PRST NA ČELO
Nagli pad softverskog carstva
Momir ĐEKIĆ
1. avgust 2025.

Za mnoge posmatrače, tehnološke revolucije imaju elemente magije. Njihova se prava čarolija ogleda u neumoljivom padu troškova infrastrukture. Ono što je jednom bilo nedostižno, vremenom će postati gotovo besplatno. Deluje da je ta magija važila za sve, osim za softverske inženjere, koji su dugi niz decenija razvoja računarskih tehnologija uživali u gotovo konstantnoj ceni svojih usluga - sve do danas...

Softverski inženjeri dugo su uživali u gotovo konstantnoj ceni svojih usluga - sve do danas...

Početkom 1970-ih, jedan MFLOP procesorske snage koštao je oko deset hiljada američkih dolara. Danas, njegova cena se meri delićima jednog američkog centa. Skladištenje podataka, koje je 1980-ih godina zahtevalo preko 100 dolara po megabajtu, već krajem 2010-ih palo je ispod jednog centa. Mrežna komunikacija, nekada vrednovana desetinama dolara po megabitu u sekundi tokom 1990-ih, postala je gotovo neprimetna vrednost. Ovi eksponencijalni padovi cene pokrenuli su revoluciju u „oblaku”, omogućili gotovo besplatnu globalnu povezanost i stvorili modele poslovanja koji su delovali nestvarno.

Nasuprot tome, trošak rada softverskog inženjera kao da je odolevao svakoj revoluciji. Preračunato u realne vrednosti, godišnja plata programera ostala je na nivou od oko sto hiljada američkih dolara, od prvih komercijalnih računara do danas. Dok su procesori, diskovi i mrežne komponente pojeftinile nekoliko redova veličina, ljudski potencijal ostao je dominantna stavka u budžetima digitalnih projekata. Inženjeri su sve ovo vreme graditelji vrednosti, oni čije umeće pretvara sve jeftinije silicijumsko tkivo u proizvode i usluge koje koristimo svakodnevno.

Međutim, takva karakteristika razvoja tehnološke stvarnosti uskoro će se iz temelja izmeniti. Razvoj veštačke inteligencije, naročito velikih jezičkih modela i alatki za automatsko generisanje kôda, otvara vrata eri u kojoj će i softverski rad postati gotovo besplatan. Ista ona logaritamska kriva koja je pokosila troškove procesora, diskova, radne memorije i propusnog opsega, sada se ponavlja u projekcijama troška po liniji kôda. Čim AI dostigne svoju punu zrelost, mašine će moći da pišu, testiraju i održavaju softver u velikoj meri, spuštajući cenu „inženjer-godine” (svojevrsnog ekvivalenta megahercu, megabajtu i megabitu u sekundi) na nivo koji danas deluje nezamislivo.

Ovaj pomeraj preoblikovaće samu arhitekturu konkurentnosti. Kompanije koje su gradile prednost na osvežavanju zastarelih tehnoloških rešenja ili ekskluzivnom pristupu talentima, osetiće snažne potrese pomeranja tektonskih ploča sveta u kom kreiraju vrednost. Nasuprot njima, najveću korist ostvariće oni koji kontrolišu platforme, poseduju ključne podatke i imaju sposobnost brzog iterativnog razvoja. Ljudski resursi (i to oni najkvalitetniji) svakako će se usmeriti ka višem domenu, arhitekturi sistema, strategiji automatizacije i inovativnim poslovnim modelima. Rutinski kôd će biti isključivo u rukama mašina i algoritama.

Važno je razumeti da put ka takvom svetu neće biti bez prepreka. Stari sistemi i regulatorni zahtevi ne mogu da nestanu preko noći, a kritičnim aplikacijama je i dalje neophodan ljudski nadzor. Okviri za bezbednost, privatnost i usklađenost moraju da evoluiraju paralelno sa sposobnostima AI-a, kako bismo izbegli nepredviđene posledice. Ipak, lekcija iz proteklih decenija je jasna - gde god troškovi nestaju, tu se rađaju inovacije. Kao što je jeftina računarska moć omogućila da nastanu Facebook, Netflix, Uber i beskonačno more startapa, tako će i jeftin, softver na krilima AI, stvoriti nove paradigme. Namesto softvera kao usluge, rešenja koja danas gotovo pa vladaju svetom, videćemo sisteme i modele koje još uvek nismo ni zamislili, niti smo u mogućnosti da zamislimo. U čovekovoj je prirodi da znatno preceni brzinu promena u kratkom vremenskom roku, ali i da potceni dugoročne efekte transformacija, posebno tehnoloških.

Današnja priča nadmoći softvera i softverske struke, izgrađena na ručnom radu i ljudskom umeću, ulazi u svoju poslednju fazu. U narednoj deceniji, ta će umeća biti umnožena, a delom i zamenjena inteligencijom drugačijeg „poprečnog preseka”. Za one koji rano prihvate ovu transformaciju kao stvarnost, šansa za bolju poziciju u sledećoj „podeli karata” je stvarna i opipljiva. Za one koji tvrdoglavo budu štitili ono što najbolje znaju, rizikuju da temelji njihove konkurentnosti skliznu niz krivu logaritamskog pada, sve do bledog mora asimptote bivših uspeha. Vreme generalista je pred nama. Specijalistima će biti potrebna krila.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
NOVEMBAR 2025
AMD Ryzen 9 Pro 9945
Surovi profesionalac
Kako i sama oznaka sugeriše, ovaj procesor prvenstveno je namenjen profesionalnoj, odnosno, poslovnoj upotrebi...
Asus ROG Strix XG248QSG Ace
Trenutni domaći zadatak
Asus vraća TN panel na scenu, iz starih razloga: munjeviti odziv tačaka i minimalni motion blur, te postiže novi rekord sa osvežavanjem od čak 61...
Lenovo Yoga Pro 7 14AKP10
Opamećeni univerzalac
Model koji je sada sposobniji za AI zadatke, ali i bez toga je u pitanju odličan laptop za sve namene...
Samsung Galaxy A17 5G
Opušten , pouzdan, slabašan
Obećana softverska podrška sve do Androida 21 prevazilazi sve što konkurenti nude u ovom rangu...
Apple iPhone 17 Pro Max
Vrh piramide
iPhone 17 Pro/Max ove godine ne možete da kupite u crnoj varijanti...
Novi kineski Petogodišnji plan
Unapred pripremljeni plan dominacije
Kina vidi postizanje veće samodovoljnosti i snage u nauci i tehnologiji kao jedan od stubova sledeće faze razvoja...
Sistemi za hlađenje računarskih centara
Izbegavanje „toplotnog zida”
Razvoj veštačke inteligencije traži sve više struje, a to sve više zagreva serverska postrojenja na čijim leđima sve počiva...
Heroes of Might and Magic: Olden Era
Early Access verzija novih Heroja ostavlja više nego pozitivan utisak...
Europa Universalis V
Najkompleksnija i sadržajno najbogatija igra iz kuhinje Paradox Interactivea...
Battlefield 6
Igrač Battlefielda 6 srećan je što igra nije smeće (poput BF 2042), ali se sa setom priseća visina Battlefielda 3 i 4...
Silent Hill f
Ideja da igrač nikada nije siguran šta je realnost, a šta tripčina, u Silent Hill f odvrnuta je „na 11”...
© 2025 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama