TEST PLAY
Cyberpunk 2077
Miodrag KUZMANOVIĆ
1. januar 2021.

Za dobrim konjem prašina se diže, a iza Cyberpunka 2077 trenutno se kovitla uragan pomešanih osećanja, hardverskih konflikata, nerealnih očekivanja i svesti da je u pitanju vanserijska igra čija je premijera vanserijski zabrljana. Osim prodaje, koja obara sve moguće rekorde, sve drugo izaziva tonu kontroverzi i glavobolje - poslednja vest je privremeno obustavljanje prodaje verzije za PlayStation 4, gotovo komične po svojoj neoptimizovanosti i raspadu. Nakon osam godina razvoja i bezbroj odlaganja, CD Projekt doteran je do zida i prinuđen da pusti igru kojoj je, po nekim procenama, falilo još šest ili više meseci optimizacije. Da su to uradili, ljudi bi ih rastrgli, tako da nema smisla spekulisati šta bi bilo, kad bi bilo. Ne bi bilo, idemo dalje.

Priča o autsajderu koji se hvata u koštac sa silama korporacijske distopije kasnog XXI veka majstorski je napisana, ekspertski režirana i još bolje odglumljena. Ovo je vanserijska igra, čija je premijera vanserijski zabrljana

Druga, sjajnija strana ove kolajne jeste činjenica da se radi o igri koju nećete nikad zaboraviti. Cyberpunk 2077 spada u onaj najređi soj igara koje viđamo jednom u deset godina, fantastičan naslov sa pričom i likovima kakvi postoje samo u SF romanima koji osvajaju Huga i Nebulu. Autori serijala Witcher ispekli su pripovedački zanat i izbili na vrh sveta, zabivši zastavu Poljske na najviši špic literarne planine gde obično samo komercijalni pisci iz anglosfere pobadaju svoje kolje. Pojavom Cyberpunka, za Poljsku prestaje da važi sintagma o „perspektivnoj zemlji” za razvoj igara - ta država postaje mesto koje definiše nove standarde. Planeti je preko potrebna divlja razbarušenost vulkanske kreacije slovenskih autora, koja će resetovati zapadne developere, uplašene do kostiju od teških tema zbog kojih bi mogli da završe razvlačeni po Twitteru. Tehnički problemi koji trenutno more igru biće rešeni, a suština do koje se sada mora kopati uskoro će biti mnogo vidljivija sa površine.

Cyberpunk 2077 inspiraciju crpi sa izvora ovog pravca u naučnoj fantastici, iz ranih radova američkokanadskog pisca Vilijema Gibsona, pre svega, iz romana „Neuromanser”. Priča o autsajderu koji se hvata u koštac sa silama korporacijske distopije kasnog XXI veka majstorski je napisana, ekspertski režirana i još bolje odglumljena. O umešnosti volšebnih Poljaka najbolje svedoči činjenica da su od Kijanua Rivsa, glumca čija veština ne odmiče od standarda kandidata amaterskog pozorišta u Smederevu koji nije prošao audiciju, uspeli da izvuku solidan i ubedljiv performans.

Kijanu Rivs je Džoni Silverhand, ROM konstrukt odavno mrtvog muzičara i aktiviste, koji egzistira na način sličan Diksiju Fletlajnu u „Neuromanseru”, a funkcioniše kao Džoker koji se snoviđa Betmenu u igri Batman: Arkham Knight, zeza ga, zagovara i raspreda s njim na razne teme. Ličnost kontroverznog „umetnika” koji je zarobljen u napadu na sedište korporacije Arasaka, prekopiran u bio-čip i fizički likvidiran pre pedeset godina predstavlja osnovni pripovedački motor igre i primarni motiv glavnog junaka za sve što radi. Džonijevo virtuelno prisustvo u oštećenom bio-čipu, koji se spletom okolnosti fuzionisao sa protagonistom igre, lagano ubija telo domaćina. U interesu obojice je nalaženje rešenja za razdvajanje sijamski fuzionisanih identiteta i uklanjanje čipa zamišljenog kao garant virtuelne besmrtnosti za onoga ko svoju svest uploaduje u njega. Na momente, igra prevazilazi obrasce čistog SF-a i zadire u tešku filozofiju sa daškom ezoterije i po tome me podseća na SOMU, što će uzrokovati oblizivanje svakog konosera. Kijanu uspeva da dočara harizmatičnu propalicu i revolucionara u pokušaju, koji nikad nije stigao da realizuje svoje ideale i drugu šansu koristi za ironično komentarisanje sveta koji se nije promenio od njegovog vremena.

Cyberpunk 2077 izveden je u vidu akcionog RPG-a otvorene forme, koji je smešten u fantastično okruženje Night Citya, distopijskog urbanog megalopolisa na korak od standarda za Mega City One iz stripova o sudiji Dredu. Ovaj ogromni grad, sa slojem divlje pustinje na obodima, predstavlja oživljeni Sprawl iz „Neuromansera” (znam, dosadan sam...), nafilovan neonom i oštro parcelisan na distrikte za bogate i sirotinju. Ako ga doživite na neadekvatnom hardveru, u prvi mah će vam se učiniti manje impresivnim od San Andreasa, ali ta iluzija će trajati onoliko koliko je potrebno da ponovo instalirate GTA V i uporedno se provozate ulicama oba grada. Night City stoji glavom i ramenima iznad bilo kog drugog virtuelnog grada, što je osnovni razlog za brutalno sisanje svakog molekula snage iz hardvera koji ga simulira.

Igra je akcioni RPG koji u izvesnoj meri podseća na moderne nastavke Deus Exa, evolutivno mutirane korišćenjem neograničenog budžeta i talenta. Naš junak V (ili junakinja, takođe V), koristi kombinaciju tehnologije, telesnih modifikacija, milog i sile u odrađivanju mnogobrojnih zadataka iz glavnog i opcionih tokova priče. Kvalitet akcionog segmenta igre (pucanje i mlaćenje) solidan je, mada je evidentno da taj element igre nije primaran. Pored vatrenog oružja podeljenog na kategorije i skaliranog kao što se skalira svaki loot, u igri postoji i mehanika borbenog hakovanja. Svaki protivnik je manje ili više augmentovan tehnologijom koja se može skremblovati u borbi, što ćete koristiti uporedo sa balistikom i pesnicama. U igri imate i opciju za korišćenje monomolekularnog vlakna u borbi, što nikada nije viđeno u nekoj igri.

Ovaj konkretan motiv, inspirisan Gibsonovom pripovetkom „Džoni Mnemonik”, samo je jedan u nizu fragmenata koji svedoče o tome da su primarni faktori igre inspirisani dobrom sajberpank literaturom - pripovedanje, dijalozi, doživljavanje likova i udubljivanje u njihove fenomenalne priče ono su zbog čega ovo vredi igrati. Za prvi prolaz kroz igru, u kom sam žurio kao manijak zbog rokova, trebalo mi je četrdesetak sati. Ako igrate opušteno, možete da dodate još dvadesetak ili više, a činjenica da igra ima nekoliko krajeva podrazumeva da ćete je obrnuti još (makar) jedared, ako ne sad, a onda kad je CD Projekt pečuje i sredi kako dolikuje.

Tehnički problemi s igrom variraju od enormnih do benignih, u zavisnosti od toga koga pitate. Vlasnici modernih PC konfiguracija opremljenih desetom generacijom Intelovih i7 procesora i RTX 3080 grafikom imaju minimalnih problema nakon nekoliko pečeva koji su izašli tokom decembra. Poneki quest im se zabaguje, igra povremeno štucne, ali, generalno, uživanje im ne prekida mnogo stresova. Vlasnici starijih mašina pevaju drugu pesmu, eksperimentišući sa podešavanjima koja bi im iščupala još koji frejm iz ralja ovog čudovišta koje jede procesorske cikluse, a zube čačka grafičkim teraflopsima. Donja granica uživanja je, nažalost, prilično visoka - moj kućni PC (Haswell i7, 16 GB RAM-a i GTX 980 Ti) gušio se u 1440p dok nisam ubacio RTX 3060 Ti, najjaču karticu koja nam se tih dana vrtela po redakciji, nakon čega je sve postalo mnogo podnošljivije, ali ne idealno. Izdavač nam je ustupio i PS4 verziju, koju sam paralelno instalirao na PS4 i PS5 konzolama. Na osnovnoj četvorci, sa hardverom iz 2013, igra izgleda komično, bukvalno kao GTA III na PlayStationu 2. Na petici je situacija mnogo bolja, jer se igra organski skalira u skladu sa snagom konzole, bez obzira na odsustvo specifičnih optimizacija za najnoviju generaciju (npr. nema ray-tracinga). PlayStation 5 verzija je vrlo igriva, ali me je odbilo previše agresivno zamućivanje scena koje stvara utisak igranja u oblaku vodene pare. Konzolni igrači bi, za sada, trebalo da preskoče igru, na šta im, uostalom, ukazuje i sâm Sony privremenim povlačenjem digitalne verzije iz PlayStation prodavnice. Situacija je slična ili za nijansu gora nego sa konzolnom verzijom Witchera 3, koja je izbačena kao zapinjući polufabrikat, ali uspešno ispeglana nakon nekog vremena. Za pola godine, sve će biti u redu, kao u Beču. Ili u Varšavi.

Preambiciozan, prenabudžen i prerano izdat, Cyberpunk 2077 je osuđen na slavu i kontroverze. U ovom trenutku, dok traju totalne nestašice novog grafičkog hardvera i konzola najnovije generacije, relativno mali procenat igrača može zaista da uživa u igri, dok velika većina škrguće zubima i kune. Sve to će u jednom trenutku proći i igra će zauzeti svoje zasluženo mesto u panteonu najboljih stvari u drugoj dekadi XXI veka. Treba samo imati strpljenja. Cierpliwość, kako bi rekli braća Poljaci.


PRETHODNI TEKST
SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
SEPTEMBAR 2021
Humankind
Humankind je kompleksna zver, složenija nego Old World i zaguljenija nego Civilization VI sa obe ekspanzije...
AMD Ryzen 5 5600G i ASRock B550 Taichi
Gejmerski survival kit
Novi APU modeli predstavljaju „survival kit” za igrače, da mogu kako-tako da se igraju dok se situacija na tržištu ne normalizuje...
Asus ROG Strix Radeon RX 6600 XT Gaming OC
Brz, hladan, tih... i preskup
Odlična kartica koja bez ikakvih problema izlazi na kraj i sa maksimalno nasviranim zverkama od igara i u rezoluciji od 2,5K...
Gigabyte Aorus 17G KD
Takmičarski laptop
Gejmerski laptop za one kojima u igranju nije bitna puka lepota grafike, niti priča i istraživanje, već - brzina...
Asus ROG Zephyrus M16 (GU603HR)
Više piksela, više akcije
U kućištu koje odgovara standardnom laptopu sa ekranom od 15,6 inča, ovde je upotrebljen WQXGA ekran koji je veći po visini za 11 odsto...
Šesta generacija mlaznih lovačkih aviona
SF u stvarnosti
Avioni koji će uskoro gospodariti nebom podsećaju na nešto iz naučne fantastike...
Novi standard veb-protokola i mnogo više od toga
QUIC i HTTP/3
U proteklih četrdeset godina možda se najmanje menjao HTTP protokol koji je odgovoran za prenos svega onoga što gledamo na vebu...
Nokia X10
Pouzdani 5G srednjak
Nokia X10 je deo programa Android One i ima garantovanu trogodišnju podršku za sistemska i bezbednosna unapređenja...
King’s Bounty II
Taktička dubina, izazovnost i zabava tokom poteznih bitaka i dalje su na očekivano visokom nivou...
Psychonauts 2
Osim kompleksnijeg gejmpleja i „mekših” fazona, igra se od keca prvenstveno razlikuje po spektakularnoj, modernoj grafici...
Diablo II: Resurrected
Igra stvorena za ljubitelje aRPG žanra kojima je Diablo III bio previše šaren...
© 2021 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama