NA LICU MESTA Šta se prikaže u Vegasu, ne ostaje u Vegasu
Bez obzira na to da li često posećujete tehnološke sajmove u Evropi i Aziji, ništa od toga ne može da vas pripremi na susret sa američkom megalomanijom oličenom u manifestaciji „Consumer Electronics Show”, najvećem sajmu potrošačke elektronike na svetu. CES je odavno prerastao ograničeni prostor koji predstavlja „Las Vegas Convention Center”, raširivši se po drugim izložbenim prostorima i hotelima u „Gradu greha”. Navigacija kroz 300 hiljada kvadratnih metara izložbenog prostora razbacanog na desetak lokacija izuzetno je naporna u gradu bez metroa, koji se raspada po šavovima od saobraćajne gužve, ali uz sveopštu aromu lakih droga, koju je nemoguće izbeći čak ni u hodnicima velikih kazino-hotela koji hostuju izložbeni prostor, makar nema nervoze. 300.000 kvadrata, 4400 kompanija, 20.000 proizvoda, 170.000 posetilaca, 1200 startapa... Kinezi već dugi niz godina čine meso i kosti CES-a Nigde drugde ne postoji tako snažan kult televizije kao u SAD Merenje nivoa šećera u krvi, bez ubadanja iglom u vrh prsta? Nekoliko brojki za početak. CES 2020 održao se od sedmog do desetog januara 2020. godine, a predsajamske aktivnosti u formi raznih pre-briefinga počele su da se intenziviraju već oko petog januara. Broj posetilaca malčice je opao u odnosu na prethodnu godinu (sa 180 na 170 hiljada), što je kompenzovano brojem predstavljenih proizvoda (preko 20 hiljada) i kompanija koje su ih izlagale (oko 4400). CES je domaćin i najvećeg skupa startap kompanija na planeti – u „Eureka Parku”, smeštenom u enormnom hangaru „Sands Expo” izložbenog prostora, smestilo se preko 1200 startap kompanija iz 46 zemalja sveta. Tu je moglo da se vidi ama baš sve, od racionalnih ideja do proizvoda koji su skockali ludi naučnici u pokušaju, koji su uz pomoć ko zna kakvih trikova privoleli investitore da im plate nimalo jeftin štand na sajmu. Ako se ložite na termine poput „disruptivnih tehnologija” i „proaktivnih inovacija”, „Eureka Park” može da bude vaš Eldorado i primarni razlog za posetu Las Vegasu na samom početku godine. Teško je reći šta je bila dominantna tema ovogodišnjeg izdanja CES-a. Najviše se pričalo o AI-u i 5G-u, ali ta dva buzzworda dominantno figurišu na svim tehnološkim sajmovima poslednjih godinu-dve. Sajam je, ponavljamo, OGROMAN, i bukvalno je nemoguće podvući jednu kategoriju koja dominira. Od 5G laptopa do pametnog kaiša, preko robotizovanog traktora i AI dildoa, do električnih automobila i podvodnih dronova, ovo je sajam koji traži desetočlani tim novinara da bi mogao da se pokrije onako kako Bog zapoveda. Avaj, poseta Vegasu je skupo zadovoljstvo, a jednočlani „tim” Sveta kompjutera ujedno je bio jedini novinarski tim iz Srbije. Najveći procentualni rast među izlagačima zabeležila je health i fitness industrija – 135 kompanija, što je 25 odsto više u odnosu na prethodnu godinu, ponudilo je tonu proizvoda namenjenih unapređenju i poboljšanju zdravlja. Zapadni čovek postaje (prosečno) sve stariji, deblji i nepokretniji, tako da je potreba za kompenzujućim faktorom u formi tehnologije i te kako prisutna. Jedno od krupnijih sajamskih iznenađenja usledilo je na samom početku: u jednoj od hala baškario se Huaweijev štand, na kome su Kinezi veselo mileli i prezentovali uređaje kao da ih Tramp nije stavio na najcrnju od svih crnih lista. Predstavili su sve modele, uključujući i Mate 30 Pro (opis u ovom broju) koji dolazi bez Googleovih servisa, kao i savitljivi Mate X. Osim telefona, na štandu se našlo mesta i za Watch GT2, nekoliko tableta, slušalice i aktuelne modele pametnih narukvica. Dakle, bukvalno sve što Huawei nudi od aktuelnih proizvoda. Na ovaj način, Huawei je poslao prilično jasnu poruku – nećete nas se lako rešiti. Ni nas, niti drugih kompanija iz Kine. Generalno gledano, plan američkih ekonomskih konzervativaca koji priželjkuju „decoupling” od kineske ekonomije, deluje manje verovatno nego pobeda kandidata demokrata na njihovim sledećim izborima. Kinezi već dugi niz godina čine meso i kosti CES-a i iako glitzy press saopštenja u zapadnim medijima u prvom redu veličaju domete i „revolucionarna rešenja” kompanija iz Silicijumske doline i srodnih, bez kineske robe ceo sajam bi mogao da se kompresuje u nekoliko hala koje čine „Las Vegas Convention Center”. Prosto, najveći procenat potrošačke elektronike dolazi odande i to ne može da se promeni ni u deset narednih godina, a kamoli preko noći. Dok čekamo novu generaciju igračkih konzola, stvaraoci napretka na polju integracije PC hardvera u premium igračke mašine ne miruju. Alienware je predstavio prototip svoje vizije portabilnog PC gaminga u formi Dell Alienware Concept UFO ručnog PC-a. Ova kontrapcija ima identičan form factor kao Nintendo Switch i sastoji se od centralne jedinice sa ekranom (i ostatkom hardvera) i dva odvojiva „joy-cona” koja možete spojiti u jedan gamepad, a ekran postaviti da stoji uz pomoć ugrađenog kickstanda. Što se tiče hardvera, cene i dostupnosti ovog uređaja, Dell nije hteo ni da pisne, što sugeriše da se radi o tehnološkom demonstratoru koji je namenjen za privlačenje pažnje medija (nas je privukao, što znači da plan funkcioniše). Takođe, osim nekoliko relativno nezahtevnih igara, kao što su Rocket League i Mortal Kombat 11, nisu prikazali neki „masniji” naslov, mada smo primetili da se i ovako spravica znatno greje, uz zujanje prilično bučnih kulera. Takođe, Concept UFO je težak gotovo kilogram, što ga čini maksimalno neudobnim za dugotrajno igranje – Nintendo Switch je tri puta lakši, ali čak i njega nakon nekog vremena morate da oslonite na kolena ili čvrstu površinu. Sve u svemu, ako je Concept UFO nešto demonstrirao, to je potreba da se napravi namenski mobilni x86 procesor, optimizovan za igranje umesto za „productivity”. Niko nije očekivao da će nova generacija igračkih konzola debitovati u bilo kom obliku na ovogodišnjem CES-u, ali Sony i Microsoft su ipak imali svoje male viralne momente. Sony je premijerno prikazao PlayStation 5 logotip, identičan logotipu četvorke po fontu i formi, razlikujući se samo u cifri, što je pokrenulo talas memea koji se još nije smirio. Na svojoj press konferenciji, AMD je „greškom” prikazao pozadinu Xbox Series X na kojoj je mogao da se vidi raspored priključaka, što je izazvalo pravu buru komentara konzolnih fanova željnih bilo kakvih vesti o novoj generaciji. Više detalja o Microsoftovoj konzoli saznaćemo na sajmu „E3”, koji će Sony preskočiti i ove godine, čuvajući detalje o PlayStationu 5 za njihov sopstveni event. Ah Sony, ti Appleu jedan... Električni automobili su tradicionalno velika stvar na svakom CES-u u poslednjih nekoliko godina, te ni ove godine nije bilo odstupanja od tog pravila. Najveće iznenađenje priredio je Sony, koji je predstavio Sony Vision S, prototip svog budućeg električnog automobila. Vizuelno, automobil ima šmek Poršea, ali već kratak pogled na unutrašnjost sugeriše da je proizvod tech kompanije. Widescreen ekrani, 360° audio sistem, 33 interna i eksterna senzora i drugi detalji sugerišu da Sony želi da „outtesluje” Teslu. Većinu „podhaubnih” detalja vezanih sa Vision S, Sony još uvek nije spreman da obelodani. Nešto opipljivije i kudikamo „futurističkije” donela je kompanija Mercedes, čiji je koncept model Vision AVTR podsećao na rekvizit sa snimanja filma o XXII veku. Mercedesova linija Vision već je odavno poznata po integraciji budućih tehnologija u vozila čiji naslednici će se uskoro naći u serijskoj proizvodnji (SK 10/1019, i. sk. rs/ 357328). Model AVTR duguje svoj naziv kako filmu „Avatar” Džejmsa Kamerona, tako i konceptu Advanced Vehicle Transformation, koji podrazumeva prilagođavanje oblika automobila (i spoljašnjosti i unutrašnjosti) kako uslovima vožnje, tako i putnicima. Pored toga što automobil može 100 odsto da se reciklira, najbitnija nova tehnologija nalazi se ispod haube – elektromotore AVTR-a pokreće struja iz specijalnih grafenskih baterija koje omogućavaju autonomiju od 700 kilometara i pune se bežično za samo 15 minuta. Televizori su već godinama najznačajniji pojedinačni segment novopredstavljanih uređaja – CES je internacionalni sajam koji cilja na američku publiku, a nigde drugde ne postoji tako snažan kult televizije kao u SAD. Ove godine primetili smo do sada neviđeni rat standarda među tehnologijama za prikaz slike: kompanija Hisense kune se da ne postoji ništa bolje od laserskog TV projektora, Samsung kaže „bič, pliz, budućnost su QLED i MicroLED”, dok LG insistira da je OLED i dalje najbolje rešenje... Najimpresivniji štand po pitanju televizora imala je kineska kompanija TCL, čija ofanziva na američko tržište traje već nekoliko godina, što je kulminiralo izbijanjem na prvo mesto po prodaji. Da, jedna kineska kompanija koja tek počinje da ulazi u uši ljudima u Evropi je broj jedan po prodaji televizora u Americi! Objašnjenje tog plasmana vrlo je prosto – imaju nenadmašan odnos cene i performansi, čak i za razmažene američke pojmove. Primera radi, tokom trajanja sajma, u lokalnom Wallmartu videli smo dnevnu akcijsku ponudu, u kojoj se TCL smart TV od 55 inča, sa podrškom za HDR, prodavao za svega 298 dolara. Svaki evropski TV entuzijasta može samo da laje na mesec kada vidi tu cenu... Tokom poslednjih nekoliko godina, kompanija LG bila je na čelu povorke firmi koje nastoje da redefinišu način na koji razmišljamo o nekim vrstama uređaja, a sve to zahvaljujući savitljivim ekranima. Na ovogodišnjem CES-u savitljivi ekrani zastupljeniji su nego ikada pre, od velikih televizora, preko prenosnih ličnih računara raznih dimenzija, do mobilnih telefona. Predstavljen pre nekoliko sezona, televizor LG Signature konačno je dobio zvaničnu cenu i potvrdu da će otpočeti isporuka kupcima tokom 2020. godine. Radi se o televizoru čiji je savitljivi OLED ekran od 65 inča namotan, poput roletne, u malu duguljastu kutiju. Interesantno je da iz kutije izlazi samo neophodni deo ekrana za onaj sadržaj koji se prikazuje – za uslužne informacije ili kontrolu nad kućnim multimedijalnim sistemom izlazi samo desetak centimetara, za filmove različitih bioskopskih formata izlazi tačno onoliko koliko zahteva odnos stranica, a za regularni TV program se „odmota” svih 65 inča. Ovaj televizor budućnosti prodaje se po ceni od 60 hiljada dolara. Od Samsunga, najvećeg proizvođača televizora na planeti, stigao je i najveći televizor – Samsung The Wall, dijagonale 292 inča (7,4 metra). Mada je, zahvaljujući MicroLED tehnologiji, ta titula postala suvišna, jer je reč o „mozaiku” koga čini mnoštvo individualnih modula, te je, zahvaljujući nedostatku ivica, bilo koji rekord lako nadmašiti jednostavnom nabavkom dodatnih „ekrančića”. Kao i kod svake tehnologije u povoju, cena ovakvih konstrukcija je paprena i iznosi nekoliko stotina hiljada dolara. Proći će još mnogo vremena pre nego što MicroLED televizori velikih dijagonala potisnu druge tehnologije sa tržišta – setimo se koliko je vremena trebalo da odlična, ali energetski neefikasna plazma bude zamenjena OLED panelima. Među proizvodima namenjenim zdravlju i fitnesu, ove godine našli su se i gedžeti u kategoriji „sexual healing”: na CES-u su prisutni odavno, ali tek su ove godine dobili dozvolu da se zabodu usred sajamskog prostora, među drugim, „nevinim” proizvodima. Najviše pažnje privukao je model Lora DiCarlo Osé, „world’s first” robotizovani senzualni masažer, odnosno, robotski dildo koji je, po rečima relevantnih medija, čiji su predstavnici imali priliku da ga isprobaju, pravi dinamit. Nekoliko metara od tog štanda nalazio se izložbeni segment sa automatizovanim kolevkama. Najviše nas je impresionirao MamaRoo Sleep Bassinet, kompanije 4moms – kolevka sa motorima koji su u stanju da reprodukuju realne pokrete pri ljuljuškanju bebe. Ova genijalna kolevka ima nekoliko radnih režima i mogućnost daljinske kontrole putem aplikacije za pametni telefon, u okviru koje možete da birate jedan od pet modaliteta ljuljanja i da kontrolišete njegov intenzitet. Cena od 329 dolara naprosto je beznačajna ako znamo da ovakva sprava može da obezbedi miran san za svaku mladu majku i oca, koji u prvih pola godine od rođenja bebe muku muče sa spavanjem. Izreka „spavaj kad i beba spava” sada konačno može da prestane da bude fiktivna. Kompanija Silk’n predstavila je Toothwave, revolucionarni proizvod za negu zuba u formi električne četkice koja koristi radio talase za razbijanje molekularne strukture skorelih naslaga na zubima. Paste za izbeljivanje zuba, koliko god da su kvalitetne, doprinose eroziji gleđi, jer fizički „ribaju” površinu zuba. Kod Toothwave četkice tih problema nema – jedini problem može da predstavlja cena od 300 evra, po kojoj se prodaje na evropskim tržištima. Ali, ako ste zagriženi pušač koji muku muči sa skorelim braon-žutilom, o ovome vredi razmisliti. Od ostalih kurioziteta izdvojili bismo Smart Belt, kompanije Welt, inteligentni kaiš koji je dobio nagradu za inovaciju na ovogodišnjem sajmu. Namena ovog kaiša je detekcija pada kod starijih osoba – statistika kaže da su posledice padova najčešći uzrok smrti od povreda među osobama starijim od 65 godina u razvijenom svetu. Smart Belt u realnom vremenu analizira hod osobe koja ga nosi i u slučaju detekcije patterna koji najavljuje pad, šalje notifikaciju, odnosno, signal za uzbunu na pametni telefon korisnika (osoba koja ga nosi ili staratelj). Dalje, izdvojili bismo kompaniju Huami koja je lansirala svoju liniju Amazfit proizvoda. Huami je godinama proizvodio fitness narukvice i druge pametne gedžete za Xiaomi i druge kompanije, a ove godine su odlučili da lansiraju svoj brend. Na press konferenciji predstavili su mnogo zanimljivih gedžeta, među kojima je najimpresivniji Amazfit T-REX, pametni sat koji po masivnom obimu podseća na stare modele G-Shock satova i ima military tech specifikacije otpornosti na materije i udarce. Vampirski Sveti gral je hodanje na dnevnom svetlu – eonima pričaju o tome, a niko osim Veslija Snajpsa nije ponudio dokaz da je tako nešto moguće. Za dijabetičare, Sveti gral bio bi metod za precizno merenje nivoa šećera u krvi, bez ubadanja iglom u vrh prsta i analize kapljice krvi u glukometru. Još ako bi to merenje moglo da bude u realnom vremenu i konstantno, u poređenju sa njim vampirski daywalking činio bi se kao puki vašarski trik. Na CES-u 2020 videli smo da je tako nešto ipak realno. Kompanija iz Hongkonga pod nazivom Add Care Ltd. predstavila je Glutrac, inteligentnu narukvicu koja koristi kombinaciju četiri neinvazivna senzora (za apsorpcionu spektroskopiju, ECG, PPG i dinamičko praćenje metaboličke temperature tela), koji u sadejstvu sa AI-em i sistemom mašinskog učenja (koji su zaduženi za kreaciju vašeg jedinstvenog profila) u realnom vremenu mere nivo glukoze u krvi. Naprosto, sistem na osnovu telesne temperature, boje kože i drugih spoljnih parametara izračunava nivo glukoze u krvi. Na štandu kompanije demonstriran je princip merenja, uz rezervu da tačne vrednosti podrazumevaju nošenje Glutrac narukvice tokom perioda od najmanje nedelju dana. Navukli smo narukvicu, stavili prst druge ruke na senzor sa prednje strane i držali ga jedan minut, nakon čega je kreacija profila bila završena, a sistem prikazao preliminarnu vrednost – 6,5. Iznad normale, ali sasvim očekivano nakon višednevne ishrane brzom hranom u Las Vegasu. Uz narukvicu dolazi i aplikacija za Android ili iOS koja, pored ostalog, omogućava pregled statistike nivoa glukoze. Glutrac podržava i daljinski monitoring – ako ste ozbiljan slučaj, vaš lekar ili staratelj može da dobije uzbunu ukoliko vam šećer skoči iznad definisane granice. Na pitanje o ceni i dostupnosti na tržištima Evrope, ljubazni prezenteri odgovorili su sa „soon”. Sajam obima CES-a nemoguće je kompresovati u ograničenu formu magazina, čak ni kada bi se predstavljeni proizvodi puko licitirali uz minimalne komentare. Svako predstavljanje, pa i naše, mora da se svede na selekciju proizvoda koji su iz ovih ili onih razloga upali u oči. Grade greha, vidimo se ponovo sledeće godine!
|
||||||||||
Najčitanije
Igre
Telefoni
Hardver
Softver
Nauka
Intel Core i9-14900K i Core i7-14700K Nema zime uz Intelove mašine Da li je Raptor Lake Refresh samo još vrelija i neznatno brža verzija prethodne generacije? Apple iPhone 15, iPhone 15 Pro i iPhone 15 Pro Max Petrovača, ajdared i zlatni delišes iPhone 15 je „prepakovana” verzija modela 14 Pro, sa Appleovim čipsetom A16 Bionic „ispod haube”... High tech igračke i razvoj naučnog razmišljanja M’mera mpoyamba Visokokvalitetne, a povoljne edukativne igračke postoje za svaku sferu interesovanja vašeg deteta... Dell Alienware AW2724DM Ponos na vašem stolu Odličan monitor. Vrhunski! Međutim, kao što verovatno znate, Alienware je neka vrsta statusnog simbola... Hisense 43A7KQ VIDAA sa više smisla Neobičan brak pametnog i tradicionalnog televizora, koji se lako koristi i bez ijedne napredne opcije za gledanje TV programa... Finansijske tehnologije Turbulencije ne prestaju Da li nas očekuje recesija ili „meko prizemljenje”? Ključne kompanije sektora finansijskih tehnologija ne čekaju previše... EmulationStation Desktop Edition 2.1.1 Vizuelna strana emulacije Emulation-Station je frontend za emulatore, koji donosi mogućnost kastomizacije prikaza sadržaja... Super Mario Bros. Wonder Super Mario Bros. Wonder je dragulj u serijalu 2D Mario platformera, na koji se čekalo više od tri decenije... Assassin’s Creed Mirage Igra ima fokusiranu, vrlo linearnu priču kakvu su imali prvi naslovi u serijalu... Forza Motorsport Pre trka nije moguće voziti kvalifikacije, već sami birate startno mesto na gridu... Marvel’s Spider-Man 2 Akciona komponenta Marvel’s Spider-Mana 2 je stravično dobra, mada su Majls i Piter previše slični... |
||||||||||