Hardver
Vesti
Asus ROG Strix RTX 3080-O10G-Gaming
Ray tracing i DLSS – Minecraft i Metro Exodus (VIDEO)
Vladimir Trajković
31. maj 2021.

U prethodna dva teksta potrudili smo se da vam detaljnije približimo tehnologije koje će činiti okosnicu budućih igara, a koje već sada pokazuju svoj značaj u evoluciji video-igara. Naravno, reč je o ray tracingu i Nvidijinoj formi veštačke inteligencije, poznatijoj kao DLSS (Deep Learning Super Sampling).



Kako su prethodni tekstovi obrađivali ove tehnologije uglavnom sa teoretskog aspekta, sada priču nastavljamo sa sasvim konkretnim primerima i podacima koje smo dobili tokom testiranja. Za to će nam poslužiti dve vrlo popularne igre, kod kojih su ove tehnologije važna stavka, ne samo kod vizuelnog kvaliteta, već kod ukupnog utiska koji njihova primena ostavlja na igrača. Naravno, ne bismo se mnogo naigrali, niti uživali u ray tracingu i DLSS-u bez adekvatnog hardvera, a njegov glavni deo bio je Asus ROG Strix RTX 3080-O10G-Gaming, grafička kartica stvorena za ovakve zadatke.



Sigurni smo da ne postoji osoba koja iole prati IT dešavanja, a da nije čula a Minecraft. Štaviše, naziv ove igre je postao toliko popularan da su i mnogi veterani, koji možda nikada nisu koristili kompjutere, zahvaljujući svojim unucima čuli za Minecraft i bili svedoci kako omladinci sate i dane troše na izgradnju čitavih virtuelnih svetova. Činjenica da je sa preko 200 miliona do sada prodatih kopija ovo najprodavanija igra u istoriji video-igara, kao i da je već duže od decenije na vrhu liste najpopularnijih, dovoljno govori o njenom uticaju na gejming industriju.


Isprva je zamišljena kao igra jednostavnog izgleda i hardverskih zahteva, zasnovana na Javi. Danas je situacija sasvim drugačija, jer je po pitanju hardverske zahtevnosti, u određenim situacijama, možda i najzahtevnija igra današnjice. Ovu titulu podjednako duguje svojoj modularnosti i konceptu po kome igrači sami mogu da kreiraju sopstvene svetove, sa sopstvenim detaljima i pravilima, ali i primeni ray tracing tehnologije, koja je odnedavno konačno zaživela u punom sjaju u Minecraftu.



Kako to izgleda u praksi? Naravno, ne podržavaju svi nivoi ray tracing, već oni koji su namenski kreirani tako da koriste sve prednosti ove tehnologije. Konkretno, u posebnim segmentima, razlika je toliko primetna da izgleda kao da je neko u mračnoj sobi uključio svetlo. A razlika je toliko primetna, jer igra podržava global illumination, odnosno, indirektno osvetljavanje površina zracima svetlosti koji su se na putu od izvora odbili od nekih drugih površina, a tu je i senčenje sa umekšanim ivicama, kao i još nekoliko naprednih tehnika koje vizuelni prikaz podižu na do sada neviđen nivo.


Ovo nikako ne menja originalni „šmek“ igre, naprotiv, samo joj daje novu dimenziju i mogućnost da neki detalji izgledaju foto-realistično, naročito teksture pojedinih elemenata pri maksimalnom zumu, dok je pikselizovana grafika i dalje zaštitni znak Minecrafta. U kolikoj meri će ray tracing doći do izražaja ostavljeno je korisnicima na volju, da po sopstvenom ukusu odrede meru koja im se najviše dopada, baš kao i u ostalim elementima ove igre.



Pored vizuelnog utiska, ray tracing ostavlja mogućnost i potpuno novih načina implementacije pojedinih elemenata igre, koji mogu da budu izvedeni tako da uz isključenu RTX opciju budu potpuno nevidljivi. Još mnogo interesantnih ideja svakodnevno se realizuje kroz svetove u igri koje stvaraju entuzijasti, a mi smo za potrebe testa snimili nekoliko kratkih in-game klipova, gde se jasno vidi razlika kada je ray tracing uključen i kada nije, a što je moguće obaviti uz pomoć prečice na tastaturi (po defaultu taster ; ’). Takođe, tu je i nekoliko screenshotova, gde se na statičnim slikama najbolje primećuju detalji sa uključenim ray tracingom i bez njega...



Minecraft je odličan primer igre kod koje je ray tracing naknadno implementiran, a uprkos tome postiže pun efekat. Ipak, kome je „kockasti“ svet Minecrafta stran i neugledan, evo jednog konvencionalnog primera video-igre, kod koje sve deluje mnogo realnije.



Treći nastavak popularnog serijala Metro 2033 od samog starta doneo je zapanjujuće detaljnu grafiku, uz primenu ray tracinga i DLSS-a. Kod tada aktuelne, Turing generacije GeForce kartica, primena ray tracinga bez DLSS-a bila je moguća samo kod najjačih modela RTX kartica, jer je hardverska zahtevnost bila izuzetno visoka. Ipak, DLSS je omogućio uživanje u igri čak i vlasnicima najslabijih modela GeForce RTX kartica, jer je slika bila renderovana u nižoj rezoluciji, bez gubitka na kvalitetu prilikom prikaza.



Za potrebe testa, koristili smo in-game benchmark za merenje performansi, kako bi razlika u broju prikazanih frejmova bila što tačnija kada se u istim scenama koriste, odnosno, ne koriste ray tracing i DLSS. Kako je Asus ROG Strix RTX 3080-O10G-Gaming dovoljno moćan da igru pokrene u 4K rezoluciji sa Ultra presetom, zanimalo nas je kako će se ponašati pri različitim podešavanjima. Očekivano, bez ray tracinga i DLSS-a, prosek je iznosio oko 63 frejma u sekundi, što je sasvim dovoljno za udobno igranje. Međutim, kada se opcija ray tracing postavi na Ultra, stvari se iz korena menjaju, jer frejmrejt pada na svega 38 sličica u sekundi, što je na donjoj granici igrivosti. E, tu na scenu stupa DLSS u svom punom sjaju, jer kada se aktivira, ova opcija situaciju čini znatno povoljnijom i prosek podiže na sasvim solidnih 57 FPS. Pritom je razlika u kvalitetu prikazane slike nepostojeća, o čemu najbolje svedoče uporedni video-snimci samih testova, na kojima se jasno vidi koje su opcije korišćene na svakom od njih. Pokušajte da primetite razliku među snimcima gde je DLLS uključen i gde nije. Prosto je nemoguće...


Metro  Exodus 4K, Ultra preset

FPS

RT Off, DLSS Off

63

RT Ultra, DLSS Off

38

RT Off, DLSS On

72

RT Ultra, DLSS On

57




Iako je Metro Exodus bio jedna od prvih igara koja je imala punu podršku za ray tracing i DLSS tehnologije, ona još uvek važi za jednu od igara kod kojih su efekti koji pružaju ove tehnologije najizraženiji. Uprkos tome, nedavno je predstavljena unapređena (Enhanced) verzija ove igre, kod koje je lestvica postavljena na novi nivo. Kod ovog izdanja, ray tracing je toliko duboko protkan kroz igru, da većina delova koji se odvijaju u mračnim prostorima (u tunelima nekadašnjeg Moskovskog metroa) sada izgledaju potpuno drukčije i ne toliko mračno, jer se retki izvori svetlosti sada potpuno drukčije prikazuju, pa su refleksije i prelamanja svetlosti daleko uverljiviji i deluju znatno prirodnije. Igrač više neće nailaziti na situacije gde se na dva metra od vatre ne vidi skoro ništa, a ni baterijska lampa mu više neće ličiti na laserski obeleživač, već će njen svetlosni snop obasjavati veću površinu na većim razdaljinama.





Metro  Exodus Enhanced 4K, Ultra preset

FPS

RT - Normal, reflections: hybrid, DLSS Off

52

RT - Normal, reflections: hybrid, DLSS Quality

72

RT - Normal, reflections: hybrid, DLSS Ultra Performance

83

RT - Ultra, reflections: raytraced, DLSS Off

35

RT - Ultra, reflections: raytraced, DLSS Quality

56

RT - Ultra, reflections: raytraced, DLSS Ultra Performance

83



Zbog tako fundamentalne promene načina rasprostiranja svetlosti i ekstenzivne primene ray tracinga, jasno je da ovu opciju više nije moguće isključiti i da je za igranje ove verzije igre neophodna grafička kartica sa hardverskom podrškom za ray tracing. Za pohvalu je i to što su podešavanja opcija ray tracinga i DLSS-a znatno detaljnija, pa je, tako, moguće odabrati između nekoliko njihovih nivoa. U priloženom uporednom snimku možete videti razliku u broju frejmova pri različitim podešavanjima, a mi smo došli do zaključka da je situacija koju smo videli kod izvorne verzije Metro Exodusa sada još izraženija, pa, tako, uz Ultra preset, pri rezoluciji od 4K i ray tracing opciju podešenu na nivo Ultra, broj frejmova uz Asus ROG Strix RTX 3080-O10G-Gaming pada na jedva prihvatljivih 35 u sekundi. Kada se opcija DLSS postavi na nivo Quality, što označava minimalno smanjenje rezolucije u kojoj će scena biti renderovana, a što, opet, znači da će gubitak u kvalitetu slike biti apsolutno minoran, situacija se već znatno popravlja i prosek frejmrejta skače na vrednost od 56 sličica u sekundi. Uz ista podešavanja, ali uz DLSS postavljen na maksimalnu vrednost – Ultra performance, igra prosto leti u 83 frejma u sekundi. Uz Ultra preset, ray tracing na Ultra, kao i opciju koja refleksije u igri obrađuje isključivo uz pomoć ray tracinga (reflections – raytraced). Pritom, gubitak u kvalitetu prikaza može da se primeti samo u pojedinim detaljima i to samo u pojedinim scenama, a razlika je toliko minorna, da bez direktnog poređenja dva identična frejma, jednog uz drugi, prosto nije moguće razlučiti gde je DLSS aktivan, a gde nije...





Nadamo se da smo bar donekle uspeli da vam kroz ovaj mini-serijal pojasnimo detalje vezane za ray tracing i DLSS tehnologije, te da bar donekle dočaramo njihove mogućnosti i potencijal koji imaju i koji će tek imati u daljem razvoju igara, ali i budućih generacija grafičkih kartica.

GALERIJA
Asus
ROG
Strix
RTX
3080
Nvidia
DLSS
ray-tracing
Minecraft
Metro Exodus
GeForce
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2021
Kriptovalute
Trese se kripto-gora
Za nama je neverovatnih godinu i po dana u svetu kriptovaluta. Ne samo da je u pomenutom periodu zabeležen fantastičan rast na...
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 6700 XT Gaming OC
Iskopavanje safira
Novi Radeoni, sa oznakom RX 6700 XT deklarativno su pronašli svoje mesto među suparničkim modelima GeForce RTX 3060 Ti i RTX ...
Gigabyte Aero 15 XC
Ne postoji pitanje isplativosti
U prošlom broju predstavili smo vam prvi Gigabyteov laptop na našem tržištu, svrstan pod gejmerski brend Aorus. Sa dosta sli...
Xiaomi Mi 11 Ultra
Kalif umesto kalifa
Mi 11 Ultra je odličan izbor za napredne korisnike koji se u video-produkciji često oslanjaju na telefon
Asus Zenfone 8
Kompaktno ubitačan
Bez obzira na male dimenzije, Asus Zenfone 8 ne pravi kompromise sa sistemskom konfiguracijom
Google Charts • FusionCharts • Highcharts • Chart.js • Datawrapper
Alatke za vizuelizaciju podataka
Većina developera navikla je da gleda u crnu pozadinu sa šarenim slovima. Hiljade linija kôda u jednom dokumentu, često pode...
Projekat Earth 300
Nuklearna brod-laboratorija
Platforma za podršku istraživanjima i saradnji između naučnika u vidu ploveće laboratorije čije naučne mogućnosti su dan...
Resident Evil Village
Pre tri godine, Resident Evil 7: Biohazard dao je olujni vetar u leđa ovoj legendarnoj horor franšizi, koja je posrtala nakon ...
Subnautica: Below Zero
Nakon više od dve godine razvojnog mutiranja u early access programima na Epicu i Steamu, Subnautica: Below Zero konačno je sp...
Biomutant
Najveće visokoprofilno razočaranje u 2021. godini je pred nama. Biomutant, igra koja je godinama odašiljala poruku da će bit...
ver.1.22474487139...
NieR Replicant  
Lud čovek taj Joko Taro, ekscentričan štaviše. U javnosti je uvek sa maskom na glavi, napisao je nekoliko mangi, predstava, ...
© 2021 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama