GAME TALK
ALIEN RPG: Core Rulebook + Heart of Darkness
Stoni Osmi putnik
Marko VASILJEVIĆ
1. januar 2023.

Davne 1974, postali smo bogatiji za „Dungeons & Dragons”. Sistem-igra, koja je glavni „krivac” za razvoj RPG mašte klinaca i matoraca generacijama unazad. Danas, fenomen „D&D” i dalje živi i deo je aktuelne pop-kulturne ikonografije. Međutim, u pitanju je dosta izmenjen sistem, podobniji za manje iskusne igrače, praćen dodatnim pomagalima koja olakšavaju manje kreativnim igračima i koštaju znatne sume novca. D&D je komercijalizovan do maksimuma i podložan trendovima do te mere da će u narednim revizijama izbaciti pojam „rasa” kao odrednicu da li ste, recimo, patuljak ili vilenjak, jer „rasa” nije lepa reč i vređa woke/LGBT populaciju, a i njima bi da uzmu pare.

RPG sistem koji vas stavlja u ulogu stanovnika okrutnog svemira, viđenog u filmskom serijalu „Alien”...

Srećom, ekipa koja drži „D&D” nema monopol na koncept igranja RPG-a (a tako bi voleli da imaju), pa postoje i drugi sistemi koji omogućavaju da svoje uloge i avanture igraju u drugim, ne-Tolkinovskim okruženjima, sa jednostavnijim ili komplikovanijim pravilima i mehanikom. Ukoliko do sada niste imali iskustva sa igrama koje ne traže CPU/GPU aždaje i konzole nove generacije, već malo papira i kockica, a spremni ste da probate nešto novo, nešto divlje - imamo pravi predlog za ove zimske/raspust dane.

Zahvaljujući drugarima iz kompanije Free League Publishing, imali smo prilike da se poigramo sa nekoliko RPG naslova, među kojima je i „ALIEN RPG”, koji je smešten u dobro nam poznati univerzum, prvenstveno zahvaljujući filmovima Ridlija Skota i Džejmsa Kamerona, kao i specifičnom umetničkom izrazu Hansa Rudolfa Gigera. U okviru ovog sistema, čije srce čini „ALIEN RPG Core Rulebook”, postoji i još nekoliko knjiga sa pratećim pomagalima u vidu kartica, mapa i pojašnjenja. Ti dodatni naslovi, zapravo, čine posebne scenarije i unapred pripremljene likove, čime ubrzavaju pripreme i bacaju vas u već spremne avanture. U tom smislu su potpuno opcione. Za uranjanje u prelepo hladan, okrutan i strašan svet dovoljna je, dakle i „Core” knjiga.

U smislu organizacije, jedan igrač preuzima ulogu tumača priče i sudije. Game Mother (kako ga ovde zovu), osim što opisuje svet u kome se igrači nalaze, prati i sva dešavanja koja je zamislio da priča sadrži, a kojih ostali igrači nisu svesni dok se ne susretnu direktno. Igračima je ostavljeno da odaberu svoju priču u negostoljubivom okruženju spoljnih granica i surovom odnosu korporacija prema svemu i svakome. Umesto ratnika, varvara, čarobnica i ostalih dobro poznatih klasa, imate mogućnost da izabere svoju „karijeru”. Marinac ili medicinar, naučnik ili korporativni pacov, običan „kamiondžija” ili naučnik, sve je u domenu očekivanog i logičnog. Pomalo odskače uloga „klinca”, u kom slučaju igrate nejako, ali snalažljivo dete sa pripadajućim bonusima i minusima koje takva uloga nosi. Interesantan način da se namigne filmskom serijalu i omogući maštovitim igračima da odigraju tešku dramu ili komediju, u zavisnosti od situacije. Još jedna interesantna opcija je igrati kao android. U tom slučaju, skoro sva pravila za vas važe drugačije, te je idealan kada vam dosadi da budete marinac po deseti put. Android ne može da umre od gladi, žeđi, vakuuma i ostalih gluposti koje more organske saputnike.

Osim profesije, svaki lik ima i svoje karakteristike, talente i veštine. Sviđa nam se što ništa nije prenatrpano i zbunjujuće, te igru preporučujemo manje iskusnim ili novim igračima. Imate svega četiri atributa: snagu, okretnost, domišljatost i empatiju. Te vrednosti daju vam više ili manje uspeha kada koristite bacanje kockica za određivanje uspešnosti u dvanaest veština koje su vam na raspolaganju. U okviru karijere, imate još i specifične talente koje profesija donosi i to ukupno tri. To je, manje-više, sve. U odnosu na klasičan „D&D” koji donosi daleko više posebnih veština, talenata i ostalog i gde ako niste odabrali plivanje kao jedan od njih, davite se kada padne malo jača kiša (druga edicija), „ALIEN RPG” ide daleko boljom logikom da svaka osoba ima neki normalan skill set za koji nema potrebe da se besomučno baca kocka, dok se ona koristi samo u slučajevima kada radite nešto usko specifično za vašeg junaka. Ovo „uprošćavanje” nam je prijalo, jer smo dobili sesije koje su daleko dinamičnije i ispunjenije atmosferom i pričom, umesto jurcanjem po papirima i digitronima i bavljenjem mikromenadžerijom budalaština.

Bacanja kockica ima i ovde i to je nešto što svi vole, jer taj trenutak iščekivanja rezultata i određen procenat šanse daju šmek koji je neophodan. Ono što je „ALIEN” doneo kao specifičnost (mada smo slične ideje viđali i u nekim drugim sistemima) jeste mogućnost da isforsirate bacanje. Koriste se D6 kocke i u zavisnosti od atributa i ostalih karakteristika junaka bacate određen broj kockica. Ukoliko vam se ishod ne sviđa, imate mogućnost i da ponovite one kockice koje vam se ne dopadaju. Međutim, ovakvo forsiranje utiče na nivo stresa koje vaš junak dobija, što, logično, simulira vaše stanje u situacijama kada „zapinjete” da nešto isterate do kraja. U slučaju da ste ušli u stres, postoji i rizik da kockice padnu na vrednost koja će kod vašeg junaka izazvati „paniku”. To znači da ako uđete u rizik, postoji šansa da isterate „na mišiće” ishod koji će vaša grupa doživeti kao totalno herojsko delo. Ako ovo ne prođe, postoji mogućnost da ispadnete najnesposobnija šeprtlja koja će, ukoliko preživi, ostatak dana potrošiti na ribanje sopstvenog donjeg veša.

Zamislite sledeću scenu. U prostoriji ste na svemirskoj stanici koja je prepuna xenomorpha i jedino što vas razdvaja od kiselinom natopljenih čeljusti su velika čelična vrata. Jedina nada je da putem terminala aktivirate turret stanice koje bi uništile pošast u hodniku do vas ili da pošaljete poziv za pomoć i nadate se da ima još preživelih marinaca koji bi se odazvali. I za jedno i za drugo su vam potrebne veštine iz oblasti elektronike, što znači da, kao marinac, možete da probate, ali je pitanje koliko to ima smisla. Bacate kockicu. Pada nedovoljno veliki broj da uspe poziv u pomoć. Forsirate, bacate više kockica, jer ste pod stresom. Pada strana sa markerom uspeha. Turreti roštiljaju. Doživećete još jedan dan u ledenom paklu. Ili - pada simbol facehuggera. Ne samo što niste aktivirali turrete, nego ste oborili ceo security sistem. Vaša vrata se otvaraju, xenomorphi vas mljackaju, a usput ste pootvarali i sva ostala vrata na stanici, te ste direktno odgovorni za brzu smrt još nekoliko desetina vaših saputnika. Bravo.

U zavisnosti od GM-a, ovakve situacije mogu da budu donekle ublažene, ako je GM meca dobrić koji želi da njegovi igrači ne budu previše traumatizovani, ali jasno je da će „ALIEN” GM-ovi najverovatnije biti bolesni sadisti, tako da pažljivo sa kockicama. Zabava je, svakako, zagarantovana, jer sa nekoliko živih igrača i najneverovatnijim idejama, bićete svedok epskih pobeda, kao i sramotno-smešnih poraza. Priceless.

Kad smo već kod GM-a, knjiga daje pregršt sadržaja koji će vam, nakon prvog čitanja, dati sasvim dovoljno „mesa” da svojim igračima verno dočarate komplikovane političke odnose, gramzivost korporacija, teške ljudske priče i tehničke karakteristike svemirskih stanica i letelica. Oprema u vidu oružja, oklopa i vozila takođe je definisana i ne preteruje sa količinom, ali je sve autentično i primamljivo. Tu su, naravno, i detaljni opisi neomorpha i xenomorpha i svih stadijuma evolucije jedinke kroz koje prolaze, te ih možete (a mi bi rekli i morate) ubaciti u priču na adekvatan način. Takođe, posebno su prilagođena pravila ako planirate jednovečernju sesiju ili višemesečnu avanturu, što do sada nismo imali prilike da vidimo da autori uzimaju u obzir. Čak i ako nikada ranije niste „masterovali”, knjiga nudi posebne smernice i savete na koji način da spakujete ono što, u stvari, (po našem mišljenju) čini esenciju svakog live RPG-a, a to je dobra atmosfera, priča i igranje uloga.

Osim „Core” knjige, koju toplo preporučujemo, isprobali smo i „Heart of Darkness”. U pitanju je scenario za jedno veče i donosi, osim zapleta priče, kompletnu listu NPC likova, popunjene listove pre-made likova, velike fizičke mape i kartice sa oružjem, tajnim porukama i ličnim agendama. Ukoliko niste spremni da odmah „uletite” u neku svoju originalnu priču, ovi scenariji su sjajan početak koji će vam pomoći da skontate da li je ovako nešto za vas i da bace varnicu da nastavite dalje sami. Koštaju manje od sokova i grickalica za jedno veče.

Dok neki AI sistem ne uspe da ovlada kreiranjem svetova, likova i priča, nema zamene za ovakav način igranja. Intenzitet i iskustvo koje možete dobiti igranjem live RPG naslova prevazilazi bilo koju video-igru ili literalno delo zbog toga što ovde priču kreirate vi i kao GM i kao igrač. Ukoliko imate dobrog GM-a, ništa drugo vam više neće biti dovoljno dobro. I ne opterećujte se time da sve mora da bude „D&D”. Ne mora. Naprotiv. Ima toliko toga sjajnog, a i košta manje. A sada oprostite, moram da žurim, čini mi se da čujem ping na M314 motion trackeru.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2024
Gigabyte Radeon RX 7900 GRE Gaming OC 16G
Zlatni zeka
Model koji je izvorno namenjen kineskom tržištu, i koji se tamo pojavio još prošlog leta, lepo je popunio prazninu između modela RX 7800 XT i RX ...
Asus ROG Zephyrus G16 (GU605MY-QR085X)
Najkompaktnija zverka
Uz sve kompromise, ovo je verovatno najsnažniji laptop smešten u manje od dva kilograma i 18 milimetara visine...
Honor Watch 4
Savršeno upakovan
Sat koji donosi veoma malo pravih noviteta, ali kod kog je uklapanje poznatog i očekivanog dovedeno do savršenstva...
Mobile World Congress 2024
Ovde i AI ima AI
Utisak je da MWC „na nogama” drže isključivo velike kineske kompanije, a praksa predstavljanja flegšip telefona na sajmu je sve ređa...
Inovativni motori i reaktori
Bolji pogon
Električni motori uskoro stižu u putničke avione, samo da se reši nekolicina konstruktorskih prepreka...
Honor Magic 6 Pro
Magična Šestica
Sistem kamera oslanja se na tehnički sofisticiran dizajn sa promenjivim otvorom blende...
Apple, AI i nova tužba za monopol
Kisela ili slatka jabuka
Apple će uvek da koristi sopstveno rešenje, ukoliko može da ga napravi dovoljno brzo i kvalitetno...
Dragon’s Dogma 2
Nastavak dvanaest godina stare igre koja odavno ima kultni status, naoko, jednostavan akcioni RPG koji se trudi vas angažuje, ali i pomalo namuči...
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin izuzetno podseća na Ghost of Tsushima, kako po izgledu, tako i po konceptu...
Highwater
Ugodan koktel postapokaliptične komike i poetične melanholije...
Microsoft Windows 3.0
Prisećamo se treće iteracije operativnog sistema baziranog na grafičkom korisničkom okruženju, koja je konačno mogla da izađe na crtu takmacima...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama