TEST PLAY
Alan Wake II
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. decembar 2023.

Punih trinaest godina nakon „najknjiževnije” survival horror igre ranog XXI veka, njen nastavak dolazi da poveže niti prošlosti i budućnosti, raščivija čvorove i postavi dušek ispod cliffhangera. Naravno, dolazi i da zamuti vodu svežom dozom pripovedačkih naslaga, podešavajući tajmer totalnog raspleta na neki neidentifikovani budući datum. Nakon dvadeset sati Alana Wakea II bićete istovremeno podmireni i nanovo zaintrigirani, što je odlika svake kvalitetne fikcije koja je zamišljena kao višedecenijski niz.

Ovo je hrabar, na momente lud i superpretenci-ozan, ali nikada dosadan eksperiment kombinovanja naracije i gejmpleja...

O originalnoj igri, inicijalno izdatoj za Xbox 360 i kasnije portovanoj za sve živo, verovatno znate dovoljno. Alan Wake, njujorški pisac krimi-novela, prokletstvo belog papira i kreativnu krizu pokušao je da reši odlaskom u prirodu, gde se suočio sa onostranim užasom koji mu je uzeo sve što ima. Iako autori tvrde da je narativ igre Alan Wake inspirisan plejadom kulturnih i pseudokulturnih SF i fantasy uticaja, od romana Stivena Kinga do fimova Džona Karpentera, najočigledniji pečat ostavila je serija „Twin Peaks”. Pacifički severozapad, četinarske šume koje kriju drevne tajne, lokalni gradić sa poštenim šerifom i nekoliko čudaka, gradska faca koja dolazi u goste i postaje katalizator dešavanja... Poput agenta Dejla Kupera, Alan Vejk takođe biva zatočen u volšebnom, ekstradimenzionalnom ekvivalentu „crne kolibe” i upravo kao on, nakon X godina, konačno uspeva da odatle promoli nos.

Alan Wake II je igra sa koje se ambicija cedi kao med sa prepolovljenog saća. Nastavak je nekoliko redova veličine bogatiji, kompleksniji i raskošniji od prethodnika. Finski Remedy Entertainment, koji je slavu stekao serijalom Max Payne, poslednjih godina eksperimentiše sa višeslojnom, kompleksnom naracijom od koje lako zaboli glava. Alan Wake II je kulminacija napora započetih igrama Quantum Break i Control. Tokom prvih nekoliko sati igre, bombardovanje pitanjima bez odgovora, uz istovremeni trud igre da vas zaslepi i impresionira, nateraće vas da pomislite da ste seli da igrate beznadežno pretenciozni, visokobudžetni Netflixoliki treš. Ali, ako odolite iskušenju da prevrnete sto i izađete napolje na cigaru, Alan Wake II će vam postepeno ući sve dublje pod kožu, kao ukus javorovog sirupa koga prvobitno niste mogli da zamislite u/na palačinkama.

Na samom početku, Alan Wake II u akciju uvodi drugog protagonistu, koji će tokom igre postati krucijalni faktor priče u nastajanju. FBI agent Saga Anderson ostaje skeptik kalibra Dejne Skali vrlo kratko, jer suočavanje sa natprirodnim užasom crnih šuma ne pokušava da racionalizuje po svaku cenu, već shvata da se radi o nadnaravlju. Nakon kraćeg uvoda koji postavlja pozornicu, dobićete priliku da igrate iz njene i Alanove perspektive, šaltajući se po volji na specifičnim mestima gde se njihovi svetovi dodiruju. Njihove deonice su komplementarne, u smislu da izbor jednog nije ekskluzivan za određeni segment igre, već da, u cilju dolaska na ishodište, morate u potpunosti da iskusite i proživite ono što oboje mogu da ponude. Drugim rečima, imate dva komplementarna toka radnje, oličena u različitim nivoima, koje morate kompletirati, uz slobodu izbora i uvek prisutnu mogućnost tranzicije.

Ta sloboda je data igraču da se ne bi beznadežno zamorio od Alanovih nivoa, koji nose vrlo specifičnu, pastelnu težinčinu horora paralelne dimenzije. Da bi napustio The Dark Place, mešavinu cikličnog pakla i The Black Lodgea iz „Twin Peaksa”, Alan će morati da kreira fikciju koja donosi oslobođenje. Junaci koji će mu pomoći u tome su Saga Anderson i njen partner Aleks, koji postaju nevoljno/voljni (sa)učesnici u tom očajničkom romanu. Konce svima pokušava da zamrsi gospodin Skreč, kombinovana personifikacija đavola i Boba iz Crne kolibe. Primarni antagonista igre koncipiran je kao sila koja je uvek van vidokruga, koju osećate kao mijazmu koju udišete i po kojoj hodate. To ostavlja zaista mnogo prostora za interpretaciju onoga što doživljavate, mada su autori priču relativno pošteno finalizovali. Igra većinu vremena deluje kao totalni mindf*ck, ali se kockice na kraju slože, uz ostavljenu mogućnost da sami zaključite prirodu i svrhu nekih detalja. Iz očiglednih, anti-spoiler razloga ne mogu da budem detaljniji od ovoga. Dakle, ne očekuje vas repriza „Losta”, „Darka”, treće sezone „Twin Peaksa” ili neke slične serije čiji su autori, nakon seksa sa mozgovima publike zapalili džoint i zaplakali od smeha na teorije i wiki stranice, već smislen konjec filjma.

Alan Wake II svoj lore eksplicitno povezuje sa Controlom, nastavljajući prožimanje koje je premijerno uveo DLC (za Control), a koji je narativno spojio zatočenog pisca i federalni biro za natprirodne pojave. U ovaj shared universe ubacuju se lica i motivi starih Max Paynova, oličeni u faci Sema Lejka, glavnog narativnog dizajnera u Remedy Entertainmentu. Gospodin Lejk, odnosno, Sami Antero Järvi, kako mu je Finsko ime, trpa svoju njušku gde god stigne, ali to mu se ne može zameriti, jer obično igra vrlo ubedljive role. Ovde tumači ulogu Saginog FBI kolege Aleksa Kejsija, tvrdo kuvanog, više puta razvedenog sredovečnog detektiva razočaranog u sve i svja.

Sagini nivoi igre ne odskaču previše od klasičnih survival horror motiva. Odigravaju se u stvarnosti, svodeći se na kombinaciju istraživanja, borbe, razgovora i dedukcije. Borba je gotovo identična sa onom u prethodnoj igri. Mahom ćete se šibati sa mrakom-posednutim nesrećnicima koji podsećaju na žive senke, skidajući im tamni oklop boostovanim obasjavanjem baterijskom lampom, pa ih nakon toga puniti olovom iz pištolja ili sačmarice, ili ih gađati iz samostrela. Municije i drugih resursa uvek ćete imati dovoljno, pogotovo što borbu sa običnim mobovima skoro uvek možete da eskivirate.

Sagina sposobnost dedukcije je najzanimljiviji segment njenih nivoa. Odvija se u njenoj „glavi”, odnosno, u tzv, mind placeu, gde imate dedukcionu tablu na kojoj slažete dokazne fotke i odmotavate priču. Ovo je efikasan način za sumarizovanje i sistematizovanje složenih koncepata kojima igra barata, omogućavajući vam pregledan osvrt na doživljeno i proživljeno. Vrlo korisna stvar za igrače koji prave duže pauze, pa imaju teškoća da nastave sa igrom.

Alanovi nivoi su mehanički slični, ali sistemski potpuno drugačiji. S obzirom na to da se nalazite u mističnoj dimenziji, Mračnom mestu koje je konstruisano na osnovu Alanove proze, zakoni koji važe u normalnom svetu ovde nisu aktuelni. Većinu Alanovih deonica igraćete u noar verziji kišom okupanog Njujorka, gde ćete se truditi da izmenama narativa u realnom vremenu doakate Skreču koji vas ne pušta napolje. U Alanovim segmentima, takođe, imate borbu koja se suštinski ne razlikuje od Sagine, ali njegov izazov, pre svega, leži u eksperimentisanju sa prilepljivanjem različitih motiva na ključne scene. Nije lako objasniti kako to zapravo funkcioniše, ali pokušaću... Svaki Alanov nivo je tematska celina izvučena iz šire priče, u kojoj se desilo nešto što Alan mora da isprati od početka do kraja, čime bi se približio razrešenju svog problema; svaka od tih scena ima nekoliko „overleja” koji joj menjaju karakter, otvarajući jedne, a zatvarajući druge prolaze, omogućavajući vam da nastavite ili vas zavlačeći. Traganje za „inspiracijama” koje donose nove overleje, njihova primena na scene u skladu sa tokom priče i eksperimentisanje u okvirima tako izmenjenih fragmenata čine srž njegovog gempleja. Očekujte mnogo probe i grešaka, šlajfovanja u mestu i „A-HA” momenata koji daju motiv za nastavkom ove inteligente self-torture.

Alan Wake II je hrabar, na momente lud i superpretenciozan, ali nikada dosadan eksperiment kombinovanja naracije i gejmpleja. Kad igru kompletirate i kada vam se utisci malo slegnu, shvatićete koliko je truda uloženo da bi ovaj monstrum od igre mogao da zapeva ovako dubokim i jakim glasom. Ako imate strpljenja i dovoljno pameti da povežete iscepkane i prividno nelogične stranice ove složene priče, garantovano ćete uživati. Možda budete imali i po koji košmar, ali koga je malo vrištanja u mraku ikada ubilo?

Potrebno: Core i5-7600K, 16 GB RAM, GeForce RTX 2060 / Radeon RX 6600, SSD

Poželjno: Ryzen 7 3700X, 16 GB RAM, GeForce RTX 3060 / Radeon RX 6600 XT, SSD

Ova igra je: survival horror

Platforma: Windows (Epic Games Store), PlayStation 5, Xbox Series S/X

Veličina: 90 GB

Studio: Remedy Entertainment

Izdavač: Epic Games Publishing

Adresa:
www.alanwake.com

PEGI: 18

90


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
MART 2024
Helldivers 2
Ako ste fan timskih pucačina, a pogotovo „Starship Troopersa”, ova igra se ne propuštaU svojoj najboljoj varijanti, co-opu sa četiri igrača, H...
Nvidia GeForce RTX 4080 Super
Super (ni)je super
Pred kraj 2022. godine Nvidia je predstavila, još uvek aktuelnu, generaciju GeForce kartica zasnovanu na grafičkim procesorima generacije Ada, nazv...
Asus Zenbook Duo (2024) UX8406MA
Ovde je da ostane?
U proteklih nekoliko godina, predstavili smo verovatno sve modele Asusovog veoma specifičnog prenosnog računara pod nazivom Zenbook Duo. Od modela ...
Priform Recuva 1.53 • UndeleteMyFiles Pro 3.1 • MyRecover 3.6 • EaseUS Data Recovery Wizard 17.0 • Stellar Data Recovery 11.0 • Wise Data Recovery 6.1.6
Besplatni programi za povraćaj podataka
Piriformova Recuva odoleva konkurenciji i godinama, mada zub vremena počinje da ostavlja tragoveEaseUS Data Recovery Wizard nema premca kada je u pit...
Honor Magic V2
Što tanje , to bolje
Honor Magic V2 ostaće upamćen kao malo inženjersko čudo, prekretnica u dizajnu preklopnih telefonaUmesto uveliko lansiranog Snapdragona 8 Gen 3, i...
Samsung Galaxy S24
Bratić Simon
Osim dimenzija, ekranske rezolucije i kapaciteta baterije, uređaj je, praktično, istovetan modelu Galaxy S24+
Sadašnjost i budućnost kompanije Qualcomm
Između proseka i nebesa
Qualcomm je pre oko pet godina bio vrednija kompanija od Nvidie, dok danas vredi nešto manje od desetine vrednosti konkurentaDigitalna šasija je obj...
Misije, progami i tehnologije koje ćemo pratiti tokom 2024. godine
Svemir, avioni i AI
Svake godine koristimo „spor početak” za sumiranje utisaka o dešavanjima iz prethodnih dvanaest meseci, kao i pokušaj predviđanja uspeha zani...
Čipovi su začin
U toku je velika migracija tehnologije i ljudi sa Tajvana u Japan, što se, naravno, ne dešava slučajno
Palworld
Simulacija preživljavanja, craftovanja i manipulacije živuljkama, koju iz milošte definišu kao „Pokémon with guns”Palworld je besplatno dostu...
Tekken 8
Kulminacija nekoliko decenija serijala i sadržajno najbogatiji Tekken do sadaIgra, prosto, kipi od količine sadržaja, bilo onog za solo igranje, le...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama