TRŽIŠTE
OnePlus i Oppo spajanje
Kako progutati sestru
Momir ĐEKIĆ
1. jul 2021.

Poslednji korak u sagi kineskih sestrinskih kompanija Oppo i OnePlus je završen. Svega šest meseci nakon što smo saznali da će dve sestrinske kompanije spojiti timove posvećene istraživanju i razvoju, rukovodstvo kompanije OnePlus saopštilo je da se kompanije u potpunosti spajaju.

Rukovodstvo kompanije OnePlus saopštilo je da se kompanije u potpunosti spajaju

Prema izveštaju kompanije Counterpoint, OnePlus je jedini brend telefona koji je u periodu 2019‑2020. zabeležio rast. Ključni element rasta bilo je partnerstvo sa kompanijom T‑mobile, ali i kasnija saradnja sa kompanijama Sprint i Verizon.

Podsetimo, obe kineske kompanije članice su iste grupacije, korporacije pod nazivom BBK Electronics. Ova kineska kompanija, osnovana 1995. godine, pod svojom kapom okuplja brendove Oppo, Vivo, OnePlus, Realme i Iqoo. BBK je 1999. godine rekonstruisana u tri organizacione celine: Audiovisual Electronics (suštinski, prethodnica kompanije Oppo), Communication Electronics i Education Electronics. Poslednje navedena celina danas proizvodi edukativne tablete i druge povezane tehnologije i alatke, namenjene deci školskog uzrasta.

Najjači brend unutar grupacije, kompanija Oppo, osnovana je 2004. godine, a tokom 2020. godine isporučila je gotovo 112 miliona telefona i samostalno je držala osam odsto udela svih prodatih telefona na planeti. Sestrinska kompanija OnePlus osnovana je 2013. godine, sa dvojicom Oppo „veterana” na čelu, a gospoda se zovu Piter Lau i Karl Pei. Uz Vivo, osnovan 2004. godine i Realme, osnovan 2018. godine, BBK Electronics je u toku 2019. osnovao i kompaniju Iqoo, namenjenu gejmerima.

Razvoj ovolikog broja kompanija imao je i te kako smisla za kinesku majku-kompaniju. Svaki od zasebnih brendova imao je veću kontrolu nad lancima snabdevanja i mogao je efikasnije da se „bori” za resurse. Pored toga, sami brendovi imali su različite ciljne grupe, pa samim tim i različite marketinške strategije i, naposletku, različite proizvode.

U poslednjem kvartalu prošle godine, Oppo, Vivo i Realme su, zajedno, zauzimali čak 38 odsto veoma lukrativnog kineskog tržišta. Telefoni brenda OnePlus, sa druge strane, usmereni su, dominantno, na tržišta van Kine, a najviše uspeha imali su u Indiji, pojedinim državama Evrope i Sjedinjenim Državama. Upravo je sposobnost brenda OnePlus da uđe na (inače kineskim kompanijama teško dostižno) američko tržište jedna od njenih glavnih karakteristika. Vodeći se sloganom „Never Settle”, beskompromisnim pozicioniranjem u srednjem cenovnom segmentu, a sa karakteristikama bliskim vrhu performansi, OnePlus se svojim stilom komunikacije i uređajima razlikovao od proizvoda sestrinskih kompanija.

Kada u obzir uzmemo državu kao što je Indija, treba primetiti kako su tri pomenute članice BBK familije zauzele 37 odsto ukupnog indijskog tržišta, dok je gotovo svaki treći premijum telefon prodat u Indiji, zapravo, bio model kompanije OnePlus. Na teritoriji Jugoistočne Azije, telefoni svih brendova BBK Electronics, tokom prošle godine, zauzimali su preko polovine tržišta.

Interesantno je da je u prošlosti bilo jako malo informacija o tome na koji način su pojedini brendovi unutar BBK porodice bili povezani, iako je, posmatrajući samo pojedine telefone različitih brendova, bilo jasno da dele i više od zajedničkih vlasnika. Dok su se ostali brendovi porodice razvijali u Kini, OnePlus je svoju sreću tražio na Zapadu. Kombinujući vrhunske performanse, kompetitivnu cenu i izuzetan operativni sistem, verovatno najbliži vanilla Androidu od svih „obrada” ovog operativnog sistema, OnePlus je, sve do pre godinu i po dana delovao kao da nikada neće stati. Ipak, sve priče imaju kraj, pa i ova. „Never Settle”, glasio je moto kompanije. Ako nije bilo jasno prethodnim potezima, sada svakako jeste. OnePlus se i suštinski - skrasio.

Šampion karakteristične niše

Ako je ikada postojao savršeni naslednik Google Nexus telefona, posebno koncipiranih izazivača najskupljih telefona, onda je to bio OnePlus. Svojim performansama i cenom, OnePlus modeli, sve do osme iteracije, bili su idealan telefon za entuzijaste, ljude koji nisu želeli da plate „ime” zalepljeno uz telefon, već beskompromisne performanse po razumnoj ceni. Ipak, vremenom se fokus kompanije promenio. Poslednje dve iteracije ovih telefona su se cenom približile najskupljim telefonima iz redova korejske kompanije Samsung i tada je bilo jasno da „starog” OnePlus telefona - više biti neće. Izlazak familije Nord bio je pokušaj kompanije da kapitalizuje na pedigreu i prošlosti, nadajući se da će nostalgija motivisati postojeće kupce da i dalje kupuju modele pod brendom, uprkos jasnim nedostacima u odnosu na slavne pretke. Uprkos svemu, rezultati prodaje nisu nimalo bili loši, posebno u Evropi.

Rezultati prodaje u prvom kvartalu 2021. godine bili su izuzetni. Broj prodatih telefona u odnosu na isti period prethodne godine porastao je za vrtoglavih 388 odsto, dok su prihodi zabeležili rast od 286 odsto. Ipak, dve trećine ovih rezultata brend duguje modelu 9 Pro, najjačem i najskupljem telefonu u familiji. Ovaj telefon su, uglavnom, kupili verni pratioci brenda. Ovaj telefon je zabeležio odlične rezultate i u Francuskoj i Španiji. Nord je odlične rezultate, recimo, zabeležio u Finskoj, gde je postao najprodavaniji Android telefon, a dobro se kotirao i u Danskoj, gde je vladao srednjim segmentom u grupi uređaja sa 5G karakteristikama. Upravo je Severna Evropa regija u kojoj je OnePlus zabeležio najbolje rezultate. Gotovo trećina ukupne prodaje u Evropi ove kompanije je u prvom kvartalu 2021. godine bilo iz ovog regiona. Zapadna Evropa bila je na drugom mestu. Vodeće države iz ovog regiona, po broju prodatih telefona, bile su Ujedinjeno Kraljevstvo i Nemačka. U regionu Centralne i Istočne Evrope, relevantan napredak napravljen je u Poljskoj i Rumuniji. Prema nekim analizama, u ovom trenutku, OnePlus ima oko tri miliona korisnika širom Evrope, što čini oko 30 odsto ukupne baze korisnika na svetu.

U kineskim tržnim centrima, proizvodi BBK Electronics često su bili zajedno pozicionirani. Različita publika brendova Vivo i Oppo olakšavala je izbor, a troškovi prezentacije efektivno su bili manji, posmatrano zbirno, na nivou majke kompanije. (foto: tuchong.com)

Iako na trenutak deluju impresivno, ove brojke nisu posebno visoke. Sestrinski brendovi u toku jedne godine prodaju 10 puta više telefona, no što OnePlus ima ukupno. Ne treba ni pomisliti da su rezultati OnePlus loši. Naprotiv. Radi se o brendu koji zauzima vrlo karakterističnu nišu i koji se veoma uspešno pozicionirao unutar nje. U procesu pozicioniranja, isprobane su dve strategije. no, brend je lansirao jedan telefon godišnje. U kasnijoj fazi, brend bi lansirao tri modela godišnje, sa „T” verzijama kao međukoracima. Dugoročno gledano, ove strategije nisu uspele. Ipak, ne možemo da ne primetimo kako su aktivnosti ovog, relativno malog brenda, pokrenule aktivnosti i kod drugih brendova. Vremenom, kompanije sa jačim budžetima uspele su da OnePlus pobede u njegovoj igri. Takav slučaj je, recimo, sa telefonima kompanije Samsung, poput S20 FE, a delimično i sa S21.

No, ono u čemu je OnePlus apsolutno briljirao jeste softverska podrška. Sa jasnim i nedvosmislenim fokusom na redovno izdavanje novih verzija operativnog sistema, OnePlus je godinama bio neuhvatljiv za svoje konkurente u brzini isporuke novih verzija operativnih sistema. Najbolji primer je OnePlus 5, uređaj iz 2017. godine, originalno isporučen sa sedmom verzijom Androida, a koji se zvanično mogao „podići” na verziju 10. Upravo je podrška operativnom sistemu OxygenOS, uz njegovu bliskost sa vanilla Androidom, bila ključni element zbog kog su telefoni ovog brenda bili dopadljivi entuzijastima. Kvalitet ekrana, koji se popravljao sa svakom generacijom uređaja, svakako nije odmogao, kao ni znatno povećanje kapaciteta i brzine memorije i „diska”.

Svojevrsni kraj
„telefona za entuzijaste”

Prelazak OnePlus brenda pod okrilje kompanije Oppo verovatno neće doneti značajne promene u prvom periodu. Ipak, nedugo pošto se OnePlus javno oglasila saopštenjem, na portalima se pojavio interni dokument koji pojašnjava pravila i preporuke eksterne komunikacije ovog spajanja. Dok je većina pitanja i odgovora potpuno jasna, jedno od onih koje se ističe je tema operativnog sistema. U dokumentu se sugeriše da sa ove teme treba skretati i da ne treba razgovarati o OxygenOS i ColorOS aspektima.

Iako je autentičnost dokumenta upitna, jasno je da je ovo osetljiva tema za kompaniju. OnePlus se na kineskom tržištu već pojavljivao sa ColorOS sistemom, a 11. verzija OxygenOS-a demonstrirala je veliki zaokret u vizuelnom aspektu. Naime, dizajn i funkcionalnost otišli su dalje od vanilla verzije i približile se ColorOS-u. Ova tranzicija svakako nije učinjena slučajno i nije nerealno očekivati da se u budućnosti neki novi OnePlus telefoni (dokle god brend da traje) isporučuju upravo sa ColorOS verzijom Androida. U toku narednih godinu ili godinu i po dana, trebalo bi, ipak, očekivati da se svi OnePlus telefoni za tržišta van Kine isporučuju sa OxygenOS-om, počevši sa verzijom Androida 12.

Ukoliko je ovaj potez početak kraja „telefona za entuzijaste”, bar onakvih kakve ih poznajemo, upražnjeno mesto izneverenih fanova delimično će popuniti još jedan BBK brend - Realme. Vremenom, telefoni iza ovog brenda su narasli u šampione srednje kategorije. Pravi primer je Realme GT, telefon sa Snapdragon 888 procesorom, osam ili 12 gigabajta RAM-a, koji se može nabaviti za nešto više od 430 dolara. U Aziji i Evropi, Realme je lansirao i seriju pametnih televizora, konkurentski nastrojenih prema uređajima iz Xiaomi porodice.

• • •

Što se tiče brenda OnePlus, najverovatniji je onaj scenario u kome će se ovo ime koristiti za rebrandiranje Oppo telefona za zapadna tržišta. Oppo će iskoristiti ime, kontakte, poziciju i izgrađeno poverenje potrošača da proda još koji milion telefona na ovim tržištima. Koliko će u tome biti uspešan, pokazaće vreme. Za mnoge entuzijaste širom sveta, jedna era je upravo završena. Bilo je lepo dok je trajalo.

Naposletku, entuzijasti su oduvek bili nomadi - snaći će(mo) se.


SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
APRIL 2024
Gigabyte Radeon RX 7900 GRE Gaming OC 16G
Zlatni zeka
Model koji je izvorno namenjen kineskom tržištu, i koji se tamo pojavio još prošlog leta, lepo je popunio prazninu između modela RX 7800 XT i RX ...
Asus ROG Zephyrus G16 (GU605MY-QR085X)
Najkompaktnija zverka
Uz sve kompromise, ovo je verovatno najsnažniji laptop smešten u manje od dva kilograma i 18 milimetara visine...
Honor Watch 4
Savršeno upakovan
Sat koji donosi veoma malo pravih noviteta, ali kod kog je uklapanje poznatog i očekivanog dovedeno do savršenstva...
Mobile World Congress 2024
Ovde i AI ima AI
Utisak je da MWC „na nogama” drže isključivo velike kineske kompanije, a praksa predstavljanja flegšip telefona na sajmu je sve ređa...
Inovativni motori i reaktori
Bolji pogon
Električni motori uskoro stižu u putničke avione, samo da se reši nekolicina konstruktorskih prepreka...
Honor Magic 6 Pro
Magična Šestica
Sistem kamera oslanja se na tehnički sofisticiran dizajn sa promenjivim otvorom blende...
Apple, AI i nova tužba za monopol
Kisela ili slatka jabuka
Apple će uvek da koristi sopstveno rešenje, ukoliko može da ga napravi dovoljno brzo i kvalitetno...
Dragon’s Dogma 2
Nastavak dvanaest godina stare igre koja odavno ima kultni status, naoko, jednostavan akcioni RPG koji se trudi vas angažuje, ali i pomalo namuči...
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin izuzetno podseća na Ghost of Tsushima, kako po izgledu, tako i po konceptu...
Highwater
Ugodan koktel postapokaliptične komike i poetične melanholije...
Microsoft Windows 3.0
Prisećamo se treće iteracije operativnog sistema baziranog na grafičkom korisničkom okruženju, koja je konačno mogla da izađe na crtu takmacima...
© 2024 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama