PRIMENA
Estetska vizija Pavela Surovog
Arhetipsko kulturno nasleđe i AI
Jovana KUZMANOVIĆ
1. decembar 2023.

Uviše navrata smo već pisali o novim pojavama u svetu veštačke inteligencije i tome kako ona može da utiče na svet kakav znamo. Ti temati uglavnom su do sada bili teorijskog tipa, a ovog puta ćemo se malo pozabaviti i samom praksom - odnosno, kako to izgleda kad AI u svoje ruke uzme neko ko i te kako ume da ga iskoristi kao alatku. A, pritom, i da postane jedan od najboljih u svojoj oblasti.

Kako to izgleda kad AI u svoje ruke uzme neko ko i te kako ume da ga iskoristi kao alatku?

Naime, razgovarali smo s gospodinom Pavelom Surovim, dizajnerom i fotografom iz Kisača, koji je odavno poznat po svom radu, uspešan i nagrađivan stvaralac, ali ono što je novina jeste to da je na nedavnom svetskom takmičenju „World Photography Awards” (wpeawards.com) osvojio 1. mesto u kategoriji „Foto-portreti izrađeni pomoću veštačke inteligencije”, takmičeći se pod zastavom Srbije, pritom, pobedivši i umetnike koji su se do sada smatrali neprikosnovenima na tom polju.

SK: Da li nam možete ukratko ispričati nešto o ovom uspehu i samom tom takmičenju?

Pavel: WPE je prestižno internacionalno fotografsko takmičenje sa sedištem u Parizu. Na njemu učestvuje više od 10 hiljada umetnika iz celog sveta. AI je već treća disciplina u mojoj umetničkoj karijeri s kojom osvajam svetska priznanja. Najpre je to bio grafički dizajn, sa kojim sam osvojio značajna svetska priznanja, od Kine, preko Evrope, pa do Amerike, posle modna i portretna fotografija, koja me je proslavila u svetu, a sada su to slike - fotografije kreirane uz pomoć veštačke inteligencije, fotografije i drugih alatki. U ovom domenu sam nov. Počeo sam da eksperimentišem pre pola godine i uspeo sam da osvojim prvu nagradu žirija u Francuskoj. Ovde se ne radi samo o primeni veštačke inteligencije u umetničkom radu, nego o estetskoj viziji, prikazu, formi, kao i korišćenju pregršt drugih alatki da bi se došlo do finalne fotografije. Uspeh je značajniji utoliko što sam uspeo da pobedim Patriciju Buru (Patrizia Burra) i ostale umetnike koji su već priznati majstori u oblasti veštačke inteligencije i fotografije.

SK: Već dugo se bavite dizajnom, fotografijom... umetnošću uopšte. Nekako nam se čini da onim što stvarate dominiraju teme ženske snage, arhetipske lepote, jaka simbolika elemenata... Kako biste nam u nekoliko crtica opisali šta vas najviše inspiriše i u kom vidu stvaralaštva se najviše nalazite?

Pavel: Tragam za idejom večne lepote, za duhovnom inspiracijom koju kroz svoje unutrašnje nadahnuće pretvaram u umetnost, za snovima i nedostižnom večnošću, za izrazom koji menja pogled na ženu, religiju, istoriju i tradiciju i, naposletku, za eksperimentom i filozofskom igrom koja provocira i menja ukorenjene dogme, stereotipe i obrasce ponašanja koji su nametnuti društvom. Tu je, naravno, arhetip Afroditine lepote kao iskonske, a samim tim i ženske lepote uopšte, koja je podložna skrivanju skoro u svim društvima i civilizacijama.

U svojim umetničkim radovima spajam dva suprotstavljena sveta. Svet moći, slave, bogatstva i lepote, koji su izraženi kroz simbole dukata, žezla, trona, nakita, kruna, ženske lepote, sve što je prolazno u ovom našem životu, nasuprot svetu duhovnom, večnom, predstavljenom kroz Isusa Hrista, Boga, Sveti gral, krstove, slovenske svastike... Preplićem svetske i biblijske priče i sadašnje vreme. Žene su glavne protagonistkinje u mojim radovima. Trudim se da ti radovi imaju i dozu fikcije i proročanstva, da predstavljaju daleku budućnost ili neku daleku prošlost koju nosimo u sebi.

SK: Kada i kako ste odlučili da uključite AI u čitavu tu priču?

Pavel: AI alatke jesu dostupne svima, ali neće od svakog ko ih koristi napraviti umetnika, kao što ni svako ko fotografiše nije ujedno i umetnik. To moramo razgraničiti odmah na startu. AI jeste u evolucionom stadijumu i brzinski napreduje, algoritmi se unapređuju, ali AI ne dostiže sadašnju realnost vizuelnog i duhovnog sveta, a ni rezoluciju. To vam je isto kao kod igara, koje oponašaju svet skoro realno, ali ne dostižu stvarni svet kakav mi svakodnevno vidimo svojim očima, tako da taj svet ne možemo da pomešamo sa stvarnim životom. AI jeste realnost i postaje deo umetnosti ako znate da ga koristite kao umetnik. Uporedio bih ga sa tehnikom kolaža: on funkcioniše po istom principu i pomoću dostupnih prikupljenih podataka trudi se da kreira ono što smo mi zamislili. Odatle je potekla moja radoznalost da iteracijama probam da dođem do željenog efekta, ali i da obrnutim inženjeringom shvatim kako AI program „diše” i koje su njegove maksimalne granice. Jedna zanimljivost za čitaoce: kod testiranja AI, hteo sam da istražim prompt prikaza Isusa Hrista, a kao rezultat sam dobio prikazan lik Isusa Hrista iz popularne serije „The Chosen” ili sa slika poznatih svetskih renesansnih slikara.

Tada sam počeo da testiram dostupne AI programe, da bih video da li veštačka inteligencija može u kreiranju da stvori fotografiju i do koje mere je ona realna. Možda AI većinu populacije može da prevari i zbuni, ali neko ko se bavi fotografijom to odmah vidi i prepozna. Uporedo s novim modnim fotografskim projektom „Pavel Surovi - Mira Brtka”, hteo sam da vidim dosege veštačke inteligencije, to jest, da li i koliko ona zna da oponaša moje fotografije.

SK: U kojoj meri, zapravo, koristite AI pri kreiranju slika? Ako nije tajna, opišite nam ukratko kako izgleda vaš kreativni proces.

Pavel: Izrazio bih se stihovima Safeta Isovića iz pesme „Kad sam bio mlađan lovac ja”: „Šuma, puška i ljubavni plam, i još nešto, što ja samo znam”. Tako je i kod AI kreiranja. Ja kombinujem mnoge tehnike i programe da bih došao do rezultata. A da bi nešto bilo originalno i neviđeno, mora da dolazi iz vašeg unutrašnjeg sveta. Zato je u toj oblasti najbolje istraživati i koristiti reverse engineering. Tako nastaju i moje fotografije, a sličnom metodom i iteracijama i moje AI slike, koje predstavljaju neku daleku budućnost. Zato se moj AI projekat naziva „Future Beauty”.

SK: Iako se mnogi umetnici protive, iz vašeg primera možemo da vidimo da AI može da bude i te kako korisna alatka ako se ispravno upotrebljava. Šta mislite o veštačkoj inteligenciji uopšte? Koristan alat, ili bi mogla i da ugrozi položaj umetnika i stvaralaštva uopšte? Ili na kraju, ipak, sve zavisi od samog umetnika?

Pavel: Doći će i to vreme kada će ugroziti umetnike, medijski, modni i reklamni biznis, ali za sada ne. Doći će i vreme kada će ugroziti čovečanstvo. Većina populacije se lako zbuni ne razaznajući AI, ali to vam je slično ako verujete medijskoj propagandi ili hoaxima. Promptovi koje mi zadajemo, po mom mišljenju, jesu naša duša i karakter i to pretačemo u virtualnu realnost. AI je, za sada, virtuelna realnost, koja još uvek nije toliko realna, ali će postati stvarnost. A kad zamenite stvarnu realnost virtuelnom realnošću, više nećete biti biće, nego virtuelno biće i taj svet za mnoge će postati lep, bez problema i briga. Tu počinju đavolska posla, kada će centri moći i političke elite hteti da ulaze i u naše snove i da nam iskradaju duše. Ali, s druge strane, virtuelna realnost, čak, ni smrt neće smatrati konačnom, nego će se naša duša i mozak iskopirati na hard-disk, pa otelotvoriti u novom telu čoveka. Time počinje totalna kontrola čovečanstva kao božanskog bića. AI promptovi i podaci sa društvenih mreža samo su počeci onoga što ovde proričem.

Dostupni AI programi za sada su male igračke sa zaključanim potencijalom. Na primer, samo ako uzmemo u obzir rezoluciju, AI ne može da se približi 50-100-megapikselnoj fotografiji i detaljima senzora.

SK: Na fotografijama u velikoj meri koristite motive iz folklora i istorije ovog našeg podneblja, ali i neke šire, opštije simbole, sve to u kombinaciji sa ženskom snagom i lepotom. Etno-umetnost, ali sa mnogo elemenata mistike i mogućnostima višeslojnih tumačenja. Na koji način vi to promišljate, kako vi vidite te žene koje predstavljate i kako vam sama tehnika koju koristite omogućava da sve to što ste zamislili i sprovedete u stvarnost?

Pavel: Sve kod mene dolazi spontano. Moja dela su od mene napravila umetnika. Cilj mi je bio da stvorim nov, čitljiv i moderan etno-art koncept kod slovenskog tradicionalnog nasleđa za budućnost. Kod odabira narodnih nošnji, vodio sam se time da moraju odmah, kod prvog susreta, da me asociraju na neku ličnost iz istorije, bajke, crtanog filma... To je bila glavna premisa prema kojoj sam vršio selekciju narodnih nošnji. Prema nošnji sam posle vršio odabir devojačkog lica i personalitet karaktera modela. Odbacio sam metodu stvaranja i kreiranja umetničkih fotografija, da najpre analitički sve istražim i izanaliziram, pa da to sve sintetišući uklopim u kreativni okvir narodne nošnje koja mi se nudi. Nekome bi tako možda izgledalo logičnije, a i lakši je proces stvaranja, ali ja nisam hteo da na taj način svoju kreativnost i umetnički put unapred odredim i limitiram i time lišim svojih prvih asocijacija i ideja koje izlaze iz mene samog, a koje su u mom duhovnom filozofskom okviru... Hteo sam da ostavim lični pečat na svakoj fotografiji i razrađujem prve ideje koje su me inspirisale i vodile dalje.

SK: Konačno, šta su planovi za budućnost?

Pavel: Novi projekt nosi naziv „P. S. Mira Brtka” i predstavlja spoj dvoje umetnika i dva sveta - Pavela Surovog i Mire Brtke. Svi ćemo se složiti da je Mira Brtka jedna od najpoznatijih multidisciplinarnih umetnica u Srbiji, ali i u svetu. Poznata je kao uspešna likovna umetnica, modna kreatorka, pozorišna i filmska rediteljka koja je iza sebe ostavila veliki opus umetničkih dela u različitim disciplinama. Zato se ja u ovom projektu fokusiram na modne kreacije Mire Brtke, tj. njene nadaleko poznate haljine, koje interpretiram iz svog estetskog i filozofskog ugla, ali i pokušavam da protumačim i objasnim publici Mirinu maštu i perspektivu pri stvaranju i krojenju tih haljina. Fotografije treba da objasne zašto je Mira Brtka baš tu haljinu sašila filozofski i estetski na svoj način, zašto je izabrala baš tu formu predstavljanja ženske linije, zašto je stavila i ušila baš te cvetove ili ružice, zašto upotrebljava materijale od starih narodnih nošnji... ali, prevashodno pretvaram modele u to što treba da budu... a to je tajna za sada... jer na taj način haljine dobijaju duhovni kontekst i jer ovako za publiku bez znanja o Miri Brtkovoj, to može da bude samo haljina neke Mire...

SK: Hvala Vam na razgovoru i želimo vam mnogo budućih uspeha.

GALERIJA

PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MART 2024
Helldivers 2
Ako ste fan timskih pucačina, a pogotovo „Starship Troopersa”, ova igra se ne propuštaU svojoj najboljoj varijanti, co-opu sa četiri igrača, H...
Nvidia GeForce RTX 4080 Super
Super (ni)je super
Pred kraj 2022. godine Nvidia je predstavila, još uvek aktuelnu, generaciju GeForce kartica zasnovanu na grafičkim procesorima generacije Ada, nazv...
Asus Zenbook Duo (2024) UX8406MA
Ovde je da ostane?
U proteklih nekoliko godina, predstavili smo verovatno sve modele Asusovog veoma specifičnog prenosnog računara pod nazivom Zenbook Duo. Od modela ...
Priform Recuva 1.53 • UndeleteMyFiles Pro 3.1 • MyRecover 3.6 • EaseUS Data Recovery Wizard 17.0 • Stellar Data Recovery 11.0 • Wise Data Recovery 6.1.6
Besplatni programi za povraćaj podataka
Piriformova Recuva odoleva konkurenciji i godinama, mada zub vremena počinje da ostavlja tragoveEaseUS Data Recovery Wizard nema premca kada je u pit...
Honor Magic V2
Što tanje , to bolje
Honor Magic V2 ostaće upamćen kao malo inženjersko čudo, prekretnica u dizajnu preklopnih telefonaUmesto uveliko lansiranog Snapdragona 8 Gen 3, i...
Samsung Galaxy S24
Bratić Simon
Osim dimenzija, ekranske rezolucije i kapaciteta baterije, uređaj je, praktično, istovetan modelu Galaxy S24+
Sadašnjost i budućnost kompanije Qualcomm
Između proseka i nebesa
Qualcomm je pre oko pet godina bio vrednija kompanija od Nvidie, dok danas vredi nešto manje od desetine vrednosti konkurentaDigitalna šasija je obj...
Misije, progami i tehnologije koje ćemo pratiti tokom 2024. godine
Svemir, avioni i AI
Svake godine koristimo „spor početak” za sumiranje utisaka o dešavanjima iz prethodnih dvanaest meseci, kao i pokušaj predviđanja uspeha zani...
Čipovi su začin
U toku je velika migracija tehnologije i ljudi sa Tajvana u Japan, što se, naravno, ne dešava slučajno
Palworld
Simulacija preživljavanja, craftovanja i manipulacije živuljkama, koju iz milošte definišu kao „Pokémon with guns”Palworld je besplatno dostu...
Tekken 8
Kulminacija nekoliko decenija serijala i sadržajno najbogatiji Tekken do sadaIgra, prosto, kipi od količine sadržaja, bilo onog za solo igranje, le...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama