Invazija na Ameriku i drugi planovi kompanije Wiko

U stalnoj potrazi za sagovornicima koji su voljni da iskorače iz suvoparnog korporacijonog načina govora, većinom ubodemo nekog dobro utreniranog drona iz koga se mogu izvući samo floskule koje je naštrebao na media treningu. Na sreću, ne uvek – nekada nam se posreći da sednemo za sto sa autentičnom osobom koja, iako ima visoku poziciju u corpo strukuri, preferira da daje čovekolike odgovore. Tokom ovogodišnjeg MWC-a u Barseloni imali smo priliku da popričamo sa Dubravkom Živković, menadžerkom prodaje za kompletnu Adriatik regiju u kompaniji Wiko.

SK: Koja su vaša predviđanja za mobilnu scenu 2019. godine?

Dubravka: Ova godina će biti katastrofalna godina za mnoge manje (i veće, a manje uspešne) igrače u mobilnoj industriji. Mislim da će se desiti prava seča knezova u kojoj će mnoge kompanije nestati kao da nikada nisu postojale. Jednostavno, previše kompanija se bavi ovim poslom, nudeći previše slične uređaje. Stotine istih modela bukvalno saturišu kupce – užasno je teško napraviti uređaj koji će se značajno razlikovati od stotina drugih. Mislim, šta neko može da stavi u telefon a da to nešto neko drugi nema?

SK: Gajgerov brojač, laserski pointer i daljinometar, jeftinu termovizijsku kameru…

Dubravka: Hahahahaha. Budimo realni, ne.

SK: Kakva je situacija na tom polju kod nas?

Dubravka: Istraživanje iz prošle godine kaže da je na našem tržištu bilo prisutno čak 46 mobilnih brendova, a postoji i segment “other” sa 10% prodatih uređaja. To je neodrživo na srednje, kamoli na duže staze.

SK: Šta će da se desi sa tim silnim firmama na srednje i duže staze?

Dubravka: Mislim da će se mnoge stvari iskristalisati sa dolaskom 5G. Kompanije koje ne budu mogle da isprate ovaj tehnološki skok, neće imati šta da traže na tržištu.

SK: Da li Wiko ima nekih planova za 5G?

Dubravka: Naravno! Imamo laboratoriju u Šangaju koja se bavi isključivo time. Naše 5G planove obznanićemo uskoro.

SK: Vratimo se na domaće tržište. Uporedite ga sa tržištima ex-YU država.

Dubravka: Sva naša tržišta karakteriše određeni stepen haosa. U Hrvatskoj i Srbiji je to haos srednjeg nivoa, dok je u Bosni malo ozbiljniji jer open market praktično ne postoji – telefon možete da kupite kod mobilnog provajdera ili na crno, normalna (legalna) trgovina bukvalno nije opcija. Kod nas su problem i velike trgovačke marže, i šverc, pa carina – ponekad je prava umetnost postići konkurentnu cenu koja je uporediva sa evropskom. Slovenačko tržište je nekako najuređenije, tamo ima mnogo manje brendova, prošlu godinu smo završili sa 5% market sharea.

SK: Kako se Wiko prodaje u Srbiji?

Dubravka: Kod nas prodaja najviše ide kroz operatere, a trenutno radimo sa VIP-om i Telekomom. Prodaja je dobra, ali bi mogla biti i bolja.

SK: Dajte nam neki masan detalj koji ilustruje specifičnosti domaćih kupaca mobilnih telefona.

Dubravka: Radeći ovaj posao tokom nekoliko poslednjih godina na kompletnom ex-YU prostoru, zaključila sam da nije čudo da smo svi bili u jednoj državi, svi imamo slična shvatanja kada je reč o mobilnim uređajima. Recimo, pre par godina, kada se iPhone pojavio kod nas, Telenor je uradio statistiku korišćenja na njihovoj mreži. Od 10.000 registrovanih iPhonea na mreži, samo 600 je imalo kredit, odnosno, samo 600 komada je moglo da vrši pozive, dok su ostali verovatno služili samo za poziranje u kafani uz kačenje na Wi-Fi. Kod nas je jako teško prodreti na tržište ako niste Apple ili neka od najvećih kompanija koja pravi Android uređaje – ogroman procenat korisnika kupuje telefone koji su daleko iznad njihovih platežnih moći, štedeći na svemu drugom.

SK: Ove godine nemate više onih ultra jeftinih telefona sa čudnim imenima? Predstavili ste samo dva…

Dubravka: Imaćemo više modela za prvu polovinu godine, samo ćemo ih predstavljati doziranije. Prošle godine smo ih sve bubnuli odjednom, što je bilo pomalo konfuzno za mušterije.

SK: Čujem da ste prodrli i na tržište SAD, što je solidan uspeh za jedan evropski mobilni brend?

Dubravka: O, da! Mobilni provajder Sprint prodaje naš uređaj koji smo dizajnirali specijalno za američko tržište. Želim da naglasim da nije bredniran kao generički “Sprint”, već kao Wiko. Ugovor sa njima je donekle posledica dobre ocene pouzdanosti naših uređaja koje smo ranije plasirali preko Obamacare osiguranja.

SK: Omabamacare? LOLWHUT?

Dubravka: Da, Obamacare. U sklopu “Omabacare” programa zdravstvene zaštite u Americi postoji i stavka da osiguranik mora da ima mobilni uređaj! Ako ga nema ili nije u stanju da ga kupi, osiguranje mu je obezbeđivalo uređaj. Wiko je jedna od kompanija čiji su se telefoni nalazili u Obamacare programu.

SK: Kada taj sistem dolazi u Srbiju?

Dubravka: Hahahaha.

 

Tags

Wiko