučuje Quake Live kada bude dostupan u skorijoj budućnosti. Quake Live će podržavati nekoliko popularnih modova koji su automatski instalirani na serverima. Adresa projekta je www.quakelive.com, a u trenutku kada budete čitali ovaj tekst finalna beta faza sigurno će biti otvorena zainteresovanim narodnim masama.

Od ostalih igara koje nam id Software priprema treba pomenuti novu verziju Wolfensteina, koji se trenutno razvija u partnerstvu sa timom Pi Studios iz Hjustona. Novi Wolfenstein doneće nastavak priče u novom grafičkom ruhu. Igra će biti u verzijama za PC i konzole nove generacije.

Karmak je svoj govor završio odgovarajući na različita pitanja publike. Malo je govorio o svojoj drugoj firmi Armadillo Aerospace, koja se bavi istraživanjem i razvojem raketnih motora i modula za istraživanje svemira. Više o ovom veoma interesantnom poduhvatu možete pročitati na www.armadilloaerospace.com.

Razne firme su na više načina svojim donacijama omogućile održavanje ove manifestacije. Intel, AMD/ATI, Dell, Activision, Texas Instruments, Philips, Ventrilo i desetak drugih manjih firmi prezentovale su svoje proizvode na sajmu u sklopu QuakeCona. Od veoma inovativnih proizvoda treba svakako pomenuti nekoliko revolucionarnih ideja koje se trenutno nalaze u fazi prototipa i mogu se oćekivati uskoro na tržištu. Texas Instruments je uspeo da napravi DLP 3D HDTV isključivo za igrače. U pitanju je kombinacija dva para stereoskopskih naočara, koje rade na različitim frekvencijama i omogućavaju da igrači igraju jedan protiv drugog koristeći samo jedan TV. Umesto split screen tehnologije, dva prikaza se odvijaju jedan preko drugog, a svaki igrač putem svojih naočara vidi samo svoju sliku. Kada se naočare skinu, vide se obe slike jedna preko druge. Ova tehnologija funkcioniše samo u paru sa specijalnim DLP 3D HDTV-om, proizvedenim od strane Texas Instrumentsa, koja je inače i patentirala DLP tehnologiju 70-tih godina prošlog veka.

Drugi izum koji je privukao veliki broj zainteresovanih posetioca jeste Gaming Vest firme TN Games. Radi se o panciru sa velikim brojem senzora koji se povezuje sa kompjuterom putem jednog USB kabla. Kada igrate FPS igre, ako neko puca na vas, svaki pogodak se oseti na različitim mestima pancira, što vam daje indikaciju lokacije sa koje vas protivnik gađa. Osim ove simulacije podržana je i simulacija eksplozije u igri, kada veliki broj senzora počne da vibrira nakratko usled eksplozije. TN Games trenutno radi na razvoju kacige koja bi bila dodatak panciru.

Što se tiče pro gaming takmičenja, ove godine je po prvi put uveden Quake Live. Među mnogobrojnim takmičarima bilo je i timova koje su se borili u zasebnim turnirima, igrajući Quake Wars – Enemy Territory, gde je timski rad jedini način da se pobedi. Ukupna suma novčanih nagrada bila je 120.000 dolara. Novac za turnire sakupljen je putem donacija od sponzora QuakeCona.

Ventrilo Software, poznata firma za komunikaciju u igrama, upotpunila je ponudu ovogodišnjeg QuakeCona stavljajući najnoviju „korvetu” (vrednu oko 60.000 dolara) kao nagradu u lutriji u kojoj su učestvovali svi posetioci. Auto je pripao jednom studentu iz okoline Dalasa koji je, naravno, bio u totalnoj euforiji kada su mu uručeni ključevi ovog „demona autoputeva” sa motorom od 455 konja.

Osim igranja, koje je sastavni dio QuakeCona i traje četiri dana, svi prisutni su učestvovali i u nekoliko zabavnih događaja, kao što su veče komedije („The Raspberry Brothers: Snakes on a Plane”) i nekoliko koncerata talentovanih muzičara-igrača.

Za dodatne informacije posetite sajt www.quakecon.org, gde možete naći pregršt detaljnijih opisa, slika i video snimaka.

Saša POČEK

 
 NA LICU MESTA
QuakeCon 2008
Šta mislite o ovom tekstu?

 TEST JOY
Manta Hunter, Manta Rogue, Manta Warrior, Tracer Light Storm, Tracer Red Racer, Tracer Flash Fighter, Tracer Car Racer
Saitek Cyborg Evo Wireless Gold

 STARO ZA NOVO
Half-Life 2
Half-Life 2: Insurgency: Modern Infantry Combat
Half-Life 2: Bloodstone: The Journey Home

 JA, IGRAČ
Radoman’s redoubt

Zanimljivosti
• Hala Bring Your Own Computer (BYOC) je najveća LAN party hala u Severnoj Americi, u kojoj preko 3000 fanova može da umreži svoje kompjutere.
• Dužina mrežnih kablova korišćenih u hali BYOC je oko 19 km.
• Preko jedne tone šećera popije se u vidu energetskih pića za 4 dana održavanja QuakeCona.
• Više od 400 dobrovoljaca uloži svake godine u proseku oko 6000 radnih sati da bi se realizovao QuakeCon.
• Od 1996. godine preko milion dolara poklonjeno je u obliku nagrada na različitim multiplayer takmičenjima u okviru QuakeCona.
• Tokom QuakeCona se u proseku odigra preko 100.000 sati različitih igara.
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera