NOVE TEHNOLOGIJE
Tehnološke inovacije u auto-industriji u 2020. godini
Pristupačnije novotarije
Dragan KOSOVAC
1. maj 2020.

Prošla godina predstavlja značajnu prekretnicu u automobilskoj industriji. Proizvođači su godinama ranije rado pričali o tome kako su električni automobili budućnost, ali tek prošle godine su započeli sa ozbiljnim ulaganjem u postrojenja neophodna za proizvodnju električnih automobila u brojevima koji su jednaki, ili čak prevazilaze broj novih vozila čiju snagu još uvek proizvodi motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Omasovljenje proizvodnje ima jasan pozitivan efekat na krajnjeg korisnika – sniženje cene, a opšte prisustvo high-tech komponenata čini ih sve prisutnijim u sve povoljnijim modelima automobila, čak i kada se ne radi o potpuno električnim vozilima. Na kraju, tu su i dalje napredni modeli koji šire tehnološke horizonte i njihova cena je i dalje visoka, ali ipak ne onoliko kao što je to bio slučaj sa prethodnom generacijom.

• • •

Za svaki džep

OK, automobil koji košta preko 24 hiljade dolara svakako nije „za svaki džep”, ali u tom cenovnom rangu Hyundai Sonata sa tehnološke strane nema konkurenciju. Tokom poslednjih godina SUV modeli efektivno su potisnuli sa tržišta instituciju porodičnog sedana u tolikoj meri da su proizvođači kao Ford i Fiat Chrysler potpuno napustili limuzine. Čini se da su u Hyundaiju tu situaciju doživeli i kao direktan izazov i kao priliku. Nova Sonata je serijski opremljena Hyundaijevim pametnim paketom SmartSense. Radi se o naprednom spletu senzora i računara koji omogućavaju izbegavanje čeonih sudara, automatizovano kočenje u vanrednim situacijama, pomoć pri održavanju vozila u traci, automatizovanu pomoć pri kontroli dugih svetala farova, prilagodljivu kontrolu brzine i pametno praćenje i upozoravanje umornog vozača. U dodatnoj opremi ovog modela može da se nađe sistem za praćenje objekata i osoba u mrtvom uglu, kao i opcija za pametno parkiranje slična onoj iz mnogo skupljih modela BMW–a – vozač ne mora da bude u Sonati, već automobil može sam da se parkira na mesta koja su toliko uzana da okolne prepreke onemogućavaju otvaranje vrata. Sem toga, ovaj automobil ima opciju korišćenja „digitalnog ključa”, aplikacije za smartfon korisnika koja preko Bluetootha i NFC-a može da otključa i pokrene automobil. Sem toga, vlasnik može da podeli digitalni ključ sa još tri korisnika, tako što će im kroz aplikaciju poslati kôd za dato vozilo.

Skoro blizanci

U kategoriji povoljnijih vozila sa naprednijom elektronskom opremom nalaze se i trenutno najprodavaniji automobili u SAD – hibridni SUV modeli iz velikih kompanija kao što su Toyota RAV4 Hybrid i Ford Escape Hybrid. Oba modela imaju gotovo identičnu cenu od oko 29450 dolara, a njihov hibridni pogon im omogućava potrošnju od samo 5,7 litara na 100 kilometara.

Razlike počinju da se pojavljuju kada se zaviri ispod haube, gde RAV4 ima motor sa četiri cilindra od 131 kilovat i električni motor od 88 kilovata. Sem toga, na zadnjoj osovini nalazi se dodatni elektromotor snage 40 kilovata, što daje efektivnu ukupnu snaga pri pogonu na sva četiri točka od 163 kilovata. Kako bio što ekonomičniji, RAV 4 koristi Toyotin sistem Predictive Efficient Drive koji prikuplja podatke o vozačkim navikama i najčešćim rutama kojima se korisnik kreće i kombinuje ih sa GPS informacijama o terenu kako bi se optimizovalo korišćenje baterije i periodi njenog punjenja. Tako se, na primer, snaga elektromotora koristi više na usponima iza kojih je duža nizbrdica sa regenerativnim kočenjem koje će dopunjavati bateriju. U standardnu opremu Toyotinog automobila sada ulazi i sistem Safe Sense sa prilagodljivim održavanjem brzine, trake i automatizovanim hitnim kočnicama.

Ford Escape Hybrid ima motor sa četiri cilindra, zapremine 2,5 litara, koji radi po Etkinsonovom ciklusu (bolje iskorišćenje goriva po cenu manje ukupne snage) u kombinaciji sa dva elektromotora, što daje ukupnu efektivnu snagu od 150 kilovata. Baterija koja napaja elektromotore ima isti kapacitet kao ona iz prošle generacije Escapea, ali samo trećinu zapremine i mase. Elektronski paket ovog automobila sadrži automatizovano parkiranje, pomoć pri izbegavanju prepreka na putu i mogućnost bežičnog dopunjavanja telefona. Napredni paket za Escape po prvi put u severnoamerički automobil stavlja head-up displej koji na šoferci ispred vozača ispisuje statusne podatke od brzine, broja obrtaja i stanja ulja, do navigacije i statusa sistema za pametno pomaganje vozaču. Mobilna aplikacija FordPass Connect može da se koristi kao ključ za vozilo, ali i kao lokator. Takođe, na 4G LTE Wi-Fi ovog automobila može da se poveže do 10 mobilnih uređaja.

Povoljna zabava

Donedavno je za električne automobile važilo da ne mogu da se kupe po cenama ispod tridesetak hiljada dolara, a kamoli da njihova vožnja bude po ukusu ljubitelja brzine. Sa neprestanim pojeftinjenjem električnih automobila i poboljšavanjem njihovih performansi situacija se za fanove vožnje sada značajno menja i to nabolje. Mini Cooper SE jedan je od modela koji obećavaju visok kvalitet ugođaja, bez obzira na to što se radi o električnom automobilu. Mini SE je teži za oko 110 kilograma od svog benzinskog pandana, ali baterije od 32,6 kilovat-časova daju mu niže težište, što se pozitivno odražava na upravljanje. BMW-ov elektromotor snage 135 kilovata sa obrtnim momentom od 270 njutnmetara omogućava mu da ubrza od nule do 100 kilometara na sat za nešto više od sedam sekundi.

Sa druge strane medalje je ideja iz kompanije Electric GT – da uzmu klasični automobil i pretvore ga u modernu verziju sa električnim motorom. Istina, neki ljubitelji automobila smatraju svetogrđem da se nekom legendarnom modelu „izvadi duša”, jer majstorisanje i održavanje tih lepotana je deo ukupnog utiska, ali sa druge su ljudi koji žele fenomenalan izgled klasika i moderne performanse, a upravo to predstavlja električna konverzija modela Fiat 124 Spider iz 1982. godine koju nudi Electric GT za 32,5 hiljade dolara. Ovaj modifikovani automobil koristi motor snage 89 kilovata (sa obrtnim momentom od 235 njutnmetara), a Teslina baterija od 25 kilovat-časova omogućava mu autonomiju od oko 135 kilometara ili nešto manje od dva sata vožnje. Sa ovakvim pogonom električni Spider dostiže brzinu od 100 kilometara na sat za sedam sekundi, tri sekunde brže nego benzinski original. Entuzijasti iz kompanije Electric GT tvrde da su toliko usavršili proces konverzije da mogu bilo koji automobil da pretvore u električnu varijantu za manje od 50 radnih sati (po ceni koja ne prelazi 80 hiljada dolara).

Cena kvaliteta

Dok će povoljne električne automobile voziti najveći deo korisnika, pažnju najviše plene modeli čiji konstruktori ne prave kompromis između performansi i cene, što znači da se radi o vozilima koje će neko morati da plati više od 100 ili 150 hiljada dolara. Sa „etiketom” na kojoj stoji nešto manji iznos od 115 hiljada dolara Porsche Taycan kao da je pravljen pod maksimom: „Sve mora biti bolje nego na Tesla Modelu S, a pogotovo cena”. Ljubitelje automobilizma sigurno će da impresionira to što ovaj automobil ima motor od 560 kilovata koji omogućava maksimalnu brzinu od skoro 270 kilometara na sat i ubrzanje do 100 kilometara na sat za smešnih 2,6 sekundi. Sa druge strane, tehnofile mnogo više zanima njegov napon. Taycanova električna mreža funkcioniše na naponu od 800 volti, duplo više od Teslinih modela, što znači da ako se poveže na superbrzi Ionity punjač od 350 kilovata, baterija ovog automobila od 93,4 kilovata može za dvadeset minuta da se napuni sa 8 do 80 procenata. Puna baterija obećava autonomiju od čak 450 kilometara (u idealnim uslovima vožnje). Takođe, u Porscheu tvrde da njihov sistem za dopunjavanje baterija kočenjem postiže najbolje rezultate u ovoj klasi vozila.

Za „samo” 120 hiljada dolara može da se nabavi Audi RS Q8, najbrži SUV na stazi Nürburgring. RS Q8 pokreće električnim generatorom potpomognuti V8 turbo motor od 441 kilovata, a njegov kočioni sistem je gotovo identičan onom iz Lamborghinijevog modela Urus. Ipak, jednako je impresivno da standardna verzija ovog automobila sadrži vrhunac Audijevih elektronskih dodataka: pored digitalnog virtuelnog kokpita i MMI Touch centra, tu je pametni navigacioni sistem koji neprestano analizira putanje i navike vozača, kao i sistem Audi Connect koji omogućava da do pet korisnika otključava i startuje automobil preko Android aplikacije.

Na vrhu

Šta da kupi ljubitelj elektronski naprednih automobila kom cena nije predmet diskusije? Jedna opcija je Polestar 1, automobil budućnosti iz kompanije Volvo koji će biti proizveden u samo 1500 primeraka. Glavni motor ovog automobila ima zapreminu od samo dva litra i iz njih, zahvaljujući turbo-punjaču i superpunjaču, izvlači 243 kilovata snage. Tu snagu dopunjava starterski generator sa još 53 kilovata i dva elektromotora od po 85 kilovata na zadnjoj osovini. Kada se sve ovo sabere, Polestar 1 je u stanju da generiše 462 kilovata snage i obrtni moment od hiljadu njutnmetara, što je dovoljno da se automobil težak preko 2,3 tone lansira do 100 kilometara na sat za samo 4,2 sekunde. Volvo planira da tokom leta predstavi Polestar 2 EV, koji bi u istu školjku od ugljeničnih vlakana smestio potpuno električni pogonski sistem sa autonomijom od 440 kilometara i po ceni nižoj od 64 hiljade dolara.

Ako je Polestar 1 jedna od opcija za high-tech auto fanatika, druga je sigurno Aston Martin Vantage AMR. Odgovor na pitanje: „Šta se desi kada profesionalci reše da unaprede već fantastičan auto?” U pitanju je spoj klasičnog Aston Martin Vantagea i AMG-ovog (Mercedes) V8 motora od 375 kilovata koji dostiže maksimalnu brzinu od 313 kilometara na sat. Vantage AMR, očigledno, nije električni automobil ili hibrid, ali je pri njegovom razvoju korišćena napredna tehnologija za redizajn i fino balansiranje njegovog najbitnijeg novog dela – sedmostepenog ručnog menjača, zasnovanog na starom Gracijanovom menjaču (jer nijedna specijalizovana firma nije želela da „od nule” pravi menjač za automobil koji će se proizvesti u samo 200 primeraka, kao što je Vantage AMR). Novi menjač je u stanju da izvuče maksimum iz AMG-ovog motora čak i ako je njegov obrtni momenat namerno smanjen sa 681 na 625 njutnmetara, kako bi se štedeli zupčanici. Mogućnosti ovog unapređenog menjača tako su impresivne da će od 2021. godine svaki novi, serijski proizvedeni Aston Martin Vantage, imati opciju ugradnje tog menjača.

Okolnosti usled aktuelne pandemije pokazale su nam kako se priroda oporavlja kada se znatno smanji upotreba motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Srećom, automobilska industrija je konačno prihvatila električne automobile i njihov neprestani razvoj nas polako vodi ka idealnoj situaciji – široko pristupačnim električnim vozilima koja nisu samo dobra za zaštitu životne sredine, već donose osmeh na lica korisnika koji vole dobru vožnju. Najbrža vozila još uvek koriste benzinske motore, ali ih električna konkurencija nezadrživo stiže, i po ceni i po performansama.


SLEDEĆI TEKST
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Aktuelno štampano izdanje
JUN 2021
Kriptovalute
Trese se kripto-gora
Za nama je neverovatnih godinu i po dana u svetu kriptovaluta. Ne samo da je u pomenutom periodu zabeležen fantastičan rast na...
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 6700 XT Gaming OC
Iskopavanje safira
Novi Radeoni, sa oznakom RX 6700 XT deklarativno su pronašli svoje mesto među suparničkim modelima GeForce RTX 3060 Ti i RTX ...
Gigabyte Aero 15 XC
Ne postoji pitanje isplativosti
U prošlom broju predstavili smo vam prvi Gigabyteov laptop na našem tržištu, svrstan pod gejmerski brend Aorus. Sa dosta sli...
Xiaomi Mi 11 Ultra
Kalif umesto kalifa
Mi 11 Ultra je odličan izbor za napredne korisnike koji se u video-produkciji često oslanjaju na telefon
Asus Zenfone 8
Kompaktno ubitačan
Bez obzira na male dimenzije, Asus Zenfone 8 ne pravi kompromise sa sistemskom konfiguracijom
Google Charts • FusionCharts • Highcharts • Chart.js • Datawrapper
Alatke za vizuelizaciju podataka
Većina developera navikla je da gleda u crnu pozadinu sa šarenim slovima. Hiljade linija kôda u jednom dokumentu, često pode...
Projekat Earth 300
Nuklearna brod-laboratorija
Platforma za podršku istraživanjima i saradnji između naučnika u vidu ploveće laboratorije čije naučne mogućnosti su dan...
Resident Evil Village
Pre tri godine, Resident Evil 7: Biohazard dao je olujni vetar u leđa ovoj legendarnoj horor franšizi, koja je posrtala nakon ...
Subnautica: Below Zero
Nakon više od dve godine razvojnog mutiranja u early access programima na Epicu i Steamu, Subnautica: Below Zero konačno je sp...
Biomutant
Najveće visokoprofilno razočaranje u 2021. godini je pred nama. Biomutant, igra koja je godinama odašiljala poruku da će bit...
ver.1.22474487139...
NieR Replicant  
Lud čovek taj Joko Taro, ekscentričan štaviše. U javnosti je uvek sa maskom na glavi, napisao je nekoliko mangi, predstava, ...
© 2021 Svet kompjutera. Sva prava zadrzana.
Novi broj - Arhiva - Forum - O nama