Hardver
Asus ROG Strix RTX 3080-O10G-Gaming
Ray tracing – Šta se krije iza ove tehnologije
Vladimir Trajković
24. maj 2021.

Uprkos kontinuiranom razvoju tehnologije, svedoci smo da tempo napretka neretko toliko uspori da se stiče utisak da se zaustavio. Tako smo, tokom gotovo čitave decenije, posmatrali tavorenje grafičkih čipova. Unifikacija šejderskih procesora koja se desila pre više od decenije i koja je nasledila dotadašnju striktnu podelu na pixel i vertex šejdere poslednja je velika revolucija u arhitekturi grafičkih procesora. Barem je takvog stava Nvidia. Isto tako, Nvidia tvrdi da je tehnologija poznata pod nazivom ray tracing nova velika prekretnica i revolucija u svetu kompjuterske grafike. Na tržištu je dostupna već druga generacija GeForce kartica koja koristi ovu tehnologiju, a mi ćemo ovim tekstom pokušati da pojasnimo tehničke detalje na kojima je zasnovana.



Ray Tracing


Navedena sintagma označava način renderovanja 3D slike kod koga se simulira rasprostiranje svetlosti u stvarnom svetu. Teoretski, ovakav način obrade podataka daje zapanjujuće rezultate i sliku blisku realnoj. „Jedini“ problem je u tome kako u realnom vremenu obraditi toliku količinu podataka, jer svetlosni zraci, makar poticali iz samo jednog izvora, bivaju bezbroj puta prelomljeni i reflektovani u kontaktu sa bilo kojom površinom, pa čak i sa molekulima vazduha. Još uvek ne postoji hardver koji je sposoban da ovaj posao obavlja u realnom vremenu, što najbolje znaju 3D animatori, čije mašine se satima, pa čak i danima muče da obrade samo jednu scenu po zadatim parametrima.



Kako smo se onda do sada igrali i uživali u „fotorealističnoj grafici“? Uz pomoć rasterizacije. Ovaj proces tehnički je veoma složen, ali krajnje pojednostavljeno, podrazumeva proces pretpostavki i približne simulacije rasprostiranja svetlosti u zadatoj sceni, uz pomoć naprednih tehnika senčenja pojedinačnih piksela. Jasno je da se iz ovako „odokativne“ metode ne mogu dobiti savršeni rezultati, ali su oni, barem do sada, bili sasvim dovoljni da decenije provedemo prikovani uz monitore, igrajući omiljene igre. Logika je jasna – najveći broj proračuna i parametara koji se obrađuju prilikom ray tracinga kod rasterizacije biva potpuno ignorisan, pa je samim time i potreba za moćnim hardverom znatno skromnija.



Nvidia je u svojoj prethodnoj, Turing generaciji GeForce kartica po prvi put primenila dovoljno moćan grafički čip, koji je u stanju da u realnom vremenu izvršava ray tracing zadatke. Naravno, podrazumeva se da tako veliki skok u razvoju nije bio moguć u okviru samo jedne generacije grafičkih čipova, pa je podrška za ray tracing bila parcijalna i uslovljena podrškom softvera. Prva igra koja je podržavala ray tracing bila je Battlefield V.Podrška za novu tehnologiju bila je relativno skromna, zbog toga što u igru nije implementirana podrška za ray traced global illumination, odnosno ova tehnologija je primenjena vrlo selektivno, samo u pojedinim delovima prikazane scene. Tako senke, kao jedan od najvažnijih faktora za kvalitet kompjuterske grafike, nisu podložne obradi uz pomoć RT, već su tom tehnikom obuhvaćene samo refleksije. Takvih scena u Battlefieldu, generalno, ima dosta, jer svaka eksplozija i vatra stvaraju refleksije. Ipak, po svom obimu, odnosno, broju svetlosnih zraka koji se prelamaju, ovakve scene su prilično skromno zastupljene, ali put ka daljem razvoju bio je započet i zbog toga je vrednost Battlefielda V bila nemerljiva.



Usledilo je još mnogo igara koje su izvorno podržavale ray tracing, ali i onih kod kojih je podrška za ovu tehnologiju naknadno implementirana. Zajedničko za sve njih je skroman napredak u vizuelnom smislu, ali i žestok udar na performanse. Kako je Turing generacija GeForce RTX kartica bila pionir na ovom polju, a razvojni timovi igara nisu imali dovoljno iskustva u implementaciji, značaj ray tracinga nije isprva shvaćen, niti prihvaćen onako kako ova tehnologija zaslužuje. Nvidia je sagledala i uspešno analizirala trenutno stanje po pitanju podrške i performansi koje igre nude na trenutnom stupnju razvoja, pa je sa svojom novom, Ampere generacijom nastavila sa razvojem podrške za ray tracing, te je opšti utisak znatno unapređen, a podrška kroz igara nastavlja da raste. Sama RT jezgra unapređena su u tolikoj meri, da su gotovo duplo efikasnija u odnosu na ona koja koristi prethodna generacija kartica. Pored efikasnosti, proširen je i spektar primene ray tracinga, pa je sada implementirana i hardverska podrška za Ray-Traced Motion Blur, koji doprinosi povećanju stepena foto-realističnosti renderovanih scena sa izrazito brzim pokretima u okviru njih.


Asus ROG Strix RTX 3080-O10G-Gaming

3840 x 2160

FPS (99 %)

Warhammer 40.000:Dawn of War III (Ultra)

101

Far Cry 5 (Ultra, HD Textures Pack)

95

Horizon Zero Dawn (Ultimate quality)

69

Hitman (Ultra, DX12)

116

Deus Ex: Mankind Divided (Ultra, DX12)

64

Serious Sam 4 (Ultra, DX12)

69

Metro Exodus (Ultra, DX12)

68

Metro Exodus (RTX)

66


Prvi model nove generacije koji je predstavljen nosi oznaku GeForce RTX 3080. Sa njegovim mogućnostima upoznali smo se kroz Asusov model ROG Strix RTX 3080-O10G-Gaming, koji je među najboljim, ako ne i najbolji predstavnik među RTX 3080 modelima. Kartica je zasnovana na čipu sa oznakom GA102, koji raspolaže sa šest aktivnih klastera za grafičku obradu (GPC), 34 teksturna klastera (TPC), 68 streaming procesora (SM) i isto toliko RT jezgara. U zbiru, to čini čip sa 8704 CUDA, 272 Tensor i 68 RT jezgara, koja su duplo efikasnija u odnosu na prethodnu generaciju. Ovako moćnom grafičkom procesoru društvo pravi 10 gigabajta ultrabrzih GDDR6X čipova, koji kucaju na 19 gigaherca, a koji sa GPU komuniciraju putem magistrale širine 320 bita.




U odnosu na direktnog prethodnika, model GeForce RTX 2080, ROG Strix RTX 3080-O10G-Gaming dostiže i do 70 odsto bolje rezultate u nekim situacijama, dok po našim testovima ta razlika nigde nije manja od 50 odsto. Brža je čak i od top modela prethodne generacije GeForce RTX 2080 Ti, pa čak i od pravog Titana iz Turing generacije.
Uz Ampere generaciju ray tracing konačno dobija smisao i postaje sasvim upotrebljiv, jer je novi hardver konačno dovoljno moćan da ga podrži. Tako, po prvi put smo gledali kako jezivo zahtevan interni test igre Metro: Exodus klizi u preko 60 frejmova u 4K rezoluciji uz RTX preset. Treba li, uopšte, da naglasimo da pritom izgleda maestralno?



Nema sumnje da je Nvidia sa Ampere generacijom postigla pun pogodak. Iako nije toliko revolucionarna, već više predstavlja unapređenje prethodne, ova arhitektura zaslužuje sve pohvale kada je reč o prikazanim performansama i o tome koliko one utiču na generacijski skok u vizuelnom kvalitetu igara. 4K igranje je sada „kao dobar dan“, uz ray tracing koji, napokon, radi onako kako je zamišljen, a sam hardver, dodatno širi spektar mogućnosti za njegov dalji razvoj. Konkurencija je trenutno nemoćna, jer iako je uvidela značaj ray tracinga u daljem razvoju igara i tehnologije grafičkih čipova, za sada kaska čitavu jednu generaciju iza Nvidije i jedva da dostiže performanse sa kojima je startovala Turing generacija GeForce RTX kartica.



U narednom tekstu pozabavićemo se tehnologijom koja se krije iza skraćenice DLSS. Šta ona pruža i u kakvoj je vezi sa ray tracingom, te na koje i kakve sve načine doprinosi kvalitetu prikaza slike u težnji za što realističnijom grafikom...

GALERIJA
Asus
ROG
Strix
RTX 3080
ray-tracing
GeForce
Nvidia
Ampere
Turing
Battlefield
Metro Exodus
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2021
Kriptovalute
Trese se kripto-gora
Za nama je neverovatnih godinu i po dana u svetu kriptovaluta. Ne samo da je u pomenutom periodu zabeležen fantastičan rast na...
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 6700 XT Gaming OC
Iskopavanje safira
Novi Radeoni, sa oznakom RX 6700 XT deklarativno su pronašli svoje mesto među suparničkim modelima GeForce RTX 3060 Ti i RTX ...
Gigabyte Aero 15 XC
Ne postoji pitanje isplativosti
U prošlom broju predstavili smo vam prvi Gigabyteov laptop na našem tržištu, svrstan pod gejmerski brend Aorus. Sa dosta sli...
Xiaomi Mi 11 Ultra
Kalif umesto kalifa
Mi 11 Ultra je odličan izbor za napredne korisnike koji se u video-produkciji često oslanjaju na telefon
Asus Zenfone 8
Kompaktno ubitačan
Bez obzira na male dimenzije, Asus Zenfone 8 ne pravi kompromise sa sistemskom konfiguracijom
Google Charts • FusionCharts • Highcharts • Chart.js • Datawrapper
Alatke za vizuelizaciju podataka
Većina developera navikla je da gleda u crnu pozadinu sa šarenim slovima. Hiljade linija kôda u jednom dokumentu, često pode...
Projekat Earth 300
Nuklearna brod-laboratorija
Platforma za podršku istraživanjima i saradnji između naučnika u vidu ploveće laboratorije čije naučne mogućnosti su dan...
Resident Evil Village
Pre tri godine, Resident Evil 7: Biohazard dao je olujni vetar u leđa ovoj legendarnoj horor franšizi, koja je posrtala nakon ...
Subnautica: Below Zero
Nakon više od dve godine razvojnog mutiranja u early access programima na Epicu i Steamu, Subnautica: Below Zero konačno je sp...
Biomutant
Najveće visokoprofilno razočaranje u 2021. godini je pred nama. Biomutant, igra koja je godinama odašiljala poruku da će bit...
ver.1.22474487139...
NieR Replicant  
Lud čovek taj Joko Taro, ekscentričan štaviše. U javnosti je uvek sa maskom na glavi, napisao je nekoliko mangi, predstava, ...
© 2021 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama