IGRE

TELEFONI

HARDVER

SOFTVER

NAUKA

TV I FILM

DOGAĐAJI

INTERNET

PRVI UTISCI

INTERVJU

VESTI

NAJAVA


NOVI BROJ

ARHIVA

FORUM

O NAMA

Nauka
Vesti
Promo
Iz aktuelnog broja – Mini Cooper SE
Gradski sprinter
Vladimir Trajković
17. avgust 2020.

Kod električnih automobila konstruktori nastoje da korisnicima olakšaju tranziciju sa klasičnih automobila koje pogone SUS motori, pa tako neretko viđamo detalje koji se mogu smatrati reliktom prošlosti, poput ručice „menjača“, koja kod električnih automobila svakako nema klasičnu funkciju, ali je tu da bi se korisnici osećali kao na poznatom terenu. Takođe, pristup konstrukciji električnih modela često ide u raznim smerovima, pa su tako neki modeli „od nule“ razvijani kao isključivo električna vozila ( poput BMW i3), dok su neki izvedeni iz klasičnih varijanti, poput modela koji ovde predstavljamo.


Legenda u novom ruhu


Prvi Mini našao se na putevima pre više od šest decenija i u međuvremenu postao prava legenda automobilske industrije. Pristupačan i pouzdan uz svojevrsni šarm malog, gradskog automobila, osvojio je srca mnogih vozača raznih generacija. Savremeni modeli su donekle nastavili tu tradiciju, ali činjenica je da nisu uspeli da ponove slavu svog legendarnog prethodnika, jer današnji Mini uopšte nije tako mali, a ni jeftin kao izvorni model. Uprkos tome, Mini je stekao simpatije novih generacija i sada važi za moderan, mladalački automobil. U skladu sa novom reputacijom, morao je da ostane „u trendu“ i da u budućnost krene sa novim pogonom – električnim.


Električni Mini se vizuelno vrlo malo razlikuje u odnosu na svoje benzinske rođake



Električni Mini zadržao je prepoznatljiv izgled i vizuelno se vrlo malo razlikuje u odnosu na svoje benzinske rođake. Konkretno, zasnovan je na karoseriji oznake F56, koja odlikuje sportsku verziju Cooper S. Tako je i njegov naziv, koji u sufiks dodaje jedno E, sasvim odgovarajući živahnom automobilu sa troja vrata. Dakle, u ovom slučaju pristupilo se adaptaciji postojeće konstrukcije, predviđene za ugradnju klasičnog SUS motora, dodavanju električnih komponenata. Ovo, naizgled, deluje kao jednostavan zadatak, ali to nipošto nije. Elektromotor je svakako manjih dimenzija i mase u odnosu na benzinski, a tu je i odsustvo menjača, dok su baterije te na koje odlazi najveći procenat ukupne mase. Tako je električna verzija za oko 150 kilograma teža od benzinske, ali povećanje mase nije jedina prepreka sa kojom su se konstruktori suočili, već je njen raspored bio jedan od glavnih zadataka.



Naime, baterija se sastoji od 12 celina koje su raspoređene u obliku slova T i koje su smeštene u centralnom tunelu, između sedišta, kao i ispod zadnje klupe. Time je postignuto čak i niže težište u odnosu na benzinski model, dok je prtljažnik ostao u punom kapacitetu. S druge strane, prednji deo vozila je olakšan i zbog toga su mu donekle promenjene vozne karakteristike, ali o tome više u nastavku.


Pod haubom


Kako je Mini sada u vlasništvu BMW-a, očekivano je da proizvođač upotrebi istu tehnologiju i sklopove kod različitih modela. Tako je njegov elektromotor isti kao kod BMW i3, a čak mu je malo i „odvrnuta slavina“, te je dobio dodatnih 10 kilovata snage i 20 njutn metara obrtnog momenta, odnosno, ukupno raspolaže sa 135 kilovata snage i 270 njutn metara obrtnog momenta. Iz ovih podataka je sasvim jasno da je spreman za izuzetna ubrzanja i oštar start, dok mu je maksimalna brzina elektronski ograničena na 150 kilometara na čas. Za Mini je oduvek važilo da njegova vožnja podseća na upravljanje kartingom, zbog lakog manevrisanja i brzog ulaska u krivine. Zlobnici bi rekli da mu je i udobnost na istom nivou, što, naravno, nije tačno, ali je činjenica je Mini opremljen prilično tvrdim ogibljenjem, što je naročito izraženo na zadnjoj klupi – pod uslovom da uopšte uspete da se smestite na nju, sem ako niste dečjih gabarita. Ukoliko ste prosečno visok adult, vožnja pozadi baš i nije vrhunski zabavna.



Pogon je na prednjoj osovini, a kako mu je „nos“ sada lakši, prilikom naglog ubrzavanja može da se desi da mu prednji kraj malo „prošeta“, ali elektronska kontrola stabilnosti to odlično kompenzuje i za manje od sekunde ga vraća na željenu putanju. Taj detalj je izraženiji kada su u automobilu četiri osobe i kada je težište dodatno pomereno unazad, a pomenuta karakteristika ume da bude vrlo zabavna, pa isključivanje elektronske kontrole stabilnosti može da se tretira kao dodatni fun faktor.




Naravno, bezbednost bi uvek trebalo da bude na prvom mestu, a za njeno podizanje na viši nivo stara se sistem detekcije prepreka i automatskog kočenja i prevencije sudara. Kao i kod svakog električnog automobila, tako je i ovde primarno kočenje motorom koje ujedno služi i za dopunu baterije, koje se aktivira nakon popuštanja pedale gasa i čiji intenzitet je uz pomoć namenskog prekidača moguće postaviti između umerenog i jakog, a dodatna fina podešavanja su predefinisana kroz jedan od četiri režima vožnje: Green+, Green, Mid i Sport. Svaki od navedenih režima utiče na performanse i autonomiju vožnje i menja intenzitet motornog kočenja, stepena ubrzanja i maksimalne brzine. Kako je Mini zamišljen kao živahni gradski auto, kod njega su performanse postavljene ispred autonomije. U prilog tome ide i podatak o dimenzijama pneumatika, koje su znatno šire od onih koje se obično ugrađuju na gradske automobile, bez obzira na vrstu pogona, a tu su i prilično moćne hidraulične kočnice, za slučaj da motorno kočenje ne bude dovoljno. U oba slučaja stop-svetla se automatski aktiviraju, a upadljiv detalj predstavlja to što su ona izvedena u stilu britanske zastave, što je svojevrstan omaž poreklu Minija, iako je sada „čistokrvni Nemac“.




Elektroni protiv oktana


Pomenuli smo već da je kod Minija više pažnje posvećeno fun faktoru tokom vožnje, što se ogleda i u detaljima poput izuzetno jakog audio-sistema koji proizvodi Harman Kardon. Ipak, zabava će biti relativno kratkog daha, jer Mini baš i ne može da se pohvali naročitom autonomijom. Baterija kapaciteta 32,6 kilovat-časova, od kojih je 28,9 dostupno za vožnju, znatno je manjeg kapaciteta od one koja se ugrađuje u BMW i3, što uz malo jači motor obezbeđuje nešto manje od 200 kilometara umerene vožnje. Time je Mini poprilično ograničen na (pri)gradske relacije, jer još uvek nedovoljno razvijena mreža javnih punjača ne dozvoljava opušteno vozikanje bez konstantnog zagledanja u broj preostalih kilometara na instrument tabli.


Mini Cooper SE je poletniji i zabavniji za vožnju od svog benzinskog brata



Uz javne punjače snage 50 ili više kilovata, dopuna baterije do 80 odsto potrajaće koji minut preko pola sata, dok putem kućne instalacije isti proces može da potraje i do 15 časova, ukoliko želite potpuno napunjenu bateriju. Zbog toga svaka vožnja van grada zahteva pažljivo planiranje, čime se donekle gubi pomenuti fun faktor, koji je tako svojstven ovom automobilu. Iako je poletniji i zabavniji za vožnju od svog benzinskog brata, prilično ograničena autonomija ume da deluje deprimirajuće na početnički entuzijazam i prvo dodavanje gasa.


Enterijer je, shodno slavnom uzoru, prilično minimalistički, ali svi materijali su kvalitetni i dobro uklopljeni. Instrument tabla sastoji se od dva višenamenska ekrana, od kojih je centralni izveden u retro stilu i kružnog je oblika. Naravno, integrisana navigacija, rikverc-kamera, parking senzori i ostatak elektronike ne manjka, a simpatičan i koristan detalj je i zvuk nalik na zvuk harfe, koji Mini reprodukuje nakon kretanja iz mesta, kako bi upozorio druge učesnike u saobraćaju na svoje prisustvo, jer je, očekivano, gotovo sasvim nečujan u vožnji.


• • •


Mini je svakako zakoračio u električnu eru i u svojoj prvoj električnoj verziji sasvim se solidno snašao. Naredne generacije sigurno će raspolagati većom autonomijom, jer je to svakako budući pravac razvoja električnih vozila, a i situacija sa brojem javnih punjača sigurno će biti znatno povoljnija. Još samo kada bi bio malo pristupačniji, ali i to će jednom doći na red.




Dimenzije (D × Š × V): 3845 × 1727 × 1432 mm
Masa: 1440 kg
Nosivost: 405 kg
Motor: elektromotor snage 135 kW, 270 nm obrtni moment
Maksimalna brzina: 150 km/h
Autonomija: od 125 do 270 km (180 km prosek)
Točkovi: aluminijumske felne sa pneumaticima dimenzija 205/45 R17
Proizvođač: BMW ( www.bmw.com)

GALERIJA
BMW
Mini Cooper SE
električni automobil
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
SEPTEMBAR 2020
Microsoft Flight Simulator
Predivni čitaoci, imam fabulozno zadovoljstvo da vam predstavim najznačajniju PC igru u novijoj istoriji. Svestan sam toga da ...
3DMark 2.12, Basemark GPU 1.2.1, FurMark 1.21.2, Unigine Superposition 1.1, CompuBench 2.0, LuxMark 3.1, V-Ray Next Benchmark 4.10
Sintetičko testiranje grafičkih kartica
Da li smatrate da je vreme klasičnog testiranja (benchmarkinga) grafičkih kartica za nama? Sve su ređi i ređi primeri da se ...
Vodič za kupovinu laptopa (jesen 2020.)
Koliko para, toliko muzike
Ako pratite naše recenzije prenosnih računara, možete da primetite šta hvalimo i šta kudimo kod pojedinih modela. Ovde ćem...
Nvidia Quadro RTX 4000
Pametna alatka
Uprkos tome što su rado viđene u redakciji „Sveta kompjutera”, profesionalne grafičke kartice nisu tako česti gosti na o...
Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Red Eagle i LC-Power LC-M34-UWQHD-100-C
Široko i pomalo zakrivljeno
Monitore dijagonale 34 inča sa ultraproširenom 1440p rezolucijom predstavljali smo nekoliko puta tokom poslednjih godina, ali ...
Volkswagen ID.3
Električni naslednik
Pored svih problema u svetu, VW konačno započinje novi talas omasovljenja električnih automobila
Spotify je dostupan i u Srbiji
Za uživaoce i muzičare
Verovatno ste do sada već naleteli na vest da je Spotify, konačno, dostupan i u Srbiji. Na radost mnogih koji su priželjkival...
Samsung Galaxy Note 20 Ultra 5G
I dalje lider
Ako u univerzumu pametnih telefona postoji nekakva konstanta, onda to mora biti Samsung Galaxy Note. Čitavu deceniju prestižni...
Asus ROG Phone 3
Cylon Basestar
Retko se dešava da mobilni telefon oduševi kompletnu redakciju, uključujući i beznadežne skeptike/dinosauruse koji se i dan...
Microsoft Windows 10: Aktiviranje ugrađene telemetrije
OSD informacije na tri načina
Naročito dok se igramo želimo da nam na ekranu budu prikazani važni podaci, preko kojih pratimo opterećenje grafičke kartic...
Fall Guys: Ultimate Knockout
Od „Igara bez granica”, preko „Takešijevog dvorca”, do „Nindža ratnika”, obožavali smo da gledamo ljude koji se b...
Crusader Kings III
Najbolji dinastički simulator srednjovekovlja koji novac može da kupi... Bez obzira na to što u ovom podžanru ne postoji nek...
© 2020 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama