TEST PLAY
Prošle jeseni, iz studija Riot Games (tvorci slavnog MOBA hita League of Legends) najavljena je taktička pucačina sa šifrovanim naslovom Project A. Prvog marta ove godine igra je zvanično najavljena kao Valorant, da bi 7. aprila ušla u zatvorenu fazu beta testiranja, u koju igrači mogu da uđu tako što prate mečeve Valoranta koje igraju popularni (plaćeni) streameri na Twitchu. Upravo zbog te eksplozije popularnosti na Twitchu (u jednom trenutku početkom aprila igru je pratilo više od 1,7 miliona ljudi) Valorant je trenutno postao zapažen u očima šire javnosti. Već 2. juna Valorant je prešao u live fazu i potpuno je besplatno dostupan svima koji žele da ga probaju. Valorant puca na titulu naslednika Counter-Strikea i to iz arsenala najšireg mogućeg spektra Riotov program za zaštitu od varanja, Vanguard, predstavlja najveći problem igranju Valoranta Valorant puca na titulu naslednika Counter-Strikea i to iz arsenala najšireg mogućeg spektra. Osnova igre očigledno je Counter Strike, okršaji „pet na pet” sa kupovinom oružja pre svake runde, na 13 dobijenih rundi, sa zamenom strana nakon dvanaeste runde. Glavni režim Valoranta bukvalno je preslikan defusal iz Countera, mada „spike” koji napadački tim postavlja, a odbrambeni deaktivira nije „obična bomba”, nego eksplozivni energetski ekstraktor objašnjen kroz prizmu futurističkog okruženja igre. Radnja je smeštena u blisku budućnost nakon kataklizmičkog događaja koji je izmenio i globalno društveno uređenje i same ljude, pa neki od njih sada imaju natprirodne sposobnosti. Ti nadljudski agenti bore se širom sveta za retke resurse. Igra nudi deset agenata, pet ih je otključano odmah (Brimstone, Jett, Phoenix, Sage i Sova), a pet se otključava postepeno kroz igru (Breach, Cypher, Omen, Raze i Viper). Za agente su bitna dva ograničenja – nema dupliranja agenata u okviru jednog tima čime se izbegava spamovanje moćnih sposobnosti pojedine klase, a nije moguće ni menjanje agenta u toku meča. Svaki agent raspolaže sa četiri specijalne borbene sposobnosti koje se kreću od dodatne vatrene moći ili hilinga, preko različitih oblika manipulacije terenom ili vidljivošću i uticaja na kretanje saigrača i protivnika, sve do aktiviranja specijalnih pomagala koja pružaju dodatne informacije o položaju protivnika. Sve sposobnosti troše energiju. Za prve tri veštine energija može da se kupuje na početku runde, kada pazarite oružje i opremu, dok za četvrtu, ultimativnu veštinu, energiju morate da skupljate isključivo tokom bitke – ubijanjem protivnika, pogibijom i skupljanjem specijalnih orbova po mapi. Da biste igrali Valorant uspešno, morate biti upoznati sa svim sposobnostima svih agenata na terenu, kao i da okvirno pratite energetski status protivničkog tima, da znate kada da očekujete nečiji ultimate i tome prilagodite svoju taktiku. Čak i pored pomenutih specifičnosti hero shootera kojima Valorant obiluje, ugođaj tokom igranja najviše podseća na dobar stari Counter. Kretanje je osetno sporije nego što je to slučaj u mnogim novijim pucačinama (pogotovo u odnosu na Overwatch sa veštinama koje utiču na kretanje) i brzo ćete se setiti da se bolje trči sa nožem u ruci. Što se tiče samog arsenala, dizajn i balans su na visokom nivou. Tu je pet pištolja, po dva SMG-a, snajpera, teška mitraljeza i sačmare, kao i četiri automatske puške. Svaki komad oružja ima jedinstven osećaj tokom pucanja i potrebno je navići se na njegovo ponašanje, pogotovo zato što svaki komad, takođe, ima specifične vrednosti oštećenja u zavisnosti od toga koji deo tela pogađate i koju vrstu oklopa meta nosi. Visok stepen kvaliteta zadržan je i prilikom dizajna mapa koje nude odličan odnos prolaza i blokada, otvorenih zona i štekova. Jedna od najava za Valorant iz Riota bila je da se radi o igri u kojoj je veština igrača na prvom mestu i zaista je tako – ko ume da puca i koristi sve prednosti svog agenta na korak je do pobede, a taj korak obezbeđuje komunikacija i koordinacija sa saigračima. Vizuelni aspekt Valoranta podelio je igračku zajednicu. Među najčešćim zamerkama je da sve izgleda previše jednostavno i kao crtani film, ali takav stav ukazuje da je kritičar neko ko, zapravo, nije igrao Valorant. Naime, „pod prstima” se jasno oseti da je izgled igre prvenstveno u službi gameplaya. Sve je pregledno, jasno i neopterećeno. Nema potrebe da „čkiljite” i zamišljate da li ste negde videli nekoga. Sem toga, izgled agenata je mali trijumf modernog dizajna u igrama, jer oni jesu stilizovani i donekle šareni, ali nikako nisu kao iz crtanog filma, kao ni bez detalja. Kombinacija silueta i boja im je lako prepoznatljiva, tako da se lako vidi sa kim imate posla. Istovremeno, veličina modela agenata (a samim tim i hit-boxa) gotovo je identična, kao što im je, uostalom, i skala zdravlja. Sve ovo ukazuje na pažljiv i promišljen pristup gameplayu, što je za svaku pohvalu. Nakon hvale, red je i da kudimo Riotovce. Još tokom prve najave Projecta A, poručeno je da se neće birati sredstva u borbi protiv hakera koji varanjem kvare ugođaj poštenim igračima. Tako je nastao program Riot Vanguard, najveći kamen spoticanja kada se radi o igranju Valoranta. Naime, prilikom instalacije Valoranta dobijate obaveštenje da igra ne može da radi bez aktivnog Riot Vanguarda koji će, takođe, biti instaliran, kao i da je po instalaciji, zbog Vanguarda, neophodan reboot sistema. Nakon tog restarta brojni igrači su imali šta da vide – Vanguard je kernel drajver koji blokira i menja sve i svašta, idealno – softver za varanje, ali u praksi su mu meta i drugi drajveri i određena sistemska podešavanja! Vanguard blokira programe za praćenje temperature procesora, ometa rad tastature i/ili miša, clashuje se sa raznim antivirusnim programima, a može i kompletno da obori sistem u vidu mrskog blue screen of death. Riot je tokom bete otklonio brojne probleme Vanguarda, mada ih još uvek postoji dovoljno da njegova upotreba direktno narušava komfor (u nekim slučajevima uopšte mogućnost) upotrebe računara. Ako se pitate zašto se u Riotu uopšte bakću sa ovakvim sistemom protiv varanja, kad Counter postoji decenijama i relativno solidno odoleva napadima cheatera, odgovor je, kao i obično – novac. Riot vrti ogromne pare na LoL-u i ima još veće planove za Valorant u e-sports areni, a robusnu igračku zajednicu za novu igru neće biti moguće izgraditi na igri čiji su integritet i bezbednost upitni. U trenutku pisanja ovih redova smo u čudnoj situaciji. Ako želite da igrate Valorant – morate da birate između dva režima korišćenja vlastitog računara. U prvom isključite automatsko aktiviranje Vanguarda prilikom startupa i računar može da se koristi normalno, ali Valorant ne može da se igra. Druga opcija je da uključite automatsko aktiviranje Vanguarda pri startupu i tada Valorant može da se igra, po cenu navedenih problema sa radom računara. Za najveći broj ljudi se, tako, igranje Valoranta svodi na jedno jednostavno pitanje: „Da li je ovaj naslov dovoljno dobar da je ovo žongliranje sa računarom opravdano?” Stav autora ovih redova je negativan. Pored očigledno ogromnog stepena zabave i ispoliranosti, ostaje osećaj da su konkurenti (CS:GO, Rainbow Six: Siege i Overwatch) prosto zabavniji. Sem toga, kao što postoji veliki broj ljudi kojima sve radi bez problema, sličnom broju igrača podizanje sistema sa Vanguardom čini računar neupotrebljivim, pa su opet na istom mestu gde su bili pre – ne mogu da pokrenu Valorant. Valorantu je, barem tokom prvih nekoliko nedelja, zagarantovana pozamašna igračka baza, jer je oko igre podignut pozamašan hype. Riotovci su svesni da igra ide u live pre nego što je sve ispolirano, ali na osnovu njihovog staža sa LoL-om, čini se da planiraju da izlaze zajednici u susret i popravljaju zamerke u letu, paralelno sa dodavanjem novog sadržaja, pre svega, igračkih režima. Valorant je sasvim solidna i zabavna igra, ali sa jedne strane neće biti svima po ukusu, a sa druge tu je gorući problem sa Vanguardom. Na slučaju fantastično-tragične igre LawBreakers Klifa Blezinskog naučili smo da ma koliko je igra dobra, veoma je teško preživeti u ekosistemu kojim dominiraju provereni klasici sa jedne strane i sa druge inovativni naslovi za koje se lepi mlada publika. Vreme će pokazati da li će Valorant biti jedna od tih „lepljivih” igara. Naša konačna ocena uzima u obzir kvalitetan gameplay Valoranta, ali i negativno iskustvo sa Vanguardom. Potrebno: Intel Core 2 Duo E8400 / AMD Phenom 8750, 4 GB RAM, Intel HD 3000 / GeForce GT 6800 / ekvivalent, 1 GB VRAM, Windows XP 32-bit Poželjno: Intel Core i3-4150 / AMD FX-6100, 4 GB RAM, GeForce GT 730 / Radeon R5 240 v1, 1 GB VRAM, Windows 7 64-bit Ova igra je: free to play taktički hero shooter Platforma: Windows Veličina: 7,6 GB Studio: Riot Games Izdavač: Riot Games Adresa: playvalorant.com PEGI: 16 71
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Microsoft Windows 11 23H2 Sveže oprani Prozori Windows Copilot, ugrađeni AI pomoćnik, već sada je daleko više od toga što je Cortana ikad bila i mogla da bude... Asus ROG Maximus Z790 Formula Hladna zimi, hladna leti Uz Raptor Lake Refresh generaciju Intelovih Core procesora paralelno je „osvežena” i ponuda modela matičnih ploča... Apple Watch Ultra 2 i Apple Watch Series 9 Ovogodišnji „ vršioci dužnosti” Oba sata dolaze sa preinstaliranim WatchOS-om 10.x i to je jedna od značajnih novina... Asus ROG Ally Z1 Extreme Saveznik je stigao! Ovo je Windows PC, oličen u formi ručne igračke konzole, što ga već na prvu loptu razlikuje od najvećeg konkurenta, Valveovog Steam Decka... Estetska vizija Pavela Surovog Arhetipsko kulturno nasleđe i AI Kako to izgleda kad AI u svoje ruke uzme neko ko i te kako ume da ga iskoristi kao alatku? Razvoj traktorskog snopa Svemirski čistač Naučnici su na korak od stvaranja tehnologije koja je donedavno bila sastavni deo naučne fantastike... Samsung Galaxy Tab S9 FE+ Povoljan kvalitet Uređaj laserski fokusiran na zonu gde se preklapaju vrh srednjeg dela tržišta i početak onog najvišeg... Borba YouTubea protiv adblockera Reklamokalipsa YouTubea Alphabet očekuje da mu se vrati uloženo, što je sasvim normalno, ali sam kvalitet usluge na svim nivoima opada u svim Googleovim proizvodima... Regulacija kripto-trgovanja Kripto-tržište u paklenoj kuhinji Tržište kripto-valuta i srodnih finansijskih instrumenata pretrpelo je još jedan veliki i razočaravajući potres... Alan Wake II Ovo je hrabar, na momente lud i superpretenci-ozan, ali nikada dosadan eksperiment kombinovanja naracije i gejmpleja... The Talos Principle 2 Bolju, impresivniju, zarazniju i produkcijski napucaniju glavolomku u ovome trenutku nećete naći... Call of Duty: Modern Warfare III Kampanja je kratka, multiplayer recikliran, a glavna novost je zombi režim DMZ, posuđen iz Warzonea... |
||||||||||