TEST DRIVE Ljubimac na uzici
Telenor već neko vreme reklamira novi uređaj u svojoj ponudi kao prvi takav kod nas. Na mnogim portalima ste mogli pročitati najave, a mi smo imali priliku da ga dobijemo na test. U reklamnoj kampanji stoji da je u pitanju uređaj za povezivanje, analizu i praćenje vozača i automobila. Kao „fičerse” Drivey očitava sve osnovne parametre vozila, ima GPS antenu, SIM karticu i primopredajnik za mobilnu mrežu, a ponaša se i kao Wi-Fi hot spot (access point), čime dobijamo lokalnu mrežu za do deset klijenata. Mi smo ga koristili nekoliko dana, sasvim dovoljno da steknemo određenu sliku koju vam ovom prilikom prenosimo. Drivey očitava sve osnovne parametre vozila, ima GPS antenu, SIM karticu i primopredajnik za mobilnu mrežu Za razliku od mnogih sličnih uređaja koji već postoje na tržištu, Drivey ima prednost deljenja bežične internet mreže Drivey je uređaj koji se povezuje na vozilo preko OBD2 porta. On Board Diagnostic (OBD2) je port preko koga pristupamo „kompjuteru” automobila, gde dobijamo informacije o raznim parametrima od kojih razlikujemo statističke podatke, log, greške, ali i parametre koji se mogu menjati, te samim tim i uticati na performanse vozila. Napisasmo „kompjuter” namerno pod navodnicima, jer je možda ispravnije reći mikrokontroler, ali to je ipak odomaćen naziv. Nemaju sva vozila ovaj port, kao što se Drivey ne može koristiti ni sa svima koji ga imaju. Vlasnici „stojadina”, „golfa dvojke” i sličnih vozila na ovaj uređaj mogu da zaborave, ali i mnogi čije je vozilo proizvedeno pre (manje-više) 2001. godine, čak i ako imaju OBD2. Autor ovih redova nije mogao da koristi Drivey sa Pežoom 607 koji je prilično krcat opremom, ali jeste u Golfu 5 sa upola manje opreme. U okviru aplikacije, prilikom odabira tačnog modela vozila koje će se koristiti uz Drivey, Pežo 607 i nije na spisku, dok je, recimo, 206 prisutan. Ako se odlučite za ovaj uređaj, raspitajte se da li uz vaše vozilo Drivey uopšte može da se koristi. Spisak podržanih vozila nismo našli na Telenorovim stranicama, već samo u okviru aplikacije. Mi smo ga provozali sa pomenutim Golfom 5 i radio je savršeno. Pozicija OBD2 porta na vozilu razlikuje se od modela do modela i može da bude manje ili više pristupačna. Instalacija Driveya je identična ubadanju USB-a u računar. Čak je i autor ovih redova, naravno, prvi put okrenuo Drivey pogrešno. Prilikom prvog podešavanja i uparivanja sa telefonom, potrebno je da vozilo radi. Nakon nekoliko trenutaka će se uključiti lampice na njemu, što će signalizirati da je uređaj spreman, da prima signale sa GPS satelita i da je povezan na mrežu mobilnog provajdera. Drivey u okviru paketa dolazi sa već instaliranom SIM karticom. Sledeće na redu je preuzimanje aplikacije Drivey za mobilne uređaje dostupne za Android i iOS. To se može postići skeniranjem QR koda na uputstvu ili direktnom pretragom na prodavnici. Za uparivanje telefona sa Driveyjem treba pratiti uputstva aplikacije i na kraju skenirati QR kôd sa samog uređaja. Ovaj proces može potrajati, ali radi se samo jednom. Po završetku dobijamo priliku da unesemo tačne podatke o vozilu: marka, tip, zapremina motora, vrsta goriva i slično. Nakon uspešnog uparivanja, ako je motor automobila pokrenut, trebalo bi da je jedan od tabova pod nazivom „Motor” u statusu „UKLJUČEN”. Osnovni ekran aplikacije sastoji se iz četiri taba sa podacima vozila i mini-mape sa trenutnom pozicijom. Ova četiri taba su Motor, Brzina, O/min i Temperatura. Ovo su osnovni podaci o našem vozilu, a iste te podatke trebalo bi da imamo i na instrument tabli. Dodirom na bilo koji od njih otvara se ekran sa čak 11 tabova. Ovde još imamo Paket sa podacima gde piše koliko je još gigabajta ostalo na raspolaganju. Do njega su podaci u romingu. Osnovni paketi nemaju roming, ali se on može dokupiti na isti način kao kod paketa za mobilne telefone. U našem slučaju, s obzirom na to da nismo imali uključen roming, krug u tabu je crven, to jest, nedostupan. Dalje, imamo Napon akumulatora u voltima, Potrošnja goriva u litrima na sto kilometara i Baterija, ako je u pitanju hibridno vozilo. Svi ovi prikazi u tabovima imaju oblik kruga sa vrednostima unutar, dok kod taba Gde je moj automobil taj krug ima ulogu pokazivača pravca ka našem vozilu sa razdaljinom do njega. Podrazumeva se da je i na telefonu uključen GPS, kako bi aplikacija znala gde se automobil nalazi u odnosu na telefon. Dok smo na ekranu sa svim tabovima, imamo opciju da promenimo podrazumevane tabove, ali ne i njihov broj. Na početnom ekranu imamo mini-mapu, gde dodirom na nju otvaramo punu mapu. Na njoj će se automatski prikazati trenutna pozicija vozila u pokretu ako je status Motor „UKLJUČEN”, dok će se u suprotnom prikazati ruta poslednje vožnje od početne do krajnje tačke, zajedno sa tačnom adresom, kilometražom i vremenom vožnje. Ako donji deo mape prevučemo nagore, dobijamo još i statističke podatke o utrošku goriva kroz novac, maksimalnoj brzini, naponu akumulatora, vremenu bez kretanja u procentima, broj naglih ubrzanja i naglih kočenja. Tu još možemo da podesimo ograničenja putovanja na mapu, gde ćemo dobiti obaveštenje ako je vozilo van tog kruga. Takođe, možemo da pregledamo sva putovanja podeljena po nedeljama i starije. Sva putovanja sa pomenutim podacima biće izlistana i jasno obeležena. Pozivanjem menija dolazimo do ekrana sa četiri taba i spiskom raznih opcija. Tab Sigurnost nas prvo vodi do izbora postavki upozorenja, što mogu biti iznenadne promene trake, udarci/sudari, nagla kočenja, nagla ubrzanja, a tu je i ograničavanje brzine čiju vrednost možemo promeniti. Pod Sigurnost vozača imamo statistički pregled u broju dana ugrubo izdeljenih u dobre i loše dane za nagla ubrzavanja, nagla kočenja i grafikon maksimalnih dnevnih brzina. Za svaki od ovih ekrana tu je i Mali savet za vozače, mada je to, u suštini, nešto što jedan savestan vozač već zna. Pod tabom Automobil je briga o automobilu, gde, takođe, uključujemo opcije koje su nam bitne. To mogu biti temperatura, akumulator, kvarovi, a imamo i opciju podešavanja kada će nas Drivey podsetiti da idemo na servis ili pregledamo nivo ulja u motoru. Pod Performansama su prikazani potrošnja goriva kroz novac po nedeljama, a isto važi i za pređenu kilometražu. Cena goriva se ne može odrediti, već se ona preuzima kao procena na osnovu cenovnika sa sajtova snabdevača gorivom. Treći ekran u Performansama je grafički prikaz napona u akumulatoru. Manje oscilacije nisu problem, ali ako se primeti da kriva polako ali sigurno ide nadole, jasno je šta je činiti. ![]() Pod tabom Promocije vidimo šta nudi Telenor, a to mogu biti razni dodaci paketu, kao i spisak ponuđenih aplikacija za preuzimanje od kojih verovatno već imate veliku većinu. Tab GPS nas vodi na istu veliku mapu koju smo već pomenuli. Spisak opcija ispod nudi razna podešavanja. Rekli smo da Drivey nudi Wi-Fi hot spot za maksimalno deset uređaja. On u startu nije zaštićen lozinkom, što ovde možemo da promenimo, kao što možemo da isključimo hot spot u potpunosti, ako nam je data limit pri kraju, a želimo da sačuvamo ono što je ostalo za naredne dane. Tu su još i promena jezika, resetovanje uređaja i ažuriranje softvera samog OBD uređaja. Ono što je zanimljivo jeste pravljenje plana gde možemo dodati više vozača za jedno vozilo, a možemo dodati više vozila za jednog vozača. Kada date dozvolu nekom iz imenika (ne može drugačije), taj dobija poruku sa linkom za preuzimanje aplikacije i tada dva vozača mogu da koriste jedan OBD2 uređaj. Nismo ustanovili koliki je maksimalni broj vozača i vozila koji se mogu dodati. Za razliku od mnogih sličnih uređaja koji već postoje na tržištu, Drivey ima prednost deljenja bežične internet mreže. U jednom paketu imamo nadgledanje i statistiku najvažnijih parametara rada motora, kao i ponašanja vozača. Ovo je jedno od rešenja za vozače-početnike, gde roditelji i vlasnici automobila mogu da prate njihovo ponašanje, uz obaveštenje ako se uređaj izvadi iz vozila. Smatramo da određeni nadzor dece mora postojati, ali ne želimo da sugerišemo da li je ovo pravi izbor; to ostavljamo roditeljima. Drugi scenario je nadzor dostavnih i drugih vozila firmi. Ono što je bitno jeste to da će statistika jasno pokazati koliko je puta došlo do naglih kočenja, kretanja, preticanja i slično. Uz sve to se prirodno nadovezuje GPS sa tačnom lokacijom vozila. Tab sa mapom će nam jasno pokazati pravac i udaljenost od vozila. Ovo se ne mora nužno koristiti za nadzor mladih vozača, već i kao mera predostrožnosti od krađe. Ukoliko Drivey nije odvojen od vozila, eventualno ukradeno vozilo ćete locirati u dva metra. Isto važi i ako zaboravite gde ste se parkirali. Kada tome dodamo obaveštenje o pokretanju motora, jasno je da ga kao takvu opciju ne treba zanemariti. I na kraju, internet. Ovu opciju će svakako ceniti vozači mini-buseva. Preko ovog uređaja svi putnici u takvom vozilu mogu imati internet, a ako uzmemo i roming dodatak, onda i na putu van zemlje. Prilikom putovanja, internet u vozilu se može koristiti i za razne uređaje koji nemaju mogućnost korišćenja podataka sa mobilnih mreža, poput tableta i laptopa. Ili ako je u pitanju firma kojoj internet treba na terenu. Da ne zaboravimo i ovo: Telenor u prvoj rečenici prilikom predstavljanja Driveyja pominje IoT (internet of things). Mi smo već na testu imali razne uređaje koji omogućavaju internet u vozilu, ali uz Drivey i razni IoT uređaji namenjeni vozilu mogu dobiti izlaz na internet. Ovde je limit samo mašta. Naravno, limit su i pripadajući data paketi: paket od deset gigabajta se lako dâ potrošiti na putu uz Youtube ili Instagram. Provera kompatibilnosti automobila: drivey.biz/web Kontakt:
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Intel Core i9-14900K i Core i7-14700K Nema zime uz Intelove mašine Da li je Raptor Lake Refresh samo još vrelija i neznatno brža verzija prethodne generacije? Apple iPhone 15, iPhone 15 Pro i iPhone 15 Pro Max Petrovača, ajdared i zlatni delišes iPhone 15 je „prepakovana” verzija modela 14 Pro, sa Appleovim čipsetom A16 Bionic „ispod haube”... High tech igračke i razvoj naučnog razmišljanja M’mera mpoyamba Visokokvalitetne, a povoljne edukativne igračke postoje za svaku sferu interesovanja vašeg deteta... Dell Alienware AW2724DM Ponos na vašem stolu Odličan monitor. Vrhunski! Međutim, kao što verovatno znate, Alienware je neka vrsta statusnog simbola... Hisense 43A7KQ VIDAA sa više smisla Neobičan brak pametnog i tradicionalnog televizora, koji se lako koristi i bez ijedne napredne opcije za gledanje TV programa... Finansijske tehnologije Turbulencije ne prestaju Da li nas očekuje recesija ili „meko prizemljenje”? Ključne kompanije sektora finansijskih tehnologija ne čekaju previše... EmulationStation Desktop Edition 2.1.1 Vizuelna strana emulacije Emulation-Station je frontend za emulatore, koji donosi mogućnost kastomizacije prikaza sadržaja... Super Mario Bros. Wonder Super Mario Bros. Wonder je dragulj u serijalu 2D Mario platformera, na koji se čekalo više od tri decenije... Assassin’s Creed Mirage Igra ima fokusiranu, vrlo linearnu priču kakvu su imali prvi naslovi u serijalu... Forza Motorsport Pre trka nije moguće voziti kvalifikacije, već sami birate startno mesto na gridu... Marvel’s Spider-Man 2 Akciona komponenta Marvel’s Spider-Mana 2 je stravično dobra, mada su Majls i Piter previše slični... |
||||||||||