IGRE

TELEFONI

HARDVER

SOFTVER

NAUKA

TV I FILM

DOGAĐAJI

INTERNET

PRVI UTISCI

INTERVJU

VESTI

NAJAVA


NOVI BROJ

ARHIVA

FORUM

O NAMA

Nauka
Vesti
Promo
Iz aktuelnog broja – BMW i3 120Ah I01
Vuk u jagnjećoj koži
Vladimir Trajković
11. avgust 2020.

Do pre samo nekoliko godina nismo mogli ni da zamislimo da ćemo za potrebe ove rubrike zaista „voziti hardver“, ali kako su kompjuteri postali dominantan faktor u svakom tehničkom uređaju, granice polako nestaju. Do sada smo se na ovim stranicama bavili dvotočkašima, a sada su na redu i četvorotočkaši. Prvi, pravi predstavnik električnih automobila koji je stigao do nas je BMW i3. Reč je o modelu, uslovno rečeno, treće generacije, odnosno o primerku sa baterijom kapaciteta 120 amper-časova. Šta to konkretno znači, saznajte u nastavku.


Električna genetika


Jedan od prvih prototipa ovog automobila predstavljen je javnosti pre gotovo deceniju. Današnji serijski primerci pretrpeli su minimalne estetske korekcije i vizuelno ih je teško razlikovati u odnosu na ranije modele, ali su zato unapređenja „pod haubom“ predstavljala pravi tehnološki izazov koji je uspešno savladan. Naime, u svojim prvim verzijama, i3 je uspevao da ostvari autonomiju od tek nešto više od stotinak kilometara. Dovoljno za dnevne potrebe gradske vožnje, kojoj je prevashodno i namenjen, ali korisnici su želeli i nešto više od toga, budući da je vožnja električnog automobila izuzetno zabavna aktivnost. Kao prva pomoć, poslužili su REx modeli koji su imali pomoćni benzinski motor uz pomoć kog je domet efektivno bio udvostručen, ali time je narušen koncept potpuno električnog vozila. Rešenje je pronađeno u povećanju kapaciteta baterije, najpre za 50 odsto, pa sve do današnjih modela koji raspolažu baterijom duplo većeg kapaciteta u odnosu na prve modele, a samim tim i dvostruko većom autonomijom.


REx skraćenica izvedena je od Range Extender, sintagme iza koje se krije opciona mogućnost da i3 ostvari još veću autonomiju. U pitanju je klasični benzinski, dvocilindrični motor, radne zapremine 647 kubika. Kod REx modela, ovaj motor smešten je u zadnjem delu vozila. Isti takav ugrađuje se na nekim od BMW-ovih modela maxi skutera, s tim što mu je u ovom slučaju snaga gotovo prepolovljena i ograničena na 25 kilovata. To je sasvim dovoljno da bi sa rezervoarom zapremine devet litara autonomiju vozila proširio za više od 100 kilometara. Njegova snaga ne utiče na performanse i vozne karakteristike, jer njegov rad kontroliše automatika. Pored toga, benzinski motor ne pokreće pogonsku osovinu direktno, već služi kao agregat koji puni bateriju tokom rada, dok je za pogon točkova uvek zadužen isključivo elektromotor. Zato se i3 ne može svrstati u klasu hibridnih automobila, kod kojih benzinski i elektromotori pojedinačno ili uporedo pokreću vozilo.


Naravno, proširenje kapaciteta baterije podrazumevalo je da njeni gabariti ostanu slični, jer bi znatno povećanje težine negativno uticalo na performanse vozila. Zato je BMW u saradnji sa Samsungom uspeo da razvije ćelije kod kojih je „gustina energije“ na znatno višem nivou, čime je postignuto traženo povećanje kapaciteta uz neznatno povećanje gabarita baterije. Kao najteži deo automobila, baterija je smeštena na dnu vozila, čime je i njegovo težište postavljeno dosta nisko, što ima vrlo povoljan uticaj na vozne karakteristike.



Takođe, svi ostali detalji konstrukcije ovog modela od početka su zamišljeni i prilagođeni električnom pogonu. Tako i3 nije sastavljen od samonoseće karoserije, poput klasičnih automobila, već je na aluminijumsku šasiju u kojoj je smeštena baterija dodata karoserija koja je sačinjena od posebne vrste plastike ojačane ugljeničnim vlaknima. Time je ostvarena visoka čvrstoća konstrukcije uz minimalnu masu. Iako je elektromotor sa svojih 125 kilovata i 250 njutn metara obrtnog momenta više nego sposoban da vožnju četiri odrasle osobe učini vrlo dinamičnom i zabavnom, svaki dodatni kilogram ukupne mase nepovoljno se odražava na autonomiju vozila, te je zbog toga BMW maksimalno olakšao konstrukciju i elemente enterijera, koji su izrađeni od ekološki „čistih“, recikliranih materijala. Koliko je „zeleni“ aspekt važan u čitavom konceptu ovog automobila govori i podatak da se fabrika u Lajpcigu u kojoj se i3 proizvodi napaja energijom dobijenom iz vetroparkova.


Dopunu baterije moguće je obaviti na razne načine, a od konkretnog izbora zavisiće i trajanje punjenja. Tako će dopuna uz pomoć klasičnog adaptera i kućne utičnice potrajati i preko 10 časova, ali uz punjač snage 50 kilovata, bateriju je moguće dopuniti do 80 odsto za oko 40 minuta, dok se uz punjač veće snage to vreme skraćuje na ispod pola sata. Sama tehnologija litijumskih baterija uslovljava da punjenje poslednjih 20 odsto kapaciteta traje znatno duže, ali i sa nepotpuno dopunjenom baterijom i3 ima vrlo respektabilnu autonomiju. Punjači ove snage još uvek su retkost u Srbiji, ali se situacija iz dana u dan popravlja, tako da će vremenom briga oko pronalaska mesta za dopunu i čekanje dok se ciklus obavi bivati sve manja. Ipak, činjenica je da će jedino oni kojima je izvodljivo da auto povežu na kućnu naponsku mrežu uvek biti mirne glave kada je dopuna baterije u pitanju.


Test drive


Utisak koji i3 ostavlja u vožnji prilično je nesvakidašnje iskustvo. Iako je proizvod čuvene bavarske fabrike, čije modele je oduvek karakterisala sportska crta i agresivniji način vožnje, ovoga puta se donekle odstupilo od te tradicije. Subjektivno, više je nego primetno odsustvo zvuka nekog moćnog SUS agregata pod haubom, kao i sasvim drukčiji položaj za volanom, koji je kod i3 više nalik nekom visokom SUV vozilu, nego brzoj limuzini u kojoj se sedi nisko. Ako tome pristupite bez prethodnih očekivanja, uvidećete da to uopšte nije tako loše kako bi neko možda mogao da pretpostavi, naprotiv. Čim se malo jače pritisne pedala gasa, i3 momentalno otkriva svoje poreklo i vozača i putnike „lepi“ za sedišta, čemu doprinosi i „tradicionalno BMW-ovski“ pogon na zadnjoj osovini. Iako smo već navikli na to da električna vozila izuzetno dobro ubrzavaju, ovaj mališan momentalno izaziva osmeh na licu. Dobrom ubrzanju i držanju u krivinama ne smeta pomalo neuobičajen izbor pneumatika velikog prečnika, a relativno male širine, koji su prilagođeni smanjenom otporu kotrljanja i potrošnji struje, uz očuvanje performansi. Naravno, za sve one koji ipak žele mirniju vožnju, nežnije ophođenje prema komandama i pedali gasa učiniće da i3 bude pitom poput jagnjeta. U oba slučaja, vožnja će biti izuzetno udobna, uprkos relativno kratkom međuosovinskom rastojanju.




Prilagođavanje automobila stilu vožnje i potrebama moguće je i uz izbor jednog od tri predefinisana režima, gde će sve biti prilagođeno komforu i maksimalnim performansama ili povećanju autonomije uz maksimalnu štednju baterije, dok treći režim predstavlja zlatnu sredinu između navedenih krajnosti. U svakom režimu dostupno je motorno, odnosno, regenerativno kočenje koje se koristi za dopunu baterije. Tako je uz malo vežbe i3 moguće voziti gotovo bez upotrebe pedale kočnice, jer se regenerativno kočenje, koje je prilično snažno, automatski aktivira popuštanjem pedale gasa uz istovremenu aktivaciju stop-svetala.


Čim se malo jače pritisne pedala gasa, i3 momentalno otkriva svoje poreklo


Interesantan detalj predstavlja odsustvo tzv. „B“ stuba na karoseriji, jer se zadnja vrata otvaraju unazad i nije ih moguće otvoriti ako su prednja zatvorena. Suprotnim smerom otvaranja i eliminisanjem „B“ stuba znatno je olakšan ulazak na zadnju klupu, ali i isključena mogućnost da se zadnja vrata nehotično otvore, što je naročito korisno kod prevoza dece.
Naravno, uz ovakav automobil je za očekivati razne hi-tech sisteme „po poslednjoj modi“ i njihov broj i funkcionalnost ne manjkaju. Uz pomoć dva ekrana, svi radni parametri, ali i opcije multimedije lako su dostupni i prilagodljivi ličnim afinitetima, dok rikverc-kamera pune HD rezolucije omogućava parkiranje sa milimetarskom preciznošću.


Budućnost je svakako električna


Mnogo je interesantnih detalja sakriveno u ovom automobilu koje smo zbog ograničenosti prostorom morali da preskočimo, ali to ne umanjuje izuzetan utisak koji je na nas ostavio. Budućnost je svakako električna, a mi se nadamo da neće proteći mnogo vremena pre nego što postane dostupna i širem krugu korisnika, pošto je cena još uvek faktor koji ovaj, ali i druge električne automobile čini nedostupnim prosečnom kupcu.





Dimenzije (D × Š × V): 3999 × 1775 × 1598 mm
Masa:
1345 kg
Nosivost:
440 kg
Motor:
elektromotor snage 125 kW, 250 nm obrtni moment
Maksimalna brzina:
150 km/h
Autonomija:
od 165 do 365 km (235 km prosek)
Točkovi:
aluminijumske felne sa pneumaticima dimenzija 155/70 R19
Proizvođač:
BMW ( www.bmw.com)

GALERIJA
BMW
električni automobil
Samsung
i3
PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
SEPTEMBAR 2020
Microsoft Flight Simulator
Predivni čitaoci, imam fabulozno zadovoljstvo da vam predstavim najznačajniju PC igru u novijoj istoriji. Svestan sam toga da ...
3DMark 2.12, Basemark GPU 1.2.1, FurMark 1.21.2, Unigine Superposition 1.1, CompuBench 2.0, LuxMark 3.1, V-Ray Next Benchmark 4.10
Sintetičko testiranje grafičkih kartica
Da li smatrate da je vreme klasičnog testiranja (benchmarkinga) grafičkih kartica za nama? Sve su ređi i ređi primeri da se ...
Vodič za kupovinu laptopa (jesen 2020.)
Koliko para, toliko muzike
Ako pratite naše recenzije prenosnih računara, možete da primetite šta hvalimo i šta kudimo kod pojedinih modela. Ovde ćem...
Nvidia Quadro RTX 4000
Pametna alatka
Uprkos tome što su rado viđene u redakciji „Sveta kompjutera”, profesionalne grafičke kartice nisu tako česti gosti na o...
Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Red Eagle i LC-Power LC-M34-UWQHD-100-C
Široko i pomalo zakrivljeno
Monitore dijagonale 34 inča sa ultraproširenom 1440p rezolucijom predstavljali smo nekoliko puta tokom poslednjih godina, ali ...
Volkswagen ID.3
Električni naslednik
Pored svih problema u svetu, VW konačno započinje novi talas omasovljenja električnih automobila
Spotify je dostupan i u Srbiji
Za uživaoce i muzičare
Verovatno ste do sada već naleteli na vest da je Spotify, konačno, dostupan i u Srbiji. Na radost mnogih koji su priželjkival...
Samsung Galaxy Note 20 Ultra 5G
I dalje lider
Ako u univerzumu pametnih telefona postoji nekakva konstanta, onda to mora biti Samsung Galaxy Note. Čitavu deceniju prestižni...
Asus ROG Phone 3
Cylon Basestar
Retko se dešava da mobilni telefon oduševi kompletnu redakciju, uključujući i beznadežne skeptike/dinosauruse koji se i dan...
Microsoft Windows 10: Aktiviranje ugrađene telemetrije
OSD informacije na tri načina
Naročito dok se igramo želimo da nam na ekranu budu prikazani važni podaci, preko kojih pratimo opterećenje grafičke kartic...
Fall Guys: Ultimate Knockout
Od „Igara bez granica”, preko „Takešijevog dvorca”, do „Nindža ratnika”, obožavali smo da gledamo ljude koji se b...
Crusader Kings III
Najbolji dinastički simulator srednjovekovlja koji novac može da kupi... Bez obzira na to što u ovom podžanru ne postoji nek...
© 2020 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama